Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyaika plussineen ja miinuksineen vai - kumman valitset?

Vierailija
18.12.2024 |

Jos nyt vaikka siihen 80 lukuun vertaa niin plussia ovat ainakin:

internet, älypuhelin, useita tv kanavia...

miinuksia ainakin:

- kallista, turvatonta, epäsiistiä, pitkiä jonoja, ruuhkaa...

Itse olisin heti valmis luopumaan nykyherkuista jos haitat lähtisi myös ja valitsisin paluun 80 lukuun.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin välittömästi 80-luvulle vaikka pitäisi jättää taakseen kaikki mulle tärkeät ihmiset jos ei olisi mahdollista ottaa mukaan.

Vierailija
2/47 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palaisin vaikka 1800-luvulle jos pääsis eroon kaikesta nykyajan paskasta 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän mieluummin nykyajassa.

4/47 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla ainakin minua odottaisi eläväinen metalli- ja rock-skene sekä oletettavasti nykyistä vilkkaampi ja huomattavasti huokeampi yöelämä. Nyt ei kummastakaan ole tietoakaan.

Vierailija
5/47 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtaisin empimättä.80-luvulle. Ihanan simppeliä elämää oli. Ei ollut keksimällä keksittyjä ongelmia ja joka hel v e tin asiasta ei joku keksinyt pahoittaa mieltään ja nostaa äläkkää. En jäisi kaipaamaan älypuhelimia. Inhoan tätä nykyaikaa kun oletus on, että jokainen on kaiken aikaa tavoitettavissa ja heti jos tulee pienikin viive, alkaa huhuilu, että kuittaatko viestin, sopiiko, niin sopiiko tämä, tuo, se, hoidatko, tuletko, vietkö, hommaatko, menetkö, ostatko?!?! Ja toki aika moni muukin asia oli paremmin ja rauhallisempaa.

Voi kun aikaa voisi kelata.

Vierailija
6/47 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tätä joutuisi kyllä hetken miettimään, tulee nyt ihan ekana mieleen vaikka tuon ajan hammashoito, ei oikein houkuta...

Vierailija
7/47 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älypuhelimet on kyllä miinus omasta mielestäni. Maailma alkoi mennä päin v*ttua, kun ensimmäiset älypuhelimet tuli markkinoille, ja ensimmäiset somepalvelut avattiin.

Nuo ap:n luettelemat miinukset koskevat lähinnä pääkaupunkiseutua. Muualla maassa ei ole ruuhkia ja on turvallista, asuminenkin halvempaa.

Vierailija
8/47 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki muu vielä menee, mutta tämä luurien tuijotus ja rämpäläys, tästä kun pääsisi, näin ollen 80 luku kutsuisi.

Vierailija
9/47 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkojen kahvitauot olivat kyllä jotakin, jopa naisvaltaisilla aloille lensi aika sovinistista läppää, kaikki nauroi aina kovaa ja osa poltti jopa tupakkaa sisätiloissa, ei ollut burn outteja keksittykään.

Ja aika paljon näissä oli myös näitä hööömö ja n-sana vitsejä ja muita, se on vaan sitä aitoa suomikulttuuria, ei siitä mihinkään pääse.

Tänne haluaisin takaisin, nykyajassa näen vain miinuksia, somekin jotenkin ällöttää, sellainen pinnallisuuden kehto 95% ihmisistä.

Vierailija
10/47 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajassa on kyllä paljon arkea helpottavia juttuja mutta tunnelma, ihmiset ja tulevaisuus on niin synkkää että valitsen 80-luvun. Oli yksinkertaista ja huoletonta elämää.

Vierailija
11/47 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei kyllä Netflix tai kannettava puhelin korvaa lapsuuden hienouksia... 

Vierailija
12/47 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älypuhelimet on kyllä miinus omasta mielestäni. Maailma alkoi mennä päin v*ttua, kun ensimmäiset älypuhelimet tuli markkinoille, ja ensimmäiset somepalvelut avattiin.

Nuo ap:n luettelemat miinukset koskevat lähinnä pääkaupunkiseutua. Muualla maassa ei ole ruuhkia ja on turvallista, asuminenkin halvempaa.

No ei koske. Tampere on pahempi. Pieni kaupunki ja kaikki tiivistetty hehtaarin alueelle.

Vierailija
13/47 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ne mitään ihmeruuhkia ollu. Ei ollu pk-seudulla typeriä pyöräteitä tai 20-30-40 rajoituksia. Yöllä liikennevalot vilkku päällä ajettiin normi risteys-sääntöjen mukaan. 60 mittarin mukaan yöllä stadin läpi eikä mennyt hukkaan aikaa keinotekoisilla kävelykaduilla tai typerillä esteillä.

Hyvää aikaa. Jos sinne pääsisin ni ostaisin kaikilla rahoilla kumisaapastehtaan osakkeita.

-Elämä on ihmisen parasta aikaa-

Vierailija
14/47 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei koske. Tampere on pahempi. Pieni kaupunki ja kaikki tiivistetty hehtaarin alueelle.

Juu on siellä Poliittisesti kieroutunutta punikki väkeä joka kalvaa meidän kaikkien elämää. Siellä oli pahimmat punakapinoitsijat silloin 1917 ryccan per seennuolijat

Vierailija
15/47 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän on niin että kaikki 80- luvulle haluavat yhteen ja ostavat Suomesta jonkun pläntin joka olis ilman kännyköitä ja semmosta rauhallista menoa vaalien.

Moniko ilmoittautuu , peukuta jos -80 luvulle

Säädän tään matrixsin kasariin.

Vierailija
16/47 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1970 luvulla syntyneenä valitsen ehdottomasti nykyajan. Ei ole kyllä mikään kultainen aika mun muistoissa sitten yhtään. Ongelmia:

- Naisten asema, vahvat oletukset mille aloille naiset sopii ja mille ei, ja lisäksi useimmat odotti että naiset tekee edelleen kaikki kotityöt, ruoat, lastenhoidot, vaikka toisaalta modernin kaupunkilaisnaisen oletettiin tekevän myös täyttä työpäivää kodin ulkopuolella. Äitini osa tuossa roolissa oli niin ankea, että päätin jo kymmenvuotiaana, että itse en tee ikinä lapsia (enkä tehnyt myös).

- Umpimieliset ihmiset. Kylä- ja korttelijuoruaminen. Kaiken erilaisuuden pilkkaaminen ja halveksunta. Kiusaaminen ja pilkka. Ho mot, mustat, saamelaiset, romanit, kaikkia pilkattiin estottomasti. Jos joku osti naapurustosta liian hienon auton, sitäkin pilkattiin. Mikäs tuo poroporvari luulee mersuinensa olevansa, nyt on nokka noussut kohti taivasta mutta kyllä se sieltä vielä katajaan kapsahtaa, odottakaa vaan.

- Suomettunut kuvitelma, että Suomen, Ruotsin ja ehkä Saksan ulkopuolella on lähinnä primitiivisiä kehitysmaita, ja että Suomi on maailman paras maa. Huvitti aina, kun omatkin vanhemmat esim. etelänlomilla kohteli ihmisiä kuin he olisivat lapsen tasolla olevia villi-ihmisiä, kun silti useinkin käytiin katsomassa näiden ihmisten esi-isien satoja tai jopa tuhansia vuosia sitten rakentamia monumentteja. Äiti puhui avoimesti esim. italialaisista, kreikkalaisista ja espanjalaisista rasisistilla pilkkanimillä (mu__kuono, nokik__pi, santan__keri jne). 

- Koulukiusaaminen, johon ainoa apu oli "anna takaisin". Mä olin luokan pienin tyttö, ja mulle vaan naurettiin kun yritin - ja rökitettiin kotimatkalla joukolla kostoksi. Ekalta luokalta ysille sain sietää tätä kiusaamista, johon ei ikinä yritetty puuttua paitsi kerran, yläasteella ne laittoivat MINUT koulupsykologille jossa ihmeteltiin sitä, mikä minussa on vikana, että muut minua kiusaa. Mitään niistä käynneistä ei seurannut kellekään.

- Tylsää, loputtoman tylsää. Huonoa viihdettä telkusta. Huonoa musiikkia lähinnä saatavilla. Tietokonepelit oli alkeellisia. Ei nettiä. Ei älypuhelimia.

- Huonoa ruokaa. Lihaa ja perunaa, perunaa ja lihaa. Muutama kurkun ja tomaatin siivu siihen kylkeen. Täysmaitoa ja kovaa ruisleipää. Ainoat tunnetut hedelmät omena, banaani ja appelsiini.

Vierailija
17/47 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin vaikka vähän maksaakin siitä, että kaikki olisi kuin kasarilla ja vaikka ysärilläkin joka oli nykyaikaan verrattuna varsin mukavaa aikaa lamasta huolimattakin.

Tämä 2000-luku on vaan jatkuvasti pskempaa aikaa ja ainoastaan ihan ne pari ekaa vuotta oli vielä ok.

Vierailija
18/47 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tätä joutuisi kyllä hetken miettimään, tulee nyt ihan ekana mieleen vaikka tuon ajan hammashoito, ei oikein houkuta...

Toisaalta eipä siihen nykyaikaiseenkaan meinaa päästä ainakaan aikanaan eli sinällään ihan sama.

Vierailija
19/47 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kaikki kaupunkiin pyrkineet menevät takaisin mistä tulivat, on heti hiljaisempaa. No ei vaan.

Vierailija
20/47 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1970 luvulla syntyneenä valitsen ehdottomasti nykyajan. Ei ole kyllä mikään kultainen aika mun muistoissa sitten yhtään. Ongelmia:

- Naisten asema, vahvat oletukset mille aloille naiset sopii ja mille ei, ja lisäksi useimmat odotti että naiset tekee edelleen kaikki kotityöt, ruoat, lastenhoidot, vaikka toisaalta modernin kaupunkilaisnaisen oletettiin tekevän myös täyttä työpäivää kodin ulkopuolella. Äitini osa tuossa roolissa oli niin ankea, että päätin jo kymmenvuotiaana, että itse en tee ikinä lapsia (enkä tehnyt myös).

- Umpimieliset ihmiset. Kylä- ja korttelijuoruaminen. Kaiken erilaisuuden pilkkaaminen ja halveksunta. Kiusaaminen ja pilkka. Ho mot, mustat, saamelaiset, romanit, kaikkia pilkattiin estottomasti. Jos joku osti naapurustosta liian hienon auton, sitäkin pilkattiin. Mikäs tuo poroporvari luulee mersuinensa olevansa, nyt on nokka noussut kohti taivasta mutta kyllä se sieltä vielä katajaan kapsahtaa, odottakaa vaan.

No onpa sulla sattunut. Oon syntynyt 60-luvulla ja ainoa musiikki joka antoi jotain alkoi mun nuoruudessa 50-luvun ihannointina. Se alko kun kuningas kuoli 1977. 70- luvun Musiikissa oli vikaa, mut tää vanha oli meille uutta. Tulihan niitä Cavanit ja muut. Mahtavaa aikaa. Mut ei tietty kaikille. Kapinoitiin kyllä kaikkea kohtaan. Ei meille oikein kukaan ryppyilly mut junttikylissä ( niitä kun oli suurin osa, tai lähes kaikki) tuli kyllä nujakoitua kunnon katutappelutyyliin.  Palaisin sinne koska tahansa, olin silloin nuori ja kuolematon, minkä tiedän vasta nyt. Kaikki oli fine.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi