3 vuotta ajeltu sähköautolla
Ollaan ajettu tyytyväisenä Tesla Y-modelilla jo 3 vuotta. Ladataan halpaa yösähköä kotona ja loma-asunnolla. Kilometrien hinta on enimmäkseen n. 1,5e/ 100km välillä talvella vähän enemmän. enkä n. 2,5e/100km.
Ollaan näin säästetty pelkissä bensakuluissa jo n. 10 000e kolmen vuoden aikana verrattuna vastaavaan bensa-autoon.
Teslaan on vaihdatettu vain kesä- ja talvirenkaat huollossa keväisin ja syksyisin ja yhden kerran ilmanvaihdon suodatin. Ei muita huoltoja eikä katsastuksia.
Välillä meni vuosi niiin ettei ladattu julkisilla lainkaan kun ei ollut tarvetta. Viime kesänä tehtiin Teslalla matka Ruotsin kautta Taskaan ja takaisin. Meni aivan loistavasti. Ladattiin sähköä vessa- ja ruokatauoilla sen verran kun siinä ajassa ehti tulemaan ja ihan hyvin sähköä riitti koko päivän ajeluun. Ei yhtään mitään ongelmaa.
Haluatko kysyä jotain ?
Kommentit (527)
Itselläni on Opel Mokka-e. Puolitoista vuotta takana, kilometrejä tulee vähänlaisesti, noin 10.000 km vuodessa. Silti vuosikulutuksen hintaero on tonnin luokkaa.
Löysin vuosikymmenten jälkeen autolla ajamisen mukavuuden uudelleen sähköautoon vaihtaessani.
Teppo tulee kuitenkin kyselemään arvonalenemaa, joten vastaan: me ensimmäisessä aallossa sähköauton ottaneet otamme tietenkin hittiä hinnassa. Näin on aina, kun uutta tekniikkaa tulee markkinaan, mm. kun gsm-puhelimet yleistyivät.
Vierailija kirjoitti:
On autoja jotka on tehty ajettaviksi. Sitten on Tesla.
Kukaan ei oikein tiedä, mihin se sammakko on tehty.
Sammakko on tehty kulkemaan.
Nimim. 50000km vuodessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasta vuosi mennyt model 3:lla ja vähän harmittaa etten jo aiemmin tuota hankkinut.
Olisi kannattanut testata muitakin sähköautoja. Tesla 3 on yllättävän huono ajaa, kun vertaa useimpiin kilpailijoihin. 0-100 on toki hyvä.
Sitten kun alkaa vaatia niiltä muilta myös samanlaisia ominaisuuksia niin saa alkaa latoa tiskiin aika paljon ei-Tesla-lisää.
Niin, no. Ikean pahvilaatikko budjetti-PC:llä ja isolla akulla on toki hyvä valinta.
Minulla on ollut Model Y kaksi vuotta ja kokemukset aamoja kuin ap:lla sillä erotuksella että lataan ilmaiseksi työpaikalla ja saan kilometrikorvauksia koska käytän sitä myös työajoihin. Eli jään reilusti plussalle benaa-autoon verrattuna vaikka ottaisi huomioon arvonaleneman.
Hyvinä puolina mainitsisin vielä talvikäytön helppouden ja mukavuuden, sovelluksesta sulatus vaan päälle ja sillä aikaa kun pukeudut ja siirryt autolle on auto sulanut ja lämmin eikä tarvitse raapata ikkunoita. Sitten vielä kun auto on painava ja nelivetoinen niin ajo-ominaisuudet lumipöperössö ovat ihan ylivoimaiset, ei jää auto sutimaan missään.
Vierailija kirjoitti:
Voiko ärsyttävämpää olla kuin sähköautolla leuhkijat. Miksi sähköautoilijoiden pitää jatkuvasti nostaa omaa häntäänsä? Oletteko olevinanne jotenkin parempia kansalaisia?
Ostan kyllä sähköauton vähän myöhemmin, mutta en ymmärrä tätä autoilla pätemistä.
Ja meitä taas lähinnä naurattavat katkerat bensa-jonnet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuet Donald Trumpia autovalinnallasi?
Minä olen ajellut vuoden Teslalla ja autovalinta ei ollut minkäänlainen poliittinen manifesti.
Vai tukevatko ID4:n ostajat kansallissosialismia?
VAG:n nykyjohto ei tietääkseni ainakaan julkisesti tue kansallissosialismia tai muutakaan fasismia, Teslan tukee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ajellut vuoden Teslalla ja autovalinta ei ollut minkäänlainen poliittinen manifesti.
VAG:n nykyjohto ei tietääkseni ainakaan julkisesti tue kansallissosialismia tai muutakaan fasismia, Teslan tukee.
Lähde sille että Tesla tukee kansallissosialismia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasta vuosi mennyt model 3:lla ja vähän harmittaa etten jo aiemmin tuota hankkinut.
Olisi kannattanut testata muitakin sähköautoja. Tesla 3 on yllättävän huono ajaa, kun vertaa useimpiin kilpailijoihin. 0-100 on toki hyvä.
Tulihan ajettua ja ei niistä mikään päässyt lähelle, tuntuivat jotenkin keskeneräisiltä ominaisuuksien puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuohon "säästöön" vaikuttavat niin paljon ajetut kilometrit, ettei esimerkiksi minulla sähköauto maksaisi itseään takaisin loppuelämäni aikana. Ajan siis edelleen vanhalla bensa-autollani vähät mutta välttämättömät kilometrini. Kuluneena vuonna meni bensaan muutama satanen.
Kiitos tiedosta, jolla tässä ketjussa emme tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on Opel Mokka-e. Puolitoista vuotta takana, kilometrejä tulee vähänlaisesti, noin 10.000 km vuodessa. Silti vuosikulutuksen hintaero on tonnin luokkaa.
Löysin vuosikymmenten jälkeen autolla ajamisen mukavuuden uudelleen sähköautoon vaihtaessani.
Teppo tulee kuitenkin kyselemään arvonalenemaa, joten vastaan: me ensimmäisessä aallossa sähköauton ottaneet otamme tietenkin hittiä hinnassa. Näin on aina, kun uutta tekniikkaa tulee markkinaan, mm. kun gsm-puhelimet yleistyivät.
Arvonalenema liikuttaa tietysti niitä, jotka vaihtavat autonsa vuoden välein uuteen. Jos vaihdan nykyisen auton, vaihdan sen todennäköisesti toiseen käytettyyn sähköautoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MAGA on käytännössä kansallissosialismia, vaikkei sitä nimellisesti olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi että unohdin että minun tulisi tehdä autovalintani jonkun nettirandomin henkilökohtaisen harhojen perusteella.
Ei kyllä aivan pidä paikkaansa. Varsinkin noilla remonteilla. Tuttava vei 1,5 vuotta vanhan model y-n huoltoon kun jokin kolisi alustassa. Kohta tuli huoltomies sanomaan että tämä kestää kolme päivää. Kaikki, joka ikiseen kulmaan piti vaihtaa nivelet. Siis alle 2 vuotta vanha auto ja takuuta jäljellä. Vaihtoi heti ennenkuin takuu loppuu, toimitusjohtajana totesi ettei sitä ole varaa pitää kenenkään kun takuu loppuu... Ja eipä niillä edelleenkään aja 700km, lataa 3 minuuttia ja taas 700km. Kyllä ovat niitä alle 500km leluja joita pitää ladata pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuet ilmastonmuutosta , itänaapurin hyökkäyssotaa urainassaa tai Saudien toimittajien murhia ja ihmisoikeusloukkauksia omalla bensa- tai diesel-valinnallasi ?
Minulle valinta on selvä.
Miksi tukisin? Kai tiedät, että Tesladalle on vaihtoehtoja?
No mikä sitten on paras vaihtoehto ? Ei varmaankaan kiinalainen tai kiinassa tehty eurooppalainen sähköauto..? En osta enää koskaan mitään kiinalaista sen jälkeen kun kiinalainen tankkeri meni rikkomaan Itämeren kaapelit.
Eurooppalaisia vaihtoehtoja on vaikka kuinka paljon. Model Y:lle esim. ID-sarjalaisia ja Škodillaceja.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä aivan pidä paikkaansa. Varsinkin noilla remonteilla. Tuttava vei 1,5 vuotta vanhan model y-n huoltoon kun jokin kolisi alustassa. Kohta tuli huoltomies sanomaan että tämä kestää kolme päivää. Kaikki, joka ikiseen kulmaan piti vaihtaa nivelet. Siis alle 2 vuotta vanha auto ja takuuta jäljellä. Vaihtoi heti ennenkuin takuu loppuu, toimitusjohtajana totesi ettei sitä ole varaa pitää kenenkään kun takuu loppuu... Ja eipä niillä edelleenkään aja 700km, lataa 3 minuuttia ja taas 700km. Kyllä ovat niitä alle 500km leluja joita pitää ladata pitkään.
Hauska tarina mutta jokainen teslan huoltoa käyttänyt tietää ettei tämä ole totta. Sieltä ei huoltomies tule sanomaan yhtään mitään X-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi että unohdin että minun tulisi tehdä autovalintani jonkun nettirandomin henkilökohtaisen harhojen perusteella.
Miten MAGA mielestäsi eroaa kansallissosialismista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko ärsyttävämpää olla kuin sähköautolla leuhkijat. Miksi sähköautoilijoiden pitää jatkuvasti nostaa omaa häntäänsä? Oletteko olevinanne jotenkin parempia kansalaisia?
Ostan kyllä sähköauton vähän myöhemmin, mutta en ymmärrä tätä autoilla pätemistä.Ja meitä taas lähinnä naurattavat katkerat bensa-jonnet.
Oletko ihan terve? Saatte tästä jotain sairasta mielihyvää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuet ilmastonmuutosta , itänaapurin hyökkäyssotaa urainassaa tai Saudien toimittajien murhia ja ihmisoikeusloukkauksia omalla bensa- tai diesel-valinnallasi ?
Minulle valinta on selvä.
Miksi tukisin? Kai tiedät, että Tesladalle on vaihtoehtoja?
No mikä sitten on paras vaihtoehto ? Ei varmaankaan kiinalainen tai kiinassa tehty eurooppalainen sähköauto..? En osta enää koskaan mitään kiinalaista sen jälkeen kun kiinalainen tankkeri meni rikkomaan Itämeren kaapelit.
Eurooppalaisia vaihtoehtoja on vaikka kuinka paljon. Model Y:lle esim. ID-sarjalaisia ja Škodillaceja.
Joista heti joutuu maksamaan tukevaa Eurooppa lisää, etäkäyttö on kuraa ja kulutus ihan toista.
On autoja jotka on tehty ajettaviksi. Sitten on Tesla.
Kukaan ei oikein tiedä, mihin se sammakko on tehty.