Miksi suomi luopuu perinteistään?
Mikä on se syy sille,että suomessa luovutaan lähes kaikista perinteistä?
Miksi esimerkiksi joulujuhlan vietto on liian iso riskitekijä koulujen turvallisuudelle?
"Liian iso riski: Koulu päätti poistaa evankeliumin joulujuhlasta" https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e67ff497-6bac-4a6b-a630-94da7686448c
Kommentit (803)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro lisää tästä agendasta, jota koulun joulujuhlassa ajetaan Jeesuksen nimeen. Kuulen siitä mielelläni lisää, koska itselläni ei ole siitä kokemusta, vaikka olen jopa näytellyt Mariaa joulukuvaelmassa. Mikä agenda minulla meni ohi, kun pidin sylissäni sitä valkoiseen lakanaan käärittyä vauvanukkea?
t. heti 18v syntymäpäivänä kirkosta eronnut vannoutunut ateisti
EI vaan kouluissa opetetaan tarinoita joiden nimeen muualla ajetaan yhä edelleen agendaa. Kukaan ei käy valtiopäämiesten kanssa rukousaamiaisella saunatontun luona tai kiellä esim homojen ihmisoikeuksia sen vuoks että tontut niin määrää
Nyt puhutaan koulun joulujuhlasta.
EI vaan kouluissa opetetaan tarinoita joiden nimeen muualla ajetaan yhä edelleen agendaa. Kukaan ei käy valtiopäämiesten kanssa rukousaamiaisella saunatontun luona tai kiellä esim homojen ihmisoikeuksia sen vuoks että tontut niin määrää
--
Mitä sitten? Jokainen edes auttavasti kartalla oleva vanhempi opettaa lapsille sellaisen asian kuin omien aivojen käyttö. Eikä ne koulussakaan väitä, että Raamattu on aukottomasti totta ja jokaisen on pakko uskoa siihen kyseenalaistamatta mitään, mitä siellä sanotaan. Kyllä koulussa käydään läpi myös negatiivisia ilmiöitä, joita uskontoihin liittyy. Suurin osa koulun joulujuhlassa Enkelitaivasta veisaavistakin on sitä mieltä, että homot voivat homostella ihan vapaasti eikä siinä ole mitään väärää. Aika moni homokin osallistuu luterilaisen kirkon tilaisuuksiin. Eli mikä tässä oli se todellinen ongelma? Sekö, ettei kakarasi osaa käyttää aivojaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Joulu ei ole uskonnollinen juhla alkujaan, vaikka kristinusko on sen ominut omiin nimiinsä. Kristinusko on ominut sen muilta."
Mitä sitten? Joulu nykyisessä kristillisessä muodossaan on suomalaista perinnettä ja kuuluu jokaiselle, myös kristinusko vuoksi meillä on itsenäisyys, pitäisikö siitä luopua sitten myös? ja muista pyhälomista?
Minun mummini opetti minulle suomalaisia pakanaperinteitä. Kristinusko ei ole koskaan kuulunut MINUN perinteisiini, eikä se kuulu minulle.
Ja minun äitini että joulupukki on oikea.
Kukaan ei oo tainnut edelleenkään yrittää estää niitä kristittyjä lukemasta sitä evankeliumia vaikka seurakunnan tiloissa tai kotonansa niin paljon kun sielu sietää
Uskonnonvapauteen kuuluu, että uskontoaan saa harjoittaa muuallakin kuin kotona tai seurakunnantiloissa, joissa suuri osa kirkkoon kuuluvista ei edes käy kuin korkeintaan jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät maahanmuuttajat kristinunskon poista vaadi, vaan nämä kantasuomalaiset woke-vanhemmat,
Kukaan ei ole vaatinut minkään poistoa.
Niin, että ihan tyhjästä tuli tämä äkillinen tarve poistaa kaikki vähänkään uskontoon viittaava joulujuhlista? Juupa juu.....
Ei vaan siitä pitää ilmoittaa ja järjestää vaihtoehtoista ohjelmaa. Kouluilla on ollut yli 20 vuotta aikaa sopeutua tähän. Miten se on mielestäsi tullut tyhjästä?
Ok, vaihtoehtoinen ohjelma on istua luokassa hiljaa ja tehdä matematiikan tehtäviä. Oliko vielä muuta kysyttävää?
Aikoinaan intissä menin kiltisti papin oppitunneille vaikka olin eronnut kirkosta. Olisin voinut jättää menemättä, mutta tiesin että minulle olisi keksitty siksi aikaa muuta tekemistä, kuten esim. komppanian lattioiden luuttuamista, joten valitsin pienemmän pahan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinnepakotus? Et taida ymmärtää, mitä sana perinne tarkoittaa. Perinnehän on tasan sellainen, millaiseksi kukakin joulunsa haluaa tehdä. Kukaan ei sinua pakota lukemaan evankeliumia. Voit lukea sen sijaan vaikka vauvapalstaa. Kukaan ei myöskään pakota laulamaan Jeesuksesta. Voit sen sijaan laulaa vaikka "Aikuinen nainen mä oon" jne. jne. Jokainen voi luoda ihan omanlaisensa jouluperinteet ilman, että valtaosalle mieluistasta joulujuhlaperinteestä luovutaan. Maailma ei ole mustavalkoinen ja jouluevankeliumin lukeminen koulun tilaisuudessa ei tarkoita, että kaikki on pakko olla kristittyjä. Aika harva kirkkoon kuuluvakaan on sydämeltään kovin uskonnollinen.
Toope! Siitähän tässä on juuri kyse kun ihmisiä yritetään pakottaa sellaisiin perinteisiin jotka ei heitä kiinnosta. On pakotettu jo varmasti satoja vuosia. Jos mitään y
Jos ei ole kotiopetuksessa, niin kyllä sinne on mentävä. Se on koulupäivä siinä missä muutkin ja luvattomasta poissaolosta on määrätyt seuraukset.
Jokaisessa maassa on kulttuuri. Jos ei omaa, niin vieras.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jouluun vedetään vishnut, buddhat ja puupökkelöt ja muhamettilaisuus (hieman pelokkaasti). Kaikkea muuta pitää olla paitsi omia traditioita.
Monet muslimit viettävät joulua.
Liberaaleissa maissa pystyykin viettämään kun ei huutele asiasta. Islamissa jumalalla ole poikaa. Muslimeilla on 2 uskonnollista Eid-juhlaa joihin kuuluu aivan hirvittävä qurbani -perinne kun jokainen kynnelle kykenevä alkaa leikkimään kotiteu r astajaa. Youtubesta voi katsoa ja kuunnella jos pystyy. Kaikki vääräuskoisten juhlat ovat ehdoton haram ja kuuluvat ns. suuriin synteihin. Uskontoaan vastaan voi toki länsimaassa toimia ja osallistua mutta sitä pidetään täysin epäislamilaisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä lainaus jonkun kirjoituksesta: Miksi koulun pitää järjestää nämä samat virret ja evankeliumin luku?
Kerro , mitä sinä ja muut sinun tavallasi ajattelevat ja hehkuttavat haluatte kauniin joulun tilalle?
Juuri sinä joulujuhlan päivänä?
Todennäköisesti haluavat, että lapsille luetaan otteita kommunistisesta manifestista.
Sekin olisi paljon yleissivistävämpää kuin jeesus sadut. Saisimme ehkä sukupolven ihmisiä jotka ei ole kiljumassa kuin siat haukkumassa muita kommunisteiksi, ymmärtämättä mitä kommunismi edes tarkoittaa.
Satu kuin satu. Erikoinen sairaus tuo sinun ja muutaman muun potema tauti, jossa nimenomaan Jeesus on ongelma, mutta mikä
Ateisteilla se vasta kova kiima on. Jokaiseen vähänkin uskontoihin viittaaviin ketjuihin tarttuvat innolla ja ketjuista tulee loputtoman pitkiä juuri koska ateistit kiimassaan eivät osaa keskustella kiihkottomasti. Ateistit vasta kovia oman näkökantansa tuputtajia ovatkin.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei oo tainnut edelleenkään yrittää estää niitä kristittyjä lukemasta sitä evankeliumia vaikka seurakunnan tiloissa tai kotonansa niin paljon kun sielu sietää
Uskonnonvapauteen kuuluu, että uskontoaan saa harjoittaa muuallakin kuin kotona tai seurakunnantiloissa, joissa suuri osa kirkkoon kuuluvista ei edes käy kuin korkeintaan jouluna.
Miten sinun uskonnon harjoittamiseen kuuluu se, että sinulle tuntemattomat lapset harjoittavat uskontoasi?
Vierailija kirjoitti:
Uskonnot voitaisiin poistaa kokonaan kouluista, jokainen voi sitten aikanaan valita suuntauksensa ilman, että sitä tuputetaan koulussa. Tilalle vaikka liikuntatunteja.
Paitsi jos se on islam. Sille pitää tehdä loputtomasti tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyn, että kuinka moni haluaa kerrassaan poistaa joulujuhlan kouluista? Voiko sen antaa olla paikallaan ja te, jotka ette hyväksy meidän krisstillistä jouluamme olisitte hiljaa, ja viettäisitte joulunne hiljaisuudessa. Ei teidän tavitse osallistua.
Mutta kovasti kiinnostaa mitä teette joulun kristillisen vieton sijasta? Ei ole vielä tullut vaihtoehtoja, vain mekkalaa, että me haluamme viettää kristittyä joulua.
Syödään v*tusti jouluherkkuja ja kaikkea hyvää, annetaan lahjoja, laitetaan joulukoristeita, katsotaan elokuvia, levätään, käydään kävelyllä, vietetään aikaa perheen kesken, pelataan pelejä jne.
Miten tuo eroaa nykyisestä kristillistenkin tavasta viettää joulua? Paitsi sillä, ettei lueta sitä yhtä satukirjaa, josta osa saa
Miksi jouluevankeliumia ei voi ajatella satuna ja virsiä ihan vain lauluina? Miksi niihin pitää väkisin tunkea uskontoa, jos itse ei uskonnosta piittaa? Minusta ainakin moni jouluvirsi on kaunis puhtaasti musiikillisessa mielessä. En minä niitä sen yksittäisen Jeesus- tai enkeli-sanan takia kuuntele. Enkä myöskään muutu kristityksi, vaikka miellä onkin tapana lukea jouluevankeliumi ennen jouluateriaa. Kuuntelen sujuvasti tuota satua, jonka olen kuullut niin kauan kuin pystyn jouluja muistamaan. Siitä tulee mukavan turvallinen olo, kun maailmassa on edes joitain pystyviä asioita kaiken sekoilun keskellä. Sama turvallinen olo tuli lapsen joulujuhlassa, kun siellä laulettiin perinteinen Joulupuu on rakennettu jopa "Kiitos sulle Jeesuksemme" säkeistön kera. En ainakaan huomannut, että kukaan olisi psykoosiin mennyt, vaikka kuuli sanan Jeesus.
t. se, joka erosi kirkosta kun täytti 18v
Jos ei ole kotiopetuksessa, niin kyllä sinne on mentävä. Se on koulupäivä siinä missä muutkin ja luvattomasta poissaolosta on määrätyt seuraukset.
---
Älä höpötä. Vanhempi kirjoittaa kouluun lapun (tai nykyisin Wilmaan viestin), että meidän Veeti-Juulia ei osallistu joulujuhlaan ja asia on sillä kuitattu. Kukaan ei tule väkipakolla Veeti-Juuliaa joulujuhlaan hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma siinä on että Jeesuksesta puhutaan tai lauletaan? Sehän on teidän mielestä satuhahmo siinä missä joulupukkikin niin miksi jompikumpi pitää kieltää????
Tätä minäkin ihmettelen. Miksi se on juuri Jeesus, joka saa osan kirjoittajista ihan pois tolaltaan. Tietynlaista uskontoahan ne joulujuhlassa hyppelevät tonttu-ukotkin edustavat. Vanhan kansan uskontoa, jossa piti olla hiljaa saunassa, ettei saunatonttu suutu jne. Silti kukaan ei raivoa siitä, että lapsi joutuu katselemaan tonttutanssia tai laulamaan "Tervetullut oot sä meille. Käypä pukki sisään".
Siksi koska heille ateismi on yhtä kuin kristinuskon vastustaminen. Heitä ei kuitenkaan häiritse pyllistelevät muslimit ja he mielellään viettävät kristittyjä vapaapäiviä.
Minä suhtaudun muslimeihin ja muiden uskontojen harjoittajiin ihan samalla tavalla kuin kristittyihin - harjoittakoon uskontoaan ihan keskenään niin paljon kuin haluavat. Raja menee ihan samassa paikassa eli saavat pitää uskomukset itsellään ja kaikki vaatimukset taipua noudattamaan jonkun taikauskon mukaisia tapoja pitää torjua.
Mitä nk. pyhäpäiviin tulee, niin puolestani ne voisivat olla ihan normaaleja työpäiviä - jos joku haluaa silloin uskonsa vuoksi olla poissa töistä, niin pitäköön palkattoman vapaan tai käyttäköön vuosilomapäiviä. Niin kauan kuin kyseiset päivät ovat lakien ja työehtosopimusten mukaisesti vapaapäiviä, niin uskonnottomalla ei oikein ole optioita pitää vapaitaan paremmaksi katsomanaan aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinun uskonnon harjoittamiseen kuuluu se, että sinulle tuntemattomat lapset harjoittavat uskontoasi?
Ei mitenkään. Olen aika monessa viestissä yrittänyt kertoa, että jokainen saa harjoittaa uskontoaan niin kuin haluaa. Myös lapset. Se koulun joulujuhla ei edelleenkään ole pakollinen tilaisuus, vaan koulu voi järjestää lapsellesi muuta ohjelmaa sen ajaksi, jos lapsesi vakaumus estää Jeesuksesta kuulemisen. Ei ole vaikeaa, kun siitä ei tee vaikeaa. Jehovan todistajat ovat osanneet jo vuosikausia olla osallistumatta joulujuhliin ilman, että siitä tehdään tällaista helvetinmoista haloota ja yritetään kieltää kaikilta muiltakin perinteikäs joulujuhla,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma siinä on että Jeesuksesta puhutaan tai lauletaan? Sehän on teidän mielestä satuhahmo siinä missä joulupukkikin niin miksi jompikumpi pitää kieltää????
Tätä minäkin ihmettelen. Miksi se on juuri Jeesus, joka saa osan kirjoittajista ihan pois tolaltaan. Tietynlaista uskontoahan ne joulujuhlassa hyppelevät tonttu-ukotkin edustavat. Vanhan kansan uskontoa, jossa piti olla hiljaa saunassa, ettei saunatonttu suutu jne. Silti kukaan ei raivoa siitä, että lapsi joutuu katselemaan tonttutanssia tai laulamaan "Tervetullut oot sä meille. Käypä pukki sisään".
Siksi koska heille ateismi on yhtä kuin kristinuskon vastustaminen. Heitä ei kuitenkaan häiritse pyllistelevät muslimit ja he mielellään viettävät kristittyjä vapaapäiviä.
Kyllä nuo vapaapäivät sopivat suomalaisiin perinteisiin, koska kristilliset pyhät on laittettu luonnonkiertoa mukailevien juhlien päälle.
"Ei ole vaikeaa, kun siitä ei tee vaikeaa. Jehovan todistajat ovat osanneet jo vuosikausia olla osallistumatta joulujuhliin ilman, että siitä tehdään tällaista helvetinmoista haloota ja yritetään kieltää kaikilta muiltakin perinteikäs joulujuhla, "
Missä on yritetty kieltää perinteinen joulujuhla?
"Minä suhtaudun muslimeihin ja muiden uskontojen harjoittajiin ihan samalla tavalla kuin kristittyihin - harjoittakoon uskontoaan ihan keskenään niin paljon kuin haluavat. Raja menee ihan samassa paikassa eli saavat pitää uskomukset itsellään ja kaikki vaatimukset taipua noudattamaan jonkun taikauskon mukaisia tapoja pitää torjua.
Mitä nk. pyhäpäiviin tulee, niin puolestani ne voisivat olla ihan normaaleja työpäiviä - jos joku haluaa silloin uskonsa vuoksi olla poissa töistä, niin pitäköön palkattoman vapaan tai käyttäköön vuosilomapäiviä. Niin kauan kuin kyseiset päivät ovat lakien ja työehtosopimusten mukaisesti vapaapäiviä, niin uskonnottomalla ei oikein ole optioita pitää vapaitaan paremmaksi katsomanaan aikana."
Tämä onkin ainoa tapa miten vihervasemmistolainen näennäisesti uskonnoton saadaan tuomitsemaan islam ja sen harjoittajien toteuttamat hirmuteot. Sitä ei voi tehdä ellei samaan syssyyn aina tunge kristinuskoa. Jos sanot että islam on yksiselitteisesti paha ideologia, sitä ei voi toteuttaa itsessään vaan se pitää kvalifoida kristinuskolla.
Fakta on kuitenkin se, että Suomen maallistunut evankelisluterilainen valtionkirkko vihkii homopareja ja osallistuu Prideen ja tekee vaikka sun mitä maallistunutta valtavirtaa. Islamista ei voida sanoa samaa yhtään missään. Lukuunottamatta molempien uskontojen tasavertaisen virheellistä katsantokantaa universumin luonteeseen, näissä ei ole mitään yhteistä. Jos näitä kahta kokee tarvetta verrata munattomasti toisiinsa, niin pitää kyetä sanomaan suoraan missä islamilaisessa valtiossa haluaisi elää yhtä mainiosti kuin Suomessakin. Muuten voi islam-apologisti pitää nätisti turpansa kiinni, koska et uskalla arvostella uskontoa silloin kun sillä on oikeasti merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
"Ei ole vaikeaa, kun siitä ei tee vaikeaa. Jehovan todistajat ovat osanneet jo vuosikausia olla osallistumatta joulujuhliin ilman, että siitä tehdään tällaista helvetinmoista haloota ja yritetään kieltää kaikilta muiltakin perinteikäs joulujuhla, "
Missä on yritetty kieltää perinteinen joulujuhla?
Naapurin lasten päiväkodissa kysytään erikseen saadaanko viettää joulujuhlaa lainkaan.
Minun mummini opetti minulle suomalaisia pakanaperinteitä. Kristinusko ei ole koskaan kuulunut MINUN perinteisiini, eikä se kuulu minulle.