En ikinä kehtaisi enää matkustaa Kanarialle
Enkä kyllä muihinkaan paikkoihin, joissa tietäisin matkailijoiden vievän paikallisten mahdollisuudet kohtuuhintaiseen asumiseen.
Voi olla, että pitää lopettaa matkailu. Ehkä jonnekin... jaa, en keksi minne enää kehtaisi.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiseltä voi viedä asunnon alta? Kuulostaa ihan orpopurra touhulta.
Onko kanariallakin äärioikeisto vallassa.
Täällä se sentään tehdään siististi leikkaamalla vanhuksilta mahdollisuudet tulla toimeen.
Espanjahan oli diktatuuri vielä 50 vuotta sitten. Lue aiheesta Francisco Franco.
Eivät he ole mukavia ihmisiä, se on pelkkää pintaa.
Espanjassahan on se talonvaltaushomma. Sen kun vaan menet mihin tahansa tyhjään kämppään ja asetut taloksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä en menisi sen takia että kehtaavatkin valittaa turismista joka on heillekin tärkeä elinkeino!
Suurin osa turismin rahavirroista valuu ylikansallisille yrityksille, ei paikallisille. Paikalliset pakotetaan pois kodeistaan ja kärsivät vesipulasta, kun vesi käytetään hotellien uima-altaisiin ja golfkenttien kasteluun.
Golf-kentät voisi kieltää. Tilalle petankkia ja mölkkyä.
Turistiveroksi 10e/yö per hlö, niin helpottaa ongelmaa vähän. Win-win.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos menen Kanarialla tai muualla ihan hotelliin majoittumaa, enkä mihinkään airbnb kämppään josta varsinainen asukas saanut lähdön airbnb toiminnan paremman tuoton vuoksi, niin en koe kyllä vieväni natiivilta asuntoa vaan koen tuovani paikkakunnalle töitä matkailualalla
Niin luulisi. Ulkomaalaiset ketjut omistaa hotellit ja rahat jää niille. Matkat on usein all inclusive, jolloin paikalliset ravintolat eivät saa heistä asiakkaita. Vedestä on pula, ja sitä ei riitä asukkaille. Turistit sen sijaan lotraa 6-kertaisen määrän, on uima-altaat, vesipuistot. Vesi on yksityistetty.
Olen käynyt parilla saarella, mutta en kehtaa enkä tahdo mennä enää, kun turismi ei ole kestävällä tasolla ja paikalliset kärsii.
No on olemassa yksityisiäkin hotelleja ja itse en ikinä mene all Inc mat
Olen jo kuusi viimeisintä talvea viettänyt Teneriffalla vuokraamalla saksalaisrouvan omistamaa asuntoa. Vettä tai sähköä en tuhlaa, koska ne pitää ihan erikseen itse maksaa. Liikenneruuhkaa en julkisten käyttäjänä kovinkaan suuresti aiheuta. Sen sijaan paikallisten palveluja käytän ja ostokset teen espanjalaisten omistamista kaupoista. En usko syyllistyväni kanarioiden riistämiseen. Tuo jengi, joka siellä huutelee on niitä ihan samoja aktivisteja mitä Suomessakin. Työt eivät hirveästi kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kyllä jäi avoimeksi monta juttua.
Miten pitkäksi aikaa asunto pitäisi luovuttaa?
Minne omistaja muuttaa?
Jne.
Omalta kohdaltani voin sanoa, että jos minun pitäisi omistamani asunto luovuttaa pakolla päiväksikin jollekin turistille, se olisi liikaa. Miksi nuo yksityiskohdat on mielestäsi jotenkin olennaisia?
No on olennaista. Mihin tuo perustuu? Pitäiskö asunto vaan antaa? Sitä ei edes ehdoteta ostettavaksi? Järkyttävää, jos tämä on totta.
Ja millä perusteella nämä asunnot valikoituvat lunastettaviksi?
Minua kiinnostaa todellakin yksityiskohdat.
Turismi muutenkin on suunnilleen turhinta mitä ihminen voi tehdä.
Turismirajoitukset ja turistivero, joka käytetään luonnonsuojeluun. Tätä menoa sinne ei pian matkusta kukaan jos hallinto per seilee tolleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voisi matkustaa niin, että se olisi mahdollisimman hyödyllistä paikallisille? Missä majoittua, miten toimia? Maksaisin mielelläni lisää eettisestä matkailusta.
Riippuu, missä asut. Jos asut vaikka Turussa, patikoi Naantaliin ja käy kahvilla jossakin pienessä, yksityisen omistajan kahvilassa.
Matkailen näin. Asun paikallisten bed&breakfast tyylisissä paikoissa, en hotelliletjuissa. Syön paikallista ruokaa paikallisten ravintoloissaan, ja lähiruokaa jos mahdollista. Onneksi on netti niin näitä löytää helposti. Käytän paikallisia palveluja.
Näinkin voi elellä. Kaiken ei tarvi olla all incklusive tai hotellitasoa.
Pientuottajien, paikallisten taiteilijoiden ja artesaanien töistä kovin moni ei ole valmis ostamaan, koska tavaraa on jo liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi että kaikille tulee tuosta samat fiilikset. Miten tuollaiseen paikkaan kehtaisi matkustaa jossa paikalliset saa sakkoja siitä etteivät luovuta asuntojaan turisteille. :o
Itse en ainakaan menisi. Matkailu avartaa ja tutustuu paikallisiin kulttuureihin väittävät ne, jotka aurinkorannikoilla jatkuvasti reissaavat
Vierailija kirjoitti:
Turistiveroksi 10e/yö per hlö, niin helpottaa ongelmaa vähän. Win-win.
Nyt se vero on joku kymmenen senttiä ja se on ihan liian vähän
Kanarian saaret pitäisi kokonaan jättää turistikäyttöön.
Se on Euroopan henkireikä, pariviikkoa talvella lataa akut ja taas jaksaa painaa räntäsateessa ja peilijäisillä jalkakäytävillä taapertaa.
Airbnb on syöpä joka pitäisi lopettaa. Hotellit on turisteja varten, ei ihmisten kodit.
Vierailija kirjoitti:
Kanarian saaret pitäisi kokonaan jättää turistikäyttöön.
Se on Euroopan henkireikä, pariviikkoa talvella lataa akut ja taas jaksaa painaa räntäsateessa ja peilijäisillä jalkakäytävillä taapertaa.
Turhanpäiväinen turismi pitäisi lakkauttaa kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Joku alapeukuttaa?????🙄
Kyllä, koska asiat eivät ole mustavalkoisia. Turistit tuovat työpaikat sinne (hotellit, ravintolat, kaupat, liikenne, retken järjestäjät, rakentaminen, siivoojat jne.). Jos kaikki turistit kaikkoavat, ei ihmisillä ole töitä. Se on fakta, että Kanariansaaret eivät tuota oikeastaan mitään. Vientiteollisuuttaan ei ole, eikä teknologiateollisuutta. Se että siellä on banaanitiloja, ei riitä elättämään paikallisia ihmisiä.
Vko 12. taas ganariffa here we come !
Niin tästä dokumentista varmaan on kysymys. Onhan tuo aika uskomatonta.
Ei ne paikalliset kuitenkaan siinä käyttämässäni hotellissa yöpyisi vaikka jättäisin matkustamatta. Mutta en sieltä tilanteen tietäen mitään airbnb asuntoa lähtisi vuokraamaan. Ei Kanaria ole lähihetkien suunnitelmissa todellisuudessa mutta ei tuo asuntotilanne vaikuta ratkaisuun.
Niimpä. Jotkut katsoo oikeudekseen lennellä myös yksityisillä suihkukoneilla samalla pilaten ilman sen kummempia tunnontuskia yhteistä ilmakehäämme.
Täällä syödä mässätään jouluna monenmoista herkkua että napa natisee ja jossakin nähdään nälkää. Lapsetkin.