Lapsi ei pese hampaita
Eli erosin puolisostasi jo vuosia sitten. Lapsi 11v. On vuoroviikoin molempien luona. Kuulin, ettei lapsi pese juuri ollenkaan hampaita isänsä luona, eikä hänelle ole edes sähköhammasharjaa sinne kotiin ostettu. Siellä siis kovin erikoista touhua, ja isä vain suuttuu kun mainitsen asiasta. Ei kuulemma kuulu minulle. Ja juu, hänellä itsellään todella huonot hampaat eikä käy edes hammaslääkärissä eli näyttää myös itse toiminnallaan huonoa esimerkkiä.
Mitä tässä tilanteessa voisin tehdä?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten pitää olla vuoroviikot? Vaihdatte niin, että lapsi asuu pääasiallisesti äidillään.
Kyllä lapsen kuuluu olla tasapuolisesti eli saman verran isänsä ja äitinsä kanssa. Ei kukaan voi päättää, että koska äiti käskee pesemään hampaat joka päivä niin hänen luona saa vain olla. Ehkä lapsi sitten urheilee isänsä luona enemmän ja oppii tekemään ruokaa jne. Äidin luona saisi vain lukea kirjaa ja imuroida.
Ihanko tosissaan arvelet että tyyppi, joka ei pidä hygieniasta tai sopivasta vaatekoosta huolta, pitäisi liikunnasta huolta? Tai tekee aina ruoat itse? Sori mutta näissä tapauksissa on hyvin pitkälle tietty korrelaatio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten pitää olla vuoroviikot? Vaihdatte niin, että lapsi asuu pääasiallisesti äidillään.
Kyllä lapsen kuuluu olla tasapuolisesti eli saman verran isänsä ja äitinsä kanssa. Ei kukaan voi päättää, että koska äiti käskee pesemään hampaat joka päivä niin hänen luona saa vain olla. Ehkä lapsi sitten urheilee isänsä luona enemmän ja oppii tekemään ruokaa jne. Äidin luona saisi vain lukea kirjaa ja imuroida.
Ihanko tosissaan arvelet että tyyppi, joka ei pidä hygieniasta tai sopivasta vaatekoosta huolta, pitäisi liikunnasta huolta? Tai tekee aina ruoat itse? Sori mutta näissä tapauksissa on hyvin pitkälle tietty korrelaatio.
No jos lapsilisät menee automaattisesti äidille vaikka lapsi asuu puolet ja puolet molempien luona niin eikös sen äidin kuulu ne vaatteet ostaa? Luulis että 1200€ riittää vuodessa vaatteisiin varsinkin jos kirppareilla käy. Monesti lapset saavat myös ilmaiseksi kierrätysvaatreita naapureilta, serkuilta, kavereiltaan jne. Tai voi itse laittaa ilmoituksen paikallisrähinään Facebookiin, että olisiko jollain myydä tämän kokoisia vaatteita halvalla
Vierailija kirjoitti:
Itse en kehtaisi mitään lasuja tehdä, jos fyysistä pahoinpitelyä ei ole tapahtunut. Se että syö vaan leipää ja juo Cokista toisen luona niin on mitä on. Noloa olisi myös sille lapsellle lasujen tekeminen. Ja jos toinen vanhempi niitä vaatteita ostaa niin mistä ne opettajat koulussa tietää että kumpi vanhempi ne vaatteet on ostanut. Itse myös lahjoittanut lasten vaatteita säkillisiä, laittanut vain oman paikkakunnan Facebook-ryhmään, että 2 muovipussia 120-130cm vaatteita tarjolla ilmaiseksi.
Mä kyllä sanoisin että täysi välinpitämättömyys lapsen suuhygieniaa kohtaan ON fyysistä pahoinpitelyä (ja pahoinpitelytuomioita tällaisista tilanteista, joissa hampaidenhoito on laiminlyöty, on myös tehty). Onneksi edes puolet ajasta on hoidettu, muuten voisi tällainen pahoinpitelysyyte olla jo päällänsä.
Tämä ei ole mikään leikin asia. Ihan vain suun alueella hampaidenhoidon laiminlyönti voi johtaa vähintään kipuun vaikka reikiintymistä voidaan hoitaakin, mutta pahimmassa tapauksessa hampaiden poistoon, josta on sekä esteettistä että funktionaalista haittaa, ja tekohampaat taas maksaa mansikoita. Muualla elimistössä tuhot ovat kuitenkin vakavampia. Parodontiitti on yhteydessä kasvaneeseen sydäninfarktin, aivoinfarktin, ja jopa syövän riskiin, sekä tulehduksiin verenkierto- ja hengityselimistössä. Ihan oikeasti tuon isän toimia tai toimimattomuutta pitäisi tarkastella lasun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua kans kiinnostaa, että mitä palkintoja lapsille annetaan jos pesevät hampaansa illalla ennen nukkumaanmenoa :D
- Saat palkinnoksi luvan pelata taas koneella koko päivän huomenna :D
Eikun, saat räplätä puhelinta sängyssä sen jälkeen vielä 30min ennen nukkumaanmenoa :D Erittäin kehittävää kasvatusta siis :D Itse varmaan vaan käskisin pesemään kunnolla 2min. Aamuin ja illoin tai ei ois asiaa tietokoneelle eikä puhelimelle. Eli enemmänkin uhkaus kuin joku herkkupalkinto tavallisesta asiasta. Mutta mulla ei olekaan lapsia.
Omien lasten kokemuksella sanoisin että hampaidenpesusta tehdään automaatiotapa jo niin nuorena (voi totuttaa vauvaakin pehmeään vauvojen harjaan suussa jo ennen kuin suussa on hampaita), eikä siitä kahdesti päivässä harjaamisesta ikinä tingitä, ei anneta kertaakaan periksi jos tulee vaihe jossa mangutaan pesua vastaan, niin on isompana jo niin tottunut ettei kyseenalaista koko asiaa. Pääsee paljon helpommalla. En suosittelisi tähän palkintoja kuin korkeintaan tarroja, jotka yleensä jossain kohtaa taapero ja leikki-iässä voi ihan hyvin toimia.
Itselläni ei ole lapsia, mutta olen kuullut ystävältäni, että hönen lapsi käyttäytyy kuulemma ihan eri lailla äidinsä ja isänsä kodeissa. Eli äidinsä luona siivoaa muun muassa aina huoneensa ja tykkää makoilla boksereillaan olohuoneen sohvalla ja leikkiä pikkusisarustensa kanssa. Isällään istuu vain kuulokkeet päässä omassa huoneessaan tietokoneella eikä siivoa ikinä tai osallistu mihinkään esimerkiksi ruoanlaittoon.
Kyllä 11 vuotiaalle voi jo teettää ekat tekohampaat.
Hampaiden hoitamatta jättäminen on ihan legit syy tehdä lasu. Hampaiden terveys on erittäin tärkeää ja lisäksi hampaiden hoitaminen on hyvä indikaattori tilanteelle yleensäkin. Esim tietyissä kaupungeissa hammashuolto tekee laskuun, jos lapsi jää kahdelta käynniltä ilmoittamatta pois.
Ehkä kurvisen pariskunnalta ottanut mallia.
Oma vanhempikin voi tehdä lastensuojeluun ilmoituksen. Siinä isä on kuitenkin oikeassa, että tuo alkaa tuossa iässä olemaan jo lapsen omalla vastuulla. Vanhempi voi vain asiasta huomauttaa. Sinuna näyttäisin lapselle kauhukuvia ja videoita miten käy jos ei pese hampaita. Tämän jälkeen puhuisin niistä tummista pisteistä joita hänenkin suussa varmaan jo on. Shokkiterapia toimii.
Ap: nuoruuden kännisekoilu. Pojasta ei sitten kasvanutkana miestä, jäi johonkin teini-ikävaiheessa ja kiukustuu kaikesta jos yrittää hienovaraisesti mainita mm. Lapsen hampaiden pesusta, peliajoista tai siisteydestä jne. Hän mukamas tietää parhaiten. Mutta ei ole väleissä itse kenenkään sukulaisensa kanssa eli varmaan jotain vikaa myös hänessä itsessään. Tai sitten vaan meissä kaikissa muissa.