Minä päivänä aiot graavata lohen?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maanantaina. Pidän 16 tuntia ja sen jälkeen se on valmis.
Aika tuoretta on jos suolaat noinkin myöhään. Itse pidän 3 pv suolauksesta. Toki riippuu paljollako suolaat?
Sehän riippuu ihan fileen paksuudesta, että kuinka kauan täytyy graavautua. Ohuet fileet graavautuvat päivässä, paksu voi tarvita pari päivää. Jotkut suikaloivat lohen valmiiksi ja graavaavat suikaleina, silloin ei luonnollisesti kannata antaa graavautua kovin kauaa.
Ja tietysti sen suolan määrästä.
Oikeastaan ei. Graavatessa suolaa laitetaan niin paljon ettei sen määrä rajoita suolaantumista.
Kalan suolaaminen muuhun ruoanlaittoon on eri asia. Silloin voi vaikka puntaroida suolat grammalleen haluttuun pitoisuuteen ja sitten odotetaan että se kaikki imeytyy.
En tee graavilohta, vaan enemmän suolatun puolelle menee. Kyllä se pitää sunnunataina aamupäivällä tehdä.
Suolatussa lohessa on se hyvä puoli että ei saa ruokamyrkytystä jos käyttö hiukan pitkittyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maanantaina. Pidän 16 tuntia ja sen jälkeen se on valmis.
Aika tuoretta on jos suolaat noinkin myöhään. Itse pidän 3 pv suolauksesta. Toki riippuu paljollako suolaat?
Sehän riippuu ihan fileen paksuudesta, että kuinka kauan täytyy graavautua. Ohuet fileet graavautuvat päivässä, paksu voi tarvita pari päivää. Jotkut suikaloivat lohen valmiiksi ja graavaavat suikaleina, silloin ei luonnollisesti kannata antaa graavautua kovin kauaa.
Ja tietysti sen suolan määrästä.
Oikeastaan ei. Graavatessa suolaa laitetaan niin paljon ettei sen määrä rajoita suolaantumista.
Kalan suolaaminen muuhun ruoanlaittoon on eri asia. Silloin v
Nyt pitää selkeyttää ja kertoa et minä aikakin suolaan sen kalan, en graavaa enkä käytä painoa jolla kala "kuivataan". Eikä lohesta tarvitse liikoja suoloja pyyhkiä pois vaan syön sen sellaisenaan tillineen päivineen. Kuka muistaa sen ajan kun Pohjanmaalla piiat ja rengit nousivat kapinaan kun talvella oli viikkoja vain suolattua lohta pöydässä ja vaativat ruokavalioon jotain muutakin? Isännät suostuivat et hyvä on siitten. Määräpäivinä tarjottiin sitten sitä muutakin. Suolattua silahkaa.
Onko tämä suolaamista vai graavaamista, kun laitan lohifileen päälle merisuolaa ja fileet vastakkain, ne pussiin ja jääkaappiin ja käännän päivän välein?
"""En ole kenenkään kuullut pitävän 3 päivää suolauksessa, eihän tuossa ole mitään järkeä. Sen voi tehdä paljon nopeammin ja eikä ole jo 3 päivää vanhaa kalaa. """
Täh? Oletko tosissasi -)))? Sitä lohtahan syödäänkin sen 7 päivää ja silti ihan hyvää lohta vaikka on jo monta päivää VANHAA KALAA????