Äitini keliakia on pilannut ilon juhlatarjoiluista
Ruuat onnistuu ihan ok, jätän vain kaikki leivät ja viljaa sisältävät pois. Mutta kahvitarjottavat tuottaa päänvaivaa. Mulla oli muutama bravuurileipomus mitä ennen tein, mutta gluteenittomana en niissä onnistu =( Maistuvat pahvilta ja näyttävät lässähtäneiltä. Katsoin konditorian kakkuja. Glögijuustokakku 34e, ihan ok. Gluteenittomana +15e, ei enää ok..
Äitini on keliakiansa myötä muuttunut marttyyriksi, 'ei mua varten tarvi mitään' ja omat pari kuivaa keksiä mukana. Ärsyttää taas jo valmiiksi =(
Kommentit (263)
Olen yrittänyt perunajauhoversiota, lätsähtänyt tulee. Pitopalvelustakin ostettu perunajauhokakku rippijuhliin oli lätsähtänyt. Juustokakkupohjaan sopivaa hyvänmakuista keksipohjaa en ole vielä löytänyt. Leipominen ei ole mulla mitään mielipuuhaa, joten tämä extravaiva vie sen vähänkin innon =(
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka kertoisi ap:lle että kauppojen hyllyiltä löytyy gluteenittomia tuotteita jos on noin vaikeaa...
Ostan äidille jotain kuivia keksejä ja muille täytekakku?
Löytyy kääretorttua, leivoksia, ihania pikkuleipiä ym. just vasta ostin kun oli hautajaiset, kehuivat hyviksi.
ostat gluteenittoman mutakakkupohjan(pakaste eli sulatat sen ensin) ja siihen vetäiset jonkun kermavaahto-mascarpone kerroksen päälle ja vaikka puolukoita/karpaloita + kinuskikastiketta. Melkein kun itse tehty. Valtaosa suklaista on gluteenittomia.
Siis... Voiko hän syödä gluteenittomia tuotteita kuitenkin?
Kaupastahan saa juustokakkuun gluteenittomat keksit jotka maistuu ja on koostumukseltaan lähes samanlaiset, kuin normit keksit. Eikä ne keksit maksa kuin euron enemmän.
Lidlistä saa halvalla gluteenittomia jauhoja leivontaan.
Tää on pakko olla vaan paska trolli.
Ap ei siis osaa leipoa mieleisen näköisiä ja makuisia lempileivoksiaan gluteenittomana ja syyttää tästä äidin keliakiaa. Paradoksaalisesti ap syyttää äitiään marttyyriksi, koska äiti sanoi ettei tarvitse leipoa gluteenittomia. Olet ap hyvä esimerkki kuinka olla nauttimatta elämästä.
Minua ei ole ikinä haitannut mikään lätsähtyneisyys, ei edes tuulihatuissa. 😁 Hyvää on ollut aina ja ilolla syöty.
Miksi heittäydyt marttyyriksi kun kaupoissa on todella hyviä gluteenittomia leivoksia, kääretorttuja ym.
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt perunajauhoversiota, lätsähtänyt tulee. Pitopalvelustakin ostettu perunajauhokakku rippijuhliin oli lätsähtänyt. Juustokakkupohjaan sopivaa hyvänmakuista keksipohjaa en ole vielä löytänyt. Leipominen ei ole mulla mitään mielipuuhaa, joten tämä extravaiva vie sen vähänkin innon =(
Ap
https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/semper-kaura-digestive-keksi-150g-7…
https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuotehaku/leivat-keksit-ja-leivonnaiset/g…
https://elovena.fi/tuotteet/elovena-gluteeniton-valipalakaurakeksi/?_gl…
https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/coooky-kaakao-vantaytekeksi-gton-30…
Tuossa on muutamia gluteenittomia keksejä, joita mä olen käyttänyt juustokakkupohjassa. Ei ole ollut ongelmia.
Ja jos äiti sanoo että tuo omat syötävänsä, ettei sinun tarvitse rasittaa itseäsi, niin ei hänen sanomisiaan tarvitse tulkita marttyyriudeksi. Äidit nyt vaan yrittävät tasoittaa tilannetta.
Mulla on keliakia mutta saan niistä valmispullista aina vatsavaivoja. Ei ne valmiit jutut niin sopivia ole.
Niinpä herkuttelen vain gluteenittomalla suklaalla kun jotain tekee mieli. Ja pysynpähän hoikkana.
Voiko äitisi syödä jäätelöä? Jos ostat jonkun palajäätelön, eikö niistä löydy gluteenittomia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin itse teen hyvin paljon gluteenittomia, sekä maidottomia. Muokkaan vaan ohjeita niin, että onnistuu. Ei todellakaan ole mikään ongelma, eikä maistu pahvilta.
No hienoa, että sä olet noin taitava. Me kaikki muut emme välttämättä ole noin taitavia. Itsekin leivon paljon, mutta en ole koskaan joutunut leipomaan varta vasten keliaakikolle, joten en usko että välttämättä onnistuisi.
No eihän se nyt mitään taitoa vaadi. Ohjeet kun on hyvät, niin varmasti onnistuu. Jos muutenkin osaa leipoa, niin eiköhän onnistu erikoisruokavaliotkin. En siis itsekään ole mikään kovin aktiivinen leipomaan, mutta onnistuu tarvittaessa kyllä.
Tee oreojuustokakku niistä kaupan gluteenittomista oreokekseistä. Toimii. Me ollaan tehty sitä monta kertaa.
Osta gluteenittomia keksiä ja kasa Pandan joulukonvehteja ja tee ehdotettu kääretorttu. Eikö jo oli makeaa kylliksi? Mutta ole tarkkana, gluteenittomuuden pitää olla millintarkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Osta kaupasta gluteeniton kakkupohja ja siitä vain täyttämään.
Tämäkin kokeiltu. Pohja maistui ihan hirveältä. Yleensä tarjottavia syödään pitkin joulunpyhiä kahvin kanssa, tämä meni yhden maistamisen jälkeen roskiin
ap
Vierailija kirjoitti:
Ap
Osta valmis gluteenittomia jauhoseos kakkutaikinaan. Pirkalla ainakin on sellainen. Ei lässähdä.
Kääretorttu on helppo tehdä perunajauhoilla.
4 munaa, 1dl sokeria, 2 tl vaniljasokeria, 1 dl perunajauhoja, 1/2 dl kaakaojauhoa, 1 tl leivinjauhoa. paista 200 asteessa 10 min.
Täyte
150 g suklaata, esim. Brunbergilla laktoositon ja gluteeniton, 200 g maustamaton tuorejuusto, 2 dl kuohukerma, 1 rkl sokeria
Sulata suklaa mikrossa, lisää juusto ja kermavaahto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä, melkein kaikki leivonnaiset voi tehdä gluteenittomana. Juustokakut, pikkuleivät, täytekakut, brita, pavlova, ja hienommatkin kakut kuten oopperakakku ja ellen-kakku ovat gluteenittomia.
Niin voi, mutta itse en niissä onnistu. Meni vuosia, että onnistuin taviskakustakasm saamaan mieleiseni. Leivon muutenkin tosi vähän.
Ap
Ihan normaali itse tehty glögijuustokakku, minkä pohja on tehty kaupan gluteenittomista pipareista ei onnistu millään vai?? Kaikki syö tietenkin sitä samaa kakkua eli ei tarvi erikseen leipoa mitään. Kaveriksi konvehteja.
Naapurissa asuu Syystaika-Ruskakukka, joka ei ole mies eikä nainen, eikä syö kuin ituja ja vichyä. Miehiä ja naisia ei siis ole olemassa, eikä kukaan muukaan saa syödä mitään muuta.
Ap on se ongelma tässä.