50 eur / kk kosmetiikkaan,hygieniaan ja hiuksiin
Onko mielestäsi vähän, paljon vai sopivasti?
En meikkaa paljon ja kampaajallakin käyn vain jokusen kerran vuodessa tasoittamassa latvoja (laskin senkin nyt tähän) mutta ihonhoitoon menee rahaa vaikka koittaisi edullisestikin selvitä. Noh, iho onkin tosi hyvä nyt mutta jos jokin olisi vähemmän pakollista. Kun en ole yhtään rikas, päinvastoin. Mutta vähän turhamainen ehkä.
Paljonko teillä kuluu? Säästättekö kauneudenhoidosta?
Kommentit (108)
Vuositasolla Kampaaja 750€, geelilakkaus kädet ja jalat 500€, sokerointi (teen itse) 25€, meikit 200€, muu kosmetiikka 200€, hiustuotteet 200€, täyteaineet 150€/väkälangat yms.
Maksaahan nuo enkä ole edes mikään kalliimpien tuotteiden käyttäjä kuin poikkeustapauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Itse värjään kotona kasviväreillä hiukset, 13 e / pkt (tehnyt näin jo monta vuotta) ja teen sen 2 kk välein. Olen käynyt parturissa viimeksi yli vuosi sitten. Nyt välttelen kemikaalikuormaa keholle ja kasvoille, minulta löydettiin melanooma. Vartalon rasvaan vain kookosöljyllä tai manteliöljyllä. Aiemmin kävin kasvohoidossa 3 kk välein. Se oli 100 e. Nyt pohdin, että jätän varmaan senkin välistä siellä käytettävien kemikaalien takia. Kasvoille käytän Korealaista ja luonnonkosmetiikkaa. Kynsiäkään enää lakkaa. Katsotaan muuttuuko tämä vielä joskus. Arviolta siis mulla menee kuukaudessa ulkonäköön ehkä 5-10 e, jos pitää ostaa vaikka suihkugeeliä. Yleensä ostan varastoon kosmetiikkaa superalesta. Meikkaan vain erikoistilaisuuksiin.
En tiedä onko tällä ihonhoidolla merkitystä, mutta olen 35 ja vieläkin kysytään paperit. Yleensä ihmiset luulevat minua 24-vuotiaaksi.
Ja kun ihmise
Laita kuva niin uskotaan tuo "luullaan 24v" ihmiseksi.
Mutta siis oikeasti. Jos alkossa kysytään sun papereita, niin ne kysyy siellä jopa 50v naisiltakin, koska siellä on ohjeistettu, että kysykää naisilta, koska se ilahduttaa heitä.
Baareissa taas ne kysyy ihan huvin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te joilla rahaa kuluu tosi vähän: onko kellään kovin kuiva tai atooppinen ihotyyppi? Tai vastakohtaisesti aknea?
Itsellä lapsuudesta asti on muistot kun on åitänyt lotrata voiteiden kanssa, sillä muutoin iho on kuivunut ja kutissut niin, että olisin raapinut sen rikki. Kosmetiikasta on tullut näin positiivinen olo paitsi kauneuden vuoksi, niin ihan siksi että se on tuntunut hyvältä (ja tarpeelliselta).
Jos iho ei olisi ollut niin vaativa, ehkä nykyään suhtautuisi eri tavalla.
Ei varmaankaan ole. Ja hiuksetkin helppohoitoiset (eikä kuiva takkupesä). Ja hikoillaankin vähän (ei tarvitse lotrata apteekin kalliita antiperspirantteja). Ei allergioita/yliherkkyyksiä, kaikki tuotteet käy? Tasan ei mene nallekarkit.
Nauroin tuolle kuvaukselle "kuiva takkupesä". Nyt eivät ole, mutta se johtuu vain lukuisilla testauksilla löytyneestä melko kalliista hoitoaineesta. Kirpoo kassalla, mutta sen verran kaunistaa kähäräpehkoani että tiukaksi pitää mennä talouden ennen kuin enää luovun.
Oikeasti joillakin on hyvä normaali iho, tummat kulmat ja ripset ja sileät ja vahvat hiukset syntymälahjana. Ja siis kenenkään velvollisuus ei ole olla kaunis, mutta tuollaisten kanssa ei myöskään paljoa tarvitse tehdä että on.
Mielestäni 50€/kk on oikein hyvä
Käyn kampaajalla silloin kun muistan ja on rahaa (mennyt yleensä n.25€, latvojen siistiminen) eli n. 4kk-6kk välein
Olen saanut lahjaksi todella paljon ihonhoitotuotteita, shampoita, rasvoja jne.joiden arvoa en olekaan tarkemmin ajatellut, mutta kokeillaan
Hammastahnat (n.4€/kpl Oxygenol), hammasharjat (n. 3€/kpl yleensä pepsodent), kestää arviolta ehkä kaksi kuukautta
Kasvovesi on 30€/purkki(Clarins) laivalta ostettuna, riittää vuodeksi, en joka päivä jaksa laittaa. Kosmetologi neuvoi että älä käytä vanulappuja vaan taputtele käsillä kasvovesi naamaan niin sitä ei mene hukkaan
Erilaiset kasvorasvat ja seerumit on ollut 20€/kpl mutta yleensä kerralla ei tarvitse uusia. Minulla on päivävoide, joku kosteuttava seerumi ja yövoide (Lumene), en joka päivä jaksa niitä laittaa
Vartalovoiteet ehkä 30€/kpl (Apteekista Aqualan) kestää kauan kun rasvaan vaan silloin kun jaksan
Jalkarasva 20€(Apteekista merkkiä en muista) ainoastaan silloin kun jalat alkaa kutisemaan, en tiedä kauan kestää
Huulirasva n. 11€ (joku korealainen merkki ja siinä on myös aurinkosuoja kosteutuksen lisäksi)
Aurinkorasvat n.50€, naamalle 20€ ja vartalolle 30€ (olen ostanut korealaista naamalle ja jotain apteekista vartalolle, merkkiä en muista)
Deodorantti n.5€ (Erisan) vasta ostin kokeillakseni ja en tiedä kauan kestää
Hiusshampoo n.20€, kestää ainakin 6kk ellei kauemmin ja saippuat n.10€ kestää kanssa 6kk ellei kauemmin (voi olla että arvioin päin honkia nämä mutta on tosiaan useampi saippua sekä shampoo ja käytän niitä ns. sekaisin eli en yhtä purkkia kerralla vaan välillä tota välillä tätä), ajelen karvat koneella
Naisten vaivajuttuihin menee ehkä n.5€/kk siteisiin, käytän pääosin kuukuppia, siksi noin vähän
Kynsilakkoja mulla on koko loppuelämäksi (lakkaan niin harvoin ja varmaan 20 erilaista kynsilakkaa) oisko kpl hinta 5€?
Magnesium ja rauta ovat ehdottomasti pakollisia ehkä 20€/purkki, rautaa olen saanut ilmaiseksi verenluovuksesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä menee vain shampoo, dödö, hammastahna ja parturi. Pitkällä matikalla laskettuna noin 3€/kk.
Sun parturi on ilmeisesti ilmainen, koneella vedät kotona? Konekin maksaa sen verran että minimissään vuoden menisi koko budjettisi siihen.
Laskin mukaan. 30€ maksaa hiusten tasoitus, käyn kerran parissa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa näistä tuotteista mitä naiisille mainostellaan on oikeastaan ihan turhia ja tekee mielestäni vain hallaa iholla. mihin iho tarvitsee 3 erilaista puhdistusvoidetta, j a 4 erilaista rasvaa ja kaiken päälle vielä kuorinnat ja seerumit? Sitäpaitisi kaikki "vartalovoiteet" yms on ihan samaa tavaraa kuin esim jalkavoide. Joten ihan sama jos laittaa vaikka vartalvoidetta kantapäihin. Ei kaikkia tarvitsee ostaa eri purkkia erikseen joka ruuminosalle, vähän järkeä päähän. Tämä on tehty markkinointia varten ja kuka näihin helposti lankeaa.
Atooppinen, tuoksuyliherkkä ja helposti tukkeutuva ihoni ei siedä samaa tuotetta silmien ympärillä, poskilla, vartalolla ja jaloissa. Pelkkä voide ei riitä kosteuttamaan, vaan sen alle tarvitaan vesipesun jälkeen pH:tai tasapainottava kasvovesi tai seerumi. Ihoni muuttuu ongelmalliseksi ja alkaa hilseillä, jos en sitä kuori hellävaraisella seerumilla. Kesällä on pakko käyttää ulkotöissä aurinkosuojavoidetta, jota ei kannata käyttää öisin. Jne.
Olen itsekin ollut joskus "markkinointia" vastaan mutta on vaan niin paljon helpompi elää, kun iho ei halkeile ja vuoda verta. Plus on kivempaa olla nätti.
50€ kuulostaa kohtuulliselta. Itse käytän 100-200€/kk mutta se johtuu atopiasta ja allergioista. Yllättävän monella tässä ketjussa tuntuu olevan sama haaste.
Hiukset leikkuutan 4-5 kertaa vuodessa. Käytän kuivashampoota, hiusöljyä, monitoimisuihketta ja joskus lakkaa. Ostan tuotteet lähinnä -40% alesta. Shampoona käytän samaa öljyä, jolla peseydyn. Toisinaan pesen ja hoidan syväputsaavilla tuotteilla. Kuukausitasolla näihin menee 40-50€.
Kasvoille käytän halpaa kasvovettä ja putsaria, joissa sopiva pH. Muut tuotteet ovat kalliimpaa luontais- tai apteekkikosmetiikkaa. Olen löytänyt kokeiluiden jälkeen kolme sopivaa tuotesarjaa, jotka eivät ala ärsyttää tai lakkaa kosteuttamasta. Pari seerumia, ihoöljy, kasvovoide, balmi, silmänympärysvoide, kuorinta, huulirasva ja vartalovoide. Näitä käytän vaihdellen ihon kunnon mukaan. Kesällä kuluu paljon. edullista aurinkovoidetta, kasvoille ja vartalolle omansa. Peseytymiseen ihoöljyä. Joka kuukausi ostan pari, kolme tuotetta. Lisäksi sisäisesti käytettävät kollageeni, pycnogenol ja omegat, joskus muitakin kuureja. 100-150€/kk menee, pyrin toki hyödyntämään alennusmyynnit. Meikkejä tai ihonhoitopalveluja en tarvitse. Sitten on tietenkin vielä deodorantit ja hammastahnat, joista sopii vain pari merkkiä, näihin ehkä 5€/kk.
Ilman tätä rutiinia pitäisi käyttää kortisonia niin sisäisesti kuin ulkoisesti, lisäksi takrolimuusia. Tykkään ihonhoidosta eikä rahanmeno haittaa. Saan aika paljon kehuja ihoni kunnosta ja iän merkkien vähyys ihmetyttää itseänikin. Hoidon määrä korreloi kohdallani hyvän ulkonäön kanssa. Yritin joskus totuttaa ihoa pärjäämään vähemmällä ja sehän oli paitsi rumaa, myös tuskallista.
Naisille myydään suuri määrä kemikaalia kosmetiikan mukana. Se sotkee jopa hormonitoimintaa, koska se kaikki imeytyy ihon läpi.
Tuo onkin hyvä vinkki siirtyä öljyihin, ne ovat ainakin 100 % sitä mitä purkissa lukee, jos ostaa esim. kookos- tai manteliöljyä. Manteliöljyssä on vieläpä paljon E-vitamiinia. Mitä luonnollisempaa tavaraa iholleen taputtelee, sen parempi.