Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun sain keliakia diagnoosin, niin ravinto-ohjeet oli jotain älytöntä

Vierailija
19.12.2024 |

Pääosin korostettiin kaikkea gluteeniviljojen korvikkeita.

Oli erilaisia leipiä, makaroneja ym.

Onneksi itse älysin, että korvikeruoka ei terveyttä edistä ja tulee kalliiksi.

Syön itselleni sopivaa halpaa, terveellistä ruokaa ilman gluteenia ja korvikkeita.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aha.

Vierailija
2/47 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ois ihan kiva jos jaksais kiinnostua omista syömisistä.

Asioita jotka ei kiinnosta: toisten syömiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai, sinähän tiedät paremmin kuin ravintoterapeutti ja alan ammattilaiset jotka noita ohjeita tekee. Kyllä maallikko aina asiantuntijan päihittää, liity vielä johonkin Facebook ryhmään, niin voit sitten neuvoa muitakin

Vierailija
4/47 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei. Mä syön gluteenitonta leipää tavallisen leivän sijaan ja gluteenittomia muroja tavallisten murojen sijaan.

Eihän ne leivät herkkua ole mutta olo on paljon parempi nyt.

Vierailija
5/47 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran aloitit niin voitko kertoa mitä nyt syöt? Olen erittäin kiinnostunut koska gluteeniton on todella kallista 

Vierailija
6/47 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipä on aivan turha elintatarvike.

Vierailija
7/47 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai, sinähän tiedät paremmin kuin ravintoterapeutti ja alan ammattilaiset jotka noita ohjeita tekee. Kyllä maallikko aina asiantuntijan päihittää, liity vielä johonkin Facebook ryhmään, niin voit sitten neuvoa muitakin

Tässähän oli kyse siitä, että voi syödä ihan vaan luontaisesti gluteenittomia asioita, eikä tarvitse gluteenittomia korvikkeita perinteisesti gluteenia sisältäville tuotteille. 

Vierailija
8/47 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuo ole ihan luonnollista korostaa juuri niitä korvikkeita? Kai jokainen osaa itsekin päätellä, että luontaisesti gluteenittomia ruokia voi syödä samaan tapaan kuin aiemminkin. Apua tarvitaan juuri siinä, jos haluaa edelleen syödä tiettyjä viljapohjaisia ruokia.

Vierailija
9/47 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmaan niitä korostettiin siksi, että suomalaiset syövät aika paljon sellaisia ruokia, missä on gluteenittomia viljoja.

Harva taviskansalainen on jo valmiiksi esim. vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, ja sitäkin harvempi käyttää paljon mielikuvitusta ruuanlaitossa. Moni jättää ruokarajoitteiden takia ruokia pois eikä keksi mitään "tilalle", ja ruokavalio kapenee kapenemistaan. Esimerkiksi monet syövät aamupalaksi ruisleivän päällä vaikkapa juustoa ja tomaattia. Jos voileivät yksinkertaisesti jätetään pois, tilalle voi tulla jotain mikä on kylläkin gluteenitonta, mutta paljon ravintoköyhempää.

Ongelma on myös siinä, että ruokavaliota, joka kapenee mahdottoman paljon entisestä, on vaikea noudattaa. Jos entisten suosikkiruokien tilalle ei keksi mitään korvaavaa, lipsahduksia tulee herkemmin.

Jos sinä syöt jo valmiiksi monipuolisesti ruokia, joissa ei ole gluteenia sisältäviä viljoja, niin sehän on hyvä sitten. Eivät nuo ohjeet ole sinua varten.

Vierailija
10/47 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kerran aloitit niin voitko kertoa mitä nyt syöt? Olen erittäin kiinnostunut koska gluteeniton on todella kallista 

En ole ap, mutta gluteenitontahan on kaikki muu paitsi vehnä, ohra ja ruis. Toiset voi syödä kauraa, toiset ei. Joten kysymys kuuluukin, että perustuuko sun ruokavalio noihin kolmeen viljaan? Sullehan jää ihan kaikki muu jäljelle! Kaikki kasvikset, liha, maitotuotteet. 

Vierailija
11/47 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No varmaan niitä korostettiin siksi, että suomalaiset syövät aika paljon sellaisia ruokia, missä on gluteenittomia viljoja.

Harva taviskansalainen on jo valmiiksi esim. vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, ja sitäkin harvempi käyttää paljon mielikuvitusta ruuanlaitossa. Moni jättää ruokarajoitteiden takia ruokia pois eikä keksi mitään "tilalle", ja ruokavalio kapenee kapenemistaan. Esimerkiksi monet syövät aamupalaksi ruisleivän päällä vaikkapa juustoa ja tomaattia. Jos voileivät yksinkertaisesti jätetään pois, tilalle voi tulla jotain mikä on kylläkin gluteenitonta, mutta paljon ravintoköyhempää.

Ongelma on myös siinä, että ruokavaliota, joka kapenee mahdottoman paljon entisestä, on vaikea noudattaa. Jos entisten suosikkiruokien tilalle ei keksi mitään korvaavaa, lipsahduksia tulee herkemmin.

Jos sinä syöt jo valmiiksi monipuolisesti ruokia, joissa ei ole gluteenia sisältäviä viljoja, niin sehän on hyvä si

Korjaus: tarkoitin ensimmäisessä lauseessa tietysti, että suomalaiset syövät aika paljon sellaisia ruokia, missä on GLUTEENILLISIA viljoja.

Vierailija
12/47 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla mielestäsi gluteeniton ruoka on kallista?

Syön kaikkea muuta ruokaa, mutta en viljaa.

Vierailija
13/47 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei. Mä syön gluteenitonta leipää tavallisen leivän sijaan ja gluteenittomia muroja tavallisten murojen sijaan.

Eihän ne leivät herkkua ole mutta olo on paljon parempi nyt.

Mun mielestä jälkiuuni tattarileipä on herkkua. 😋

Vierailija
14/47 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eri mutta noudatan gluteenitonta ilman korvikkeita. Mitäkö syön? Riisiä, perunaa, bataattia ym. juureksia, kvinoaa, marjoja, hedelmiä. 

Vierailija
15/47 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti marttyyrinä aina valittaa kun gluteeniton ruoka on niiiiin kallista, ihan konkurssi tulee. Mitä jos vaan jättää ne leivät ja pastat pois?

Liha, kana, kala, kasvikset, vihannekset, juurekset, sienet, maitotuotteet, eikö näillä pärjää?

Vierailija
16/47 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Esimerkiksi monet syövät aamupalaksi ruisleivän päällä vaikkapa juustoa ja tomaattia. Jos voileivät yksinkertaisesti jätetään pois, tilalle voi tulla jotain mikä on kylläkin gluteenitonta, mutta paljon ravintoköyhempää." 

Tutustupa vaikka tattariin. Moni voi syödä myös kauraa. Nämä kaksi on mun viljat (tattari ei kyllä ole oikeasti vilja, vaan tatarkasvi). Tattarilesettä maustamattomaan jugurttiin ja marjoja tai hedelmiä. Tattarileipää sen ruisleivän tilalla. Tattari tekee hyvää myös vaihdevuosissa. Tai sitten gluteenitonta kauraa puurona tai tuorepuurona. 

Vierailija
17/47 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Esimerkiksi monet syövät aamupalaksi ruisleivän päällä vaikkapa juustoa ja tomaattia. Jos voileivät yksinkertaisesti jätetään pois, tilalle voi tulla jotain mikä on kylläkin gluteenitonta, mutta paljon ravintoköyhempää." 

Tutustupa vaikka tattariin. Moni voi syödä myös kauraa. Nämä kaksi on mun viljat (tattari ei kyllä ole oikeasti vilja, vaan tatarkasvi). Tattarilesettä maustamattomaan jugurttiin ja marjoja tai hedelmiä. Tattarileipää sen ruisleivän tilalla. Tattari tekee hyvää myös vaihdevuosissa. Tai sitten gluteenitonta kauraa puurona tai tuorepuurona. 

Korvikkeita sinäkin ehdotat.

Vierailija
18/47 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla joillakin kirjoittajilla on kummallinen pakkomielle gluteenittomista "korvikkeista" (minkä takia epäilen, että ap on yksi näistä, eikä ole mitään diagnoosia saanut vaan provoilee vain huvikseen, kuten on tehnyt jo vuosia).

Syön gluteenitonta kauraleipää ja siemenleipää. Pastaa käytän harvoin, mutta se on tehty maissi- ja riisijauhoista vehnän sijaan. Leivontaan käytän m.m. kaurajauhoa, tattarijauhoa, maissijauhoa, perunajauhoa, tapiokajauhoa. Ja niin edelleen.

Kaikki kotoani löytyvät "gluteenittomat korvikkeet" ovat nimenomaan luontaisesti gluteenittomia. En edes tiedä, mistä nykypäivänä lähtisin etsimään niitä parjattuja "korvikkeita", joista on jotenkin teollisesti poistettu gluteeni. Ehkä sellaisia jauhosekoituksia vielä on? Varmaan jotkin teollisesti valmistetut leivonnaiset ja pikkuleivät ovat sellaisia myös? En osaa sanoa, kun en sellaisia ole ainakaan 15 vuoteen käyttänyt.

Gluteeniton makaroni on kyllä paljon kalliimpaa kuin halpis vehnämakaroni. Gluteeniton kauraleipä on kalliimpaa kuin halpa ruisleipä. Siispä se pienituloinen ihminen, joka on elänyt helpolla ja halvalla makaronilaatikolla ja helpolla ja halvalla ruisleivällä, on se joka tästä rajoitteesta kärsii. Ei se, joka jo valmiisti hifistelee terveysruualla.

Vierailija
19/47 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nii-in. Minä käytän kyllä tattaria ja kauraa. Mutta nämähän ovat niitä "gluteeniviljojen korvikkeita", joista ap pöyristyi. Mitä muuta ne muka olisivat?

Vierailija
20/47 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en enää viitsi syödä kauraleseitä, tattarilese on parempaa eikä niin pistelevää. Saa luomuna. Makuunkin tykästyy vaikka lapsena en ymmärtänyt mummun paistetun tattaripuuron päälle. Oli väkevää sekä haju että maku. Leseessä kuitenkin mieto. Samaten tykkään tattarimaissihiutaleista.