Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekeekö joku teistä karjalanpaistia jouluruoaksi?

Vierailija
21.12.2024 |

Siis ööh ei se ole jouluruoka?

Jouluruokaa ovat itse tehdyt lihapullat ja konalan tekemät jauhelihapihvit?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsirannikolla meillä on aina ollut joulupöydässä karjalanpaistia. Ei mitään kytköksiä karjalaan suvussa. Mummo kyllä teki karjalanpiirakoita omalla erikoisemmalla ( ja maailman parhaalla) reseptillä, jossa käytettiin vaaleita jauhoja ja meillä kerättiin ahkerasti sieniä, koska mummon oli opettaneet karjalasta tulleet evakot keräämään niitä. Sieniä ei tavattu sitä ennen syödä täälläpäin. Olisikohan näin, että karjalanpiirakat ja karjalanpaistikin tulivat meidän sukuun evakkojen mukana.

Vierailija
42/61 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama, äiti Karjalan evakoiden lapsena teki aina karjalanpaitia jouluksi. Itsekin yritän, ei oke yhtä hyvää. Muistaakseni pani kinkkuliemen siihen? Ei enää pääse kysymään😢

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on ihan vanha perinne että karjalanpaistia joulupöytään. 😊

Mutta esimerkiksi minä en tarjoa sitä jouluna vaan kinkku riittää.

Kinkku ja riisipuuro aattona.  Pyhinä sitten paistit ja muut sörsselit.

Vierailija
44/61 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen aina, kun suku on Karjalasta ja tuota kuului olla jouluna. Nykyisin kukaan ei syö punaista lihaa, niin eipä tule tehtyä.

Vanhempani olivat Karjalan evakkoja eikä meillä ollut ikinä karjalanpaistia joulupöydässä. Muulloin kyllä silloin tällöin. Taitaa olla Savolaisten tapa, niillähän on karjalanpaistia häissä ja hautajaisissakin.

Samoin mun vanhempani, meillä oli karjalanpaistia jouluisin.

Vierailija
45/61 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole karjalainen, joten karjalanpaisti ei kuulu ruokavaliooni. 

Vierailija
46/61 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se järjetöntä. Ihan arkipataa.

Vierailija
47/61 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Perinne karjalaiselta mummoltani <3 

Vierailija
48/61 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen aina, kun suku on Karjalasta ja tuota kuului olla jouluna. Nykyisin kukaan ei syö punaista lihaa, niin eipä tule tehtyä.

Vanhempani olivat Karjalan evakkoja eikä meillä ollut ikinä karjalanpaistia joulupöydässä. Muulloin kyllä silloin tällöin. Taitaa olla Savolaisten tapa, niillähän on karjalanpaistia häissä ja hautajaisissakin.

Samoin mun vanhempani, meillä oli karjalanpaistia jouluisin.

Minun karjalainen mummoni teki sekä arkena, että juhlana. Samoin vaikkapa kylmäsavulohta ja lämminsavulohta meillä on jouluna ja arkena :)

Vierailija
49/61 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä periaatteella vaikka joulukaloja voisi pitää järjettömänä, koska kuuluvat useimmilla myös arkiruokailuun.

Vierailija
50/61 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suloinen vaimoni on kotoisin Luadogan meren Mantšinsaarelta. Hänen kotonaan oli aina jouluna, myös evakkona, karjalanpaistia, ei koskaan kinkkua. Itse olen viipurilaisen evakkoperheen jälkeläinen, vaikka äitini olikin kotoisin Helsingin hienostopiireistä.

Meillä ei ollut karjalanpaistiperinnettä, mutta muistan kuitenkin, kuinka pula-aikana paras ruoka oli karjalanpaisti, joka oli tehty - ei lihoista - vaan sisäelimistä luista ja rustoista. Halusin itseäni nimitettävän Munuaiseksi, koska erityisesti kalastelin niitä paistista. Minusta ne olivat parasta, mitä on. Kynis.mies

Vierailija
51/61 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri kun opin tekemään oikein maukasta ja nuorillekin kelpaavaa karjalanpaistia lopetttiinkin punaisen lihan syönti.

Vierailija
52/61 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä karjalanpaisti on Tapaninpäivän ruoka. 

Vierailija
53/61 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minusta tee kukaan karjalanpaistia, lihani on liian sitkeää, sellaista kuivaa jerkkua.

Vierailija
54/61 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti teki aina jouluksi, parasta joulupöydässä. Myös karjalanpiirakoita. Vanhemmat karjalasta kotoisin.

Vierailija
55/61 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin on. Me ainakin tehdään aina tiistaisin töistä tultuamme. On sellainen nopea ruokalaji valmistaa ja lapset vain pöydän ääreen odottamaan milloin valmista. 

Vierailija
56/61 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri kun opin tekemään oikein maukasta ja nuorillekin kelpaavaa karjalanpaistia lopetttiinkin punaisen lihan syönti.

Ei kai se haittaa kerran vuodessa punaisen lihan syönti, onpahan sitten todellista juhlaruokaa. Hölmöjä olette, jos jätätte paistin tekemättä tuon takia. Tai sitten tee kalkkunasta vaikka, perinteisesti paisti on tehty niistä lihoista, mitä sattuu sillä hetkellä olemaan.

Vierailija
57/61 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tee mut kaveri eilen soitteli ja sanoi menevänsä ostamaan karjalanpaisti lihat.

Vierailija
58/61 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalanpaisti Leivinuunin paistumaan, lohta savustumaan ja karjalan piirakoita tekemään, näillä on menty monta vuotta, miksi muuttaa..  

Vierailija
59/61 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satakuntalaisia juuria vain ja kaikilla sukulaisilla karjalanpaistia pöydässä, myös kinkkua ja uusina tulokkaina lihapullia, ei ollut koskaan ennen. Kaloja savustettuna, graavattuna sekä sillejä ja silakoita. Tietysti laatikot ja juureksia eri muodossa. Näin isovanhemmillani oli tapana tehdä ja itse haluan perinteet tältä osin säilyttää.

Vierailija
60/61 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, aina se kinkun voittaa. Kuoriperunoiden kera ja puolukkasurvosta. Sitten kahvi ja konjakki päälle.