Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekeekö joku teistä karjalanpaistia jouluruoaksi?

Vierailija
21.12.2024 |

Siis ööh ei se ole jouluruoka?

Jouluruokaa ovat itse tehdyt lihapullat ja konalan tekemät jauhelihapihvit?

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo koskaan oppinu syömään. Joulu on pyhitetty perinne ja kaikenmaailman "uudet" kujeilut ei kuulu joulupöydän antimiin. Pidetään kiinni edes niistä vähäisistä perinteistä joita meillä on. 

Vierailija
22/61 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaanisen karjalanpaistin teen.

Syö paskas jouluna jos ei lihaa ole.  Karjalanpaistiiin tulee naudan ja sianlihaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen aina, kun suku on Karjalasta ja tuota kuului olla jouluna. Nykyisin kukaan ei syö punaista lihaa, niin eipä tule tehtyä.

Vanhempani olivat Karjalan evakkoja eikä meillä ollut ikinä karjalanpaistia joulupöydässä. Muulloin kyllä silloin tällöin. Taitaa olla Savolaisten tapa, niillähän on karjalanpaistia häissä ja hautajaisissakin.

Mun äidinpuoleinen suku on karjalasta ja mummoni teki aina karjalanpaistia jouluksi. Kinkku oli myös. Että älä sinä tule sanomaan että pohjois-karjalassa ei ole tehty karjalanpaistia. 

Ja kyllä, todellakin teen minäkin jouluksi karjalanpaistia, vaikka tällä palstalla aina rääytään että sitä EI SAA TEHDÄ jouluksi!

Vierailija
24/61 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä lapsuudenkodissa Etelä-Savossa kuului joulupöytään, paljon muuta ei sitten kuulunutkaan. En itse tee omiin jouluihini kuitenkaan vaan olen ottanut itsenäisyyspäivän perinteeksi.

Vierailija
25/61 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En  tee jouluksi, kun meillä syödään sitä uunin lämmityskautena muutenkin. 

Vierailija
26/61 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen aina, kun suku on Karjalasta ja tuota kuului olla jouluna. Nykyisin kukaan ei syö punaista lihaa, niin eipä tule tehtyä.

Vanhempani olivat Karjalan evakkoja eikä meillä ollut ikinä karjalanpaistia joulupöydässä. Muulloin kyllä silloin tällöin. Taitaa olla Savolaisten tapa, niillähän on karjalanpaistia häissä ja hautajaisissakin.

Mitenkä iso on Savolaisten suku, jonka tunnet? Jos tarkoitat kansanosaa, se ei ole erisnimi ollenkaan, eli kirjoitetaan pienellä kirjaimella aina. Lisäksi tiedoksesi: meillä karjalaisella suvulla on lähestulkoon aina ollut karjalanpaistia joulupöydässä, jotta saadaan myös lämmintä proteiinipitoista ruokaa. Pelkkä kylmä kinkku ei riitä proteiiniksi.

Vierailija
27/61 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanisen karjalanpaistin teen.

Tota, mitä lihan tilalle. Voisin tehdä miehelle ylläripyllärin.

Tässä vegaanisen karjalanpaistin resepti jaoteltuna selkeisiin osiin:

Proteiinivaihtoehdot

Voit käyttää nyhtökauraa, Härkistä, soijapaloja, seitania tai sieniä. Valitse näistä mieluinen vaihtoehto tai yhdistä useampia.

Jos käytät soijapaloja, liota ne ensin kasvisliemessä ja paista kevyesti ennen padan kokoamista.

Juurekset

Kuori ja paloittele perinteisiä juureksia, kuten porkkanaa, lanttua, palsternakkaa ja sipulia.

Juurekset antavat pataan perinteisen karjalanpaistin rakenteen ja maun.

Mausteet

Lisää laakerinlehtiä, maustepippureita

Olkoon mikä kasvisruoka hyvänsä, paistia tuo ei ole. Millään kasviksella ei ole olemassa olomuodossaan kohtaa nimeltä paisti. Jos muuta väität, olet aikalailla vähä-älyinen.

Vierailija
28/61 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön pizzaa jouluna. 

Vierailija
29/61 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin tehdä naudanlihasta, mutta aidossa karjalanpaistissa on myös sikaa, joten ei kiitos.

Karjalanpaisti tehdään niistä lihoista, mitä sattuu olemaan. Tosin Karjalan puolella ruoka on tekijästä riippuen uunipotti, uunipaisti tai vain paisti. Äitini sanoi pelkkää nautaa sisältävää paistia raavaanpaistiksi eli siis ruavaanpaistiks. Eli kyllä se naudastakin tehty on ihan oikeaa karjalanpaistia, lepo vaan sinullekin.

Vierailija
30/61 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin Prismasta härkistä karjalanpaistiin.

Pyhäinhäväistys, eikä tuo ruoka ole paistia nähnytkään.

Vierailija
31/61 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdään karjalanpaistia. Karjalanpiirakat on tehty jo ja niitä otetaan pakastimesta ja lämmitetään uunissa. Lihaton karjalanpaisti saattaa olla ihan hyvää mutta ei se mitään oikeaa karjalanpaistia ole. Karjalanpaistiin tulee naudan ja porsaan lihaa. Naudan paahtopaisti ja porsaan kasler ovat hyviä. Jos haluaa parasta niin naudan lihan voi korvata hirven paistilla.

Vierailija
32/61 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idässä Pohjois-Karjalassa joulupöydässä on selkeitä ja rehellisiä makuja. Suosikki on kinkun lisäksi karjalanpiirakat, ja myös karjalanpaisti kuuluu pöytään.

Vierailija
33/61 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kyllä se laatikoiden kanssa hyvältä maistuu.

Mä teen sen niin, ettei siihen pottiin mitään porkkanaa tai sipulia laiteta, ihan vaan lihat ja suola ja pippuri.

Miksi minä ostaisin jonkun kinkun, edes pikkukinkun, tai kalkkunarullan, kun.. Yhtenä jouluna mulla oli pieni kalkkunarulla, sellainen uunivalmis, ja se oli kyllä liian suolaista syötävää.

Vierailija
34/61 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua ainakaan ole kukaan vielä lihoiksi laittanut, että olisi tehnyt karjalanpaistia. Hengissä ollaan vielä jouluna, toivottavasti.

Vierailija
35/61 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin tehdä naudanlihasta, mutta aidossa karjalanpaistissa on myös sikaa, joten ei kiitos.

Aina voit tehdä karjalanpaistin naudan, lampaan, kauriin ja hirvenlihasta. Ei ole pakko laittaa sianlihaa siihen.

Vierailija
36/61 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä teen ja teen myös kinkun. 

Vierailija
37/61 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä teen ja teen myös kinkun. 

Ja lisäksi myös lihapullia ja kalaa, laatikoita, salaattia jne. 

Vierailija
38/61 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt. Mutta lapsuudessa aina. Karjalaiset vanhemmat, kuului jouluun, kuten karjalanpiirakat. Ei mitään ihmeellistä. Joillain on maksalaatikkoa tai makaronilaatikkoa, meillä ei ikinä. 

Ja nyt minun luina ei ole mitään jouluruokaa, vaan jotain hyvää ruokaa.

Vierailija
39/61 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt. Mutta lapsuudessa aina. Karjalaiset vanhemmat, kuului jouluun, kuten karjalanpiirakat. Ei mitään ihmeellistä. Joillain on maksalaatikkoa tai makaronilaatikkoa, meillä ei ikinä. 

Ja nyt minun luina ei ole mitään jouluruokaa, vaan jotain hyvää ruokaa.

Luina= jouluna. Vaikka olenkin aika luinen hoikkis.

Vierailija
40/61 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lama-aikaan 90-luvulla ei ollu muuta kuin karjalanpaistia ja jotain laatikkoa.  Köyhänä ei ollut parempaan varaa. Sen jälkeen en ole karjalanpaistia jouluksi laittanut, kinkkua , kalkkunaa yms on ollut.