Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koira hyökkii kimppuun lenkillä

Vierailija
19.12.2024 |

Nyt alan olla pulassa, kun melkein 40kg koira hyökkii päälle lenkillä. On muuten kiltti, mutta aloittaa ulkona ensin päälle hyppimisen. Sitten kun yrittää rajoittaa tilannetta (estämällä fyysisesti) muuttuu aggressiiviseksi ja oikeasti vihaisena alkaa purra ja yrittää kiertää taakseni puremaan. Jos yritän ottaa pannasta/valjaista, yrittää aivan hullulla ilmeellä purra ja kyseessä ei ole mikään leikki. Olen yrittänyt leluilla, namien heittämisellä, käskyillä harhauttaa, mutta yhtäkkiä koira tuntuu vain sekoavan jolloin mikään ei tehoa. Kyseessä jo yli 1-vuotias koira, eli ei mitään pientä penturiehaa kyseessä, vaan jos ei olisi takkeja niin repisi nahat kunnolla verille. 

Otin ongelmakoirakouluttajaan yhteyttä jota tapasin, ja hän sanoi johtuvan turhautumisesta. Teen joka päivä tottelevaisuuskoulutusta, namien etsintää yms. koiralle fyysisten lenkkejen lisäksi. 

Koiria on ollut aina, ikinä ei tämmöistä. Välillä saattaa mennä muutamia viikkoja hyvin, ja sitten yhtäkkiä koiralla alkaa napsua. Koiralta ei löytynyt mitään kipuun viittaavaa, ja välillä olevat pitkät tauotkin tätä tukevat 

Kommentit (186)

Vierailija
161/186 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koira kannattaa leikkauttaa, niin se voi rauhoittaa käytöstä.

Ainakin jos pään leikkauttaa pois, 

Vierailija
162/186 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän kaltaisten otusten vuoksi minulla on aina ase mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/186 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä koiralle ei ole selvää, kuka on pomo? Sellaisissa tilanteissa pyrkivät pääsemään omistajan niskan päälle. Juuri tuossa iässä koirilla on "uhmaikä," jolloin pyrkivät nousemaan laumahierarkiassa ja ottamaan pomon paikan.

Koiralle täytyy osoittaa paikkansa sinun alapuolellasi, eli se täytyy alistaa kunnolla. Tuossa tilanteessa on otettava kunnolla niskavilloista kiinni ja painettava sen etuosa maahan. Huuda samalla tiukasti "EI!"

Katso koirien alistamisasento. Siinä pomo pitää etutassuja alistettavan selän päällä.

Koiralle täytyy olla selvää, kuka on johtaja.

Vierailija
164/186 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin miehellä on epävarma koira, joka räksyttää kaikelle. Mies on useamman vuoden yrittänyt korjata tilannetta nykimällä hihnasta ja sihisemällä, kuten cesar Millan. Viimeksi näin ohittaessani autolla, että koira on alkanut hyökkäillä miehen päälle, kun muuta pakokeinoa se ei koe olevan. 

Eiköhän mies vie koiran piikille, kun koirassa on vika..

Vierailija
165/186 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuoden ikäinen koira on vielä aivoiltaan ihan pentu vaikka ihminen alkaa jo monesti aikuisena pitämään. Oikeastaan vuoden ikäinen koira on pahimmassa teini-iässä ja koettelee ihan hulluna. Tuo on normaalia pentujen käytöstä, ne kun eivät hallitse hyvin tunteitaan ja jotkut koirat ovat hyvinkin impulsiivisia. Aggressiota tuo tuskin on, koiran koko ja voima on se syy miksi se pureminen sattuu niin paljon. Koira ei tosissaan pure, 40kg kokoinen koira purisi kyllä niin pahasti ettei takkisi pelastaisi mitään. Fyyssinen estäminen/pakotus aiheuttaa konfliktin joka saa koiran riehumaan entistä pahemmin. Mieti millaisissa tilanteissa tuota tapahtuu. Nähdessään toisen koiran, kotiinpäin menossa, lenkin alussa? Tämä monesti kertoo mikä mielentila koiralla on. Jos tätä tapahtuu nähdessään toisen koiran kyseessä voi olla turhauma tai esimerkiksi jännitys. Lenkin alussa kyseessä voi olla innostus/energian purku.

Koiraa ei koskaan pitäisikään fyysisesti alistaa. Siihen pitäisi riittää pelkkä katse.

Koira nimenomaan pitää fyysisesti alistaa. Koirien kanssa "kaverivanhemmuus" ei toimi ja on jopa hengenvaarallinen virhe. Kasvaa juuri näitä kaikkien, jopa omistajiensa kimppuun hyökkäilijöitä.

Koiralle tämä on kova stressi, kun se joutuu puolustamaan jatkuvasti pomon paikkaansa kaikkia vastaan. Se on koirallekin miellyttävämpää ja stressittömämpää, että se nuorena kunnolla alistettaessa oppii, kuka on laumanjohtaja. Kokee, että laumanjohtaja suojelee sitä, eikä sen itsensä tarvitse rähjätä jokaiselle vastaantulijalle.

Minunkin 1. koirani pyrki nuorena pääsemään minun pomokseni ja ärhenteli ja puri minua. Loppui, kun alistin sen aina noissa tilanteissa painamalla niskavilloista maahan.

Vierailija
166/186 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On koiran hyökkäilyn syy mikä tahansa, niin omistajan velvollisuus on pitää piski kurissa niin, ettei siitä ole vaaraa sivullisille.

Yhdellä vatipäisellä koiranomistajalla (iso) koira karkaili. Karkureissullaan kaatoi vanhan, pyöräilemässä olleen miehen. Tämä vanha mies ei ole tuon jälkeen kävellyt, loukkasi itseään sen verran pahasti. Koiranomistajan "selitys" ja anteeksipyyntö oli, että koira ei jostain syystä tykkää polkupyöristä. Ei ääliö edes hävennyt. 

Vierailija
167/186 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: 

Koira nimenomaan pitää fyysisesti alistaa. Koirien kanssa "kaverivanhemmuus" ei toimi ja on jopa hengenvaarallinen virhe. Kasvaa juuri näitä kaikkien, jopa omistajiensa kimppuun hyökkäilijöitä.

Koiralle tämä on kova stressi, kun se joutuu puolustamaan jatkuvasti pomon paikkaansa kaikkia vastaan. Se on koirallekin miellyttävämpää ja stressittömämpää, että se nuorena kunnolla alistettaessa oppii, kuka on laumanjohtaja. Kokee, että laumanjohtaja suojelee sitä, eikä sen itsensä tarvitse rähjätä jokaiselle vastaantulijalle.Minunkin 1. koirani pyrki nuorena pääsemään minun pomokseni ja ärhenteli ja puri minua. Loppui, kun alistin sen aina noissa tilanteissa painamalla niskavilloista maahan.

Ei henkinen johtajuus ole kaverivanhemmuutta. Keinot vain ovat sellaiset, että fyysistä väkivaltaa ei käytetä. Sinulla on vanhoilliset käsitykset laumadominanssista.

Vierailija
168/186 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Koiralle tämä on kova stressi, kun se joutuu puolustamaan jatkuvasti pomon paikkaansa kaikkia vastaan. Se on koirallekin miellyttävämpää ja stressittömämpää, että se nuorena kunnolla alistettaessa oppii, kuka on laumanjohtaja. Kokee, että laumanjohtaja suojelee sitä, eikä sen itsensä tarvitse rähjätä jokaiselle vastaantulijalle.Minunkin 1. koirani pyrki nuorena pääsemään minun pomokseni ja ärhenteli ja puri minua. Loppui, kun alistin sen aina noissa tilanteissa painamalla niskavilloista maahan.

Ei henkinen johtajuus ole kaverivanhemmuutta. Keinot vain ovat sellaiset, että fyysistä väkivaltaa ei käytetä. Sinulla on vanhoilliset käsitykset laumadominanssista.

Ei ole väkivaltaa, kun pidetään koiraa niskavilloista kiinni ja painetaan maahan. Se on koirien ja sutten kieltä ja tarkoittaa "minä olen pomo."

Onkos sinulla rähisevä ja pureva koira tai koiraa koskaan ollutkaan?

Vierailija
169/186 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole väkivaltaa, kun pidetään koiraa niskavilloista kiinni ja painetaan maahan. Se on koirien ja sutten kieltä ja tarkoittaa "minä olen pomo."

Onkos sinulla rähisevä ja pureva koira tai koiraa koskaan ollutkaan?

Jokaisella omalla koirallani on ollut omanlaisensa uhmaiät. Kaikesta on selvitty ilman fyysistä väkivaltaa (johon myös alistaminen luetaan mukaan). Olen myös koulut käynyt koulutusohjaaja, eikä yhdellekään koiralle ole käytetty koulutuksessa fyysistä väkivaltaa. Hyvin ovat oppineet jokainen käyttäytymään, jopa ne kurssille purevina/rähinöitsijöinä tulleet.

Vierailija
170/186 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensihätään hommaisin koiralle kuonokopan   ei sitä tarvitse hävetä ja voi pelastaa vaarallisessa tilanteessa 

Vierailija
171/186 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiralla voi olla fyysistä kipua, joka saa sen hermoilemaan kun ei olla oman "pesän" suojissa.

Luultavasti kyse on kuitenkin nuoren, murkkuikäisen koiran asemien kokeilusta. Siitä päätellen, että et kuvannut joutuneesi sairaalaan ja luitakaan ei ole mennyt poikki, tulkitsen että koirasi pyrkii enemminkin dominoimaan sinua kuin varsinaisesti hyökkäilemään päällesi, mikäli puhumme vaativa luonteisesta ja 35-40kg koirasta. 

Olisi ollut hyvä, jos olisit maininnut koirasi rodun. Erilaisille rotutyypeille kun toimii hyvinkin erityyppiset koulutusmetodit. Se mikä toimii palvelusrodulla, voi vain pahentaa tilannetta taistelurodulla ja niin edelleen. 

Meillä vaativahko luonteisena tunnettu isokokoinen uroskoira teki tuota samaa noin 9kk - 2 vuotiaana, tosin vain minulle ja juurikin ulkona, säännöllisen epäsäännöllisesti. Meillä asiaa pahensi ulkona aina se, jos leikitin, villitsin tai jopa huomioin koiraa. Neuvoisin siis ainakin kokeilemaan, että jätät toistaiseksi pois kaikenlaisen lässytyksen, villitsemisen, silittelyn ja paapomisen. Ensin sekä sisällä, että ulkona. Ryhdy koirallesi vähäeleiseksi, jämäkäksi ja jäyhäksi laumanjohtajaksi (enkä tällä tarkoita huutamista tai väkivaltaa). Osoita päivittäin hienovaraisin elkein kumpi teistä on laumanjohtaja -> sinä kuljet ensin ovista, sinä annat koiran ottaa ruoan vasta luvan saatuaan ja niin edelleen. 

Jos on uroskoira, niin myös kastrointi saattaa auttaa tilannetta nopeasti, vaikka meillä näin ei tehtykään, mutta olen kuullut sen helpottaneen monien uroskoirien kanssa. 

Vierailija
172/186 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuoden ikäinen koira on vielä aivoiltaan ihan pentu vaikka ihminen alkaa jo monesti aikuisena pitämään. Oikeastaan vuoden ikäinen koira on pahimmassa teini-iässä ja koettelee ihan hulluna. Tuo on normaalia pentujen käytöstä, ne kun eivät hallitse hyvin tunteitaan ja jotkut koirat ovat hyvinkin impulsiivisia. Aggressiota tuo tuskin on, koiran koko ja voima on se syy miksi se pureminen sattuu niin paljon. Koira ei tosissaan pure, 40kg kokoinen koira purisi kyllä niin pahasti ettei takkisi pelastaisi mitään. Fyyssinen estäminen/pakotus aiheuttaa konfliktin joka saa koiran riehumaan entistä pahemmin. Mieti millaisissa tilanteissa tuota tapahtuu. Nähdessään toisen koiran, kotiinpäin menossa, lenkin alussa? Tämä monesti kertoo mikä mielentila koiralla on. Jos tätä tapahtuu nähdessään toisen koiran kyseessä voi olla turhauma tai esimerkiksi jännitys. Lenkin

Sinä tuskin olet kaikkien rotutyyppien asiantuntija, joten ei kannattane yleistää. Vaikka metodisi saattaakin toimia joidenkin rotujen kohdalla, se saattaa joidenkin toisten rotujen kohdalla vain saada aikaan omistajalleenkin vaarallisen yksilön. 

Koiralaumassa alfaa ei yleensä haasteta, koska hän on omaa luontaista auktoriteettia. Myös ihmisomistajan tulisi omata tuota luontaista auktoriteettia, jolloin tervepäinen koira ei edes pyri haastamaan isäntäänsä. 

Väkivaltaan taipuvainen epätasapainoisuus ei välttämättä näyttäydy koiran silmissä alfamaisuutena, vaikka omistaja niin saattaakin ajattella. 

Vierailija
173/186 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko kokeillut jäätymistekniikkaa? Eli kun koira ensimmäisen kerran hyppää sinua vasten, niin "jäädyt" paikallesi etkä tee tai sano yhtään mitään (korkeintaan "ei" tai "jätä"). Tehokkaampi, on kääntää selkä koiralle ja "jäätyä". Useimmat koirat tajuaa, että tämä ei olekaan yhtään kivaa ja tajuavat yhteyden hyppimisen ja ihmisen jäätymisen välillä ja luppuvat siitä. Samalla oppivat, että eivät pääse eteenpäin, jos ihminen vain seisoo paikallaan eikä tee tai sano mitään.

kun koira sitten vaikka istahtaa maahan, tai muuten rauhoittuu, niin "heräät eloon" ja sanot vaikka, että "hyvä! jatketaan!"

Luulen, että tuo koirasi tulkitsee reaktiosi uhkaavaksi eleeksi ja sitten alkaa purra, kun luulee, että sinä uhkaat häntä. Siki tuota jäätymistä voisi olla hyvä kokeilla, että toimiiko.

koirasi on ehkä murrosiän kynnyksellä ja niille on luonteenomaista alkaa kokeilla silloin rajoja ja testata lauman johtajaa. Jos koira huomaa, että olet heikompi kuin se, niin koira tietenkin sitten nostaa itsensä lauman johtajaksi.

Vierailija
174/186 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut kuonopantaa? Jos koppaa et halua suoraan laittaa. Sehän nyt ei ole ongelman ratkaisu, mutta kuonopanta lisää koiran hallittavuutta huomattavasti. 

Mutta minimoi nyt ihmeessä riskit siksi aikaa, että ratkaisu löytyy. Siis kuonokoppa/panta edes päähän niin vältät vahingot. Ne ovat ihan hyväksyttäviä kapistuksia tuossa tapauksessa. 

Vierailija
175/186 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli joskus täsmälleen sama ongelma. Näillä ohjeilla ratkesi, ja koirastani tuli hyvin hihnassa kulkeva yksilö:

Rauhoita ensiksi tilanne, niin se on turvallinen molemmille.

Opetetaan kuonokoppaan, niin että koppa on kiva asia. Netistä löytyy siihen tarkat ohjeet miten.Kuonokoppa tulee olla mallia Baskerville, sillä sen läpi onnistuu palkitseminen ja koira pystyy juomaan.

Kun kuonokoppa on opeteltu, jota pidetään vain lenkillä ja harjoitustilanteissa, nii voi alkaa harjottelemaan rauhoittumista ja kärsivällisyyttä positiivisen vahvistamisen avulla.

Opettelimme odottamista herkkujen, päivittäisen ruuan ym. Kanssa nii koiran kärsivällisyys kasvoi ja lenkitkin pikku hiljaa muuttuivat.

Vierailija
176/186 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti on nuoren ja energisen koiran uhmaa, eli sillä on murrosikä. Vastaavanlaista käytöstä myös ollut minun koiralla, meni ajan kanssa ohi. Nuoren koiran ollessa kyseessä tuskin on mitään vanhusten sairauksia aivokasvaimia yms.

Vierailija
177/186 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Koira nimenomaan pitää fyysisesti alistaa. Koirien kanssa "kaverivanhemmuus" ei toimi ja on jopa hengenvaarallinen virhe. Kasvaa juuri näitä kaikkien, jopa omistajiensa kimppuun hyökkäilijöitä.

Koiralle tämä on kova stressi, kun se joutuu puolustamaan jatkuvasti pomon paikkaansa kaikkia vastaan. Se on koirallekin miellyttävämpää ja stressittömämpää, että se nuorena kunnolla alistettaessa oppii, kuka on laumanjohtaja. Kokee, että laumanjohtaja suojelee sitä, eikä sen itsensä tarvitse rähjätä jokaiselle vastaantulijalle.

Minunkin 1. koirani pyrki nuorena pääsemään minun pomokseni ja ärhenteli ja puri minua. Loppui, kun alistin sen aina noissa tilanteissa painamalla niskavilloista maahan."

Tällaiset jutut on ajat sitten todettu toimimattomiksi, eivätkä nuo alistamisjutut kuulu koirien ja ihmisten väliseen käyttäytymiseen. Ihminen on koiralle automaattisesti pomo, sillä kaikki, mitä koiran elämässä tapahtuu, tapahtuu ihmisen ehdoilla. 

Vierailija
178/186 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Koira nimenomaan pitää fyysisesti alistaa. Koirien kanssa "kaverivanhemmuus" ei toimi ja on jopa hengenvaarallinen virhe. Kasvaa juuri näitä kaikkien, jopa omistajiensa kimppuun hyökkäilijöitä.

Minunkin 1. koirani pyrki nuorena pääsemään minun pomokseni ja ärhenteli ja puri minua. Loppui, kun alistin sen aina noissa tilanteissa painamalla niskavilloista maahan."

Tällaiset jutut on ajat sitten todettu toimimattomiksi, eivätkä nuo alistamisjutut kuulu koirien ja ihmisten väliseen käyttäytymiseen. Ihminen on koiralle automaattisesti pomo, sillä kaikki, mitä koiran elämässä

Tällaiset jutut on ajat sitten todettu toimimattomiksi, eivätkä nuo alistamisjutut kuulu koirien ja ihmisten väliseen käyttäytymiseen. Ihminen on koiralle automaattisesti pomo, sillä kaikki, mitä koiran elämässä

Ihminen EI TODELLAKAAN ole koiralle automaattisesti pomo! Miten sitten selität "ongelmakoirat," jotka ovat päässeet perheidensä pomoiksi? Yhdestäkin torviperheen koirasta kuulin, miten ulos lähdettäessä yrittivät säälittävästi aina heittää kaulapannan pikkukoiransa kaulaan, koska koira ärhenteli ja puri kokiessaan laumanjohtajan asemansa uhatuksi, kun niskaan olisi koskettu pantaa laittaessa dominointieleellä koiran kielellä.

Vierailija
179/186 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaiset jutut on ajat sitten todettu toimimattomiksi, eivätkä nuo alistamisjutut kuulu koirien ja ihmisten väliseen käyttäytymiseen. Ihminen on koiralle automaatt

Juuri tämä on ongelma. Ihmiset eivät uskalla "pahoittaa" koiran mieltä. 

Vierailija
180/186 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on koiraihmiset hulluja, taistella lemmikin kanssa siitä kuka on pomo.. tappajasusi siinä hihnan päässä, kumpi vie kumpaa? Ei ikinä koiranaista seurusteluun..

Eli sinua pelottaa se, että nainen johtaa sinua?

Tuskinpa häntä se haittaisi. Koiranomistajat on ihmislajina jotain hyvin outoa, sellaisia joita kannattaa karttaa. Et ehkä ymmärrä tätä kun sinulla on koira.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi