Miksi keski-ikäiset luulevat olevansa nuorekkaita
Naurattaa aina kun joku 50-vuotias höpisee siitä, mikä on vanhanaikaista ja mikä trendikästä. Tuntuu, kuin jotkut heistä eivät olisi moneen vuoteen tavanneet parikymppistä
Vanhat eukot kauhistelee, kuinka fyysiset kirjat ja valokuvat ovat niin mennyttä vuosikymmentä, ja nykyään kännykässä on kaikki. Muodista on rouvat myös ihan pihalla, heidän mielestään kestävät luonnomtaeriaalit ovat mummumaisia, ja Muumi paitulit ja hupparit nuorekkaita
Hohhoijaa. Noh, pukeutukaa, sistustakaa ja eläkää kuten haluatte, mutta älkää sekoittaiko nuoria ihmisiä teidän 2000-luvun alun mielipiteisiin
Kommentit (202)
Mä tunnen lähes seitenkymppisen emännän joka meuhkas aina olevansa nuorekas. Nyt kun on tullut vanhuuden vaivoja ja saanut rollaattorin niin ei kehu enää olevansa nuorekas. Loppui se lässytys, joka alkoi jo ärsyttään. Itse olen yli kymmenen vuotta nuorempi, mutta en koskaan kehuskele nuorekkuudellani. Päinvastoin.
Miksi parikymppiset välittävät tästä?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 50 mutta en todellakaan koe olevani nuorekas. Mua kyllä huvittaa omat ikätoverini jotka kuvittelevat olevansa.
Tunsin itseni nelivitosena jotenkin iättömäksi mutta en enää viisikymppisenä. Eikä edes haittaa.
Olen mitä olen ja niin ovat toisetkin. Muiden mielipiteet ulkonäöstäni evvk, en edes käsitä miten tuo voi olla kenellekään tässä iässä jokin keskeinen elämänsisältö. Saa olla, en vaan käsitä. En halua huomiota.
Miksi nuoret kuvittelevat tietävänsä kaikesta kaiken?
Vierailija kirjoitti:
Miehillähän tämä harhakuva omasta "nuorekkuudesta" leviää tindereihin ja muihin nettideittipalveluihin. Naiset jakavat anaaliseksikokemuksiaan netissä (myös muunmaalaiset kuin suomalaiset), kun kaksikymppisenä esiintynyt mies paljastuukin ensitreffeillä viisikymppiseksi, ja sitten yrittää sössöttää, että "mutQu minä olen niin nuorekas, näytänkin paljon nuoremmalta, että kyllä pitäisi kelvata".
Facebookissa on ihan ryhmiä, joiden nimi on jotain tyyliin "keräys peilien lahjoittamiseksi miehille".
Onko kyse siis puumanaisista vai nuorista naisista?
nykyiset viisikymppiset ovat nuorekkaita verrattuna niihin, jotka olivat viisikymppisiä silloin, kun nämä nykyiset olivat lapsia ja nuoria. Silloiset viisikymppisiset olivat vanhoja mummoja. Vai onko tämä harhakuvitelmaa, ajattelivatko viisikymppiset silloinkin olevansa nuorekkaita, vaikka me nuoret pidimme heitä mummoina? Ehkä tämä tosiaan on ikiaikainen asia eikä tule ikinä muuttumaan, joten odottakaapa vaan, nykynuoret, sitä kun itse olette viisikymppisiä, omasta mielestänne nuorekkaita mutta nuoret nauraa ja pitää teitä mummoina!
Kun nuorten suosimat sisustus tai vaatekuosit tuovat mieleen mummoni maun, tunnen itseni nuoremmaksi kuin he.
Vierailija kirjoitti:
Miksi parikymppiset välittävät tästä?
Ainoastaan palstarölli.
Miksi monet nuoret sitten naureskelevat vanhemmille kuinka epämuodikkaita he olevat? Esim. käyttävät pillifarkkuja? Eikö ole parempi että ollaan mieluummin jumituttu omaan nuoruutemme tyyliin eikä yritetä matkia jotain tämänhetken teinejä? Mihin ihmeeseen muka pitäisi pukeutua?
Vierailija kirjoitti:
Miksi monet nuoret sitten naureskelevat vanhemmille kuinka epämuodikkaita he olevat? Esim. käyttävät pillifarkkuja? Eikö ole parempi että ollaan mieluummin jumituttu omaan nuoruutemme tyyliin eikä yritetä matkia jotain tämänhetken teinejä? Mihin ihmeeseen muka pitäisi pukeutua?
Nuorilla on oma henkinen kehitys aluillaan, ja siksipä ihminen on pinnallisimmillaan 13-vuotiaana. On hyvin ymmärrettävää, että sen ikäisellä ei ole vielä vahvaa ammatillista minää, hän ei ymmärrä kovinkaan syvällisesti maailman tapahtumia eikä omaa vahvaa osaamista ja ymmärrystä mistään mielenkiinnonkohteestaan. Siksipä sen ikäiset muodostavat sitä omaa maailman- ja minäkuvaansa sellaisilla helpoilla asioilla kuten musiikkimaku, vaate- ja tukkatyyli ja että minun mielestäni eläintensuojelu on oikein ja sodat väärin. 13-vuotiaille oikean malliset farkut ja oikeanmerkkiset lenkkarit ovat oikeasti niitä elämän tärkeimpiä asioita, ja ihmiset luokitellaan jonkun farkkumallin mukaan.
Nuorison kehitystehtävänä on myös löytää sitä omaa identiteettiä ja erottautua vanhemmista ihmisistä. Ennen tämä oli helppoa tehdä myös vaatteilla, nykyisin varsinkin tytöillä niin paljon vaikeampaa. Tädit kun ei enää pitäydy tätimuodissa vaan se oma 40+ ope saattaa kulkea ihan samanlaisissa vaatteissa, jos ei nyt ihan ala eläimeksi tai mangahahmoksi pukeutumaan.
Vierailija kirjoitti:
Sitä tarvii pikkaisen sellaista kaikkivoipuuden kokemusta, jotta uskaltaa lähteä turvallisesta kotipesästä kohti kylmää ja kovaa maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Pätee muuten myös astoihin. Nuorten mielestä ne muumimukit (ja yksiväriset samanmalliset) ovat todella vanhentuneita ja mummumaisia, sopivia noin 60-vuotiaalle, mutta mammat vaan hehkuttaa, kun on niin nuorekkaat astiat käytössä
Mun tytär on 21v ja hänellä on vitriinissä muumimukit joita pääasiassa mä olen ostanut hänelle. Muutamia muumimukeja on myös käytössä. Muumimukeja näkee käytössä monen ikäisillä.
Vierailija kirjoitti:
nykyiset viisikymppiset ovat nuorekkaita verrattuna niihin, jotka olivat viisikymppisiä silloin, kun nämä nykyiset olivat lapsia ja nuoria. Silloiset viisikymppisiset olivat vanhoja mummoja. Vai onko tämä harhakuvitelmaa, ajattelivatko viisikymppiset silloinkin olevansa nuorekkaita, vaikka me nuoret pidimme heitä mummoina? Ehkä tämä tosiaan on ikiaikainen asia eikä tule ikinä muuttumaan, joten odottakaapa vaan, nykynuoret, sitä kun itse olette viisikymppisiä, omasta mielestänne nuorekkaita mutta nuoret nauraa ja pitää teitä mummoina!
Ennen oli tosi tarkkaa siitä, että piti näyttää ikäiseltään. Nelikymppisellä piti olla tätipolkka ja pukeutua tätivaatteisiin. Aira Samulinhan se aikansa kapinallisena osuvasti muotoili, että hänelle on niin usein sanottu että miksi pitää noin vanhalla naisella olla noin lyhyt hame - ja että sitä samaa hänelle on sanottu jo yli 60 vuotta. 😆
Pukeutuminen on myös vapautunut paitsi iän myös ulkonäön suhteen. Ysärinuorillakin oli napapaitakausi, mutta silloin olisi ollut suunnaton häpeä laittaa napapaitaa jos ei vatsalihakset näkyneet. Viimeisen napapaitamuodin aikana silloinen nuoriso taas kulki ylpeästi mahamakkarat hyllyen napapaidassa. Meistä entisistä ysärinuorista ei kyllä suurimmasta osasta taitaisi vieläkään olla pukeutumaan niin. Kyllähän se napapaita edelleenkin näyttää hyvältä vain hoikkavyötäröisillä, mutta on tosi hienoa että trendit ovat nykyään kaikkien trendejä ja saa pukeutua kuten haluaa.
Ymmärtääkö aloittaja, että keski-ikäisilläkin on ihan omat trendinsä ja vanhanaikaiset juttunsa? Ne asiat eivät ole samat trendit kuin teineillä.
Mitvit ap? Ihan outoa juttua sulla. Kaikilla tuntemillani 5-kymppisillä on n parikymppiset lapset, miten ihmeessä eivät tuntisi ketään nuorta?
Vierailija kirjoitti:
Se johtuu aivojen kehittymättömyydestä ja kuuluu nuoruuden kaikkivoipaisuuteen. Ei huolta, se on ohimenevä vika.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkö aloittaja, että keski-ikäisilläkin on ihan omat trendinsä ja vanhanaikaiset juttunsa? Ne asiat eivät ole samat trendit kuin teineillä.
Ja edelliselläkin sukupolvella on omat trendi- ja statusjuttuni. Minun isäni kaveripiirissä suuri statusesine on mahdollisimman uusi ja hieno puhelin - mutta sen pitää olla oman lapsen vanha! Sillä siis ilmaistaan sitä, että oma lapsi on jossain fiinissä duunissa jossa tulee työsuhde-etuna niin usein halutun mallinen uusi lippulaivapuhelin, että vanhoja jaetaan aina eteenpäin. 😁
Vierailija kirjoitti:
Miehillähän tämä harhakuva omasta "nuorekkuudesta" leviää tindereihin ja muihin nettideittipalveluihin. Naiset jakavat kokemuksiaan netissä (myös muunmaalaiset kuin suomalaiset), kun kaksikymppisenä esiintynyt mies paljastuukin ensitreffeillä viisikymppiseksi, ja sitten yrittää sössöttää, että "mutQu minä olen niin nuorekas, näytänkin paljon nuoremmalta, että kyllä pitäisi kelvata".
Facebookissa on ihan ryhmiä, joiden nimi on jotain tyyliin "keräys peilien lahjoittamiseksi miehille".
Tuosta ongelmasta pääset pyytämällä aikaleimattua kuvaa. Vai elätkö vielä sitä aikaa, kun kuvien otto vaati kuvien kehittämistä jossain yrityksessä? Jokainen voi kännykällään ottaa nopeasti kuvan.
Vierailija kirjoitti:
Mitvit ap? Ihan outoa juttua sulla. Kaikilla tuntemillani 5-kymppisillä on n parikymppiset lapset, miten ihmeessä eivät tuntisi ketään nuorta?
Täti jatkaa kertoen, että tädin nuoruudessa nuorilla tarkoitettiin teini-ikäisiä. Oli vähän erimielisyyttä esimerkiksi siitä, onko loukkaavaa sanoa 19-vuotiasta nuoreksi koska hänhän on jo täysivaltainen aikuinen. Nykyisin 34-vuotiaat profiloituvat nuoreksi, ysärillä 35-vuotiasta sanottiin keski-ikäiseksi. Puhuttiin myös nuorista aikuisista, joka viittasi 18-19-vuotiaisiin, ja perustui siihen että laissa alle 20-vuotiaita tuomittiin nuorena rikoksentekijänä.
Että jos on itsellä parikymppiset lapset, voi hyvin olla ettei tunne ketään nuorta.
Tervemenoa Gambiaan Pertti, have fun! Eikä kiirettä takaisin.
t. kaikki Suomen naiset.