Työkaveri jatkuvasti myöhässä
Hei,
Meitä on kaksi tekemässä samanlaista työtä ja työt alkavat kello 9:00. Työkaverini ei ole IKINÄ paikalla siihen aikaan töissä, vaan aikaisintaan 9:20. Kaiken huipuksi hän ei ikinä merkkaa tätä myöhäisempää tuloaan. Ylityöt hän kyllä merkkaa, vaikka oikeasti noista 20-30min myöhääntulosta kertyisi miinusta vaikka kuinka paljon.
Tämä harmittaa minua tunnollista ajoissa saapuvaa kun joudun enemmän huhkimaan. Esimies sanoi työkaverilleni tästä myöhästelystä mutta työkaverini asenne oli että häntä kytätään ja ollaan inhottavia eikä ole sen jälkeen korjannut tapojaan. Hän on ns krooninen myöhästelijä muutenkin.
Miten tässä tilanteessa voisin vähentää ärsytystäni?
Kommentit (88)
Itselläni ärsyttäisi todella. Soittaisin joka ikinen kerta esimiehelle, kun myöhästyy. Jos mitään ei tapahdu niin viidestä kerrasta marssisin esimiehen juttusille ja sanoisin, että tämä on työsuojelun ja liiton asia, kun toista työntekijää suositaan.
Meillä on yksi työntekijä aina myöhässä. Kannattaa kertoa et työt alkaa jo 8.40 niin sit on ajoissa kun on paikalla klo 9.00.
Työaika on sovittu työnantajan kanssa. Työpaikalla ollaan työvaatteissa silloin kun työ alkaa, vaikka sillä hetkellä ei olisi mitään tekemistä. Palkanmaksu alkaa myös samalla kellonlyömällä, vaikka ei olisi mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei pystyisi tekemään työtä esim Italiassa päivääkään.
Nyt ollaan Suomessa. Suomessa on omat työlait. Tuollainen italialainen olisi pian työtön Suomessa. Suomessa on osattava kello.
Missä hommissa on noin tarkkaa? Itse olen koko työurani tehnyt insinööritöitä. Jokaisessa työpaikassa on ollut liukuva työaika.
Omassa työpaikassa säännöllisesti myöhästelijöille tulee puhuttelu automaattisesti, oli sitten myöhässä minuutin. Ja sen jälkeen kirjallinen varoitus, mikäli jatkuu.
Työaikoja seurataan tietokoneella leimautumalla sisään ja ulos ja täten liukumia kertyy. Töihin tultava aina viimeistään kun työaika alkaa ellei ole erikseen saanut lupaa käyttää liukumia tullakseen myöhemmin töihin.
Sana pätee jos haluaa aikaisemmin lähteä tai tulla tunnin aikaisemmin, tosin tässä jälkimmäisessä ei tarvitse lupaa kunhan oikeasti töitä tekee eikä vain kahvittele.
Osasta päivistä otamme siitä yhteisestä potilasjonosta akuuttipotilaita ja osassa meillä on omat ajanvarauslistat. Hän ottaa oman aamun ensimmäisen klo 9 potilaan AINA myöhässä, yleensä 9:20. Kerran oli potilas hiilenä että miten voi heti aamusta olla näin myöhässä niin työkaverini siitäkin vihaisena minulle että potilaatkin inhottavia niuhottajia!!! En kyllä osaa mennä tällaisten tapamyöhästelijöiden pään sisälle miten eivät näe mitään ongelmaa omassa toiminnassaan? T. Ap