Nykyaika plussineen ja miinuksineen vai - kumman valitset?
Jos nyt vaikka siihen 80 lukuun vertaa niin plussia ovat ainakin:
internet, älypuhelin, useita tv kanavia...
miinuksia ainakin:
- kallista, turvatonta, epäsiistiä, pitkiä jonoja, ruuhkaa...
Itse olisin heti valmis luopumaan nykyherkuista jos haitat lähtisi myös ja valitsisin paluun 80 lukuun.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kaikki on paskaa. Ehdottomasti siirtyisin 80 luvun aikuiseksi. Isälläkin silloin töitä riitti ja palkka oli jopa 18.000mk/kk kansakoulu pohjalta. Palkasta sovittiin eikä sanottu, että ovella on jono ja tes minimi pitää kelvata. m39
Minulla oli yo-pohjainen opistotutkinto ja palkkaa sain alle kolmanneksen isäsi palkasta. Miksi kuvittelet, ett itse pääsisit samoihin tuloihin?
Minä sain 1980-luvun lopussa lukion jälkeen kesätöissä tehtaalla koneenhoitajana vuorotyössä ilman koulutusta palkkaa parhaan kuukauden aikana 8600 mk eli nykyrahassa noin 3000€. Sain taatusti parempaa palkkaa kuin samassa vuorossa olleet muut työntekijät.
Tuo 18000mk/kk on jokin vähän kokeneemman palkka jossain hyväpalkkaisessa paikassa (kenties paperitehtaalla), ei todellakaan mikään normipalkka kouluttamattomalle.
Vierailija kirjoitti:
Sukulaiset rakensivat paljon taloja 70-luvulla. Devalvaatiot söivät huomattavan osan lainasta. Pelkästään vuosina 77-86 26%, eli lähes yhden kolmaosan. Ja siihen aikaan 60 000-80 000 markalla sai todellisen hienon tiilitalon omalla tontilla ihan taajama-alueelta. Paljon tehtiin talkootöinä ja sitten autettiin toisiakin. Pariskunta maksoi talon pois 15 vuodessa devalvaatioiden myörä. Kääntöpuoli oli se, että 1960-70-80-luvuilla ulkomaiset tuotteet olivat kalliita. Ei näkynyt Mercedestä niinkään vaan Wartburgia tai Ladaa, toisille tosin oli asennekysymys, ettei idän tuotteita osteta.
Esim. vuoden 1975 markka vastasi nykypäivän 0,98 euroa. Mutta se mitä sillä sai, oli paljon enemmän. Kahvikuppi oli pennejä. Perustavara, kuten maito, piimä, ruisleipä, perunat, voi, kananmunat, tietyt lihat olivat käytännössä ilmaisia, nykyajan hintoihin suhteutettuna perunakilo olisi 20 senttiä tänä päivänä. Eli ruokaan ei mennyt paljoa raha
Katsotaanpa sitten oikeita hintoja. Satunnaisia Hesareita nettiarkistosta esiin ja verrataan.
Kananmunat 6kpl: 1975 halvaksi mainostettu hinta 1.95mk (1.92€) , tänään Cittarissa 1.49€
Päältä täytettävä pesukone (linkous 320 k/min): 1975 1245 mk (1225€), tänään Powerissa halvin 299€, useimmat mallit n. 500€, kallein 1029€
Luuton porsaan kassler: 1975 16.90mk/kg (16.68€), tänään Cittarissa 10.95€/kg tai tarjouksessa kokonainen kassler 8.49€/kg
Yritin etsiä jotain hedelmiä vertailtavaksi, mutta vuoden 1975 lehtien ruokamainoksissa oli hämmentävän vähän hedelmiä (eli ei yhtään). Noiden kolmen tuotteen perusteella hinnat eivät olleet vuonna 1975 halvempia kuin nyt, eivätkä etenkään "käytännössä ilmaisia".
Lainaukset toimii huonosti. Minulta kysyttiin mikä minua vaivaa väestön värikkyydessä. Äitinä ainakin koulujen levottomuus ja muutenkin ns. Ruotsin tie.
Lisään muuten vielä nykyajan hyviä puolia. Ihmiset ei tuppaa noin vaan ovelle. Meillä soi ovikello vaan jos lapsen kavereita käy tai posti tuo jotain. Ihana rauha kun vierailut voi sopia etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Lainaukset toimii huonosti. Minulta kysyttiin mikä minua vaivaa väestön värikkyydessä. Äitinä ainakin koulujen levottomuus ja muutenkin ns. Ruotsin tie.
Lisään muuten vielä nykyajan hyviä puolia. Ihmiset ei tuppaa noin vaan ovelle. Meillä soi ovikello vaan jos lapsen kavereita käy tai posti tuo jotain. Ihana rauha kun vierailut voi sopia etukäteen.
Tuossa on aika paljon koulukohtaisia eroja. Omien lasteni koulu on aika värikäs, mutta työrauha on kuulemma hyvä ja tuloksetkin ovat hyviä eli peruskoulusta siirrytään lukioon enemmän kuin lähistön vähemmän värikkäästä koulusta.
Nykyaika, ei missään nimessä asenteiltaan tunkkainen 80-luku, jota tietämättömät nykynuoret hypettävät.
Vierailija kirjoitti:
Nykyaika, ei missään nimessä asenteiltaan tunkkainen 80-luku, jota tietämättömät nykynuoret hypettävät.
Mitkä asenteet sellaisia?
Autoja oli vähemmän maailmassa , tehtaita vähemmän ja ihmisiä vain noun puolet 8 miljardista. Paljon vähemmän saasteita eli miten niin tunkkainen?
Eikä luonnossa ja merissä ollut muovisilppua eikä syöty luottokortin verran muovia/ viikko.
se jos on niin riippuvainen älytekniikasta ja on laiska niin sitten. Asiointi tehtiin kasarilla fyysisesti ja ihmisille juteltiin eikä vain roikuttu netissä tai somessa.
Oot varmaan aika vanha, jos palaat 1800-luvulle