Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MIKSI jotkut haluavat säilyttää vanhaa roskaa nurkissaan?!

Vierailija
19.12.2024 |

Mieheni alkaa vanhetessaan muistuttaa yhä enemmän vanhempiaan. Yksi minua ärsyttävä piirre on kaiken vanhan arvottoman tavaran jemmailu nurkkiin. Meillä on nyt ullakko ja varastot täynnä vanhoja, kestotahraisia takkeja ja vaatteita, homeelta haisevia neuleita, kuluneita pyyhkeitä, rikkinäisiä hyllyjä, sään pilaamia pihakalusteita, laatikkokaupalla kirjoja ja astioita. Jokaikinen näistä on EHDOTTOMAN tärkeä, ei saa heittää pois, kyllähän tuon voi pestä ja pöydän hioa ja tuota kirjaa lukea. Rojukasa paheni, kun miehen isovanhemmat kuolivat ja hän toi kuolinpesästä pari peräkärryllistä "ihan hyvää tavaraa", jotka ovat nyt maaneet 5v varastossa. 

Anoppi on aivan samanlainen tavaran hilloaja ja tuonut meillekin näitä roskia lahjoina. Kuten 30v vanhan tuulitakin, pesussa pilalle kutistuneita pyyhkeitä, homeelle haisevia lastenvaatteita. En vain ymmärrä miksi tuota huonokuntoista ja haisevaa romua on pakko säilöä. Vaatteiden olen antanut olla laatikoissa, sillä minä en ota asiakseni pestä homeenhajua pois vaatteista, joita en aio käyttää. Mies saa sen itse tehdä, no ei ole vuosiin avannutkaan laatikkoa. Mutta pois ei saa laittaa! 

Sitten valitetaan kun on varasto täynnä tavaraa. Käskin vuokrata varaston kaikelle tuolle "perinnölle", mutta ei voi kun se maksaa. Mielummin säilytetään meillä nurkissa. 

Hermot menee. Miksi jotkut on tuollaisia.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama pulma.

Yhtenä erityispiirteenä miehelläni on laatikoiden ja pakkausten keräily. Eli kun tehdään jokin hankinta, ei sen pahvilaatikkoa saisi laittaa kierrätykseen. Että kun tavara menee rikki, pakataan se alkuperäispakkaukseen ja lähetetään korjattavaksi. No ehkä 80-luvulla näin. Mutta meillä on vintillä niitä pahvilaatikoita 80-luvulta saakka. Tämä on melkoinen paloturvallisuusriski kaiken muun säilytetyn tavaran ohella.

Tekisi mieli sanoa, ei voi hankkia uutta tavaraa, jos sen pakkauksesta ei voi luopua.

Vaan niin vain olin lyhyessä reissussa, ja sillä aikaa olohuoneen kaapin päälle oli ilmestynyt styrox-laatikko. En edes viitsi kysyä, mille tavaralle se kuuluu.

Mutta jos jollakulla on vinkkejä, niitä otetaan vastaan.

Miten styrox-laatikon kanssa tulisi toimia?

Vierailija
22/63 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos joku säilyttää muistiinpanolappusia ja vihkosia. Eikä tiedä miten kirjaisi ne kunnon kansiin? Osa pölyttyy. Esimerkiksi töitään varten tai harrastus. Laitetaan ideoita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taitaa olla joku ylisukupolvinen juttu kyseessä. Miehen isovanhemmatkin olivat samanlaisia tavarankerääjiä ja miehen äiti, ja nyt mies alkaa näyttää samaa piirrettä.

Silloin kun toi kuolinpesän tavaroita, hän sanoi minulle, että aikoo myydä ne. Ei ole myynyt, vaan siellä ne yhä ovat. Jos huomautan, että sinun piti nämä myydä, sanoo joojoo, eikä mitään tapahdu. 

Minä en halua ottaa asiakseni toisen tavaroiden pesun, kunnostuksen, lajittelun, myynnin ja lopulta pois heiton. Joskus mietin odottaako mies, että minä sen lopulta teen, kuten monen muunkin asian kotona. Ne rojut olisivat aivan varmasti keskellä olohuonetta ja kämppä roskaa täynnä, jos en käskisi pitämään ne poissa...

Aloittaja

Vierailija
24/63 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu täällä. Ahdistavaa.

Vierailija
25/63 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä taitaa olla joku ylisukupolvinen juttu kyseessä. Miehen isovanhemmatkin olivat samanlaisia tavarankerääjiä ja miehen äiti, ja nyt mies alkaa näyttää samaa piirrettä.

Silloin kun toi kuolinpesän tavaroita, hän sanoi minulle, että aikoo myydä ne. Ei ole myynyt, vaan siellä ne yhä ovat. Jos huomautan, että sinun piti nämä myydä, sanoo joojoo, eikä mitään tapahdu. 

Minä en halua ottaa asiakseni toisen tavaroiden pesun, kunnostuksen, lajittelun, myynnin ja lopulta pois heiton. Joskus mietin odottaako mies, että minä sen lopulta teen, kuten monen muunkin asian kotona. Ne rojut olisivat aivan varmasti keskellä olohuonetta ja kämppä roskaa täynnä, jos en käskisi pitämään ne poissa...

Aloittaja

Samaa vikaa mun puolisolla. Hänellä sitä tavaraa oli jo seurusteluaikana yksi huone pullollaan. Pakon edessä joutui karsimaan tavaroitaan kun muutettiin yhteen. Minä luovuin häkkivarastossani olevasta kaikesta tavarasta yhdellä kerralla saadakseni tilaa puolison lopuille tavaroille.

Varastossa olleita (pois annettuja ja roskiin vietyjä)tavaroitani en ole kaivannut päivääkään.

Sittemmin ostimme kiinteistön irtaimistoneen.

Roinan poisvienti alkoi pihan raivaamisella. Ostettiin siihen tekijä.

Huonekalujen ja muiden tavaroiden poisvienti kiinteistöltä seuraavaksi. Tätä ei olisi tapahtunut, jos en olisi päättäväisesti vaatinut tehtäväksi.

Vierailija
26/63 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän monet miehet ovat pahempia hamstraajia kuin naiset. Metsästys- ja kalastuskamppeita, kotoilukalsareita, rikkonaisia autoja ja työkaluja, epäkuranttia mökkiroinaa nurkat täynnä. Mitään ei saa heittää pois, koska kaikella voi joskus olla käyttöä. Vaikka ei olekaan. Eksällä oli 42 päällystakkia, kuution verran pieneksi käyneitä leviksiä ja komerollinen diskopaitoja 80-luvulta. Yksikään niistä ei mahtunut päälle, mutta ne piti säilyttää siltä varalta että r*ssä tulee.

Muistakaa: toisen aarre on toisen roska. Näiden hamstereiden täytyy vihata omia lapsiaan paljon, kun ehdoin tahdoin jättävät kaiken paskansa jälkeläistensä vastuulle.

Jätin tuollaisen miehen. Sielläpähän marinoituu tavaroidensa keskellä.

Vierailija
27/63 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu täällä. Ahdistavaa.

Nimenomaan, se on ahdistavaa. Kun hamsterit vaan saisi toimimaan, niin lopuksi vasta huomaavat sitten sen ihanan keveyden ja siivouksen helppouden kun ylimääräistä rääsyä ja roinaa ei loju nurkissa! Itsellekin pääsi yhdessä vaiheessa kertymään, ja oli vaikea käydä esim laatikollinen enimmäkseen turhia papereita läpi, sama vanhat mutta osittain mieleiset vaatteet, mutta kyllä nyt jälkeenpäin on mielikin selkeämpi, vaatteita saa kirpulta tilalle, mutta vähämpä on tarvinnut lopulta ostaa. Noita voi auttaa muistuttamalla asiasta säännöllisesti ja pilkkomalla tehtävää, vaikka pussi tai laatikko edes viikossa vapaapäivänä jos kävisi läpi, tsemppiä kaikille asian kanssa painiville! :)

Vierailija
28/63 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies ei saanut vietyä edes rikki mennyttä mikroa jätteisiin. Sanoin jotain viiteen otteeseen, että vie tuo jätteisiin. Lopulta kannoin sen itse pois.

Taipumusta hänellä on kyllä säilyttää käytöstä poistettuja tavaroita. Esim. nyt on pari teflonpinnoitteista kattilaa ja paistinpannua ollut menossa jätekeräykseen jo vuoden ajan siitä, kun ne piti viedä jätekeräykseen. Lupasi viedä, vaan tuolla ne on varastossa.

Olen sanonut, että älä dyykkaa jätesäkkiin laittamiani tavaroita.

Vierailija
29/63 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvatan hyvä kysymys. Juuri asian äärellä tässä itse olen. Aamulla aloitin raivaamisen. Monta nyssäkkää olen jo läpi käynyt ja ihan omia ryöniäni nämä ovat. Vasta ns käyttövaatteissa menossa ja raakannut surutta pois kaikki vaatteet mitkä eivät ole vuoteen päällä käyneet.

Vierailija
30/63 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hamstraaminen on mielenterveysongelma. Sellainen tarvitsee terapiaa. On myös paloturvallisuuskysymys

Minä olen hamstrannut talon täyteen kaikkea mahdollista. Terapiaa en ole harkinnut. Toivottavasti palan taloni ja tavaroitteni kanssa jonakin päivänä. On ainakin materiaalia palamiseen!

Vierailija
31/63 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hamstraaminen on mielenterveysongelma. Sellainen tarvitsee terapiaa. On myös paloturvallisuuskysymys

Minä olen hamstrannut talon täyteen kaikkea mahdollista. Terapiaa en ole harkinnut. Toivottavasti palan taloni ja tavaroitteni kanssa jonakin päivänä. On ainakin materiaalia palamiseen!

Ällöttää tuollaiset kodit, joissa tavarat täyttää kaikki paikat. Mahtaa olla likaiset ja pölyiset nurkat sulla. Yök

Vierailija
32/63 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on sitä ikäpolvea, jolle on imeväisestä asti tolkutettu, että aika tavaran kaupitsee, niin onhan se vaikeaa heittää romuja pois, jos vaikka joskus sattuisikin tarvitsemaan. Kyllä minullakin meni aika pitkään, ennen kuin opin viemään tarpeettomia mutta hyväkuntoisia tavaroita kierrätykseen, siis astioita, vaatteita ja joitakin huonekalujakin. Nyt pitäisi tehdä samanlainen raivaus uudelleen, kun sopimattomia (isoja tai pieniä) vaatteita on kertynyt komeroon turhan paljon. Astioitakin on kertynyt turhan paljon tiskattavaksi. Joskus mietin, että pitäisi olla vain pari lautasta, mukia ja aterimia, niin olisi vähän tiskattavaa, mutta kun kauniit esineet hivelevät silmää, niin ...

Vierailija
33/63 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vieläkin yli 10 muuttolaatikkoa avaamatta. Muutimme 6 vuotta sitten. Tässä huomaa sen, kuinka paljon sitä ylimääräistä on. Olen ennen muuttoa karsinut paljon pois muuttokuormasta. Silti näin on, ja se minua harmittaa.

Laatikot ovat kyllä varastossa eikä huoneissa tilaa viemässä.

Vierailija
34/63 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on sitä ikäpolvea, jolle on imeväisestä asti tolkutettu, että aika tavaran kaupitsee, niin onhan se vaikeaa heittää romuja pois, jos vaikka joskus sattuisikin tarvitsemaan. Kyllä minullakin meni aika pitkään, ennen kuin opin viemään tarpeettomia mutta hyväkuntoisia tavaroita kierrätykseen, siis astioita, vaatteita ja joitakin huonekalujakin. Nyt pitäisi tehdä samanlainen raivaus uudelleen, kun sopimattomia (isoja tai pieniä) vaatteita on kertynyt komeroon turhan paljon. Astioitakin on kertynyt turhan paljon tiskattavaksi. Joskus mietin, että pitäisi olla vain pari lautasta, mukia ja aterimia, niin olisi vähän tiskattavaa, mutta kun kauniit esineet hivelevät silmää, niin ...

Meillä oli just niitä kauniita, sinänsä mihinkään tekoon/toimintaan jms. kelpaamattomia silmäniloja siellä sun täällä. Kunnes sitten lopullisesti kyllästyin hinkkaamaan niistä pölyjä; kierrätyskeskus haki ne ja nyt on ihanaa, kun ei ole turhaa kamaa. Meille ei tule enää tavaraa vain tavaran vuoksi.

Vierailija
35/63 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääasia jutussa = anoppi. Enhän se minä, vaan mies jne. Olet sinäkin yksi lapanen, joka ei osaa itse sanoa mitään. Ota nyt ensimmäiseksi ja vie homeiset tekstiilit roskiin, ne eivät puhdistu pesussakaan. Ja nimenomaan sekajätteeseen, ne eivät kuulu minnekään keräykseen.

Kuten sanottu, POIS EI SAA LAITTAA. Olen minä vuosien kuluessa joitain heittänyt roskiin, mutta haluaisin kipata tuon kaiken romun jäteasemalle. Nyt joudun salaa viemään muutaman lastenvaatteen, pari takkia, tai muuta pientä jota mies ei huomaa. Jos kysyn mieheltä mitä tälle tavaralle voisi tehdä ja olisiko aika heittää se pois, niin ei ei ei. Kun kyllä siitä hyvää saadaan! Sen rajan olen asettanut, että sisälle niitä ei tuoda, lojukoon varastossa. 

Aloittaja

Mikset vain käske hankkiutumaan rojusta eroot tai nostat kytkintä.

Vierailija
36/63 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ällöttää tuollaiset kodit, joissa tavarat täyttää kaikki paikat. Mahtaa olla likaiset ja pölyiset nurkat sulla. Yök

Niin on. Yöki rauhassa vaan!

Vierailija
37/63 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääasia jutussa = anoppi. Enhän se minä, vaan mies jne. Olet sinäkin yksi lapanen, joka ei osaa itse sanoa mitään. Ota nyt ensimmäiseksi ja vie homeiset tekstiilit roskiin, ne eivät puhdistu pesussakaan. Ja nimenomaan sekajätteeseen, ne eivät kuulu minnekään keräykseen.

Kuten sanottu, POIS EI SAA LAITTAA. Olen minä vuosien kuluessa joitain heittänyt roskiin, mutta haluaisin kipata tuon kaiken romun jäteasemalle. Nyt joudun salaa viemään muutaman lastenvaatteen, pari takkia, tai muuta pientä jota mies ei huomaa. Jos kysyn mieheltä mitä tälle tavaralle voisi tehdä ja olisiko aika heittää se pois, niin ei ei ei. Kun kyllä siitä hyvää saadaan! Sen rajan olen asettanut, että sisälle niitä ei tuoda, lojukoon varastossa. 

Aloittaja

Ja sinä vastaat näihin mitä? Kysyt että no kuinka kauan ne tavarat ovat olleet koskematta varastossa? 5 vuotta ja siltikään et ole saanut tehtyä niille mitään? Että millon aijot sitten tehdä? Sano että 2kk aikaa ja jos siihen mennessä ei tee niille mitään, se on merkki ettei koskaan aijokaan ja sen jälkeen laitat ne roskiin ja se on voi voi. Homeiset vaatteet ovat myös terveysriski, joten niiden pitäisi olla suoriltaan ei ei.

Vierailija
38/63 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja

Ja sinä vastaat näihin mitä? Kysyt että no kuinka kauan

Haluaisin, että mies ihan itse veisi ne roskiin. En koe että sen pitäisi olla mun hommani. Tässä huushollissa on tarpeeksi mun hommiani, enkä jaksa ottaa miehen romuja osaksi työlistaani. 

Aloittaja

Vierailija
39/63 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja

Ja sinä

No hän selkeästi ei aijo tehdä niille mitään. Jos sinä kerran myötäilet häntä, miksi hän tekisikään kun ei kerran halua. Tuota takarajaa nyt kannattaisi silti kokeilla. Voithan yrittää vierittää vastuun siitä hänelle, mutta todennäköistä on ettei hän itse niitä roskiin saa vietyä. Ainahan voi yrittää palkata jonkun hakemaan romut pois, siinä selviäisi itse aika minimipankstuksella.

Vierailija
40/63 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tehdä, kun mies jemmaa muun tavaran ohella laatikoita? Ei anna laittaa niitä pois. Koska niille voi joskus olla käyttöä.

Mitä sanon, kun olohuoneen kaapin päälle on ilmestynyt jälleen uusi laatikko, tällä kertaa styrox-laatikko?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän