Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin rasavilli ja keskittymiskyvytön lapsi, miksi sain adhd-diagnoosin vasta 40-vuotiaana?

Vierailija
18.12.2024 |

Olen niin vihainen että kukaan ei sitä diagnosoinut ja olen alisuoriutunut elämässäni tähän asti. Vain vuoden kestäneen ammatillisen tutkinnon olen saanut suoritettua ja pätkätöitä ja sairaslomia ollut jatkuvasti viimeiset 20 vuotta. Voisiko elämä mennä pahemmin mönkään?

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sillä remmillä sitten tarkoitetaan, jos ei hakkaamista?

Käytätkö myös muista rangaistustavoista vastaavia ilmauksia? Esimerkiksi lapsen tavaroiden haltuunotto on varmaan "varastamista"? Ja aresti on "vapaudenriisto"?

ADHD ei parane varastamalla.

Vierailija
62/64 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsos, kun tiede kehittyy. Niin myös lääketiede. Siksi.

Mitä tarkoittaa sinusta lääketieteen kehitys? Somaattisissa häiriöissä se tarkoittaa yleensä sitä, että oireiden taustalta löydetään biologisia mekanismeja, kehitetään oireiden kanssa riittävästi korreloivia biomarkkereita ja hoitoja, jotka vaikuttavat oireiden taustalla olevaan fysiopatologiaan. Psykiatriassa lääketieteen kehitys on sitä, että oireiden eli käyttäytymisen kuvauksia lavennetaan ja uusia oirepohjaisia diagnooseja kehitetään kilvan. Koomisena esimerkkinä on pyrkimys tasa-arvoista tyttöjen ja poikien saamien autismin kirjon häiriöiden tai ADHDn ilmaantuvuutta aivan, kuin lääketiede olisi jokin tasa-arvo aktivistien temmellyskenttä. Diagnoosien määrä on moninkertaistunut, mutta huolimatta poikkeuksellisen massiivisista tutkimuspanostuksesta ensimmäistäkään biomarkkeria  sari etiologiaa ei ole psykiatrisille häiriöille löytynyt. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus on kysymyksessäsi; olet 40-vuotias, eli sun lapsuudessa ei näitä diagnooseja tainneet saada kuin korkeintaan aivan super villit ja levottomat pojat.

Vierailija
64/64 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäaikaistutkimuksissa ei ole mitään näyttö siitä, että ADHD diagnoosin saaminen tai hoito parantaisi ihmisen koulusuoriutumista saati elämänlaatua tai vähentäisi epäsosiaalista käytöstä. Edes sellaisissa, missä kontrolloidaan oireiden määrä, ei hoidolla taika diagnoosilla ole ollut merkitystä vaan jopa päin vastoin Kuvitelma siitä, että diagnoosin saaminen ja hoito olisi muuttanut elämänkulkua parempaan perustuu puhtaasti  uskoon, ei tieteelliseen näyttöön. Käypä hoito suositukset pohjautuvat sureita osin lyhytkestoisiin tutkimuksiin, jotka kärsivät raportointi- ja julkaisuharhasta sekä sokkoutuksen purkautumisesta. Yhtä hyvin voisit väittää, että usko Jeesukseen olisi muuttanut elämäsi jos olisit löytänyt hänet aikaisemmin. Validi kokemus varmasti, mutta hyvin subjektiivinen 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän