Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajan sijaistaminen, onko tämä tavallista?

Vierailija
21.12.2024 |

Sijaistin erästä opettajaa syksyn. En saanut häneltä mitään ohjeita, neuvoja, lähtötietoja tms.

Jopa tiedot siitä mitä ja mihin asti piti opettaa.

Oppilaista erittäin hatarat tiedot. Arvioinnista ei mitään.

Nyt kun syyslukukausi on takana, hän pommittaa minua kysymyksillä, arvostelee kaikkea mitä tein. Halusi että erilseen menisin kahville hänen kanssaan ra portoimaan, kun tein kirjallisesti yhteenvedon ja jätin koululle, hän ei hae sitä vaan pommittaa edelleen ja ktselee ylsityiskohtia.

Onko tämä oikeasti tavallista käytöstä? Olen ihan pätevä aineenopettaja, konsultoin siellä koululla kollegoja, esimies oli tyytyväinen jne.

Tämä sitten tenttaa miksi jollekin oppilaalle antamani arvosana poikkeaa siitä mitä hänen mielestään ko oppilaan olisi pitänyt saada tai litä hän itse olisi tälle antanut. Kiroilee kun ei näe Wilmasra enempää jne.

Nyt taas, lauantai-iltana tulee viestiä.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

sano ettet nyt missään julkisella paikalla ala puhuaan lasten asioista

Vierailija
22/47 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sano ettet nyt missään julkisella paikalla ala puhuaan lasten asioista

No just siksi jätin kaikki tiedot sinne koululle. En meilannut tai lähtenyt kahville. En olisi kyllä ehtinytkään, koska joulukuu oli hektinen plus minun piti käydä myös seuraavalla koululla sopimassa keväästä (tätä hän ei tiedä, luulee minun olevan heidän pätkiensä varassa).

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä sijaistanut jotain henkilöä, sinä sijaistit vakinaista toimen/viranhaltijaa, joka sattui olemaan tuo opettaja. Jos hän ei jättänyt mitään suunnitelmaa, ohjeita tms. ja sinä olet pätevä opettaja, niin silloin et ole tuolle opettajalle millään tavalla tilivelvollinen, hän ei ole esihenkilösi. Voit jättää yhteydenotot omaan arvoonsa, ei niihin ole pakko vastata eikä niitä ole tarpeen kommentoida.

Vierailija
24/47 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen yläkoulussa sijaisena. Siellä on yksi täysin sekopää opettaja, joka käy 10 kertaa viikossa haukkumassa minua esimiehille. Olen ollut hänelle aina ystävällinen ja asiallinen, vaikka oikeasti tuo jatkuva selkään puukotus alkaa jo harmittaa, kun mitään syytä ei ole. Kaikki syytökset ovat olleet täysin perättömiä ja keksittyjä.

Lisäksi nyt on tapahtunut kaikkia kummia. Epäilen, että hän yrittää lavastaa, että olisin muka tehnyt virheitä, toiminut väärin jne. Naurettava ja säälittävä tyyppi.

Olen ajatellut, että kateus ansaitaan. Ilmeisesti olen liian hyvä. 

Minä tulin todella helposti oppilaiden kanssa toimeen. Hänestä ei pidetä yhtään. En tiedä tämäkö tässä nyt on takana.

ap

Todennäköisesti kateellinen. Opettajissa on myös todella hankalia ihmisiä. Välillä on hassua, että maisteri-ihmiset odottavat joka asiaan jotain virallista ohjetta kollegalta tai rehtorilta, eikä omia aivoja osata käyttää yhtään. Joka asia pitäisi tiedottaa kuukautta ennen ja vääntää rautalangasta. Tuokin opettaja voisi kysyä oppilailta, mihin jäätiin ja jatkaa siitä. Kyllä joka luokassa on yksi hikipinko, joka tietää. Jos on 20 vuoden kokemus aineenopettajan työstä, niin ei pitäisi olla mikään ongelma loikata luokan eteen vaikka kylmiltään.

Vierailija
25/47 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen yläkoulussa sijaisena. Siellä on yksi täysin sekopää opettaja, joka käy 10 kertaa viikossa haukkumassa minua esimiehille. Olen ollut hänelle aina ystävällinen ja asiallinen, vaikka oikeasti tuo jatkuva selkään puukotus alkaa jo harmittaa, kun mitään syytä ei ole. Kaikki syytökset ovat olleet täysin perättömiä ja keksittyjä.

Lisäksi nyt on tapahtunut kaikkia kummia. Epäilen, että hän yrittää lavastaa, että olisin muka tehnyt virheitä, toiminut väärin jne. Naurettava ja säälittävä tyyppi.

Olen ajatellut, että kateus ansaitaan. Ilmeisesti olen liian hyvä. 

Minä tulin todella helposti oppilaiden kanssa toimeen. Hänestä ei pidetä yhtään. En tiedä tämäkö tässä nyt on takana.

ap

Todennäköisesti kateellinen. Opettajissa on myös todella hanka

Varsinkin kun hän odotti minun tekevän niin😂 ja siis kaikki oppilaat outoja, eikä minulle edes kerrottu mitään, siis mitään, mistään.

Ap

Vierailija
26/47 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut kerran vastaavanlaisen kanssa tekemisissä. Mikromanageerasi kaiken hengiltä ja oppilaat inhosivat.

Hänellä oli merkillisesti tosi vaikeaa saada itselleen sijaista (jopa Helsingissä sana kiirii yllättävän tehokkaasti) ja sitten kun joku, kuten minä kokemattomuuttani, kerran siihen suostuin, se oli juuri tuollaista.

Vierailija
27/47 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa että kaikki tehdään tismalleen tietyllä tavalla, pitää sitten antaa ennakkoon ne täsmälliset tuntisuunnitelmat ja tavoitteet.

Jos taas ei ohjeista mitään, ei viisi kuukautta myöhemmin voi urputtaakaan.

Ja pätevänhän ei edes tarvitse niitä ohjeita ottaa omaa virkaansa hoitaessaan.

Vierailija
28/47 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko huomannut, että sinun puhelimessasi on sellainen toiminto, jolla voit estä tulevia puheluja, eikä viestejä tarvitse avata?

Tavallista on se että, sijainen ei saa mitään ohjetta varsinkaan silloin, kun opettaja on jäänyt yllättäen sairauslomalle. Ja kokonaan pois lähteneelläkin oli merkintä "kirjasta käyty sieltä täältä OPS:n mukaan".

Yksikään opettaja ei ole kysynyt jälkeen päin  mitään.

Ei tarvitse olla alentuva. Tiedän miten puhelin toimii.

Hän tiesi keväällä monta kuukautta jäävänsä vuorotteluvapaalle, ei siis jäänyt sairauslomalle, ja koko kesä oli aikaa antaa minulle edes jotkin ohjeet elokuuksi.

En saanut irti edes sitä montako kappaletta hän ajatteli minun käyvän läpi.

Classroom-ryhmiinsä ei päästänyt.

Tuli jopa fiilis että hän oikeasti halusi että möhlisin jotain jotta hän näyt

En minä edes epäpätevänä kuvitellut saavani ohjeita enkä sitä, montako kappaletta piti käydä läpi. Yksi opettaja osallistui niin aktiivisesti sairauslomansa ohjeistamiseen, että oli jo valittuna luettavat kirjat ja elokuva. Hän myös itse tarkisti oppilaitten kirjoittamat aineet. Ihan kiva kuukauden sijaisuus, kun hänellä oli selvä suunnitelma, jonka siirsi minulle. Jälkeen päin ei kysellyt hänkään.

Kun sinä aloitit syyslukukauden alussa, olit aivan samassa asemassa kuin kuka tahansa uudessa työpaikassa aloittava opettaja. OPS on se, jonka mukaan toimitaan ja noin pitkässä sijaisuudessa toimitaan täsmälleen oman suunnitelman mukaan. Todella kummallista on se, että hän sitten jälkikäteen kyselee. 

Vierailija
29/47 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekat viestit viime viikolla aamulla 7.15 ja kyse siis asioista jotka hän tarvitsee 7.1 alkavalla viikolla

Jatkaakohan hän tätä koko kevätlukukauden? 

ap

Jos saat palkkaa raportoimisista, sitten raportoit sen verran mitä saat palkkaa. Jos palkanmaksusi jo päättyi, viittaat kintaalla.

Vierailija
30/47 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vastaisi hänelle enää mitään. Sanoisin, että loput tiedot työpaikalla (ne jättämäsi paperit). Hei hei! 

Vierailija
31/47 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija 

Todennäköisesti kateellinen. Opettajissa on myös todella hankalia ihmisiä. Välillä on hassua, että maisteri-ihmiset odottavat joka asiaan jotain virallista ohjetta kollegalta tai rehtorilta, eikä omia aivoja osata käyttää yhtään. Joka asia pitäisi tiedottaa kuukautta ennen ja vääntää rautalangasta. Tuokin opettaja voisi kysyä oppilailta, mihin jäätiin ja jatkaa siitä. Kyllä joka luokassa on yksi hikipinko, joka tietää. Jos on 20 vuoden kokemus aineenopettajan työstä, niin ei pitäisi olla mikään ongelma loikata luokan eteen vaikka kylmiltään.

Olen DI, ja hämmästelen säännöllisesti samaa: yliopistokoulutettu tai korkeakoulutettu ihminen tarvitsee ohjeet jokaiseen ongelmaan. Tehdään asiat johon on annettu toimintaohje, ja jos tulee uudenlainen tilanne, niin ollaan ihan avuttomina, että enhän minä VOI tietää mitä nyt tehdään. Sitten joku toinen käyttää tunnin tai työpäivän selvitelläkseen asiaa. 

Joskus kun puhutaan, että ihmisiä pitäisi korkeakouluttaa vielä enemmän, niin mietin että meneekö ihmisillä ehkä vähän sekaisin että mikä johtuu mistäkin..ei se tutkinto tee ihmisestä fiksua tai oma-aloitteista. 

Vierailija
32/47 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija 

Olen DI, ja hämmästelen säännöllisesti samaa: yliopistokoulutettu tai korkeakoulutettu ihminen tarvitsee ohjeet jokaiseen ongelmaan. Tehdään asiat johon on annettu toimintaohje, ja jos tulee uudenlainen tilanne, niin ollaan ihan avuttomina, että enhän minä VOI tietää mitä nyt te

Kyylääkö sinun työtäsi joka jaksolla semmoset 400-500 vanhempaa jotka heti jos jokin ei miellytä nostavat mekkalan?

Vierailija
33/47 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijaistamasi opettaja ei ole millään tavalla esihenkilösuhteessa sinuun. Et ole hänelle raportointivelvollinen mistään. Ohjaat tämän opettajan rehtorin juttusille ja sanot, ettei sinulla ole asiaan enää mitään lisättävää.

Vierailija
34/47 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekat viestit viime viikolla aamulla 7.15 ja kyse siis asioista jotka hän tarvitsee 7.1 alkavalla viikolla

Jatkaakohan hän tätä koko kevätlukukauden? 

ap

Jos saat palkkaa raportoimisista, sitten raportoit sen verran mitä saat palkkaa. Jos palkanmaksusi jo päättyi, viittaat kintaalla.

Ap kertoi jo jättäneensä kaikki tiedot koululle. Eli siellä ne on jo. Ei kai niitä toistamiseen tarvitse raportoida.

Vierailija
35/47 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko huomannut, että sinun puhelimessasi on sellainen toiminto, jolla voit estä tulevia puheluja, eikä viestejä tarvitse avata?

Tavallista on se että, sijainen ei saa mitään ohjetta varsinkaan silloin, kun opettaja on jäänyt yllättäen sairauslomalle. Ja kokonaan pois lähteneelläkin oli merkintä "kirjasta käyty sieltä täältä OPS:n mukaan".

Yksikään opettaja ei ole kysynyt jälkeen päin  mitään.

Ei tarvitse olla alentuva. Tiedän miten puhelin toimii.

Hän tiesi keväällä monta kuukautta jäävänsä vuorotteluvapaalle, ei siis jäänyt sairauslomalle, ja koko kesä oli aikaa antaa minulle edes jotkin ohjeet elokuuksi.

En saanut irti edes sitä montako kappaletta hän ajatteli minun käyvän läpi.

Classroom-ryhmiinsä ei päästänyt.

Tuli jopa fiilis että hän oik

Kyllä minä olen antanut mm luokkien oppilaiden suomrn kielen taidoista ja muista eriyttämisen syistä ennakkotiedot.

Samaten tiedot siitä mitkä kappaleet ja asiat olen itse käynyt jo läpi, milloin ollut viimeisin koe ja mihin itse yleensä noin suunnilleen pääsen lukukauden aikana.

Samaten kerron kuka on atk-vastaava, missä kaikki tarvikleet ja välineet on ja kenen kollegan puoleen ko oppiaineessa kannattaa kääntyä.

Jos on häirikköluokla, kerron luokanvalvojan ia että mistä näkee siirtoluokkalistan.

Vierailija
36/47 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä selvä.  Toivoo sinun epäonnistuvan työssäsi. Siksi ei kerro mitään. 

Vierailija
37/47 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan aikoinani kun tein ensimmäisen sijaisuuteni. Kyseessä oli sairasloman sijaisuus ja pesti oli noin parin kuukauden mittainen. Minulle vakiope oli jättänyt tosi pitkät ohjeet mitä kaikkea tuona aikana pitäisi ehtiä. Siis hysteerisen paljon hän oli siihen suunnitelmaan saanutkin mahtumaan! Eräs opiskelijakaverini oli aikoinaan ollut kyseisen opettajan oppilaana ja kertoi, että tuolle opelle vauhti oli kaikki kaikessa, tuloksista ei ollut niin väliä eikä sillä, ehtikö kukaan koskaan ymmärtämään hänen opetuksestaan mitään. Aika paljon oppilaat sitten kysyivätkin kaikenlaista perusasiaa, joka oli mennyt heiltä ohi syksyn mittaan. Kertasimme siis melkoisesti vanhaa asiaa, ennen kuin pääsimme jatkamaan kirjaa eteenpäin. Vakituisen  opettajan nähdessäni pahoittelin hänelle, etten ehtinyt käydä ollenkaan kaikkea listalla ollutta läpi. Hän vain lohdutti, että kyllä se siitä kun ammattitaito vuosien myötä kasvaa. Nyt on opetusvuosia takana kohta kolmekymmentä, enkä vieläkään pystyisi tuohon vauhtiin. En edes haluaisi 😆. Sijaistaminen voi olla joskus rankkaa puuhaa, mutta muiden tyyleistä voi ottaa oppia itselleen joko niin, että ottaa mallia ja toimii samalla tavoin, tai niin että tekee asiat päinvastoin. Varmasti ottaa päähän nyt tuollainen ihme kysely, mutta tulevaisuudessa tulet huomaamaan tämänkin kokemuksen antaneen sinulle rakennusaineita omaan opettajuuteen. Tsemppiä ja rauhallista joulun aikaa sinulle!

Vierailija
38/47 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan aikoinani kun tein ensimmäisen sijaisuuteni. Kyseessä oli sairasloman sijaisuus ja pesti oli noin parin kuukauden mittainen. Minulle vakiope oli jättänyt tosi pitkät ohjeet mitä kaikkea tuona aikana pitäisi ehtiä. Siis hysteerisen paljon hän oli siihen suunnitelmaan saanutkin mahtumaan! Eräs opiskelijakaverini oli aikoinaan ollut kyseisen opettajan oppilaana ja kertoi, että tuolle opelle vauhti oli kaikki kaikessa, tuloksista ei ollut niin väliä eikä sillä, ehtikö kukaan koskaan ymmärtämään hänen opetuksestaan mitään. Aika paljon oppilaat sitten kysyivätkin kaikenlaista perusasiaa, joka oli mennyt heiltä ohi syksyn mittaan. Kertasimme siis melkoisesti vanhaa asiaa, ennen kuin pääsimme jatkamaan kirjaa eteenpäin. Vakituisen  opettajan nähdessäni pahoittelin hänelle, etten ehtinyt käydä ollenkaan kaikkea listalla ollutta läpi. Hän vain lohdutti, että kyllä se siitä kun ammattitaito vuosien myötä kasvaa. Nyt on opetusvuosia takana ko

Miksi lähdetään siitä että se sijainen olisi jotenkin nuori ja tyhmä ja kokematon? Sinäkin lähdet siitä.

Vierailija
39/47 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija 

Olen DI, ja hämmästelen säännöllisesti samaa: yliopistokoulutettu tai korkeakoulutettu ihminen tarvitsee ohjeet jokaiseen ongelmaan. Tehdään asiat johon on annettu toimintaohje, ja jos tulee uudenlainen tilanne, niin ollaan ihan avuttomina, että enhän minä VOI tietää mitä nyt te

Minä ihmettelen miten korkeakoulutettu ei osaa lukea. Ei ap ole kaivannut niitä ohjeita tms, vaan toteaa, että jos sellaisia ei ole edes annettu, miten se kollega silti nyt jälkikäteen vaatii, että ap olisi toiminut niiden mukaan.

Joko kertoo toiveensa ja sitten sijainen katsoo mitä niistä toteuttaa tai sitten ei kerro ja on ihan vaan kiitollinen, että pätevä sijainen löytyi.

Yleensä se on oppilaiden etu, että opettajat teievät yhteistyötä ja että heillä on esihenkilön tuki.

Vierailija
40/47 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehtorin kanssa keskustelu!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi