Miten teette hedelmäsoseen itse?
Kysympä täältäkin:
Miten teette hedelmäsoseen itse?
Voiko käytää hedelmäsoseen tekemiseen säilyke tuotteita, jotka ovat omassa liemessään? Vai täytyisikö hedelmien olla tuoreita?
Haluaisin itse tehdä hedelmäsoseet 7kk lapselleni, mutta nuo tuoreet hedelmät maksaa niin paljon tähän aikaan vuodesta.
Mitenkä olette tehneet?
Virsut kera tyttösen
Kommentit (4)
Me ollaan raaputeltu hedelmiä ja marjoista ollaan keitelty kiisseliä ja marjapuuroja. Hedelmistä voi myös tehdä kiisselin. Äitiyspakkauksen kirjasessa oli hyvä tuorekiisseli ohje, jota olen käyttänyt mittasuhteissa. Tulee sopiva annos. Marjat olen soseuttanut sauvasekoittimella kiisseliin.
ei tosiaan suositella. Valmissoseet ovat kyllä turvallinen ja hyvä vaihtoehto varsinkin nyt kun hedelmiä on tarjolla huonosti ja kalliilla. Mutta jos haluat tehdä itse, niin sauvasekottimella tulee helposti sosetta esim. omenan ja päärynän paloista, keksi omia sekoituksia. Ei varmaan säily kovin kauaa, meillä on käytetty vuorokauden kuluessa. Kiiviä ja meloonia olen myös kokeillut, mutta lapsi ei oikein innostunut, banaani on helppoa herkkua, samoin pakastemarjat kiiselinä tai ihan sellaisenaan.
Hei!
ässä muutamia hedelmä- ja marjasoseohjeita, joita itse olen tehnyt. Nykyisin tyttö (9,5 kk) syö jo hedelmäpaloja sormiruokana, mutta näitä soseita teen kyllä edelleenkin. Esim. omenanlohkoja voi keittää hetkisen pienessä vesitilkassa pehmeäksi ja sauvasekoittimella saa sitten sileää sosetta hetkessä. Voi tarjota sellaisenaan, tai sitten sekoittaa hedelmäsosetta kiisselipohjaan:
Kiisselipohja maissi- tai ohratärkkelyksellä
Maissitärkkelyksellä saa rakenteeltaan venymättömän kiisselin, jota on helppo syöttää.
2 dl vettä
1,5 rkl maissi- tai ohratärkkelysjauhoja (Maizena, Ohrakas tms)
1,5-2,5 dl marja- tai hedelmäsosetta (happamuuden mukaan)
Sekoita kattilassa kylmä vesi ja maissijauhot. Kuumenna kiehumispisteeseen koko ajan puuhaarukalla sekoittaen. Annakiehua hiljalleen 5 min. Sekoita välillä. Jäähdytä. Lisää marja- tai hedelmässe ja tarkista makeus.
Omena-/päärynäkiisseli
Keitä kiisselipohja ja jäähdytä se. Kuori 2 omenaa/päärynää ja raasta ne kartioraastimen hienoimmalla terällä TAI kiehauta hedelmät kuorittuna ja paloiteltuna vesitilkassa ja soseuta esim sauvasekoittimella. Lisää raaste/sose jäähtyneeseen kiisselipohjaan ja tarkista makeus.
Itse laitan valmiin kiisselin pestyihin piltti/bona-purkkeihin ja tästä satsista tulee noin 2-3 pilttipurkillista kiisseliä. En ole pakastanut näitä (ehkä voisi pakastaakin, en tiedä!) mutta säilytän jääkaapissa ja syödään ne 1-2 päivässä.
Myös allaolevan puolukka-banaanisoseen voi tehdä kiisselipohjaan (ellei tarjoa sellaisenaan):
1 dl puolukoita
1/2 banaania
Soseuta puolukat painelemalla siivilän läpi, sosemyllyllä tai sauvasekoittimella. Kuori banaani ja soseuta haarukalla tai sauvasekoittimella. Yhdistä soseet ja makeuta tarvittaessa.
Puolukoiden sijaan käytän välillä mustaherukoita ja yhdessä banaanin kanssa sekin maistuu tytölle hyvin iman makeutustakin, vaikka mielestäni on aika " kirpakan" makuista.
Luumusose
1 pss kuivattuja luumuja
dl vettä
Huuhdo luumut hyvin lämpimällä/kuumalla vedellä ja liota sitten luumuja yön yli kylmässä vedessä. Keitä luumuja hiljallen kannen alla, kunnes ne ovat pehmeitä. Tarkkaile veden määrää - lisää tarvittaessa. Soseuta sauvasekoittimella tai monitoimikoneella.
Tätä luumusosetta teen nykyisin niin, että keitän 3-4 omenaa lohkoina pienessä vesitilkassa ja sekoitan sauvasekoittimella soseeksi. Sitten yhdistän luumu- ja omenasoseet ja tyttö sö hyvällä ruokahalulla...
Neuvolan ohjevihkosissa lukee että hedelmäsäilykkeet eivät sovi lapselle. Niissä ei ole yhtä hyvä ravintoarvo kuin tuoreissa hedelmissä.
Itse en ole tehnyt hedelmäsoseita, joten joku muu saa jatkaa siitä :)