Järkyttäviä hintoja maatiaispennuista
Torissa. Eläinsuojeluyhdistyksestä ei vastattu ja haluaisin kissanpennun. Onko mitään paikkaa mihin voisi laittaa oman ilmoituksen? Facebookin annetaan kissoja ryhmä ei jostain syystä hyväksy ryhmään, vaikka laitoin viestiäkin ylläpitäjälle.
Kommentit (148)
Minulla oli kissoja 30 vuotta. Pari kissasukupolvea. Jonkin verran tuli tämän eläinlajin tarpeisiin tutustuttua ja nyt olen päättänyt, ettei kissaa enää ikinä. Ellen sitten voita lotossa ja osta isoa maalaiskartanoa jostain perämetsästä.
Kissa on viisas eläin. Nopeasti se on yhden asunnon seinät läpi käynyt. Leluihin se kyllästyy nopeasti. Ainoa mikä kiinnostaa on ikkuna ja ulko-ovi. Ja tämä ehkä kertoo jostain.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli kissoja 30 vuotta. Pari kissasukupolvea. Jonkin verran tuli tämän eläinlajin tarpeisiin tutustuttua ja nyt olen päättänyt, ettei kissaa enää ikinä. Ellen sitten voita lotossa ja osta isoa maalaiskartanoa jostain perämetsästä.
Kissa on viisas eläin. Nopeasti se on yhden asunnon seinät läpi käynyt. Leluihin se kyllästyy nopeasti. Ainoa mikä kiinnostaa on ikkuna ja ulko-ovi. Ja tämä ehkä kertoo jostain.
Oliko niillä lajitoveria? Jos ei niin ilmankos kiinnosti vain ovi ja ikkuna, pitää olla toveri niin tarpeet täyttyy 🤭
Kissa joutuu aina luopumaan jostain kun on lemmikkinä, samoin kuin koirakin. Kissa ei kärsi lajitoverin puutteesta yhtään sen enempää kuin siitä ettei pääse ulos. Jos jommankumman näistä pystyy tarjoamaan niin sekin riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko niillä lajitoveria? Jos ei niin ilmankos kiinnosti vain ovi ja ikkuna, pitää olla toveri niin tarpeet täyttyy 🤭
Puhuin kissoista. Lajitoveri voi viihdyttää tiettyyn rajaan asti, mutta poista kissan tarvetta liikkua ja tutkia ympäristöä itsenäisesti.
Jestas mitä höpötystä. Monella on vain yksi hevonenkin vaikka nekin on laumaeläimiä. Miksi ihmeessä kissa on jotenkin erityinen ettei pidä ihmistä osana laumaa toisin kuin muut eläimet. On se niin p*rkuleen lumihiutale että pelkästään toinen kissa kelpaa seuraksi.
Vierailija kirjoitti:
Olisit käyttänyt niitä ulkona? Kun minulla oli kissa niin käytin aamuisin ulkona ennen töihin lähtöä ja töistä tullessa. Illalla sitten pidempi lenkki. Ja ei kissalle ole väliä tutkiiko ympäristöä nimenomaan itsenäisesti. Sitähän se teki vaikka olikin turvallisesti valjaissa. Sai päättää mihin menee (kunhan ei autojen alle, vaikka sitäkin halusi) ja pikkuhiljaa tuli se oma reviiri ja tietty reitti jonka halusi tutkia päivittäin. Ainoa ehkä mikä häiritsi oli tuo aamun ja iltapäivän lenkki kun ne oli lyhyemmät. Iltalenkit oli joskus melkein pari tuntia.
MInulla on kolme vanhaa kissa elänyt vanhuuteen asti ja yksi jäänyt kaveri ei ole osoittanut minkäänlaista ikävää pois lähtenyttä kaveriaan kohtaan. Kissani on olleet kerrostalokissoja, joskus pääsee valjaissa ulos, niitten ei koskaan eläissään ole tarvinnut olla yksin kotona, vaan aina on ihmiystävä lähellä leikittämässä ja jakamassa huomiota. Tottahan se on että mieluiten kissa juoksisi ulkona vapaana, kuten koirakin, silti molemmat kaipaavat tulla tuttuun ja turvalliseen kotiin ja omalle makuupaikalle.
Tää on varmaan jo näin pitkässä ketjussa tullut esille, mutta Torista ostamalla saatat tukea pentutehtailua.
Pistä viestiä. Sivusto on toistaiseksi poissa käytöstä. Vastaavat kuitenkin heille laitettuihin meileihin. Tallinnan tarhalta löytyy muutaman kympin kulukorvausta vastaan kissanpentuja. E-mail: tallinn@varjupaik.ee . Tuollakin saattaa olla: https://www.pets.ee/hoiupaik/kassid/
Vierailija kirjoitti:
Tää on varmaan jo näin pitkässä ketjussa tullut esille, mutta Torista ostamalla saatat tukea pentutehtailua.
Jos ei saa kissaa yhdistykseltä niin ainoa oikea paikka on sitten rotukissa kasvattajalta. Eli ap, älä hanki torista tai muualtakaan epämääräiseltä. Itse ymmärrän kyllä hyvin jos haluaa pentukissan, onhan se eri asia nähdä kissan kasvu pennusta aikuiseksi ja vanhuuteen kuin että olisi suoraan aikuinen kissa. Pentuvaihe on tosi ihanaa aikaa ja saa joskus olla itsekkyyttäkin lemmikkiä hankkiessa. Varsinkin ekan kissan kohdalla halusin ehdottomasti että on pentu. Myöhemmin tullut pentuja sekä aikuisia, myös iäkäs kissakin:)
Meidän kissa maksoi 1800e mutta onkin rotukissa. Ihana on.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kissa maksoi 1800e mutta onkin rotukissa. Ihana on.
Meidän kissa maksoi 0e ja on maatiaiskissa, silti ihana
Vierailija kirjoitti:
MInulla on kolme vanhaa kissa elänyt vanhuuteen asti ja yksi jäänyt kaveri ei ole osoittanut minkäänlaista ikävää pois lähtenyttä kaveriaan kohtaan. Kissani on olleet kerrostalokissoja, joskus pääsee valjaissa ulos, niitten ei koskaan eläissään ole tarvinnut olla yksin kotona, vaan aina on ihmiystävä lähellä leikittämässä ja jakamassa huomiota. Tottahan se on että mieluiten kissa juoksisi ulkona vapaana, kuten koirakin, silti molemmat kaipaavat tulla tuttuun ja turvalliseen kotiin ja omalle makuupaikalle.
Oli varmaan iloinen kun pääsi toisista eroon että vihdoin yksin😂
Kissat on nykyään kalliimpia kuin koirat. Kissa on toki pitkäikäisempi eli rahalle vastinetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla ei ole varaa
Mitä sönkötät. Pieni vaivan palkka, nämä hyypiöt pyytävät lähemmäs tonnia?? Maatiaisilla ei kuulu teettää pentuja! Meneekö kaaliin??
Ei, koska primitiiviaggressiivinen räyhäämisesi on älyvapaata sönkötystä itse.
Maatiaisilla kuuluu teettää pentuja, jos niille on kysyntää. Markkinataloudessa hinta määräytyy kysynnän ja tarjonnan perusteella.
Maatiaiskissoista on pulaa, siksi hinnat ovat mitä ovat. Hinta on oikea, jos sen joku haluaa maksaa.
Ja tosiaan ne pentujen teettämisen kulut asiallisesti hoidettuna ovat jo itsessään sen 200-300 euroa pentua kohden. Sen alle jäävä hinta tarkoittaa että pentuja ei ole hoidettu oikein vaan kyse on jostain epäeettisestä tai sit tosi pyyteettömästä harrastustoiminnasta kissojen ilosanoman levittämiseksi.
Leikkaamaton vapaana ulkoileva narttukissa tekee helposti kymmenen pentua vuodessa. Välinpitämätön tehtailija voi myydä niitä 150 eurolla ja tienata 1500 vaivatta pimeänä kouraan ilman kuluja eläinten hyvinvoinnin kustannuksella. Välinpitämätön myyjä vaatii välinpitämättömän ostajan, joka ei vaadi asiallista huolehtimista ja ostaa vain kun halvalla saa.
Jos myy pentuja 500-800 eur/kpl, niillä onkin asiat ja paperit kunnossa ja kulujen jälkeen myyjälle voi jäädä se 200-400 eur nettoa, eli 50-250 eur pentua kohden vaivanpalkkaa kaikesta työstä mukaanlukien monet käynnit omalla autolla eläinlääkäreissä, apteekeissa jne. Ei siinä mitään rikkauksia kerry.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku pyytää ylipäätään rahaa jostain maatiaiskissasta niin ollaan jo ihan metsässä. Ne yritetään antaa pois ja toivotaan että joku ottaa.
No käytännössä kuitenkin ihmiset haluavat sen maatiaiskissan ja ovat valmiit maksamaan siitä 500-1000 euron luokkaa olevia summia, että joku on nähnyt vaivaa terveen pennun teettämiseen ja hoitamiseen luovutusikäiseksi. Maatiaiskissojen pennuista on nykyään huutava pula varsinkin pk-seudulla.
Tosiaan, aika syvälle metsään pitää mennä, ennen kuin alkaa tulla eteen tilanne, jossa maatiaiskissoista on ylitarjontaa.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Kissojen hinnat ovat liian korkealla nykyään. Ennen maatiaiset olivat 50€. Nyt 500€ pentu. Se on liikaa ja haiskahtaa pentutehtailulta. Ihmiset ovat keksineet, että saa hyvät rahat pennuista ja teettävät niitä.
150€ enempää en maksaisi maatiaiskissanpennusta. En halua tukea pentutehtailua.
Ennen oli ennen ja nyt on nyt.
Maaseudun autioituminen, maatalouden rakennemuutos ja kasvanut tietoisuus lemmikkien hyvinvoinnista ovat johtaneet siihen, että enää ei ole kuten ennen.
Ennen maalla melkein joka talossa oli leikkaamaton vapaasti ulkoileva kissa tai useita. Pentuja tuli ongelmiksi asti. Toisaalta kaikilla oli jo kissoja omaksi tarpeeksi (ei kysyntää) ja toisaalta niitä sikisi valtavasti (paljon tarjontaa). Siksi ei rahalla kauppaa käyty vaan kissanpennun ottaminen oli ennemminkin auttamista, kun pentuja ei tarvinnut julmasti t a p p a a jollain epämääräisellä tavalla.
Nykykissat melkein järjestään leikataan ja niitä pidetään enemmän sisäkissoina. Siksi maatiaiskissoista on pulaa ja niitä uhkaa jopa taantuminen. Lisääntyvät populaatiot alkavat olla geneettisesti suppeita. Jollain alueella kaikki lisääntyvät maatiaiskissat saattavat olla yhden kollin lähisukua ja alkaa muodostua sisäsiittoisuuden ongelmia.
Kasvaneen kysynnän vuoksi toki tehtailijoita ilmaantuu. Heidät tunnistaa markkinatasoa matalammasta hinnasta. He eivät hoida pentuja kunnolla eli heille ei tule kuluja eikä vaivaa, jolloin he voivat myydä halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Aivan älyttömiin mennyt tämä kissatouhukin. Maaseudulla 1980-luvulla kissan sai ilmaiseksi ja kukaan ei kysellyt yhtään mitään. Kissanpentuja myös hävitettiin ihan surutta, tappomenetelmiä riitti.
Juu ja 1600-luvulla nee ke rei täkin omistettiin ja tape tt iin ihan surutta. Maailma muuttuu eskoseni.
Voi kyynel. Ei köyhille, joilla ei olisi rahaa myöskään eläimen terveydenhoitokuluihin.
Niin, ihan syystäkin kissat karkaavat kaupungissa. Vaikka olisi se lajitoverikin, dopamiinin tarve tulee ihan jostain muusta ja se on ulkomaailma..