Huolimaton ehkä jopa piittaamaton mies
Olen niin kyllästynyt puolisoni joka on äärimmäisen huolimaton ja kykenemätön ymmärtämään arjen pyörityksestä mitään. Meillä on 2 alle 3v lasta mutta joka aamu ja ilta pitää sanoa, että laita lapsille ruoka jos esim itse imetän. Auto saa olla pesemättä vaikka 3 vuotta. Kotia hön ei siivoa ellen joka päivä kerro mitä hän voi tänään siivota. Hän ei ota mistään vastuuta ei kodista ei lapsista ei autosta ei mistään. Kaikki saisi mädäntyä sille sijoilleen. Hän myös hukkaa ja rikkoo jatkuvasti jotain ja sitten ostellaan uutta. Minun maksamalla autolla kaahailee ja viis veisaa stop merkeistä. Selailee puhelinta jne. Tästä ja kaikista näistä asioista on puhuttu monta kertaa, mutta mikään ei auta. Alan olla niin kyllästynyt, että haluaisin erota! Mutta yksin olo pienten lasten kanssa pelottaa. Meillä ei ole tukiverkkojakaan. Enkä haluaisi lasten takia erota. Mutta olen niin ahdistunut ja kokoajan riidellään.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Niin in, sanopa se. Hän on kuitenkin ollut maailman kiltein ja ymmärtäväisiä minua kohtaan. Ei hän ole tarkoituksella paha. Hän vain ei ymmärrä mitään mistään.
Ap
Kaikki vammat ja puutteet eivät näy päälle päin. Pitkään sitä ajattelee, että toinen on vain huoleton ja leppoisa luonne, ja että osaa kyllä skarpata sitten kun pitää. Mutta totuus onkin se, ettei hänellä ole älyllisiä valmiuksia siihen. Se rentous ei ole rentoutta, vaan kyvyttömyyttä hallita elämäänsä.
Kyllä hän maksaa elämisemme. Itse olen lasten kanssa kotona.
Ap
Hei Ap,
kuulostaapa kurjalta tilanteelta, uskon että harmittaa ja kuormittaa. Jari Sarasvuon sanoja lainatakseni "miehet ovat loiseläjiä", ja tämä valitettavasti osin pohjaa totuudelle niin ikävältä kuin se kuulostaakin. Onko puolisosi kenties tottunut "liian hyvälle", eikä siksi ota vastuuta? Vai eikö vain yksinkertaisesti osaa? Isäksi kasvetaan ajan kanssa, sekään ei kaikilta suju itsestään. Apua kuitenkin tarvitsette, mitä pikemmin, sen parempi.
Aiemmin mainittu lista esim lasten ruokailu/hoitovuorojen yhdessä suunnittelusta ja vuorottelusta kuulostaa hyvältä. Suosittelen tutustumaan myös ammattijärjestäjä Ilana Aaltoon, hänellä on internetissä hyviä kirjoituksia ja listaus kodin metatöistä, Facebookissa paikka kaikelle ryhmässä sekä instagramissa myös aiheesta. Tyypillisestihän nämä metatyöt kuormittavat juuri perheen äitiä, teidän tapauksessa myös niiden toteutus taitaa olla harteillasi. Ilana on kirjoittanut myös ihmisten ja perheenjäsenten erilaisista siisteyskäsityksistä, se mikä on yhden mielestä siisti voi tuntua toisesta sotkuiselle. Tai voisiko puolisollasi olla kenties jonkinlaisia nepsy-oireita tjms, onko koskaan tutkittu? Liikennesääntöjen huomiotta jättäminen/piittaamattomuus on todella huolestuttavaa. Olisiko hänellä esimerkiksi työterveyden kautta saatavilla apua? Suosittelen ottamaan myös yhteyttä neuvolaan, sitä kautta he osaavat ohjata teidät paikkakuntanne tukipalveluihin.
Paljon jaksamista Ap:lle!
Vierailija kirjoitti:
Niin in, sanopa se. Hän on kuitenkin ollut maailman kiltein ja ymmärtäväisiä minua kohtaan. Ei hän ole tarkoituksella paha. Hän vain ei ymmärrä mitään mistään.
Ap
Lakkaa laittamasta miehesi muun perheen edelle, kun hän ei toimi teidän hyväksenne lainkaan. Olet paha itsellesi ja lapsillesi, kun annat tuollaisen kaaosta luovan ihmisen elää kodissanne.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos tää on totta, niin mikä siinä sitten? Työnjako.
Keskittyy vain tärkeisiin asioihin, ruoka, vaatteet
ja nauttii elämästä helteisinä lapsiperheaikoina.
Ei auta tuulimyllyjä vastaan huidella.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja tosiaan kolaroi auton kun ei katsonut tuleeko oikealta ketään ja teki samalla jotain muuta ettei keskittynyt liikenteeseen.
Ap
En päästäis lapsiani tuollaisen kyytiin.
ADD voisi selittää tuollaista kolariherkkyyttä. Tai sitten miehellä on piiloaggressioita, mutta sellainen tulisi kyllä näkyviin muutenkin vähintään hetkittäisenä selittämättömänä kireytenä. Tuollainen hervoton kiltteys voi olla aito ominaisuus tai sitten se on naamio, ja hyvitystä otetaan elämällä vaarallisesti ratissa. Itse tiedät, kumpi selitys käy paremmin järkeen.
Tai hän on kertakaikkiaan liian professorityyppiä ajamaan ollenkaan. Kai niitäkin on, vaikken tiedä yhtään autolla itsensä tai lapsensa tappanutta professoria. Mutta kyllähän Pierre Curie käveli ajatuksissaan suoraan valjakon eteen ja kuoli.
Vierailija kirjoitti:
6 vuotta oltiin yhdessä ennen esikoisen syntymää. Yhdessä 10 vuotta.
Ap
Oletko ap itse yliopiston käynyt?
Onko äitinsä passannut poikaansa? Seurustelin kerran sellasisen äidin kultapojan kanssa, voi morjens. Olisi suunnilleem pitänyt perunat kuoria ja olla kiitollinen kun sai poimia likaisia sukkia ja kalsareita lattialta ja pyykätä ne hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Ap
ei noista uliopistomiehistä oikein ole arkielämään
Vierailija kirjoitti:
Ap
no siksihän suomimammat miehen ottaa. elättäjä pitää saada, että voi itse lorvailla kotona
Eli hoidit ennen lapsia aivan kaiken yksin, mutta nyt lasten syntymän myötä et enää jaksa hoitaa kaikkea yksin etkä edes kerkeä.
Mies on tottunut, että sinä teet kaiken.
Elää kuvitelmassa, että niin voi jatkua yhä edelleen lasten tultua ja teille tulee todennäköisesti riitaa siksi, että miehellä pinna kiristyy, kun on tajunnut ettei voikaan enää elää sitä helppoa elämäänsä jossa piika hoitaa kaiken. Häntä siis harmittaa ettet olekaan enää se sama kaiken hoitava ja jaksava nainen ja hänenkin pitäisi muuttua siltä osin että jakaisi vastuut.
Tästä syystä kehotan kaikkia pakottamaan miehen ottamaan vastuuta arjessa ennen lapsia. Saa nähdä totuuden hyvissä ajoin. Mikään ei ole vastenmielisempää kuin vetelehtivä vätys kotona, joka luulee että voi elää kuin yksi lapsista.
Mies elää sitä vanhanaikaista mallia, jossa mies tuo rahan kotiin, vaimo hoitaa kodin ja lapset sekä koko miehen privaattielämän, kaiken muun, joka ei ole työelämää. Näin ennen tehtiin. Sehän on miehen unelmaa. Tähän kuuluu vaimon taloudellinen kontrollointi, hän kun ei käy palkkatyössä. Sieltä perheparatiisista on vaikea ponnistaa itsenäiseksi, mutta se kyllä kannattaisi. Vaikka oman pikku yrityksen luomisen kautta tai vain lähtemällä yksin lomalle tai "lomalle" tai muulla irtiotolla, jonka aikana mies joutuisi silmätyksin tilanteen kanssa.
Aivan paska mies. Ja aattelit näyttää lapsille, että tuollainen mies on ihan ok, ottakaa mallia ja tulkaa samanlaisiksi.
Mikä on naisen korvien välissä vialla, että jatkaa tuollaisen kanssa parisuhdetta? Ja vielä tekee lapsia tuollaisen tollon kanssa??
Mä en tuollaista miestä jaksaisi kauaa katsella vaan suhde loppuisi hyvin lyhyeen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on naisen korvien välissä vialla, että jatkaa tuollaisen kanssa parisuhdetta? Ja vielä tekee lapsia tuollaisen tollon kanssa??
Mä en tuollaista miestä jaksaisi kauaa katsella vaan suhde loppuisi hyvin lyhyeen.
Kai ihminen uskoo kaikkien olevan samanlaisia ja saman älyisiä kuin itse on. Ei käsitä, että toinen on ihan oikeasti tollo, eikä ainoastaan hassu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai ihminen uskoo kaikkien olevan samanlaisia ja saman älyisiä kuin itse on. Ei käsitä, että toinen on ihan oikeasti tollo, eikä ainoastaan hassu.
No onkohan mussa jotakin vialla vai miksi en jaksaisi katsella tuollaista miestä kovin pitkään. Kyllä tuollainen käytös tulee esille aika nopeasti. Mielummin olen yksin kuin katselen jotakin perseilijää.
Akateeminen mieslapsi, jolla ei pitäisi olla lapsia eikä perhettä. Varaudu siihen että itse saat kaikki hoitaa, mutta oletettavasti mies sentään maksaa kaiken jos ei niin, sitten kannattaa hankkia uusi mies.