Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajan sijaistaminen, onko tämä tavallista?

Vierailija
21.12.2024 |

Sijaistin erästä opettajaa syksyn. En saanut häneltä mitään ohjeita, neuvoja, lähtötietoja tms.

Jopa tiedot siitä mitä ja mihin asti piti opettaa.

Oppilaista erittäin hatarat tiedot. Arvioinnista ei mitään.

Nyt kun syyslukukausi on takana, hän pommittaa minua kysymyksillä, arvostelee kaikkea mitä tein. Halusi että erilseen menisin kahville hänen kanssaan ra portoimaan, kun tein kirjallisesti yhteenvedon ja jätin koululle, hän ei hae sitä vaan pommittaa edelleen ja ktselee ylsityiskohtia.

Onko tämä oikeasti tavallista käytöstä? Olen ihan pätevä aineenopettaja, konsultoin siellä koululla kollegoja, esimies oli tyytyväinen jne.

Tämä sitten tenttaa miksi jollekin oppilaalle antamani arvosana poikkeaa siitä mitä hänen mielestään ko oppilaan olisi pitänyt saada tai litä hän itse olisi tälle antanut. Kiroilee kun ei näe Wilmasra enempää jne.

Nyt taas, lauantai-iltana tulee viestiä.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna olla. Näitä tapauksia riittää.

Vierailija
2/47 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekat viestit viime viikolla aamulla 7.15 ja kyse siis asioista jotka hän tarvitsee 7.1 alkavalla viikolla

Jatkaakohan hän tätä koko kevätlukukauden? 

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole kyllä tavallista. Tai ehkä se, että sut laitettiin sijaistamaan kylmiltään on valitettavan tavallista, mutta tuo opettajan päsmäröinti ja kysely ei todellakaan ole. Ihan sekohan se on. Ei sun tarvi sille vastata. 

Vierailija
4/47 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vastaa kuin omasta mielestäsi oleelliseen, ja siihenkin vain virka-aikana. Ei tarvitse minnekään kahville lähteä, jos ette ole ystäviä. Eikä tarvitse yhtään kritiikkiä arvosanoista ottaa vastaan, sillä hänen vaan tulisi olla kiitollinen että sai pätevän sijaisen. Ole ylpeä omasta osaamisestasi.

Terv. ope

Vierailija
5/47 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan. Varsinkin jos sut on jätetty ilman mitään etukäteisinfoa opettamaan, et ole itsekään mitenkään velvollinen antamaan mitään tarkkaa raporttia tekemisistäsi. Älä vastaa, ja jos häirintä jatkuu kevätlukukaudella, ota yhteyttä esihenkilöön. T. Opettaja 

Vierailija
6/47 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli et ole käyttänyt arvioinneissa samoja pärstäkertoimia kuin vakituinen opettaja käyttää?

Vierailija
7/47 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jätin hänelle tiivistelmätiedot kokeista, seiskojen uusista erityisoppilaista ja vsop-tilanteesta.

ei olisi edes tarvinnut, tiedän.

sanoin jo kerran että enhän minäkään saanut hänen tekemisistään yhtään mitään tietoja, joten miksi minun ylipäätään pitäisi mitään myöskään antaa.

oppilaat eivät tod pitäneet hänestä ja hänellä oli selkeästi inhokkioppilaita ja häntä närästää että monet näistä tulivat minun kanssani hyvin toimeen ja arvosanat nousivat.

hän myös yritti antaa väliarvosanat ennakkoon eli mitätöi jo lähtökohtaisesti koko minun osaamiseni ja työpanokseni.

Ja pätevistä aineenopettajista on ainakin täällä ihan pula ja hänkin jo itkee miten tarvitsee minuakin keväällä taas mutta en kyllä tod menw enää.

ap

Vierailija
8/47 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli et ole käyttänyt arvioinneissa samoja pärstäkertoimia kuin vakituinen opettaja käyttää?

En.

Vierailija
9/47 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä numero estoon, jos häiritsee vielä. Olet työsi tehnyt ja tärkeimmät tiedot siirtänyt. 

Vierailija
10/47 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille että "mitä väliä".

Vierailija
11/47 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko huomannut, että sinun puhelimessasi on sellainen toiminto, jolla voit estä tulevia puheluja, eikä viestejä tarvitse avata?

Tavallista on se että, sijainen ei saa mitään ohjetta varsinkaan silloin, kun opettaja on jäänyt yllättäen sairauslomalle. Ja kokonaan pois lähteneelläkin oli merkintä "kirjasta käyty sieltä täältä OPS:n mukaan".

Yksikään opettaja ei ole kysynyt jälkeen päin  mitään.

Vierailija
12/47 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kysymyksillä pommittaminen ja sinun tekemisiisi puuttuminen kuulostaa tosi omituiselta. Jos mitään ohjeita ja ennakkotietoja ei ole annettu, ei voi kyllä vaatiakaan mitään selontekoja. Itse annan aina tarkat ohjeet (lyhyisiin sijaisuuksiin), mutta en silti vaadi sijaisilta mitään muuta kuin, että ovat paikalla. Yleensä saan kuitenkin pienet tiivistelmät tuntien sujumisesta, mutta se on vain kiva plussa.

Vierailija
13/47 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sijaisuus on päättynyt, sinulla ei ole velvollisuutta tapaamiseen tai edes vastata viesteihin. Hän olisi voinut tällä viikolla tulla kouluun ja vapaatunnillasi olisitte käyneet läpi tarvittavat asiat. Kokenut opettaja osaa jatkaa siitä, mihin sijainen jäi.

Vierailija
14/47 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko huomannut, että sinun puhelimessasi on sellainen toiminto, jolla voit estä tulevia puheluja, eikä viestejä tarvitse avata?

Tavallista on se että, sijainen ei saa mitään ohjetta varsinkaan silloin, kun opettaja on jäänyt yllättäen sairauslomalle. Ja kokonaan pois lähteneelläkin oli merkintä "kirjasta käyty sieltä täältä OPS:n mukaan".

Yksikään opettaja ei ole kysynyt jälkeen päin  mitään.

Ei tarvitse olla alentuva. Tiedän miten puhelin toimii.

Hän tiesi keväällä monta kuukautta jäävänsä vuorotteluvapaalle, ei siis jäänyt sairauslomalle, ja koko kesä oli aikaa antaa minulle edes jotkin ohjeet elokuuksi.

En saanut irti edes sitä montako kappaletta hän ajatteli minun käyvän läpi.

Classroom-ryhmiinsä ei päästänyt.

Tuli jopa fiilis että hän oikeasti halusi että möhlisin jotain jotta hän näyttäisi paremmalta. 

Niin outo hän oli.

ap

Vierailija
15/47 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sijaisuus on päättynyt, sinulla ei ole velvollisuutta tapaamiseen tai edes vastata viesteihin. Hän olisi voinut tällä viikolla tulla kouluun ja vapaatunnillasi olisitte käyneet läpi tarvittavat asiat. Kokenut opettaja osaa jatkaa siitä, mihin sijainen jäi.

Jätin hänelle koululle kirjalliset tiedot siitä mihin joka luokka jäi. Ihan jo siksi ettå se vaatiminen alkoi tuntua painostavalta. Mutta kun hän ei hakenut niitä. Nyt sitten WilmaTa ei näe kaikkea ja pommittaa.

On opettanut ko koulussa 20 vuotta, nyt seiskoja ja kaseja, ylsi ainoa ysiluokka.

Luulisi aikuistenoikeasti hänen osaavan tammikuussa jatkaa iöman että roikkuu minussa viikkotolkulla.

Olen toivotranut nyt hyvät joulutkin jo kuusi kertaa ja taas mennään.

Vierailija
16/47 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut  kanssa sijaistamassa ja resurssiopettajana ja ihmettelin todella joidenkin opettajien suhtautumista minuun, korkeasti koulutettuun sijaiseen. Syrjittiin silminnähden, ei annettu tietoa tai opastettu mitenkään, käyttäydyttiin kiusalla kuin minun pitäisi täysin uutena kaikki tietää, yritettiin saada näyttämään huonolta, käyttäydyttiin huonosti ja hulluinta kaikessa, oltiin  mustasukkaisia, siis oltiin oppilaiden huomiosta mustasukkaisia. Peruskoulu on varmaan hulluin työpaikka, missä olen koskaan ollut töissä. 

Vierailija
17/47 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen yläkoulussa sijaisena. Siellä on yksi täysin sekopää opettaja, joka käy 10 kertaa viikossa haukkumassa minua esimiehille. Olen ollut hänelle aina ystävällinen ja asiallinen, vaikka oikeasti tuo jatkuva selkään puukotus alkaa jo harmittaa, kun mitään syytä ei ole. Kaikki syytökset ovat olleet täysin perättömiä ja keksittyjä.

Lisäksi nyt on tapahtunut kaikkia kummia. Epäilen, että hän yrittää lavastaa, että olisin muka tehnyt virheitä, toiminut väärin jne. Naurettava ja säälittävä tyyppi.

Olen ajatellut, että kateus ansaitaan. Ilmeisesti olen liian hyvä. 

Vierailija
18/47 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaa, että palaat asiaan loppiaisen jälkeen ja kysy ensin esihenkilön mielipidettä. Sinun ei tarvitse tehdä ilmaiseksi töitä. Jos tapaatte, sun pitää saada siitä palkkaa. Mutta tietysti etukäteen sovittava esihenkilön tai rehtorin kanssa. 

Vierailija
19/47 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut  kanssa sijaistamassa ja resurssiopettajana ja ihmettelin todella joidenkin opettajien suhtautumista minuun, korkeasti koulutettuun sijaiseen. Syrjittiin silminnähden, ei annettu tietoa tai opastettu mitenkään, käyttäydyttiin kiusalla kuin minun pitäisi täysin uutena kaikki tietää, yritettiin saada näyttämään huonolta, käyttäydyttiin huonosti ja hulluinta kaikessa, oltiin  mustasukkaisia, siis oltiin oppilaiden huomiosta mustasukkaisia. Peruskoulu on varmaan hulluin työpaikka, missä olen koskaan ollut töissä. 

Määräaikaiset on hierarkian alimpina sylkykuppeina. Tämä on valitettava epäkohta opettajan hommissa ja tähän pitäisi jollain tavalla puuttua. 

Vierailija
20/47 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen yläkoulussa sijaisena. Siellä on yksi täysin sekopää opettaja, joka käy 10 kertaa viikossa haukkumassa minua esimiehille. Olen ollut hänelle aina ystävällinen ja asiallinen, vaikka oikeasti tuo jatkuva selkään puukotus alkaa jo harmittaa, kun mitään syytä ei ole. Kaikki syytökset ovat olleet täysin perättömiä ja keksittyjä.

Lisäksi nyt on tapahtunut kaikkia kummia. Epäilen, että hän yrittää lavastaa, että olisin muka tehnyt virheitä, toiminut väärin jne. Naurettava ja säälittävä tyyppi.

Olen ajatellut, että kateus ansaitaan. Ilmeisesti olen liian hyvä. 

Minä tulin todella helposti oppilaiden kanssa toimeen. Hänestä ei pidetä yhtään. En tiedä tämäkö tässä nyt on takana.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi