Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin rasavilli ja keskittymiskyvytön lapsi, miksi sain adhd-diagnoosin vasta 40-vuotiaana?

Vierailija
18.12.2024 |

Olen niin vihainen että kukaan ei sitä diagnosoinut ja olen alisuoriutunut elämässäni tähän asti. Vain vuoden kestäneen ammatillisen tutkinnon olen saanut suoritettua ja pätkätöitä ja sairaslomia ollut jatkuvasti viimeiset 20 vuotta. Voisiko elämä mennä pahemmin mönkään?

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrän tuskasi, sain autismin diagnoosin kolmekymppisenä.

Vierailija
2/64 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ennen lapset oli lapsia. Nykyään jaellaan diagnooseja kuin karkkia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Adhd on ihan oikea ongelma.

Vierailija
4/64 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska 30 vuotta sitten sitä ei diagnosoitu kuin kaikkein vaikeimmilla tapauksilla. Meidän sukupolvella on nyt viime vuosina ollut "räjähdys", kun ihmiset ovat itse hakeutuneet tutkimuksiin. 

Vierailija
5/64 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi mennä. Nimittäin jos sairastut "psyykoosiin" niin se leimakirves ei lähde kaiketi koskaan pois. Ei vaikka taustalla olisikin persoonanhäiriö.

Vierailija
6/64 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi mennä. Nimittäin jos sairastut "psyykoosiin" niin se leimakirves ei lähde kaiketi koskaan pois. Ei vaikka taustalla olisikin persoonanhäiriö.

Mitenniin ei lähde?

Vierailija
7/64 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD-diagnoosit tulivat muotiin vasta alle 10 vuotta sitten.

Vierailija
8/64 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä se johtuu?

Vierailija
9/64 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenniin ei lähde?

Psykologini tutkimukset tänä syksynä vedettiin vessanpöntöstä alas. Niissä todettiin piirteitä estyneestä persoonasta. Lääkäri fantasioi mulla olevan skitsofrenia ja kyselee kokemusmaailmani vastaisia asioita. Ei se lähtenyt multa ainakaan pois, vaikka psykologin mukaan realiteettitestaus toimii.

Vierailija
10/64 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä se johtuu?

K-piikityksistä. Menee ihan Schwabbin suunnitelman mukaan. 

Vierailija
11/64 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä se johtuu?

Nykyisin halutaan löytää juurisyitä asioille. Lisäksi ne menetelmät joilla rasavilleyttä hallittiin entisaikaan ovat sellaisia joita nykyisin pidetään julmina ja asiattomina. Kuten esimerkiksi käskyttämistä, rankaisemista ja fyysistä pakottamista.

Vierailija
12/64 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Mulla on ikää enemmän kun sulla ja keskeytettyjä opintoja (myös lukio) vaikka muille jakaa. On juostu kuntouttavassa työtoiminnassa ja nekin keskeytettynä. On ravattu psykologin ja psykiatrin testauksissa ja ei ne mitään löydä. Kuitenkin lisäbonuksena mulla on oppimisvaikeuksia (ja vilauteltiin autismi diagnoosiakin), jotka todettiin jo lapsena mutta mitään tukitoimia ei herunu. Vuosikausia toimeentulotuella, mutta nyt jo pällin lopullisen leviämisen ansiosta tk-eläkkeellä. Olen täysin erakko ja syrjäytynyt. Palstalla trollaaminen on päivieni kohokohtia.

Vierailija
13/64 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin vakava lapsi, joka ei puhunut kenellekään, ei nauranut, nysväsin tuntikausia pianon, sähkövehkeiden ja kirjojen parissa. Opin lukemaan ja kirjoittamaan 3-vuotiaana. Ajattelen kirjaimellisesti enkä ymmärrä sosiaalisia sääntöjä. Kavereita ei ollut. Eikä ole. 

Epäilen olevani autisti, mutta kuulemma olen ihan normaali. Missään tutkimuksissa en ole käynyt, en koe hyötyväni niistä tai mahdollisesta diagnoosista mitenkään. Sitä vaan ihmettelen, että miksi mua ei tutkittu jo silloin lapsena, kun olin kuitenkin hyvin selkeä tapaus. 

Vierailija
14/64 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin vakava lapsi, joka ei puhunut kenellekään, ei nauranut, nysväsin tuntikausia pianon, sähkövehkeiden ja kirjojen parissa. Opin lukemaan ja kirjoittamaan 3-vuotiaana. Ajattelen kirjaimellisesti enkä ymmärrä sosiaalisia sääntöjä. Kavereita ei ollut. Eikä ole. 

Epäilen olevani autisti, mutta kuulemma olen ihan normaali. Missään tutkimuksissa en ole käynyt, en koe hyötyväni niistä tai mahdollisesta diagnoosista mitenkään. Sitä vaan ihmettelen, että miksi mua ei tutkittu jo silloin lapsena, kun olin kuitenkin hyvin selkeä tapaus. 

'Tuolloin lätkittiin masennusdiagnooseja

Vierailija
15/64 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla todettiin adhd vasta kun olin 25v. Olin lapsena hyvä koulussa, enkä riehunut ympäri luokkaa. Mutta keskittyminen oli todella vaikeaa, heiluttelin jalkoja pulpetin alla, mietin kaikenlaisia asioita oppitunneilla jos aihe oli helppo ja tylsä ja nypräsin kaikkea mitä penaalissa oli mukana.

Vierailija
16/64 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo viidesosa lapsista on tietyissä maakunnissa adhd-diagnoosilla. Ja sitten on vielä ne joilla on adhd-piirteitä mutta ei virallista diagnoosia.

Vierailija
17/64 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin otsikon että "olin rasvasilli ja..." mietin, että tästähän tulee vielä hyvä ketju.

Vierailija
18/64 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsos, kun tiede kehittyy. Niin myös lääketiede. Siksi.

Vierailija
19/64 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on surullista

Vierailija
20/64 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin lapsi niin mieluummin ottaisin vanhaan malliin remmiä kuin mitä adhd-lääkityksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä