Jos voittaisin lotossa, niin saisinko jakaa ne rahat verovapaasti
läheisilleni, jos antaisin kullekin 4999? Eli voisinko antaa tuon summan ystäville ja sukulaisille kullekin? Vai onko niin, että kerran kolmessa vuodessa saa lahjoittaa tuon verran rahaa yhteensä, vaikka se menisi eri henkilöille?
Kommentit (45)
Yhdelle henkilölle saat antaa kolmen vuoden aikana yhteensä tuon summan.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitan siis, että voit jakaa verovapaasti rahaa niin monelle, kuin haluat, kunhan se summa/henkilö on ALLE 5000€ kolmen vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Sinä saat antaa rahaa kenelle haluat. Lahjan saajan on tehtävä lahjaveroilmoitus, tietyn raja-arvon ylittävistä lahjoista saajan on maksettava lahjavero.
Ja kysymys oli verovapaasta lahjasta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitan siis, että voit jakaa verovapaasti rahaa niin monelle, kuin haluat, kunhan se summa/henkilö on ALLE 5000€ kolmen vuoden aikana.
Siis missään ei ole kielletty antamasta vaikka miljoonaa euroa. Se, miksi kaikki puhuvat tuosta muutamasta tonnista, on se, että sitä suuremmasta SAAJA joutuu maksamaan lahja-veron. Kaikki, oliko se satasta suuremmat, pitäisi periaatteessa ilmoittaa verottajalle, jotta he voivat seurata ettei tuo 3000 raja ylity tietyn ajan kuluessa.
Sulla on paljon kavereita jos lottovoiton voisit jakaa 5000€ osissa pois 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis missään ei ole kielletty antamasta vaikka miljoonaa euroa. Se, miksi kaikki puhuvat tuosta muutamasta tonnista, on se, että sitä suuremmasta SAAJA joutuu maksamaan lahja-veron. Kaikki, oliko se satasta suuremmat, pitäisi periaatteessa ilmoittaa verottajalle, jotta he voivat seurata ettei tuo 3000 raja ylity tietyn ajan kuluessa.
Ap haluaa jakaa veropavaasti eli silloin hän voi lahjoittaa 4999,99 niin monelle ihmiselle kuin haluaa. Seuraavan kerran taas samoille ihmisille kolmen vuoden päästä, jos rahaa on vielä jäljellä.
Tietysti voit jakaa vaikka jokaiselle vastaantulijalle tuon alle 5000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Sinä saat antaa rahaa kenelle haluat. Lahjan saajan on tehtävä lahjaveroilmoitus, tietyn raja-arvon ylittävistä lahjoista saajan on maksettava lahjavero.
Tätä ei kysytty
Totta kai voit lahjoittaa vaikka koko summan 4999 euron osissa niin monelle kuin rahat riittävät eikä menisi yhtään lahjaveroa keneltäkään lahjansaajalta.
Onko kukaan koskaan maksanut tuota lahjaveroa, minä olen siirtänyt lasten tileille suurempia summia kuin 5 tuhatta joskus jopa parin vuoden välein.
Ei vät ole tehneet lahjaveroilmoitusta eikä kukaan ole perään kyselleet.
Käteislahjoista ei kukaan saa edes mitään tietoa.
Ihmisillä on niin kauhea pätemisen tarve, että ei malteta lukea edes kysymystä 😁
Tässä on hieman ohjeita, miten muuten voit lahjoittaa heille verovapaasti :
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/lahja/milloin-pit%C3%A4%C…
https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/329638/verovap…
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan koskaan maksanut tuota lahjaveroa, minä olen siirtänyt lasten tileille suurempia summia kuin 5 tuhatta joskus jopa parin vuoden välein.
Minä tein lahjaveroilmoituksen, kun kolme henkilöä lahjoitti mulle tuon 4999 euroa eli yhteensä 14 997 euroa. Ei mennyt lahjaveroa, kun oli kolme eri lahjoittajaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö pankit nykyään kyttää kaikkia tilisiirtoja ja isompia käteisnostoja?
kun antaa 100000, niin veroluokka 1 kuuluvat maksavat 10100 euroa. veroluokka 2 kuuluvat maksaa 24450. kun antaa miljoonan, 2 ryhmään kuuluvilla menee melkein kolmas osa veroihin. kavereiten pankkitileille ei siiis kannata kovin paljoa rahaa antaa ettei verottaja veisi omaa osuutta.
Voit myös maksaa elatusta rajattomasti verovapaasti kenelle haluat. Eli maksa heidän laskuja niin veroja ei tule kenellekään.
Toki kiinteän omaisuuden pääomaa ei saa maksaa verotta.
Vierailija kirjoitti:
kun antaa 100000, niin veroluokka 1 kuuluvat maksavat 10100 euroa. veroluokka 2 kuuluvat maksaa 24450. kun antaa miljoonan, 2 ryhmään kuuluvilla menee melkein kolmas osa veroihin. kavereiten pankkitileille ei siiis kannata kovin paljoa rahaa antaa ettei verottaja veisi omaa osuutta.
No mieluummin myös annan kaverille, kun pitäisin kaiken itsellä. Ei haittaa yhtään vaikka verottaja vie siitä osuutensa.
Lottovoitosta voit jakaa verovapaasti niin paljon kuin haluat, mutta se pitää tehdä niin, että ennen voittosi lunastusta teette vapaamuotoisen kimppalottosopimuksen. Eli kimppalottoa ei tarvitse tehdä, ehkä vastoin yleistä uskomusta, ennen pelin pelaamista. Riittää että kirjoitat dokumentin missä äitisi on mukana x-osuudella, veljesi y-osuudella ja naapurin matti z-osuudella. Sitten nimet alle ja voittoa lunastaessasi esität dokumentin Veikkaukselle. Lottovoitto on voittajalleen veroton ja tuo sopimus on juridisesti täysin pitävä. Jokainen teistä voi saada siten vaikka miljoona euroa verottomasti. Ja tämä fakta.