Äitini keliakia on pilannut ilon juhlatarjoiluista
Ruuat onnistuu ihan ok, jätän vain kaikki leivät ja viljaa sisältävät pois. Mutta kahvitarjottavat tuottaa päänvaivaa. Mulla oli muutama bravuurileipomus mitä ennen tein, mutta gluteenittomana en niissä onnistu =( Maistuvat pahvilta ja näyttävät lässähtäneiltä. Katsoin konditorian kakkuja. Glögijuustokakku 34e, ihan ok. Gluteenittomana +15e, ei enää ok..
Äitini on keliakiansa myötä muuttunut marttyyriksi, 'ei mua varten tarvi mitään' ja omat pari kuivaa keksiä mukana. Ärsyttää taas jo valmiiksi =(
Kommentit (263)
En kerkeä nyt lukemaan kaikkea mutta en ymmärrä mikä tässä on ongelma. Äiti leipoo/ostaa omat herkkunsa. Mulla on keliakia enkä tee siitä mitään numeroa. Ei mun takia tartte muiden syödä gluteenitonta.
Niin siis perusongelma on se että haluaisin laittaa tarjolle jotain hyvää mikä käy kaikille. Gluteeniton versio ei vaan sitten muille oikein maistu jos maku ja rakenne ei ole hyvä. Marenkikakku taitaa olla tämän vuoden yritelmä. Luumurahkaa päälle, mitäs muuta siihen vois laittaa?
Ap
No esim. Kaupan pakastealtaasta löytyy gluteenittomia karjalanpiirakoita, niihin munavoita.
Salaatit yms on muutenkin gluteenittomia (jos teet sellaista missä pastaa, niin gluteeniton pasta on ihan hyvän makuista salaatissa). Moni kakku onnistuu hyvin gluteenittomalla sunnuntai- jauhoseoksella kun korvaat vaan vehnäjauhot sillä. Ei tarvitse erikseen miettiä, kun teet muutenkin osan ruuista vaan gluteenittomana.
Konvehdeista ainakin wiener nougat ja after eight ovat gluteenittomia joten mikä ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Juustokakku on todella helppo tehdä gluteenittomana. Vaihtaa vaan pohjan keksit glut.
Ja eihän kaiken tarjottavan tarvitse olla gluteenitonta. Osta vaikka ihan pieni irtopohjavuoka ja tee hänelle siihen eri makuisia juustokakkuja. Marenkeja voi myös tehdä helposti.
Siis yhtä ihmistä varten oma vuoka ja monen kakun teko? Mitä jos ap on vaikka työelämässä ja hänellä on vapaa-ajan menoja? Ei mulla ainakaan olisi aikaa tuollaiseen
Vierailija kirjoitti:
Googlaa pumpulikakku
Se on todella hyvää kun lisää siihen kahden luomusitruunan mehun ja raastaa pestyn sitruunankuoren päällimmäisen osan mukaan parmesaaniraastimella. Siitä on helppo tehdä savariinin gluteeniton versio.
Äitisi voi ottaa omat leivät ja jälkiruuat mukaan. Miksi ihmeessä sinun pitäisi leipoa kaikki valmiiksi hänelle. Meillä ainakin tehdään niin, että perusljutut ja sitten allergiajutut vielä erikseen. Itsellä on allergioita, enkä kuvittele että kaikki muut joustavat sen mukaan.
Ap:n arvostrlijoille. Hän ja moni muu varmaan haluaa niitä heidän perinnejuttuja. Äiti voi myös tuoda omia leipomuksiaan. Ei yhden takia kaikkea tarvitse passata hänelle tai muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt perunajauhoversiota, lätsähtänyt tulee. Pitopalvelustakin ostettu perunajauhokakku rippijuhliin oli lätsähtänyt. Juustokakkupohjaan sopivaa hyvänmakuista keksipohjaa en ole vielä löytänyt. Leipominen ei ole mulla mitään mielipuuhaa, joten tämä extravaiva vie sen vähänkin innon =(
Ap
Gluteenittomia Digestive-keksejä myydään melkein joka kaupassa. Niistä saa juustokakkupohjan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juustokakku on todella helppo tehdä gluteenittomana. Vaihtaa vaan pohjan keksit glut.
Ja eihän kaiken tarjottavan tarvitse olla gluteenitonta. Osta vaikka ihan pieni irtopohjavuoka ja tee hänelle siihen eri makuisia juustokakkuja. Marenkeja voi myös tehdä helposti.
Siis yhtä ihmistä varten oma vuoka ja monen kakun teko? Mitä jos ap on vaikka työelämässä ja hänellä on vapaa-ajan menoja? Ei mulla ainakaan olisi aikaa tuollaiseen
No olen ihan työelämässä, monta lasta ja monta koiraa ja silti olen gluteenittomille saanut juhliin omat tarjottavat väännettyä. Etenkin jos oma äiti olisi kyseessä, niin kyllä. Ja pieni irtopohjavuokakaan maksa edes kymppiä. Ihme kitisijöitä täällä :D
Pakkoko sille keliaakikolle on sitten LEIPOA. Kahvin kanssa sitten vaikka lasi likööriä, suklaakonvehti, toffeepala? Oliko nyt niin vaikeaa.
Kun mikään neuvo ei kelpaa niin älä tarjoa mitään, ihme kitisijä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on keliakia mutta saan niistä valmispullista aina vatsavaivoja. Ei ne valmiit jutut niin sopivia ole.
Niinpä herkuttelen vain gluteenittomalla suklaalla kun jotain tekee mieli. Ja pysynpähän hoikkana.
Voiko äitisi syödä jäätelöä? Jos ostat jonkun palajäätelön, eikö niistä löydy gluteenittomia?
Nykyään käytetään usein vehnäjauhoa paksuntamassa maitojauheesta ja vedestä tehtyä sekoitusta rasvan kanssa muka kermaksi. Siksi syön Kolmen kaverin gluteenittomia tuutteja kesällä.
Äidille omat ja muille omat. Paitsi jos on äidin synttärit. Ruoat erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä, melkein kaikki leivonnaiset voi tehdä gluteenittomana. Juustokakut, pikkuleivät, täytekakut, brita, pavlova, ja hienommatkin kakut kuten oopperakakku ja ellen-kakku ovat gluteenittomia.
Niin voi, mutta itse en niissä onnistu. Meni vuosia, että onnistuin taviskakustakasm saamaan mieleiseni. Leivon muutenkin tosi vähän.
Ap
Ja sitten vielä ihmettelet miksi gluteenittomat valmistuotteet maksaa? Kyllä niiden tekoon joutuu näkemään vaivaa, eivät kohoa samalla tavalla kuin vehnäpullat. Ja toisaalta: kontaminoitumisriski on aina kun teet sekä gluteenittomia että tavallisia tuotteita keittiössäsi. Olen keliaakikko itsekin enkä odota että juhlissa minua varten on erikseen tarjoilut. Ihan normaalista ruokakaupasta tosin saa jo tosi hyvin gluteenittomia ja maistuvia herkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Äitisi voi ottaa omat leivät ja jälkiruuat mukaan. Miksi ihmeessä sinun pitäisi leipoa kaikki valmiiksi hänelle. Meillä ainakin tehdään niin, että perusljutut ja sitten allergiajutut vielä erikseen. Itsellä on allergioita, enkä kuvittele että kaikki muut joustavat sen mukaan.
Ap:n arvostrlijoille. Hän ja moni muu varmaan haluaa niitä heidän perinnejuttuja. Äiti voi myös tuoda omia leipomuksiaan. Ei yhden takia kaikkea tarvitse passata hänelle tai muuttaa.
Toivotaanko sulle allergiaa ja saat alkaa kantaa omaat eväät kutsuille?
Vierailija kirjoitti:
En kerkeä nyt lukemaan kaikkea mutta en ymmärrä mikä tässä on ongelma. Äiti leipoo/ostaa omat herkkunsa. Mulla on keliakia enkä tee siitä mitään numeroa. Ei mun takia tartte muiden syödä gluteenitonta.
Mun äiti ei leivo itse enää mitään. Lopetti sen juurikin keliakiaan. Ei halunnut alkaa opettelemaan alusta 70 vuotiaana. Pihinä ei osta miään herkkuja kaupasta, koska ovat laatuunsa nähden liian kalliita.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Höh, kaikki onnistuu gluteenittomina paitsi korvapuustit. Ongelma on sinussa ap.
Kokeileppa esim. Pirkan gluteenitonta valmispullataikinaa korvapuusteihin. Tulee ihan ok pullat, vaikka jääväkin normikorvapuustien taakse.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki muutkin vieraat voi tuoda ruokansa, nyyttärit kunniaan niin ei tarvitse yhtä sorsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olen ihan työelämässä, monta lasta ja monta koiraa ja silti olen gluteenittomille saanut juhliin omat tarjottavat väännettyä. Etenkin jos oma äiti olisi kyseessä, niin kyllä. Ja pieni irtopohjavuokakaan maksa edes kymppiä. Ihme kitisijöitä täällä :D
Aika sankarilllista muttei mitenkään tuollaista voi olettaa. Ei se aika siitä lisäänny, oli kyseessä oma äiti tai naapurin puolituntematon Pirkko. Oletko näitä ihmisiä, joilla ei ole omia harrastuksia tai menoja kun kaikki aika menee lapsille ja koirille ja ehkä bonuksena sitten niille gluteiinittomille vieraille?
Vierailija kirjoitti:
Jätä se murheenkryyni kutsumatta
Tässä syy, miksen käy missään lakkiasisissa, rippijuhlissa, sukujuhlissa jne. Puoliso käy viemässä lahjakuoren päivänsankarille ja juo kupin kahvia jonkun leivonnaisen kanssa.
Lidlin Deluxe gluteenittomat suklaakeksit ovat rahansa arvoisia. Suosittelen! Prismasta Cooky-keksit ovat gluteenittomia Dominon vastineita.