Onko vuokralainen tosiaan oikeutettu saamaan veden tasauslaskussa tulleen palautuksen itselleen?
En tuota mielellään heille antaisi vaan pitäisi ellei ole pakko. Summa oli useampi satanen! Huoneistossa on mittari, mutta he eivät tiedä lukemista, lasku tulee minulle. Ei kukaan oikeasti käytä noin vähän vettä. Tässä on jotain hämärää. Sanon, että ei tullut palautusta kuin kymppi.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko vuokralaisella oikeus pyytää noita kulutuslukemia? Se on nyt villakoiran ydin. Minä en niitä hänelle kerro.
AP
Vuokralainen ilmeisesti maksaa vesiennakon, vuokralaisella on oikeus tietää kulutus lukemat, meillä ne ilmoitetaan itse. Vesiennakkoa ei saa ottaa jos ei laskuja tasata. Vuokralainen sen veden kuluttaa ja maksaa ja saa myös takaisin jos on liikaa maksanut.
Ja eikö sen vesiennakon peri isännöitsijäyhtiö, vai vesilaitos... Täh! Kirjoitin tuonne johonkin kommentiksi sähköennakon jota meillä perittiin, no, kirjotiin siinä väärin siinä mielessä, että ei sitä vuokrassa maksettu, vaan se maksettiin kiinteistöhuollolle, joka myös laskuttaa tässä talossa sen mittarilukemaan perustuvan kulutuslaskun, ja maksaa sitten sähkölaitokselle talon energialaskun... Luulis että tossa vesiennakossa olis sama!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vuokrasopimuksessa lukee vaikka 20€/kk / henkilö niin sen maksavat oli lukemat mitä tahansa.
Niin, näin minä sen tulkitsen kanssa. Tuohan olisi huijausta muuten.
AP
Jos on huoneistokohtainen mittari, niin pitäisi kai sitten sen mittarilukeman mukaan laskuttaa käyttö, eikä mitään kiinteää vesimaksua.
Mitä itua siinä on jos on kiinteä vesimaksu... ja sitten kuitenkin on kulutuksen mittari jonka mukaan pitäs maksaa...
Meillä oli ennen sähkön ennakkomaksu joka muistaakseni meni vuokran ohessa... ja se ennakko sitten huomioitiin kun ilmoitetun kWh-mittarilukeman mukaan tasaisin väliajoin laskutettiin kulutuksesta. Nyt se ennakkomaksu on poistettu, ja kWh-mittarin lukeman mukaan laskutetaan sitten kaikki.
Tarkensin muistikuvaa... Sen sähköennakon laskutti kiinteistöhuolto, joka myös laskutti sitten kulutusmittarin lukemien mukaiset laskut, tässä talossa ei ole asukkailla omaa sähkösopimusta vaan se systeemi menee noin kuin kerroin. Tosin tuo ennakko on nyt poistettu.
Itselläni on vuokralainen ja vuokrasopimuskin on tehty. Taloyhtiö ilmoittaa vuosittain, mikä on vesimaksun määrä, sen mukaan maksaa vuokralainenkin. Tasauslasku tulee taloyhtiöltä itselleni, mutta ilmoitan aina vuokralaiselle, että saavat vähentää tuon tasauslaskun hyvityksen seuraavassa vuokranmaksussa. Olen sitä mieltä, että vuokralainen maksaa siitä, minkä on kuluttanut, hänelle kuuluu vesilaskun tasaushyvitys. Tähän asti toiminut oikein hyvin, olipa vuokrasopimuksessa kirjattu vesimaksusta mitä tahansa. Mielestäni rehellisyys on ihan hyvä ominaisuus itsekullekin.
Mun mielestä ap ei tarvi palauttaa vesiennakkoa vuokralaiselle, koska vuokraisäntä muutenkin kantaa riskin hinnanlaskusta.
Mitä minä taas luen?
Vesimaksut menee sen mukaan mitä vuokrasopimuksessa lukee. Joko kiinteä 22e/hlö tai kulutuksen mukaan.
Kiinteä vesimaksu - taloyhtiö laskuttaa henkilömäärän mukaan jonka vuokranantaja maksaa.
Mittari - kulutuksen mukaan.
Niin idioottimaisia kuin tuon vuokranantajan perustelut ovat niin itse tapaus toimii hyvänä malliesimerkkinä kusipäisestä ja ahneesta vuokranantajasta mitä parhaiten. Toivottavasti mahdollisimman moni lukee ketjua, että osaa varoa jos esim. vuokraa ensimmäistä asuntoaan yksityiseltä
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ap ei tarvi palauttaa vesiennakkoa vuokralaiselle, koska vuokraisäntä muutenkin kantaa riskin hinnanlaskusta.
Olen samaa mieltä. Miksi minun pitäisi sponssata vuokralaisen elämää? Naurettavaa.
AP
Minä maksoin liikaa, sopimuksen vastaisesti. Vuokraani sisältyy jo vesimaksua tietty summa kuukaudessa ja uuden vuokrananatjan kanssa "jatkettiin vuokrasopimusta, muuttamatta sitä mitenkään". Vuoden lopussa minulta kuitenkin veloitettiin väärin, rutkasti liikaa vesimaksua. On ihan selviö, että minä voitan tämän keissin.