Työkaveri jatkuvasti myöhässä
Hei,
Meitä on kaksi tekemässä samanlaista työtä ja työt alkavat kello 9:00. Työkaverini ei ole IKINÄ paikalla siihen aikaan töissä, vaan aikaisintaan 9:20. Kaiken huipuksi hän ei ikinä merkkaa tätä myöhäisempää tuloaan. Ylityöt hän kyllä merkkaa, vaikka oikeasti noista 20-30min myöhääntulosta kertyisi miinusta vaikka kuinka paljon.
Tämä harmittaa minua tunnollista ajoissa saapuvaa kun joudun enemmän huhkimaan. Esimies sanoi työkaverilleni tästä myöhästelystä mutta työkaverini asenne oli että häntä kytätään ja ollaan inhottavia eikä ole sen jälkeen korjannut tapojaan. Hän on ns krooninen myöhästelijä muutenkin.
Miten tässä tilanteessa voisin vähentää ärsytystäni?
Kommentit (88)
Työstä te olette vastuussa kummatkin. Entä, jos siellä sattuisi jotakin silloin kun se tonttu on myöhässä? Sinähän olet silloin yksin vastuussa.
entä, jos tarvitset siellä apua?
Kyllä tuo asia pitää selvittää. Aloita sillä, että esität huolesi, miksi hän on myöhässä? Te saatte palkkaa työstä. Se on teidän kummankin vastuulla. Tuo on laajempi asia, koska oikeasti sen takia sattuu sitten.
ymmärrän hyvin, että sinua ärsyttää. Nouse kuitenkin sieltä nurkasta se ylös, joka omavastuusi. Ole ryhdikäs. Töitä. Te ette ole huvipuistossa, johon voi tulla omallaaikataululla. Nouse ylös.. Tuo esiin asia. Se ei ole pelkästään mikään tunnejuttu. Eikä se ole mikään ikävä ihmisen merkki, että haluat että sinulla on turvallinen ja tasaveroinen työ.
Ja haluat, että se vastuu kannetaan yhdessä. Yhdessä teidän siellä pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö työnsä? Onko jotain tärkeää miksi pitää olla juuri se eka 20 min paikalla? On eri asia, jos esim. olette jossain asiakaspalveluhommassa ja sitä työtä on just silloin ja jäät yksin tilanteeseen ja jonot kasvaa, kuin että teette kumpikin omia hommianne eikä se ole sidottu juuri siihen 20 minuuttiin. Jos ensimmäinen tilanne, kertoisin pomolle. Työn luonne on sellaista että ajoista jousto ei vaan sovellu. Jos jälkimmäinen, keskittyisin vain omaan työhöni. Siinä tapauksessa olet ehkä itse kateellinen ja vähän marttyyri siitä että olet paikalla kunnon aamuihmisenä ensimmäisenä. Jos se työn teko ja laatu ei kärsi niin mitä väliä, se on sen kollegasi asia. Keskity omiin hommiisi.
Ja kyllä - tavallaan jälkimmäisessä tilanteessa pidän työajan seurantaa vähän hömelönä. Jos työt tulee tehdyksi, mitä hyötyä siitä on, että työntekijä istuu toimistolla tyhjän panttina
Kertoo kyllä nykyajan ajattelusra. Ei mitään väliä toimitaanko sovittujen työaikojen puitteissa, saa mennä kuten haluaa? Ootte te kyllä outoja ja itsekkäitä. Ja sitten ihmetellään nuorten työmoraalia. Tässäpä sitä on esimerkkiä kerrakseen.
Vierailija kirjoitti: Asiakaspalvelutyö, terveydenhuollossa otetaan jonosta potilaita heti aamusta. Minä ehdin ottaa jo yksi tai kaksi kun työkaveria ei vielä ees näy. T. Ap
Aikoinani kotihoidossa oli todella rasauttavaa, kun olisi pitänyt mennä aamun ensimmäisille asiakkaille työparina, ja joutui odottelemaan puoli tuntia tai jopa tunnin, että suvaitseeko pari tulla töihin. Koko päivän asiakaslista meni siis aivan sekaisin. Usein perään soiteltaessa kuulosti heräävän sängystään. Potkujen sijaan häneltä vain poistettiin parityöasiakkaiden käynnit.
Hienoa AP, että pidät kiinni oikeuksistasi ja noudatat sovittuja työaikoja ja toimintamalleja. Oispa kaikki yhtä fiksuja!
Ymmärrän aloittajaa. Eihän se nyt niin voi mennä että joku lompsii paikalle kun haluaa ja toinen tehnyt hommia jo hyvän ajan. Sehän jo kertoo että oikeaan aikaan tullut on ollut tuotteliaampi kuin se myöhemmin tullut.
Erikseen sitten ne kotona tehtävät etähommat ja liukuvat työajat. Ilmeisesti moni kommentoija tekee tälläisiä töitä.
Jos puhutaan työstä jossa tietty työaika niin sitä noudatettava. Harvoin ne myöhästelijät jää myöhemmäksi paikkaamaan työaikaa vaan ovat ensimmäisten joukossa lähdössä heti kotiin kun työaika loppuu. Tai tekisivät ahkerammin ja enemmän hommia vähemmässä ajassa.
Taitaa olla paljon lusmuja liikkeellä. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö työnsä? Onko jotain tärkeää miksi pitää olla juuri se eka 20 min paikalla? On eri asia, jos esim. olette jossain asiakaspalveluhommassa ja sitä työtä on just silloin ja jäät yksin tilanteeseen ja jonot kasvaa, kuin että teette kumpikin omia hommianne eikä se ole sidottu juuri siihen 20 minuuttiin. Jos ensimmäinen tilanne, kertoisin pomolle. Työn luonne on sellaista että ajoista jousto ei vaan sovellu. Jos jälkimmäinen, keskittyisin vain omaan työhöni. Siinä tapauksessa olet ehkä itse kateellinen ja vähän marttyyri siitä että olet paikalla kunnon aamuihmisenä ensimmäisenä. Jos se työn teko ja laatu ei kärsi niin mitä väliä, se on sen kollegasi asia. Keskity omiin hommiisi.
Ja kyllä - tavallaan jälkimmäisessä tilanteessa pidän työajan seurantaa vähän hömelönä. Jos työt tulee tehdyksi, mitä hyötyä siitä on, e
Kertoo kyllä nykyajan ajattelusra. Ei mitään väliä toimitaanko sovittujen työaikojen puitteissa, saa mennä kuten haluaa? Ootte te kyllä outoja ja itsekkäitä. Ja sitten ihmetellään nuorten työmoraalia. Tässäpä sitä on esimerkkiä kerrakseen.
Meillä työnteolle määrittelee raamit työnantaja, ei katkerat palstalaiset.
Meillä porukat tulee ja menee miten sattuu ja pomo tietää sen, mutta hänelle riittää, että työt vaan hoidetaan. Onneksi kaikki on omat vastuut, niin ei tarvitse kenenkään toisen töitä tehdä, kun joku välillä lusmuaa.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä oli tälläinen työpari eräässä työssä. Valitin asiasta esimiehelle niin monta kertaa että kunnolla puuttuivat tilanteeseen. Ei siinä muu auta. Ei kannata tuntea mielipahaa. Kyllä se sun työkaveri tietää tekevänsä väärin. Omassa tapauksessa työkaveri koitti minua syyllistää mutta sillekin laitoin heti stopin. Samat säännöt kaikille.
Onko vilkas, voisi sopia Adhd:hen
Meillä on työpaikalla näitä kellokalleja, jotka eivät tiedä toisten työaikoja, mutta silti pitää valittaa. Itselläni on esim. joustavat työajat, enkä tee 8 tunnin päiviä, koska saan palkan vain kuudesta tunnista.
Nämä kyylät istuvat itse tunnin aamukahvilla, lounas venähtää 1,5 tuntiin ja iltapäivällä on taas pitkiä kahvitaukoja. Monta kertaa olen yllättänyt lukemasta iltasanomia työaikana, mitä itse en koskaan tee. Silti kellon kanssa vahdataan työkavereita, ja meillä on siis joustavat työajat ja lisäksi mahdollisuus tehdä etätöitä. Ei pitäisi olla ruikuttamisen aihetta.
Ap voi kertoa esimiehelleen, jos kokee, että häntä kohdellaan epätasa-arvoisesti. Sinä et kuitenkaan tiedä, mitä työkaverisi on pomon kanssa työajoista sopinut. Voi olla, että hänen pitää viedä lapsi ensin päiväkotiin tai ekaluokkalainen kouluun tiettyinä päivinä. Kannattaa kysyä, eikä vain olettaa toista lusmuksi.
Vierailija kirjoitti:
Ap on todella vìttumainen kollega. Ei voi muuta sanoa. Niuhottaa jostain minuuteista.
Minä olen samaa mieltä ap:n kanssa. Potkut semmoiselle lusmuille pitäisi antaa. Minä olen itse saanut järjestettyä potkut yhdelle tuommoiselle ja se vielä kaiken lisäksi teki nettiostoksia työaikana.
Näyttää suurin osa näistä vastaajista olevan samanlaista porukkaa kuin tuo ap:n työkaveri. Kenkää semmoiselle ja heti.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on työpaikalla näitä kellokalleja, jotka eivät tiedä toisten työaikoja, mutta silti pitää valittaa. Itselläni on esim. joustavat työajat, enkä tee 8 tunnin päiviä, koska saan palkan vain kuudesta tunnista.
Nämä kyylät istuvat itse tunnin aamukahvilla, lounas venähtää 1,5 tuntiin ja iltapäivällä on taas pitkiä kahvitaukoja. Monta kertaa olen yllättänyt lukemasta iltasanomia työaikana, mitä itse en koskaan tee. Silti kellon kanssa vahdataan työkavereita, ja meillä on siis joustavat työajat ja lisäksi mahdollisuus tehdä etätöitä. Ei pitäisi olla ruikuttamisen aihetta.
Ap voi kertoa esimiehelleen, jos kokee, että häntä kohdellaan epätasa-arvoisesti. Sinä et kuitenkaan tiedä, mitä työkaverisi on pomon kanssa työajoista sopinut. Voi olla, että hänen pitää viedä lapsi ensin päiväkotiin tai ekaluokkalainen kouluun tiettyinä päivinä. Kannattaa kysyä, eikä vain olettaa toista lusmuksi.
Tuommoiset lasten kuskaamiset pitää tehdä työajan ulkopuolella.
Hänen myöhästelynsä kuuluvat työnantajalle, eivät sinulle. Mikäli niistä aiheutuu sinulle lisätöitä, niin valita siitä työnantajallesi. Muussa tapauksessa lopeta toisen kadehtiminen ja huolehdi vain omista asioistasi.
Ei sun auta kuin sanoa pomolle tosta ja sanoa riittävän useasti. Minä en tekisi työkaverin perseilyn takia yhtään enempää töitä enkä myöskään hyväksyisi että rahastaa ylitöistä vaikka tuntisaldo on oikeasti miinusmerkkinen. Jos siitä menee työkaverin kanssa välit niin who cares. Pelkkä hyväksikäyttäjä se on muutenkin.
Jos käy niin ettei pomoa kiinnosta niin alat itsekin ilmestyä vasta kympiltä töihin. täydet tunnit merkkaat toki XD Sitten kun asiasta nousee meteli hämmästelet isoon ääneen miksi asia on ongelma kun ei se ole ongelma xx kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Ehdota, että molemmat voisi tulla klo 10, että olisi tasapuolista.
Tai joku kunnon kellokortti, että pitää olla paikan päällä leimaamassa. Nykyaikaiset, joissa itse merkitään saapumisaika, ei teidän tapausta ratkaise.
Tulisi töihin 10.20. Vierailija työaikaa ja saa palkkaa ilman olematta työpaikalla. Esimiehelle valitus tapamyöhästelijästä.
Vierailija kirjoitti:
Näyttää suurin osa näistä vastaajista olevan samanlaista porukkaa kuin tuo ap:n työkaveri. Kenkää semmoiselle ja heti.
Nämä lusmut haukkuvat eniten työttömiä. Kenkää noille ja työhaluinen ja työkykyinen tilalle.
Kun asiakkaita tai potilaita otetaan vastaan, ajoissa olisi oltava työpaikalla. Meillä terveydenhoidon yksikössä on työajan seuranta, niin se laskee ne tunnit oikein.
Tänään ei ole otettu yhtään potilasta vastaan kun sinä olet notkunut palstalla ja työkaveri ei ole tullut.