Lapsi ei pese hampaita
Eli erosin puolisostasi jo vuosia sitten. Lapsi 11v. On vuoroviikoin molempien luona. Kuulin, ettei lapsi pese juuri ollenkaan hampaita isänsä luona, eikä hänelle ole edes sähköhammasharjaa sinne kotiin ostettu. Siellä siis kovin erikoista touhua, ja isä vain suuttuu kun mainitsen asiasta. Ei kuulemma kuulu minulle. Ja juu, hänellä itsellään todella huonot hampaat eikä käy edes hammaslääkärissä eli näyttää myös itse toiminnallaan huonoa esimerkkiä.
Mitä tässä tilanteessa voisin tehdä?
Kommentit (70)
Lasun paikka. Ja lapselta viikkorahat pois, jossei pese hampaita sun luona.
Itse en kehtaisi mitään lasuja tehdä, jos fyysistä pahoinpitelyä ei ole tapahtunut. Se että syö vaan leipää ja juo Cokista toisen luona niin on mitä on. Noloa olisi myös sille lapsellle lasujen tekeminen. Ja jos toinen vanhempi niitä vaatteita ostaa niin mistä ne opettajat koulussa tietää että kumpi vanhempi ne vaatteet on ostanut. Itse myös lahjoittanut lasten vaatteita säkillisiä, laittanut vain oman paikkakunnan Facebook-ryhmään, että 2 muovipussia 120-130cm vaatteita tarjolla ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Hampaanpesusta, kuten muistakin lapselle epämieluisista asioista voi tehdä mukavamman kun lupaa aina jonkun palkinnon siitä hyvästä. Sitten siitä kehkeytyy tapa jonka tekee lopulta automaattisesti.
Siis oikeesti? Mitä siitä saa palkinnoksi, että pesee hampaat ennen nukkumaanmenoa?
Siis lasu siitä, että lapsella ei ole isänsä luona sähköhammasharjaa? No joo, Itse kävin hiljattain naapurissa kylässä, jossa yh-isä ja alakoululainen lapsi, niin oli 5 muovipussia roskaa pelkästään keittiössä, vessa ihan paskainen ja käsisaippuaa ei ollut. Meinasin jo pyörtyä eteisessä ja mietin lasua kyllä silloin. Jotain karkkipaperia kääreitä lattioilla jne.
Itsepä teit lapsen tuollaisen mätähampaan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hampaanpesusta, kuten muistakin lapselle epämieluisista asioista voi tehdä mukavamman kun lupaa aina jonkun palkinnon siitä hyvästä. Sitten siitä kehkeytyy tapa jonka tekee lopulta automaattisesti.
Siis oikeesti? Mitä siitä saa palkinnoksi, että pesee hampaat ennen nukkumaanmenoa?
Karkkia. XD
Mua kans kiinnostaa, että mitä palkintoja lapsille annetaan jos pesevät hampaansa illalla ennen nukkumaanmenoa :D
- Saat palkinnoksi luvan pelata taas koneella koko päivän huomenna :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tässä nyt ongelmana se, että siittäjä ei ostä SÄHKÖHAMMASHARJAA vai se, että siittäjä ei prse lapsen hampaita ollenkaan?
Miksi olet yleensäkään mennyt hankkimaan lapsia tuollaisen henkilön kanssa? Oliko hänellä säihkyvät tekarit silloin kun polvistui eteesi kosimaan?
Ap: en ole aiemmin kiinnittänyt huomiota hönen hampaisiinsa. Ei ole hymyillyt ikinä niin, että hampaat näkyvät. Hammaslääkäripelostaan olin tietoinen ja siksi ei ikinä käynyt hammaslääkärissä vaikka koitin asiassa tukea. Nyt siittää nämä kokemuksensa lapseen, mitä en ymmärrä. Mutta kun suuttui joka kerta kun yritän asiasta puhua.
Kai sen henki alkaa haisemaan, jos ei hampaitaan pese. Etkö tähän kiinnittänyt huomiota?
Vierailija kirjoitti:
Mua kans kiinnostaa, että mitä palkintoja lapsille annetaan jos pesevät hampaansa illalla ennen nukkumaanmenoa :D
- Saat palkinnoksi luvan pelata taas koneella koko päivän huomenna :D
Eikun, saat räplätä puhelinta sängyssä sen jälkeen vielä 30min ennen nukkumaanmenoa :D Erittäin kehittävää kasvatusta siis :D Itse varmaan vaan käskisin pesemään kunnolla 2min. Aamuin ja illoin tai ei ois asiaa tietokoneelle eikä puhelimelle. Eli enemmänkin uhkaus kuin joku herkkupalkinto tavallisesta asiasta. Mutta mulla ei olekaan lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tässä nyt ongelmana se, että siittäjä ei ostä SÄHKÖHAMMASHARJAA vai se, että siittäjä ei prse lapsen hampaita ollenkaan?
Miksi olet yleensäkään mennyt hankkimaan lapsia tuollaisen henkilön kanssa? Oliko hänellä säihkyvät tekarit silloin kun polvistui eteesi kosimaan?
Ap: en ole aiemmin kiinnittänyt huomiota hönen hampaisiinsa. Ei ole hymyillyt ikinä niin, että hampaat näkyvät. Hammaslääkäripelostaan olin tietoinen ja siksi ei ikinä käynyt hammaslääkärissä vaikka koitin asiassa tukea. Nyt siittää nämä kokemuksensa lapseen, mitä en ymmärrä. Mutta kun suuttui joka kerta kun yritän asiasta puhua.
Kai sen henki alkaa haisemaan, jos ei hampaitaan pese. Etkö tähän kiinnittänyt huomiota?
Ap: En tykkää suudella suulle muutenkaan tai haistella toisen suuta. Mutta En kyllä kiinnittänyt huomiota, että haisisi muita pahemmalle. Kyllä varmaan aamuisin huljautti hampaansa tms. Vaikka ei siis sähköhammasharjaa olisikaan käyttänyt.
Opeta sinä lapsesi pesemään hampaat aamuin illoin. Kun lapsi tottuu siihen, että hampaat ovat puhtaat ja suu raikas, hampaiden pesusta tulee tapa, jota ilman ei voi olla yöpyipä missä tahansa.
Ainakin kotona voit sanoa, ettei mitään karkkeja tule, ellei hampaita pestä.
Ap: kyllä lapsi minun luonani ollessaan pesee oma-aloitteisesti hampaansa kunnolla aamulla ja illalla. Laittaa samalla jopa radion vessassa päälle ja hyräilee samalla. Mutta isänsä luona ei ole hammastahnoja eikä juomakuppeja edes varattu kylppäriin. Siellä kuulemma katsotaan jääkiekkoa yömyöhään ja hampaiden pesu on kuulemma turhaa.
Mitkään lasut eivät auta. Jos ihminen ei pese omiaan tai lapsen hampaita, niin mikään ulkopuolinen taho ei sitä muuta. Vaikka tulisi perhetyö paristi käymään tai sossutäti tai hammaslääkäri sanoisi, että hampaat pitäisi pestä.
Vierailija kirjoitti:
Mitkään lasut eivät auta. Jos ihminen ei pese omiaan tai lapsen hampaita, niin mikään ulkopuolinen taho ei sitä muuta. Vaikka tulisi perhetyö paristi käymään tai sossutäti tai hammaslääkäri sanoisi, että hampaat pitäisi pestä.
Huoltajuuden vieminen kyllä sitten muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hampaiden pesemättömyys ei valitettavasti itsessään riitä perusteeksi, ei myöskään pelkät liian pienet vaatteet yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoltajuutta ei viedä sen takia että hampaat on pesty huonosti. Huoltajuus voidaan viedä lapsen terveyden törkeän laiminlyönnin seurauksena ja siihen kokonaisuuteen kuuluu vähän muutakin kuin muutama reikä hampaassa.
Mitä voit tehdä? Olla varmaan äiti lapsellesi ja huolehtia että lapsi ymmärtää mitä suulle käy jos siitä ei huolehdi. Huolehtia että ne pestään.
Itse muistelisin, hämärästi, ettei äitini aina edellyttänyt multa hampaiden pesua. Join myös todella paljon hapanta mehua. Tämän seurauksena mulla on hampaista lähes kiille kadonnut, vaikka olen vasta nuori aikuinen. Jos saan omia lapsia niin todellakin huolehdin heidän hampaistaan paremmin kuin äitini. Olen vähän katkera.
Vierailija kirjoitti:
Mitä voit tehdä? Olla varmaan äiti lapsellesi ja huolehtia että lapsi ymmärtää mitä suulle käy jos siitä ei huolehdi. Huolehtia että ne pestään.
Itse muistelisin, hämärästi, ettei äitini aina edellyttänyt multa hampaiden pesua. Join myös todella paljon hapanta mehua. Tämän seurauksena mulla on hampaista lähes kiille kadonnut, vaikka olen vasta nuori aikuinen. Jos saan omia lapsia niin todellakin huolehdin heidän hampaistaan paremmin kuin äitini. Olen vähän katkera.
Miksi lapsiperheeseen ostetaan hapanta mehua? Eiköhän se vesi ja maito ole lasten juomia. Mehut vain juhlahetkiin. Sokerilitkut ei vahingoita pelkästään hampaita mutta myös vartaloa ja aivoja. Myönnän toki, että itse herkuttelen Fun light -tiivistejuomalla joskus. On siis kaloritonta mutta epäterveellistä toki kun täynnä lisäaineita. 1 osa tuota ja 10 osaa vettä on oma juomasekoitussuhteeni.
Vierailija kirjoitti:
Ap: kyllä lapsi minun luonani ollessaan pesee oma-aloitteisesti hampaansa kunnolla aamulla ja illalla. Laittaa samalla jopa radion vessassa päälle ja hyräilee samalla. Mutta isänsä luona ei ole hammastahnoja eikä juomakuppeja edes varattu kylppäriin. Siellä kuulemma katsotaan jääkiekkoa yömyöhään ja hampaiden pesu on kuulemma turhaa.
Miksi oi MIKSI olet mennyt lisääntymään tuollaisen kanssa? Voitko selittää?