Kela on leikannut perustoimeentulotuen perusosaa 30% joka kuukausia jo 4kk ajana minulta...Ei ole rahaa ruokaan, kesäkengät rikki, joulua ei
Tämä on aivan kamala tilanne elämässäni. Kela on leikannut toimeentulotuen perusosastani 30% jo 4kk ajan, eli yhteensä minulla on tullut noin 700 euron edestä vajetta tänä aikana niihin VIIMESIJAISIIN TULOIHIN. Tämä on johtanut siihen että minulla ei ole rahaa ruokaan, ei ole varaa ostaa kenkiä. Kesäkengät rikki, reikäiset ja tulee vesi läpi nyt märällä kelillä...Liukkaatkin ovat kun sileä pohja. Nyt on 4e tilillä, eikä ruokaa loppukuuksi...Mitä teen? Tunne tässä sitten joulumieltä...Muut ympärillä hehkuttavat joulua samalla kun itselläni ei ole varaa edes perusruokaan...
Mulla on "liian kallis asunto", mutta mulla on lääkärintodistus siitä että en ole kykenevä muutamaan...SILTI kela on leikannut tukeani ekä hyväksynyt lääkärintodistusta?? MItä hemmettiä? Kela toimii lainvastaisesti, ja vien asian hallinto-oikeuteen kyllä, mutta miten elän ja selviän tässä välissä? Olen jo alipainon rajalla, painoni on laskenut 8kg tässä 4kk aikana....Mikä taho auttaa tässä kestämättömässä tilanteessa...?
Kommentit (279)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela tekee vain sitä mitä hallitus käskee. Atsit pitäisi saada vastuuseen.
Milloin hallitus kaatuu? En tiedä selviänkö kahta vuotta...
Ap
Sun elämä ja siinä pärjääminen on sun vastuulla. Ei hallituksen. Elämä pitää suunnitella ja pelata siten, että se ei ole riippuvainen hallituksista. Niitä tulee ja menee.
V*itun luuseri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata kirjoittaa tänne, kun täällä ihmisiltä puuttuu empatiakyky. Tiedän miltä susta tuntuu, olen samassa tilanteessa. Suosittelen sua viemään tätä asiaa eteenpäin, sillä se on ainut asia mikä voi lopulta auttaa. Jos kaikki samassa tilanteessa olevat tekisi saman niin tilanne muuttuisi lopulta.
Siinä on empatiat kaukana kun aamulla lähtee töihin ja lukee kun sama tyyppi itkee kun saa liijan vähän ilmaista rahaa.
Ymmärrätkö että mä olen hakenut töitä monta vuotta, mutta ei työnantajat palkkaa?!
apMiksi et lääkärin mukaan saa muuttaa? Kai siinä jokin dia
Mutta salilla uutterasti? Hakeudu kuntoutukseen.
Pikkukylää suositteleva niin oletko edes tietoinen saako niistä heti asunnon ilman luottotietoja?? Tuskin. Itse en saa edes kaupungeissa mistään. Autoa tarvitsee muuttoon, muuten ei pysty ja muuttokuljetus maksaa satoja, siihen ei kela anna tukea. Kaikilla ei ole ajokorttia tai ilmaista kuljetusta. Hyvä idea muuttaa niille joilla auto ja luottotiedot.
Totun vuokrarajat ovat KUNTAKOHTAISET.
Halvempaan kaupunkiin ei siis auta mitään. Myös rajat ovat siellä alhaisemmat.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää hommata itsellesi sossu etuuksien nostajaksi tai haettava edunvalvojaa niin saat raha-asiat kuntoon. Et näköjään itse pysty huolehtimaan raha-asioistasi.
Se että olen vuosia pystynyt elämään normaalisti ja hyvin toimeentulotuen perusosalla, on osoitus siitä että olen kykeneväinen huolehtimaan raha-asioistani.
Väistämättä myös kykenevällä tulee ongelmia, kun viimesijaisesta tuesta leikataan 30%
apTuo on täysin laitonta. Ihmiset vitsailee ja yrittää vähätellä asiaa. Tämä on monelle todellisuutta.
Ei ole laitonta. Asumistuen maksamisessa on määrätty maksimivuokra, josta asumistukea saa. Se on sitten oma valinta, jos makoilee asunnossa, jossa vuokra on isompi kuin as.t
Se on laitonta, että ei saa toimeentulotukea, jos rahat eivät riitä välttämättömiin elintarpeisiin. Perustuslaissa taataan kaikille riittävä minimi toimeentulo. Sen kieltäminen on laitonta ja viranomaisväkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Pikkukylää suositteleva niin oletko edes tietoinen saako niistä heti asunnon ilman luottotietoja?? Tuskin. Itse en saa edes kaupungeissa mistään. Autoa tarvitsee muuttoon, muuten ei pysty ja muuttokuljetus maksaa satoja, siihen ei kela anna tukea. Kaikilla ei ole ajokorttia tai ilmaista kuljetusta. Hyvä idea muuttaa niille joilla auto ja luottotiedot.
Olen muuttanut, vaikka autoa minulla ei ole. Sossu maksoi muuttofirmalle. 2 kantajaa oli. Ja saa asuntoja ilman luottotietoja.
Luuleksää että kaikki luottotiedottomat asuu taivasalla? Kyllä ne kämpät saa.
Luottotiedottomia on todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Totun vuokrarajat ovat KUNTAKOHTAISET.
Halvempaan kaupunkiin ei siis auta mitään. Myös rajat ovat siellä alhaisemmat.
Ap
Vuokrat on pienemmät, joten auttaa paljonkin.
"Se on laitonta, että ei saa toimeentulotukea, jos rahat eivät riitä välttämättömiin elintarpeisiin. Perustuslaissa taataan kaikille riittävä minimi toimeentulo. Sen kieltäminen on laitonta ja viranomaisväkivaltaa"
Sinä ja muut saatte sen verran tukea, joka teille kuuluu.
Ei ole laitonta. Tällaaset on taksat nyt.
Ennen lakimuutosta vuoden 2021 lopussa hieman yli 389 000 suomalaisella oli yksi tai useampi maksuhäiriömerkintä. Vuoden 2022 lopussa määrä oli 365 900, ja viime vuoden lopussa 350 500. Maksuhäiriöisten kuluttajien määrä on kasvanut vuoden 2024 alkupuoliskon aikana lähemmäs 2022 loppuvuoden lukuja.5.7.2024
Porukassa on varmuudella tyyppejä, jotka on saaneet häädön ja sen jälkeen uuden vuokrakämpän.
Porukassa on varmuudella tyyppejä, joiden vuokrasopimus on päätetty joko sen takia, että vuokranantaja tarvitsee omaan käyttöön asunnon tai muusta syystä.
Joten älkää väittäkö, että luottotiedoton ei saa asuntoa.
minun tulot 800.15 euroa. Siitä laskuihin vuokraan ja 500 euroa. Asumistuki laski 50 euroa. Miten 350 eurolla muka pärjää ja ostaa ruuat, vaatteet ja harrastaa jotain. Tässä sekoaa kyllä aivan varmasti ensi vuonna kun ei ole mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Se on laitonta, että ei saa toimeentulotukea, jos rahat eivät riitä välttämättömiin elintarpeisiin. Perustuslaissa taataan kaikille riittävä minimi toimeentulo. Sen kieltäminen on laitonta ja viranomaisväkivaltaa.
EI noita juttuja voi nauramatta lukea. Käyttämällä hienon kuuloisia, vakavia sanoja luulee, että joku ottaisi tuon tosissaan. Täyttä puppua. P..S. Unohdit ihmisoikeusloukkaukset tuosta vuodatuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset tee niinkuin kela käskee?
Sen lauluja laulat jonka leipää syöt
En saa halvempaa asuntoa pk-seudulta, olen 300 asuntoon hakenut mutta kukaan ei vuokraa luottotiedottomalle eikä minulla ole varaa palkata muuttomiehiä ja muuttorekkaa kun en itse pysty muuttamaan
ap
Mikä pitää sut Helsingissä?
Eikö kaupungilta saa asuntoja? Kerrot tilanteesi
Jos sulla on ruuasta pula, niin myy tavaroita
Sulla täytyy olla paljon tavaraa jos tarvitset ihan muuttomiehiä ja muuttorekan
Helsingissä on kaikki sukulaiset ja muu elämä, en saa kaupungilta asuntoa ilman luottotietoja olen ollut kaupungin asuntojonossa 4 vuotta.
Kaksio ja kellari on täynnä tavaraa ja huonekaluja, ei niitä saa kannettua
Mihin tarvitset muuttomiehiä jos sulla on sukulaisia ja muuta elämää? Eikö he voi auttaa?
Lopettakaa jo tuista itkeminen ja muiden piikkiin eläminen. Ottakaa vastuu omasta elämästä ja käsittäkää että bileet ovat ohi. Ei lainarahalla voi työikäisiä elättää meillä on vanhuksia joissa on tarpeeksi kuormaa.
Nytkin on Joulu tulossa joten pukin vermeet ylle ja ilmotuksia someen ja kauppojen tuulikaappeihin. Helpot 500e illassa mutta siinä pitäisi tietysti tehdä työntapaista. . ..
Vierailija kirjoitti:
minun tulot 800.15 euroa. Siitä laskuihin vuokraan ja 500 euroa. Asumistuki laski 50 euroa. Miten 350 eurolla muka pärjää ja ostaa ruuat, vaatteet ja harrastaa jotain. Tässä sekoaa kyllä aivan varmasti ensi vuonna kun ei ole mitään tekemistä.
Voi kun yhteiskunta antaisi sulle eutanasian.
Ai että mä nautin kun vassarit ulísee.
Teille kerrottiin tästä. Teille kerrottiin vuosien ajan että bileet päättyy pian ja te vain nauroitte ja ahnehditte lisää.
No arvatkaas mitä, ne bileet päättyi nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EI noita juttuja voi nauramatta lukea. Käyttämällä hienon kuuloisia, vakavia sanoja luulee, että joku ottaisi tuon tosissaan. Täyttä puppua. P..S. Unohdit ihmisoikeusloukkaukset tuosta vuodatuksesta.
Naurattaisi, ellei olisi niin säälittävää mitenkä tietämättömiä ihmiset ovat esim. perustuslaista.
Monissa pikkukaupungeissa ja kylissä on halpavuokraisia asuntoja tyhjillään paljon. Kaupat ja palvelut löytyy kävelymatkan päästä. Ei tarvi autokyytiä.