Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini keliakia on pilannut ilon juhlatarjoiluista

Vierailija
20.12.2024 |

Ruuat onnistuu ihan ok, jätän vain kaikki leivät ja viljaa sisältävät pois. Mutta kahvitarjottavat tuottaa päänvaivaa. Mulla oli muutama bravuurileipomus mitä ennen tein, mutta gluteenittomana en niissä onnistu =( Maistuvat pahvilta ja näyttävät lässähtäneiltä. Katsoin konditorian kakkuja. Glögijuustokakku 34e, ihan ok. Gluteenittomana +15e, ei enää ok..

Äitini on keliakiansa myötä muuttunut marttyyriksi, 'ei mua varten tarvi mitään' ja omat pari kuivaa keksiä mukana. Ärsyttää taas jo valmiiksi =(

Kommentit (263)

Vierailija
61/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidille leipoisin mielelläni, hän on niin paljon passannut minua. En kyllä tiedä onnistuisiko täysin keliaakikolla kelpaava, mutta yrittäisin selvittää asiaa parhaani mukaan.

Mulla sen sijaan on huvikseen gluteiiniton sisko, joka on luonteeltaan sellainen käsi ojossa kulkeva. Vituttaa aika paljon järkätä juhlia kun hänen korkeuttaan varten pitäisi olla aina erikseen tarjottavat, joista ei ole millään tavalla kiitollinen. Yleensä käyttäytyykin juhlissa huonosti, mutta pakko kai se on kutsua. Eikä ole oikeasti mitään estettä, jonka vuoksi olisi gluteiiniton. Näitä trendipellejä. (Nykyään tuppaan "unohtamaan" hänen ruokavalionsa, jos ei ole muita gluteiinittomia tulossa.)

Vierailija
62/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä mikä tässä on nyt ongelma? Itse en saa syödä ilman allergiaoireita juuri mitään leipomuksia, joten ruokavalioni on oikeasti rajattu. Jos pärjäisin pelkästään gluteenittomana, olisi sopivien leivonnaisten tekeminen helppoa ja ostaminen vielä helpompaa.

Miten et voi ymmärtää että hän sanoi ettei saa omia gluteenittomia leipomuksia onnistumaan. Antakaa nyt joku jotain leipomisvinkkejä eikä mitään ihmettelyä! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla taitaa olla muitakin ongelmia kun yhdestä tarjottavasta teet kamalan numeron.

Vierailija
64/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokaapa nyt sitten oikeasti hyvänmakuinen ja rakenteeltaan hyvä gluteeniton keksi juustokakun pohjaan. Ettei muu perhe sitten taas valita.

Ap

Vierailija
65/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä maistanut oikeasti hyvää gluteiinitonta leivosta, en edes kahvilassa. Pelkkää höpöhöpöä täällä jauhetaan. Voisitko ap hommata jotain luontaisesti gluteiinitonta makeaa pöytään?

Vierailija
66/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Mua ei huolettaisi leivonnaisten onnistuminen vaan se, miten tarkkaa keliakian kanssa leipominen on. Ei mulla ole siihen sopivia välineitä ja tiloja. Ostaisin valmista, ihan turvallisuussyistä. Mieluummin kuivia keksejä turvallisesti, kuin joulu pilattu jauhohitusilla

TÄMÄ! Ap, kannattaa ostaa valmista ja kiinnittää huomiota säilytykseen

Vierailija
67/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, gluteenittomat tuotteet on yleensä aina pahoja. Tutut keliaakikot sanookin, että jos keksi tai pulla maistuu vähän pahalle se luultavasti on gluteeniton ja sen uskaltaa syödä.

Vierailija
68/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen juustokakun pohjan yleensä digestivikeksesistä. Semper kauradigestive on hyvä siihen. Jos haluaa tuunata, niin laita keksimurujen joukkoon vaikka mantelijauhetta tai hasselpähkinärouhetta.

Vierailija
69/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te hölmöläisey annatte niin paljon sellaisia neuvoja jotka eivät kelpaa? 

Vierailija
70/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä, melkein kaikki leivonnaiset voi tehdä gluteenittomana. Juustokakut, pikkuleivät, täytekakut, brita, pavlova, ja hienommatkin kakut kuten oopperakakku ja ellen-kakku ovat gluteenittomia. 

Niin voi, mutta itse en niissä onnistu. Meni vuosia, että onnistuin taviskakustakasm saamaan mieleiseni. Leivon muutenkin tosi vähän.

Ap

Miksi valitat koska olet vain laiska?

Vierailija
71/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule, gluteenittomat tuotteet on yleensä aina pahoja. Tutut keliaakikot sanookin, että jos keksi tai pulla maistuu vähän pahalle se luultavasti on gluteeniton ja sen uskaltaa syödä.

Niissä on minusta isoja eroa. Esimerkiksi gluteeniton joulutorttu: ei jatkoon. Gluteeniton pipari: jotkut ovat jopa erittäin hyviä. Gluteeniton leipä: niin isoja eroja, ettei niitä voi tässä käydä läpi. Skaala on ihan pahvisesta todella hyvään. Paras on itse leivottu. Gluteenittomat keksit: maistuvat yleensä kaikille. Gluteeniton pulla: ei vastaa tavallista sitkon puuttumisen vuoksi, mutta maku voi olla 4/10- 8/10. Kannattaa kysyä ihmiseltä itseltään, että mitä haluaa.

Eikö siis tässä tapauksessa juhlaan kutsuttu äiti voisi itse hankkia/leipoa sen kakun/jälkiruuan tai mitäikinä  ja tuoda tullessaan?

Vierailija
72/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne minusta pahalle maistu, erilaiselle vain. Ei kannata kuvitella gluteenittoman tuotteen maistuvan vehnäiselle, kun siinä kerran on käytetty muita viljoja. Tai sitten mun makuaisti ei toimi enää kun gluteenitonta elämää takana jo 25 vuotta. 

Vierailija
73/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta kaupasta gluteeniton kakkupohja ja siitä vain täyttämään.

Tämäkin kokeiltu. Pohja maistui ihan hirveältä. Yleensä tarjottavia syödään pitkin joulunpyhiä kahvin kanssa, tämä meni yhden maistamisen jälkeen roskiin

ap

Sanoiko äitisi niin? Haukkuiko hän sinun leipomuksia? Jos sinusta kaikki on aivan hirveää, niin se ei ehkä ole muiden mielipide...

Ei äiti, vaan muu perhe

Miksi muu perhe syö äidillesi tarkoitettuja!? Haloo... 

Jaa että tekisin erikseen täytekakun gluteenittomana ja sitten toisen tavallisen?

Ei yksi ihminen tarvitse kokonaista kakkua, tollo.

Vierailija
74/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin. Sukulainen on allerginen maidolle ja hänellä on keliakia. Sen lisäksi, että se jatkuva soveltaminen resepteissä on mulle putkiaivona hankalaa, niin käytännössä pitäisi vielä varoa kontaminaatiota, ettei keliakia ala oireilla.

Eikä tuosta oikein viitsi ääneen valittaa, koska eihän hän sille mitään voi ja varmasti hänelle tällaisten päivittäinen miettiminen on hankalampaa kuin mulle pari kertaa vuodessa. Mutta kyllä sen silti voin näin anonyymina tunnustaa, että joulupöytään kokkaaminen ja leipominen ei tuota minkäänlaista iloa, kuten se on joskus tehnyt.

Vierailija
75/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidille leipoisin mielelläni, hän on niin paljon passannut minua. En kyllä tiedä onnistuisiko täysin keliaakikolla kelpaava, mutta yrittäisin selvittää asiaa parhaani mukaan.

Mulla sen sijaan on huvikseen gluteiiniton sisko, joka on luonteeltaan sellainen käsi ojossa kulkeva. Vituttaa aika paljon järkätä juhlia kun hänen korkeuttaan varten pitäisi olla aina erikseen tarjottavat, joista ei ole millään tavalla kiitollinen. Yleensä käyttäytyykin juhlissa huonosti, mutta pakko kai se on kutsua. Eikä ole oikeasti mitään estettä, jonka vuoksi olisi gluteiiniton. Näitä trendipellejä. (Nykyään tuppaan "unohtamaan" hänen ruokavalionsa, jos ei ole muita gluteiinittomia tulossa.)

Oletko ihan varma, ettei ruokavalio johdu ärtyvän suolen oireyhtymästä tai muusta syystä? Ei keliakia ole ainoa syy. Harva gluteenitonta ruokavaliota ihan huvikseen noudattaa ja jättää pöytään tuoreen pullan, hyvät leivät, joulutortut jne. ihan vain muita kiusatakseen. 

Vierailija
76/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä maistanut oikeasti hyvää gluteiinitonta leivosta, en edes kahvilassa. Pelkkää höpöhöpöä täällä jauhetaan. Voisitko ap hommata jotain luontaisesti gluteiinitonta makeaa pöytään?

Minä olen.

Vierailija
77/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä, melkein kaikki leivonnaiset voi tehdä gluteenittomana. Juustokakut, pikkuleivät, täytekakut, brita, pavlova, ja hienommatkin kakut kuten oopperakakku ja ellen-kakku ovat gluteenittomia. 

Niin voi, mutta itse en niissä onnistu. Meni vuosia, että onnistuin taviskakustakasm saamaan mieleiseni. Leivon muutenkin tosi vähän.

Ap

Ei yksi ihminen tarvi kokonaista kakkua. Mikset tee perunajauhoon leivottua täytekakkua, jonka koristelet kuten jouluhalon? Gluteenittomat piparit ja luumutortut kaupasta ovat hyviä. Ei yksi ihminen jaksa ahtaa ylettömästi makeaa. Olen keliaakikko, joka ottaa leivonnaisen välillä iltapäivän kahvitauolla. Se on jouluna yksi luumutorttu tai pari, kolme piparkakkua. Meillä gluteenittomat tarjoillaan visusti omista astioistaan ja otetaan omilla ottimillaan. Meillä on myös kaksi leivänpaahdinta eli gluteenittomien ja tavallisten leipien paahdin, eikä sekään ole ongelma. Voin vakuuttaa, että kaupasta ostettavat leipomukset ovat monesti paljon parempia kuin kotona tehdyt. 

Vierailija
78/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinull aon juhlat, onko oikeasti 15 eurolla merkitystä. Jätä jotain muuta ostamatta tai osta vähemmän.

Taitaa olla nyt kyse jostain muusta äiti-tytär suhteesta kuin gluteenittomien tarjoilusta.

Marketitkin on pullollaan kaikkea hyvää gluteenitonta jota voit sitten vaikka itse ehostaa kauniilla kermavaahtopursotuksilla ym hänelle. 

Relax

Vierailija
79/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ihan varma, ettei ruokavalio johdu ärtyvän suolen oireyhtymästä tai muusta syystä? Ei keliakia ole ainoa syy. Harva gluteenitonta ruokavaliota ihan huvikseen noudattaa ja jättää pöytään tuoreen pullan, hyvät leivät, joulutortut jne. ihan vain muita kiusatakseen. 

No hän on luonteeltaan muutenkin aika erikoinen tapaus, tottakai sairaudet ovat eri asia. Siskosta kyse joten eiköhän olisi tiedossa

Vierailija
80/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne minusta pahalle maistu, erilaiselle vain. Ei kannata kuvitella gluteenittoman tuotteen maistuvan vehnäiselle, kun siinä kerran on käytetty muita viljoja. Tai sitten mun makuaisti ei toimi enää kun gluteenitonta elämää takana jo 25 vuotta. 

Sä olet jo tottunut ja hyväksynyt sen erilaisen maun. Nyt ap:n perhe oli niitä maistellut ja haukkunut.

Mä en tiedä kuin yhden valmiskeksin joka on hyvän makuinen ja se on fazerin pätkiskeksi. Tämä noin 2 vuoden gluteenittoman syömisen kokemuksella