Koira hyökkii kimppuun lenkillä
Nyt alan olla pulassa, kun melkein 40kg koira hyökkii päälle lenkillä. On muuten kiltti, mutta aloittaa ulkona ensin päälle hyppimisen. Sitten kun yrittää rajoittaa tilannetta (estämällä fyysisesti) muuttuu aggressiiviseksi ja oikeasti vihaisena alkaa purra ja yrittää kiertää taakseni puremaan. Jos yritän ottaa pannasta/valjaista, yrittää aivan hullulla ilmeellä purra ja kyseessä ei ole mikään leikki. Olen yrittänyt leluilla, namien heittämisellä, käskyillä harhauttaa, mutta yhtäkkiä koira tuntuu vain sekoavan jolloin mikään ei tehoa. Kyseessä jo yli 1-vuotias koira, eli ei mitään pientä penturiehaa kyseessä, vaan jos ei olisi takkeja niin repisi nahat kunnolla verille.
Otin ongelmakoirakouluttajaan yhteyttä jota tapasin, ja hän sanoi johtuvan turhautumisesta. Teen joka päivä tottelevaisuuskoulutusta, namien etsintää yms. koiralle fyysisten lenkkejen lisäksi.
Koiria on ollut aina, ikinä ei tämmöistä. Välillä saattaa mennä muutamia viikkoja hyvin, ja sitten yhtäkkiä koiralla alkaa napsua. Koiralta ei löytynyt mitään kipuun viittaavaa, ja välillä olevat pitkät tauotkin tätä tukevat
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin kylmää lukea tätä keskustelua... Ensin pikkukoirien omistajat tulee selittämään, että heillä sama juttu mutta tämä ja tämä saattaa auttaa, tai että he ottivat koiran syliin niin nou hätä.
Sitten tulee vähän tietävämpää porukkaa, annetaan jotain yksityiskohtaisia vinkkejä, välillä ristiriitaisia, välillä sellaisia että pitää sitoutua 100 % aina samalla tavalla käyttäytyen ja menee aikaa oppia, tai ehkä pitää vaan odotella että kasvaa... Kuinka kauan? Ja kuka työssäkäyvä edes voi omistautua tuolleen?
Tajuaako täällä kukaan että millainen se koira oikeasti on, josta me nyt puhutaan?? Normisti keskikokoiset tai jotkut suuretkin koirat painaa about 15-25 kg. Voi verrata siihen että meillä oli 14-kiloinen bordercollie eikä sekään ollut pieni. 40 kiloa painava koira on tosi iso ja lihaksikas, aika varmasti uros ja ehkä jotain taistelukoirarotua, esim ameri
Tuossa taidettiin tarkoittaa lähinnä niitä ohjeita, joita täällä annetaan. Normaali koira oppii käyttäytymään ilman sitäkin että toistetaan samaa puolen tunnin välein joidenkin erikoisvarusteiden tai painitreenien ohessa, tai päin vastoin ei missään nimessä painita, eli jotenkin kummatkin pitää tehdä samaan aikaan. Samalla kun tehdään ihan kaikki joka kerta robottimaisen identtisesti, vaikka yhtä aikaa tarvitaankin vaihtelua.
Käy AMMATTILAISELLA testaamassa koiran hermorakenne ja kysy neuvoa asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin kylmää lukea tätä keskustelua... Ensin pikkukoirien omistajat tulee selittämään, että heillä sama juttu mutta tämä ja tämä saattaa auttaa, tai että he ottivat koiran syliin niin nou hätä.
Sitten tulee vähän tietävämpää porukkaa, annetaan jotain yksityiskohtaisia vinkkejä, välillä ristiriitaisia, välillä sellaisia että pitää sitoutua 100 % aina samalla tavalla käyttäytyen ja menee aikaa oppia, tai ehkä pitää vaan odotella että kasvaa... Kuinka kauan? Ja kuka työssäkäyvä edes voi omistautua tuolleen?
Tajuaako täällä kukaan että millainen se koira oikeasti on, josta me nyt puhutaan?? Normisti keskikokoiset tai jotkut suuretkin koirat painaa about 15-25 kg. Voi verrata siihen että meillä oli 14-kiloinen bordercollie eikä sekään ollut pieni. 40 kiloa painava koira on tosi iso ja lihaksikas, aika varmasti
Täällä ap on vältellyt ja kierrellyt siihen malliin, että ihan varmasti ei ole luopumassa koirasta vaikka se juoksisi naapurin lasten kimppuun. Selvästi hakee ihan päinvastaista, sitä että koirasta ei tarvitse luopua vaan kaikki ratkeaa jollain vippakonstilla. Muutenkin sellainen on paljon yleisempää kuin sama toisin päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuaako täällä kukaan että millainen se koira oikeasti on, josta me nyt puhutaan?? Normisti keskikokoiset tai jotkut suuretkin koirat painaa about 15-25 kg. Voi verrata siihen että meillä oli 14-kiloinen bordercollie eikä sekään ollut pieni. 40 kiloa painava koira on tosi iso ja lihaksikas, aika varmasti
Ja onko sillä edes väliä onko se vihainen, vai kiukutteleeko muuten, vai onko vaan vietti vaan liian vahva tms? Tuollainen saa pahaa jälkeä aikaan vaikka ei olisikaan vihainen, jos edes kerran tekee jollekin toiselle ja "heikommalle" samaa kuin aloittajalle. Kaikilla ei ole osaamista tai voimia antaa paksua takin hihaa tielle. Kenenkään ei pitäisi johtua koiran hyökkäyksen kohteeksi, vaikka henki ei menisikään... ja noin ison purema voi aiheuttaa pysyvän vamman ilman suojaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on hyökkää tai hyökkäilee. Hyökkii ei ole suomea.
Kirjakieli on kirjakieltä, murteet ovat murteita. Jos minä lapin asukkaana kerron, että mie en tykkää, kun sie alat opettaa täällä, niin mitä sie siitä tykkäät?
Ei tuo mikään murresana ole. Vai sanotko sinä että et tykkii, kun koira hyökkii?
No nykyään saa kai puhua miten haluaa, murteilla tai omin sanoin? Aina voi kysyä, jos ei ymmärrä.
Täälläkin on nähty jo useaan kertaan esim. "tahalteen". Mikä hemmetin tahalteen, kun oikea muoto on tahallaan. Ja entäs tämä 'Ei pysty plus perusmuoto', eli vaikka ei pysty juosta, ei pysty nähdä, ei jaksa siivoo jne?
Suomen kieli on raiskattu jo aikoja sitten, ihan turhaa on jotain yksittäistä väärin puhujaa käydä ojentamaan. Jos sellaiseen touhuun alat, niin silloin sun pitää tehdä se jokaisen virheen kohdalla.
Ja ihan ymmärrettävähän tuo "hyökkii" on, kun kerran se osattiin korjata oikeaksi, eli tajuttiin hyvin sen tarkoitus.
Tämä on palsta, jossa liikkuu monenkirjavaa porukkaa, ja se pitää hyväksyä. Kukaan ei pysyvästi opi, vaikka kuinka neuvot, ja esim. yhdyssanat pitää tajuta ja osata, ei niiden oppimiseen huutelut ja ivallinen räkytys auta, kuten täällä toimitaan. Tuskin sinullakaan on mitään pätevyyttä asiaan.
Onko tämä jotain koiraihmisen logiikkaa: muuten kiltti, mutta hyökkää päälle ja puree?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reilu 1-vuotias koira on vielä täysi pentu, vastaa ilkikurista teinipoikaa. Menee ohi ajan kanssa kunhan jaksat noudattaa kouluttajan neuvoja. Isot koirat ovat aikuisia vasta noin 3-vuotiaana.
Tämä!
Ja sit se voi olla just sitä rajojen hakemista, niinkuin teineillä on.
Varsinkin, kun kuulostaa siltä, että pelkäät koiraa etkä oikein pärjää sille.
Sun täytyy laittaa se kuriin.
Hyvä puoli on se, jos tuota tapahtuu vaan lenkillä. Hankit hyvät nahkakäsineet, että pystyt puolustautumaan tehokkaasti. Aina kun hyökkiminen alkaa, nenä-niskaotteella koira maahan. Pysyt itse täysin rauhallisena ja pidät koiran määrätietoisesti maassa, kunnes rauhoittuu.
Jos et pysty kampeamaan koiraa maahan, voit vaikka ottaa koiraa ylä ja alaleuasta kiinni aina, jos yrittää purra. Pidät vain vimmatusti kiinni, kunnes koira lopettaa ja perääntyy. Pysy i
Ei mitään väkivaltaa.
Jotkut koirat ovat sellaisia, että niitä ei pysty edes voimalla alistamaan. Esim. 30 vuotta rotuani kasvattanut sanoi, ettei onnistunut alistamaan koiraani. En kyllä olisi toivonut edes sen yrittämistä. Itse näin heti pentuna koirastani, että tähän on otettava HENKINEN yliote. Yleensäkin koiria tulee hallita henkisellä otteella, ei fyysisellä pakottamisella. Pitää olla itse se itsepäisempi pässinpää, toki varmistaa, että on johdonmukainen pässinpää. Ei todellakaan väkivaltaa.
Mulla on ollut kovaluontoinen koira ja se oli yhtä taistelua sen koko elinikä, kumpi meistä oli pomo. Vasta kun lopetin koiran, tajusin kuinka väsynyt olin siihen kokoaikaiseen johtajuuteen. Ei ollut päivää, että olisin voinut kotona rentoutua ja rapsutella hyväntahtoisesti koiraa. Ei, se oli sellaista jännitteistä oloa. En voinut rentoutua kun ystäviä tuli kotiin, jos annoin heidän leikkiä koiran kanssa, se "nousi päähän" koiralla ja sen jälkeen jouduin olemaan tiukka kurista.
Koira läpäisi luonnetestit todella hyvin, niin hyvin että testaaja varoitti minua koirasta, että se on sen luontoinen joka ei säpsähdä mistään. Jopa pentuna koirasta näkyi luonne. Toisaalta koira oli hyvin älykäs ja oppivainen, enkä joutunut monta kertaa näyttämään minkälaisesta käskystä on kyse.
Parhaimmillaan koira oli ns pomminvarma, joka totteli käskyä kuin käskyä mukisematta, mutta se määrä kuria minkä siihen vaati, ei ollut sen arvoista. Lopulta lopetin koiran, koska koin että en pysty antamaan koiraa eteenpäin, enkä halua elää sotilaallista elämää.
Mulla ei ole mitään neuvoa antaa, jos koira on iso ja on ylittänyt sen rajan, että käy leikillään kuin leikillään kiinni omistajaan, laittaisin piikille tai palauttaisin kenneliin. Itse en koskaan pitäisi koiraa joka edes uhkailisi minua.
Jos omistaja on pulassa "hyökkimisen" suhteen niin millainen vaara tuo sitten on muille ihmisille? Huh huh. Jokin raja sille eläinrakkaudellekin pitäisi olla.
Miksi joku haluaa itselleen eläimen, jolle täytyy jatkuvasti näyttää kuka on pomo? Kuulostaa ihan helvetin raskaalta.
Vierailija kirjoitti:
Jos omistaja on pulassa "hyökkimisen" suhteen niin millainen vaara tuo sitten on muille ihmisille? Huh huh. Jokin raja sille eläinrakkaudellekin pitäisi olla.
Ja ne 18v nulikat isin ja äitin antamalla bemarilla ei tuota mitään vaaraa muille liikenteessä olijoille? Ihminen kaikista vaarallisin eläin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ne 18v nulikat isin ja äitin antamalla bemarilla ei tuota mitään vaaraa muille liikenteessä olijoille? Ihminen kaikista vaarallisin eläin
Jos uhmaikäisiä lapsia kohdeltaisiin tämän ketjun periaatteella, niin yksikään ihmislapsi ei selviäisi aikuiseksi. Lopetetaan heti vaan, kun vähän vastaan ämpyilee. No, päiväkodeissahan hoitajilla on nykyään purunkestävä vaatetus, kun lapset hyökkivät päälle :D
Googleta koiran demonikohtaus lenkillä. Meidän 1v koiralla oli just tämä.
Päinvastoin etsin syytä melkein laittaa monttuun, enkä pitää, kuten tuolla yhdessä kommentissa luki. Olet ehkä sekoittanut jonkun muun kommentteihin, jotka tässä ketjussa ovat keskustelleet koska itse en ole vastannut kuin joihinkin kysymyksiin lähinnä aamulla.
Yritän toki vielä, etten tee liian hätiköityjä päätöksiä. Koira ei ole sinänsä kuriton tai vain vähän villi, minulla on ollut sellaisiakin yksilöitä ja nimenomaan saman rodun edustajia. Nartun aikuispainoksi jää varmaan 39-40kg. En sitä pelkää sinällään ja se on muutoin hyvin koulutettu. Ja lisäksi se on jo kesällä aiheuttanut minulle ranteeseen jännevamman ja useita haavoja ja ruhjeita. Hallinnassa ei muutoin ole mitään vikaa, se kulkee hyvin hihnassa, ohittaa toiset koirat hyvin, luoksetulo toimii täysin. Kunnes alkaa hyökkäily.
Rakeista ei ole kuin harmia. Rakki piikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos uhmaikäisiä lapsia kohdeltaisiin tämän ketjun periaatteella, niin yksikään ihmislapsi ei selviäisi aikuiseksi. Lopetetaan heti vaan, kun vähän vastaan ämpyilee. No, päiväkodeissahan hoitajilla on nykyään purunkestävä vaatetus, kun lapset hyökkivät päälle :D
Aamen. Vanhemmat on heti arvostelemassa koiran omistajia, mutta omat kakarat on kuin pellossa kasvaneita ja väkivaltaisia :D
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin etsin syytä melkein laittaa monttuun, enkä pitää, kuten tuolla yhdessä kommentissa luki. Olet ehkä sekoittanut jonkun muun kommentteihin, jotka tässä ketjussa ovat keskustelleet koska itse en ole vastannut kuin joihinkin kysymyksiin lähinnä aamulla.
Yritän toki vielä, etten tee liian hätiköityjä päätöksiä. Koira ei ole sinänsä kuriton tai vain vähän villi, minulla on ollut sellaisiakin yksilöitä ja nimenomaan saman rodun edustajia. Nartun aikuispainoksi jää varmaan 39-40kg. En sitä pelkää sinällään ja se on muutoin hyvin koulutettu. Ja lisäksi se on jo kesällä aiheuttanut minulle ranteeseen jännevamman ja useita haavoja ja ruhjeita. Hallinnassa ei muutoin ole mitään vikaa, se kulkee hyvin hihnassa, ohittaa toiset koirat hyvin, luoksetulo toimii täysin. Kunnes alkaa hyökkäily.
Jännevamma, useita ruhjeita ja haavoja.... Pitääkö oikeasti sattua jotain pahempaa, ennen kuin alkaa järki toimia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamen. Vanhemmat on heti arvostelemassa koiran omistajia, mutta omat kakarat on kuin pellossa kasvaneita ja väkivaltaisia :D
Tuollainen koira on paljon vaarallisempi kuin lapsi. Mutta joo, jos lapsi hyökkäilisi teräaseen kanssa ihmisten kimppuun, niin heräisi ihan samanlainen pelko kuin koiran kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Etkö? No, täällä on moni kertonut ihan asiallisia ja hyviä perusteita lopetukselle, toivonut ettet aiheuttaisi muille vaaraa. Jakanut vastaavia kokemuksia, joissa koira piti lopulta lopettaa. Mitä ajatuksia heräsi?
Jep. Kimppuuni kävi 8 kg koira ja lopputuloksena tarvitsin 13 tikkiä. Pitkä kokemus koirista ja osaan lukea erittäin hyvin kyllä koiran elekieltä. Tuo tapahtu eläinsuojeluhommissa, missä aivan vauhko koira pääsi häkistä vapaaksi ja kävi heti kimppuun. Vaikka koira oli pieni ja sen sai helposti pois kimpusta, kävi kaikki silti niin salamannopeasti, että lopputulos oli tuo. Itsellenikin tulee aloittajan koirasta mieleen raju kierrostelija, mutta ei vihainen koira. Vihaisen koiran kanssa olisi tullut tosiaan jo huomattavasti pahempaa jälkeä kuin mitä on.
Usein myös haastavien koirien käytöstä aletaan liioittelemaan omistajan väsymyksestä johtuen. Omistaja ikään kuin hakee vahvistusta koirasta luopumiselle ja hänen on helpompi hyväksyä oma päätös, kun "muut" ovat samaa mieltä.