Läheisten suhtautuminen IVF-hoitoihin ihmetyttää
Kerroimme minun ja puolisoni vanhemmille siitä, että olemme menossa koeputkihedelmöityshoitoihin. Odotin heiltä jotain kannustusta tai edes ilmaisua siitä, että tämä olisi onnellinen uutinen. Sen sijaan vastaus oli hyvin nuiva. Kummatkin totesivat vain suurin piirtein, että kiitos tiedosta ja kysyivät, että missä se tehdään. Ei muuta. Lisäksi äitini totesi samaan syssyyn, että kyllä se pitää vaan hyväksyä, jos jää lapsettomaksi. Se on kuulemma tarkoitettu niin.
(Taustaa: Minulla kivulias ja vaikea endometrioosi, jota leikattu. Jos en tule raskaaksi, tehdään kohdunpoisto.)
Eräs työkaveri kysyi, että haluanko lapsia. Vastasin, että kyllä ja tulin paljastaneeksi, että olen menossa hoitoihin. Ei olisi kannattanut. Hän alkoi antaa mulle vinkkejä hedelmöittymiseen. Että olenhan muistanut nostaa jalat ylös yhdynnän jälkeen.. Tuntui täysin absurdilta. Tämän jälkeenkin hän on näyttänyt valokuvia tuttaviensa vastasyntyneistä yms.
Olen huomannut myös muidenkin kokemusten kautta, että suurimmalla osalla ihmisistä ei ole mitään käsitystä lapsettomuudesta. Empatialla pääsisi kuitenkin jo pitkälle.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonto on ihmeellinen asia, ja ihminen on luontokappale. Niin se menee eläimillä että jotkut ei lisäänny ja siihen on syy. Luonnossa ei paljon vammaisia eläimiä näy, siihen on syy. Maailmassa on oikeasti aivan liikaa ihmisiä, on itsekästä yrittää väkisin lisääntyä .
IVF-alkuiset lapset eivät ole sen sairaampia kuin muutkaan.
Niinpä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tällaiseen kuuluu suhtautua? Voivotella, kun ei luomuna ole tärpännyt vai onnitella (mistä?, päätöksestä? Vauvahaaveista?) Voiko vaan neutristi toivottaa tsemppiä projektiin?
No vaikka toivottaa onnea tai sanoa, että onpa hieno juttu. Ei sen niin väliä miten, mutta kuitenkin. Kyllä se asenne välittyy. Itse olisin aika otettu, jos joku kertoisi minulle hoidoistaan.
Ap
Jos joku olisi minulle toivottanut tuossa vaiheessa onnea tai sanonut, että onpa hieno juttu, niin olisin ollut ihmeissäni. Mitä hienoa on siinä, että ei saa lasta luomusti? Miksi toivottaa onnea siksi, että joku on menossa hedelmöityshoitoihin? Emmehän me sano syöpäleikkauspotilaallekaan, että onnea leikkaukseen.
Mitä oikein odotit? Vanhempien iloa siitä, että mies ejakuloi kippoon ja sinä olet tutkimuspöydällä jalat harallaan, kun munasoluja pyydystetään. Siitä on hankala iloa repiä.
Tuossa vaiheessa kaikki on vielä niin epävarmaa, että onnittelu ei tunnu luontevalta.
Vierailija kirjoitti:
Luonto on ihmeellinen asia, ja ihminen on luontokappale. Niin se menee eläimillä että jotkut ei lisäänny ja siihen on syy. Luonnossa ei paljon vammaisia eläimiä näy, siihen on syy. Maailmassa on oikeasti aivan liikaa ihmisiä, on itsekästä yrittää väkisin lisääntyä .
No toisaalta maailma on täynnä mielenvikaisten, juoppojen, tyhmien ja rumien lapsia, joilla on yhtä kurja elämä kuin vanhemmillaan.
Kerroit, että sinulla on kivulias endometrioosi. Luulen, että vanhempasi saattavat olla sinusta huolissaan, eivätkä osanneet oikein vielä iloita.
Itse en ole samasta syystä avautunut omasta lapsettomuudestani ja siihen liittyvistä tunteista paljon kenellekään
Itse olen saanut molemmat lapsemme ivf-hoidoilla ja en mä mitään kummallista reaktiota odottanut keneltäkään. Miehen äiti ja monet kaverimme tiesivät. Reaktio oli tyyliä "aha" ja ehkä jotain kyselyä siitä, mitä hoidoissa tapahtuu. En toisaalta itse kaivannutkaan mitään sen kummempaa reagointia. Asia ei ollut minulle kipeä ja kerroin asiasta osana normaalia kuulumisten vaihtoa. 80 % hoitoihin menevistä saa lapsen lopulta ja koska meillä ei ollut riskitekijöitä, kuten ylipainoa, olimme luottavaisin mielin.
No itse en kovin ihmeitä kommentoisi koska minusta nuo liian pitkälle menevät hedelmöityshoidot ovat Jumalan leikkimistä. Hedelmöitetään useita munasoluja ja vain osa alkioista käytetään. Olen samaa mieltä siis kuin äitisi mutta en siis sitä ääneen sanoisi mutta en kyllä hehkuttaisikaan sulle että jee jee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No enemmän tulee keskenmenoja esim
Olen pahoillani ap. Ymmärrän hyvin, että sitä toivoo läheisten toivovan itseleen hyvää ja voivan jakaa tärkeitä asioita elämässä.
Kun näin ei tapahdu, niin sitä pakosta alkaa epäilemään suhdetta. Toivottavasti löydät jonkun, jonka kanssa jakaa matkaasi.