Äitini keliakia on pilannut ilon juhlatarjoiluista
Ruuat onnistuu ihan ok, jätän vain kaikki leivät ja viljaa sisältävät pois. Mutta kahvitarjottavat tuottaa päänvaivaa. Mulla oli muutama bravuurileipomus mitä ennen tein, mutta gluteenittomana en niissä onnistu =( Maistuvat pahvilta ja näyttävät lässähtäneiltä. Katsoin konditorian kakkuja. Glögijuustokakku 34e, ihan ok. Gluteenittomana +15e, ei enää ok..
Äitini on keliakiansa myötä muuttunut marttyyriksi, 'ei mua varten tarvi mitään' ja omat pari kuivaa keksiä mukana. Ärsyttää taas jo valmiiksi =(
Kommentit (263)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta kaupasta gluteeniton kakkupohja ja siitä vain täyttämään.
Tämäkin kokeiltu. Pohja maistui ihan hirveältä. Yleensä tarjottavia syödään pitkin joulunpyhiä kahvin kanssa, tämä meni yhden maistamisen jälkeen roskiin
ap
Sanoiko äitisi niin? Haukkuiko hän sinun leipomuksia? Jos sinusta kaikki on aivan hirveää, niin se ei ehkä ole muiden mielipide...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä, melkein kaikki leivonnaiset voi tehdä gluteenittomana. Juustokakut, pikkuleivät, täytekakut, brita, pavlova, ja hienommatkin kakut kuten oopperakakku ja ellen-kakku ovat gluteenittomia.
Niin voi, mutta itse en niissä onnistu. Meni vuosia, että onnistuin taviskakustakasm saamaan mieleiseni. Leivon muutenkin tosi vähän.
Ap
Gluteenittomassa juustokakussa ei voi epäonnistua, jos gluteenillisena onnistuu. Teet vaan pohjan gluteenittomista kekseistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin kokeiltu. Pohja maistui ihan hirveältä. Yleensä tarjottavia syödään pitkin joulunpyhiä kahvin kanssa, tämä meni yhden maistamisen jälkeen roskiin
ap
Sanoiko äitisi niin? Haukkuiko hän sinun leipomuksia? Jos sinusta kaikki on aivan hirveää, niin se ei ehkä ole muiden mielipide...
Ei äiti, vaan muu perhe
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei äiti, vaan muu perhe
Miksi muu perhe syö äidillesi tarkoitettuja!? Haloo...
Vierailija kirjoitti:
Ap on ehkä liian vaativa itseään kohtaan. Ei kakun tarvitse olla TÄYDELLINEN ulkonäöltään, koostumukseltaan tai maultaan.
Tai narsistinen uhriutujapaska. Niin tai näin, muiden syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei äiti, vaan muu perhe
Jaa että tekisin erikseen täytekakun gluteenittomana ja sitten toisen tavallisen?
Gluteenittomassa leipomisessa on se hankaluus, että taikinaan ei tule sitkoa. Sen sijaan että vain korvais jauhot gluteenittomilla yks yhteen kannattaa tehdä murokakku-tyyppisiä, joissa taikinan muromaisuus ei haittaa. Myös ne jo mainitut marenkikakut on gluteenittomia, mutta joidenkin makuun turhan makeita.
Itse leivoin aikoinaan pojan juhliin Semper piirakkajauhoseoksesta ja kaikki vieraat pitivät. Juustokakkuunkin voi mainiosti leikata ohuehkon pohjan kakkupohjasta tai tehdä samalla kertaa useamman. Täytekakkuna kukaan ei huomaa eroa oikeaan sokerikakkuun.
tämä fazerin on aika saman tyyppinen tuote
https://www.fazer.fi/tuotteet/91967/fazer-gluteeniton-piirakkajauhoseos…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä, melkein kaikki leivonnaiset voi tehdä gluteenittomana. Juustokakut, pikkuleivät, täytekakut, brita, pavlova, ja hienommatkin kakut kuten oopperakakku ja ellen-kakku ovat gluteenittomia.
Niin voi, mutta itse en niissä onnistu. Meni vuosia, että onnistuin taviskakustakasm saamaan mieleiseni. Leivon muutenkin tosi vähän.
Ap
Gluteenittomassa juustokakussa ei voi epäonnistua, jos gluteenillisena onnistuu. Teet vaan pohjan gluteenittomista kekseistä.
Tein pohjan gluteenittomista joulupipareista. Ne oli oikeesti aika pahoja. Pitäis vissiin ostella montaa sorttia keksejä ja maistella, koska maku voi oikeesti olla aika hirveä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka kertoisi ap:lle että kauppojen hyllyiltä löytyy gluteenittomia tuotteita jos on noin vaikeaa...
Ostan äidille jotain kuivia keksejä ja muille täytekakku?
Nykyään on keksiä kakkua leivosta jne gluteenittomana. Kuka käskee ostaa yhdelle kalliin kakun tahi kuivia keksejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tein pohjan gluteenittomista joulupipareista. Ne oli oikeesti aika pahoja. Pitäis vissiin ostella montaa sorttia keksejä ja maistella, koska maku voi oikeesti olla aika hirveä
Miksi ei vaan voi ostaa niitä juustokakkureseptien keksejä eikä yrittää jotain erikoisuuksia? Eihän joulupiparit edes omasta mielestäni, edes ne gluteenia sisältävät, sovi juustokakun pohjaan.
Mua ei huolettaisi leivonnaisten onnistuminen vaan se, miten tarkkaa keliakian kanssa leipominen on. Ei mulla ole siihen sopivia välineitä ja tiloja. Ostaisin valmista, ihan turvallisuussyistä. Mieluummin kuivia keksejä turvallisesti, kuin joulu pilattu jauhohitusilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Onko se äitsi syy, että olet niin huono leipomaan? Tee vaikka glögijuustokakku. Siinähän ainoa viljaa sisältävä aines on piparipohja ja gluteenittomat piparit ovat ihan hyviä, eivät erotu mitenkään. Helppo tehdä ja maistuu kaikille.
Vierailija kirjoitti: Mua ei huolettaisi leivonnaisten onnistuminen vaan se, miten tarkkaa keliakian kanssa leipominen on. Ei mulla ole siihen sopivia välineitä ja tiloja. Ostaisin valmista, ihan turvallisuussyistä. Mieluummin kuivia keksejä turvallisesti, kuin joulu pilattu jauhohitusilla
Tämäkin juuri. Ei samassa keittlössä voi samaan aikaan kokkailla mitään vehnäjuttuja. Samat tarjottavat pitää käydä kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei äiti, vaan muu perhe
Jaa että tekisin erikseen täytekakun gluteenittomana ja sitten toisen tavallisen?
JUSTHAN SULLE TARJOTTIIN VALMIITA LEIVOKSIA, OVAT ERITTÄIN HYVIÄ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi
Älä nyt tyrkytä sitä juustokakkua. Se on muutenkin sellainen, että siitä menee vatsa helposti sekaisin. En voinut syödä niitä ennen keliakiaakaan. Enkä tietääkseni ole maitoallerginen, laktoosivaivainen vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Mua ei huolettaisi leivonnaisten onnistuminen vaan se, miten tarkkaa keliakian kanssa leipominen on. Ei mulla ole siihen sopivia välineitä ja tiloja. Ostaisin valmista, ihan turvallisuussyistä. Mieluummin kuivia keksejä turvallisesti, kuin joulu pilattu jauhohitusilla
Tämäkin juuri. Ei samassa keittlössä voi samaan aikaan kokkailla mitään vehnäjuttuja. Samat tarjottavat pitää käydä kaikille.
Miksi ne pitää tehdä samaan aikaan? Ei mulla ainakaan ole neljää kättä.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei siis osaa leipoa mieleisen näköisiä ja makuisia lempileivoksiaan gluteenittomana ja syyttää tästä äidin keliakiaa. Paradoksaalisesti ap syyttää äitiään marttyyriksi, koska äiti sanoi ettei tarvitse leipoa gluteenittomia. Olet ap hyvä esimerkki kuinka olla nauttimatta elämästä.
Tämä! Ja kehtaa vielä valittaa, kun syynä on se, että äiti on sairastunut suolistosairauteen!! Ei ole mikään oma valinta nääs.
Jäätelökakkuja saa valmiina tai kasailee itse paria eri makua ja jotain kastiketta ja koristetta päälle. Valmiita pakasteleipomuksia saa viljattomina.