Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Loukkaantuisitko, jos vanhempasi kieltäytyisi jouluvierailusta?

Vierailija
17.12.2024 |

Jos olisit kutsunut samassa kaupungissa asuvan vanhempasi joulunviettoon perheesi luo (jossa ruoat ym. laitettu), loukkaantuisitko kieltäytymisestä? 

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loukkaantuisitko, jos oma lapsesi perheineen ei tulisi joulunviettoon luoksesi (jossa ruoat ym. laitettu), vaan ilmoittaisi, että menee tänä jouluna laivalle/kylpylään/toisten isovanhempien luokse?

Koska onhan se aika outoa, että ei joulukylään haluta, kyllä tuosta jo pitää ymmärtää tuohtua.

En. Mutta loukkaantuisin jos lapseni perheineen jäisivät keskenään kotiinsa 

Aikanaan, kun lapset syntyi vietettiin kotona joulut. Isovanhemnat ymmärsivät, että lasten kanssa raahautuminen eestaas on vähän työlästä. Olen kiitollinen epäitsekkäistä vanhemmista. He kävivät välillä meillä ja välillä ei. Suvussa on aina saanut viettää joulunsa kuten tahtoo. 

Vierailija
42/46 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että joulu on enemmän niille aikuisille lapsillekin joku paluu lapsuuteen.  Halutaan lapsuuskotiin tai vähintään sitten vanhemmat aattona käymään.

Vuodessa on niin paljon muita päiviä, aikuisten lasten pitäisi omille lapsilleen luoda se joulu, ei  jättää sinne omien vanhempiensa varaan.

Onko se kaikille isovanhemmillekaan nautinto olla "vieraskorea" vaikka useampaa päivää kun ei voi vetää pitkälleen, lukea lehteä rauhassa tai kuunnella/katsella vakio-ohjelmiaan.

Minä muistan omasta lapsuudestani , että joulussa oli yksi kohokohdista se , että isovanhemmat tulivat viettämään joulua. Tosin he asuivat samalla paikkakunnalla, eivätkä siis jääneet yöksi tms 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Mun vanhemmat on muutenkin sitä mieltä, että lasten kuuluu tulla vanhempien luokse jouluksi eikä toisinpäin. Ja kyllä se vaan mulle kelpaa, eipä tarvi itse laittaa jouluruokia.

Lokkeilet siis joulun, just.

44/46 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kieltäytymiselle pitää aina olla joku syy? Jos ei halua niin ei halua, järjetöntä vaatia selityksiä.

Jos ei halua viettää aikaa jouluna lapsensa ja tämän perheen kanssa, niin on siihen ihan relevanttia haluta tietää syy. Edellyttäen ettei kyseessä ole mitkään riitatilanne tai erimielisyydet. 

Riittääkö syyksi "koska minä haluan" vai pitääkö ihan oikeasti selittää, että joulu on rauhan juhla, teillä se on pelkkää hälinää ja käsikirjoitettua näytelmää. Ja samalla laittaa välit poikki lapsen perheeseen, koska he kokevat, että heillä on ainoa oikea ihana joulu!

Hälinää ja käsikirjoitettua näytelmää? Hälinää voi olla joo. Ei meillä mitään näytelmiä tai käsikirjoituksia ole. Jonkinlaista selityst

Mun selitykseni oli viime jouluna, että mä en jaksa. Kymmeniä jouluja olen järjestänyt joko yksin tai siskoni kanssa yhdessä. Vuosi sitten meillä oli ensin loppukesästä vesivahinko ja olin kissan ja koiran kanssa 8 viikkoa evakossa ja muutama viikko sen jälkeen, kun päästiin kotiin, alkoi taloyhtiön ikkunaremontti. Järjestin silti lokakuun lopussa perinteisen kekrin sekä itsenäisyyspäivänä mun vanhemmilleni ja siskolleni itsenäisyyspäivän päivällisen. Mun siskoni oli valmis järjestämään sukujoulun yksinkin, mutta sanoin, että en jaksa osallistua. Joo, mun vanhemmat on ihan kivat, mun siskoni on ihan kivat,  siskoni lapset puolisoineen on ihan kivat ja siskoni lapsenlapset on ihan kivat, mutta mä vaan en jaksanut. Omat lapseni viettivät jo omat joulunsa ja mä ajattelin, että nyt haluan olla yksin. Oli ajatus, että nyt sitten jouluna 2024 mun vanhemmat tulee mun luokseni, mutta koska äiti kuoli keväällä, joulu kahdestaan mun kanssani olisi voinut olla sukujouluihin tottuneelle vieläkin enemmän yksinäisyydentunneta aiheuttava. Joten päädyttiin taas tähän sukujouluun ja järjestetään siskoni kanssa yhdessä. En tiedä, miten sitten ensi joulu. Jos isä silloin vielä elää ja hänelle käy joulu kahdestaan mun kanssani, mä voin kyllä järjestää joulun itseni lisäksi isällekin, mutta nää sukujoulut on mun osaltani ohi. Kun äiti vielä eli, kävin mun vanhemmillani monta kertaa viikossa. Nyt äidin kuoleman jälkeen käyn isän luona vähintään kerran viikossa. Eli ole mitään syyytä, miksi juuri jouluna pitäisi tavata. Ehkä tilanne on eri sellaisissa suvuissa, joissa tavataan omia vanhempia lähinnä vaan äitienpäivänä, isänpäivänä ja jouluna. 

Vierailija
45/46 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäö aloitus kertoo kaiken siitä miksi kaikki eivät halua viettää jouluaan mielensäpahoittajien kanssa. 

Kyllä. Ihan sairasta, että joulunakin on tärkeintä se, että kaikki tekevät niinkuin MINÄ haluan. 

Joo. Onhan se ihan sairasta että haluaisi vanhempansa edes joulunviettoon luokseen kestittäväksi. Mutta ei silloinkaan suvaitse tulla paikalle. Tärkeintä että pääsee vetämään päihteitä rauhassa, hällä väliä muut

Heidän joulunsa, heidän tapansa, jos ovat tyytyväisiä niin asia ei sulle kuulu. He saavat aikuisina tehdä omat valintansa.

Vierailija
46/46 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hieman väärin aloitettu kirjoitus. Olisi pitänyt kirjoittaa, loukkaantuisitko, jos vanhempasi ei suostuisi kyläilemään edes jouluna. Aivan. Ymmärrän nyt kyllä etten voi vaatia mitään. Hänen elämänsä. Hänen päätöksensä. Mutta nyt ymmärrän myös että minullakin on yhtäläinen oikeus toimia kuten haluan. Minäkään en enää soita. En kyläile. En lähetä korttia. Ei ole pakko. Ottakoon yhteyttä joskus jos kiinnostaa tai olkoot ottamatta. Poistun nyt ketjusta. Ap