Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen kaksosten ja yksösen äiti ja:

Vierailija
24.02.2007 |

En ymmärrä miksi ihmiset vouhottaa siitä, että kun esikoisvauva (1kpl) syntyy ei enää pystytekemään mitään, ei ehdi siivoamaan, tekemään ruokaa ym ym. Että heti tarvitsee siivouspalvelut ym.

Kyllä yleensä ehtii kun vaan tekee. Ja turhaa on siivouspalvelun käydä 1-lapsisessa perheessä. Kyllä vanhemmat yhdessä ehtivät tai erikseen.

Ryöppyä tulee niskaan tämän kirjoituksen jälkeen, mutta antaa tulla. Tämä on MINUN vuodatukseni kaikille teille, jotka ette tiedä mitään kaksosarjesta tai ette edes halua kuvitella sitä.

*Ei ole sama asia onko lapset syntyneet kaksosina tai perävuosina, älkää siis aina verratko niitöä tilanteita: kaksosten kanssa et voi kierrättää vaatteita, et pääse nauttimaan vauva-ajasta, kun et siitä mitään muista, sulla on 2 tasan yhtä avutonta ja ymmärtämätöntä odottamaan vuoroaan ym. Itkua siis piisaa.

*Kaksoset ei ole samanlaiset, vaikka olisivat identtiset. Turha siis ihmetellä jos vain toinen syö tuttia, vain toisella on allergioita, vain toisella on mansikkaluomi, vain toinen ei pysty kävelemään tai puhumaan tavalliseen tapaan ym. Söivätkö omat lapsesi kaikki samalla tavalla tuttia, tai olivatko muuten samasta muotista?

*Kaksosuuteen liittyy paljon muutakin kuin samankaltaiset vaatteet, joilla " leikkiä" .

*Kaksosten vanhemmat sisarukset yleensä jotenkin kärsivät kaksosten syntymästä, koska vanhempien aika ei mitenkään riitä juurikaan muuhun kuin kahden vauvan tarpeisiin vastaamiseen. Yhden (normaali)lapsen syntymä ei voi millään tuoda mukanaan sitä kaaosta, minkä kaksoset aiheuttaa.

Näistä saa olla eri mieltä, mutta jos mieliepiteitänne laitatte vastauksiksi, huomioin vain toisten kaksosten äitien kommentit. Muut eivtä mitenkään voi tietää mitä tämä arki on itkuineen ja varsinkin tupla-iloineen!

Ja huom! Vammaiset yksös tai kaksoslapset on asia erikseen. Sitä arkea ymmärtää myös vain saman kokeneet.

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
24.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan täällä kaksosia ja esikoinenkin on vielä pieni.

Eipä piristänyt mieltä enkä entuudestaakaan ole pystynyt iloitsemaan tästä kaksosuutisesta. Syy ehkä juuri tämänlaiset kertomukset, joita saa lukea JOKA paikasta : /

Vierailija
2/54 |
24.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja eroavatkohan kaksosten vanhemmat useammin, koska heidän arki on niiiiiiiiiin kamalaa ja vaikeaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
24.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mutta, miksi valehtelemaan. En ole ainoa, joka kokee näin, siksi niitä tekstejä olet saanut lukea.

Ote selvää jo nyt raskausaikana että ketkä voi teitä auttaa kun vauvat on syntyneet. Kaikki apu vastaan vaan!

Ja hei, kyllä siitä selviää, hengissä olen minäkin ja tämä on eka vuodatus mitä minnekään kirjoitan ;)

ap

Vierailija
4/54 |
24.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vanhemmat on vielä ihan riekaileina, joten eipä ole hääppöstä sen perheen elämä!!

Vierailija
5/54 |
24.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä yksin pystynyt edes molempia pitämään sylissä. Usein itkin itsekin lasten mukana, kun en tiennyt kumpaa olisin kanniskellut. En todellakaan kaipaa vauva-aikaa kahden vauvan kera, vaikka lapseni ovatkin parasta maailmassa!

Vierailija
6/54 |
24.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksoset ei liiku ennenkuin toinenkaan, kyllä helpommalla pääsee!

Vierailija
7/54 |
24.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 2 lasta, molemmat alle 3 ja meillä kyllä käy siivoaja välillä. Ei siksi ettenkö jaksaisi tai ehtisi vaan siksi, että koen olevani kotona LASTEN vuoksi, en kodinhoitajana. Lasten ollessa hereilä, en tee kotitöitä vaan olen lasteni kanssa.

Kuinka paljon ehdit pitää hauskaa, leikkiä tai nauttia lastesi kanssa olosta, jos pyörität kotia noin tehokkaasti vai käykö teillä lastenhoitaja?

Vierailija
8/54 |
24.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montas päivää olet viettänyt KAHDEN juuri kiipeämään oppineen kanssa? Veikkaan, ette päivääkään...

Se 1-vuotias ei ole enää 1v kun vuotta nuorempi lähtee liikkeelle. Silloin isompi on jo sen verran iso, että joko kuuntelee neuvoja tai hänet voi saada hetkeksi rauhoittumaan leikkien, kirjan tai videon ääreen.

Vierailija
9/54 |
24.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksivuotiashan on jo paljon helpompi hoidettava kuin vauva.

Vierailija
10/54 |
24.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama se on yksöslapsenkin kanssa jotkut äidit pärjäävät hyvin ja toiset tekevät joka asiasta ongelman.

Ja ne joka asiasta valittavat äidit olivat jo ennen lapsia luonteeltaan valittajia.

Vierailija
11/54 |
24.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi kaksosten äiti, vauvat vähän vajaan vuoden ikäisiä. Hyvin ollaan jaksettu ja paljon helpompaa tämä elämä ja arki on ollut kuin mitä kuvittelin. Meillä siis nämä kaksoset ovat ensimmäiset lapset.

Sitäpä tosiaan ihmettelin minäkin ja ihmettelen edelleen miten yhden vauvan/lapsen kanssa kotona oleva äiti valittaa että kun ei kerkeä tehdä mitään muuta kuin hoitaa vauvaa. Toki vauvojen tarpeet on erilaisia, mutta silti... kyllä minä ainakin kerkeän tehdä monet monituiset kotihomaat päiväsaikaan kun olen yksin lasten kanssa kotona. En halua mitenkään ylpeillä tällä, mutta kyllä mä halutessani kerkeän imuroida, luututa, leipoa, pestä pyykkiä yms. Toki en kaikkea yhtenä päivänä, mutta joka päivä kun tekee jotain niin ei hommat kasaannu...:)

Että sinulle kaksosten odottaja, ei se elämä kaksosten kanssa aivan kaaosta ole:D ja kyllä minä muistan lähes kaiken vauva-ajastakin vaikka lähestulkoon yksin olen vauvat hoitanutkin kun mies on päivät töissä. Että ONNELLISTA odotusta ja ennenkaikkea vauva arkea sitten kaksosten kanssa:)

Vierailija
12/54 |
24.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kolme lasta ja varsinkin vauva-ajat olen kokenut tosi helpoiksi jne. Nukkuuhan ne silloin suurimman osan ajasta.

Vierailija
13/54 |
24.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoin vaan, että 1 lapsiselle perheelle siivouspalvelut on turhia. Meillä käy kerran kuussa siivousapua. Ruoat on usein puolivalmiita tai Saarioisten, tottakai elän arkea helpottaen. Muuten en ehtisi mitenkään olla lasten seurassa. Mutta lapset pitää ottaa mukaan kodin töihin, kotityöt on osa jokaisen arkea... Kaksoset on 2 v ja esikoinen 6 v.

Arki rupeaa vähitellen muistuttamaan 3-lapsisen perheen arkea, uskon että Kaksosuuden merkitys lisätyönä vähenee tulevan vuoden aikana kovin, kunhan nyt vaippatouhut saadaan pois.

Kiitos asiallisista kommenteista/kysymyksistä.

Vierailija
14/54 |
24.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tässä ottanut sellaisen ajatuksen päälle, että varaudun pahimpaan ja toivon parasta.

Esikoisen vauva-ajasta on pelkkiä ihania muistoja, joten sellainenkin vauva-arki on onneksi koettuna.

t. 2

Vierailija
15/54 |
24.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaksoset syntyivät keskosina ja silti koen, että meillä on ollut helppoa (uhmaikään saakka ;)). Vauvat nukkuivat ja söivät hyvin ja suunnilleen samoihin aikoihin, että sain itsekin vähän hengähtää. Alle 3kk iässä alkoivat nukkua yöt läpi jne. Siltikään kaksoset eivät mene siinä missä yksikin vauva, mutta ei se aina niin kamalaa ole!

Vierailija
16/54 |
24.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

11

Vierailija
17/54 |
24.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hermostunko heti vai tyydynkö tilanteeseen.

Vierailija
18/54 |
24.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ovat 5v ja nuoremmat 4kk. Aika kivasti on mennyt varsinkin näiden nuorempien kanssa. Vanhemmilla oli aikoinaan enempi vatsavaivoja. Nämä ovat rauhallisia. Toinen vaikuttaa hieman vaativammalta luonteelta, mutta kuitenkin hyvin ollaan jaksettu. Anannan heidän pitää seuraa toisilleen, enkä ole kannellut niin paljon kuin esikoisia. Kuitenkin olemme selvinneet ilman koliikkia ja parhaimmillaan olen saanut nukkua reilut 6 tuntia putkeen heti alusta alkaen. Tissillä ja lisämaidolla mennään. Pienet tarvitsevat niin vähän hoitamistakin. Viihtyvät selkeästi lähellä toisiaan sitterissä ja lattialla. Äkkiä sitä noin 10 vaippaa päivässä vaihtaa. No, kohta on aika aloittaa kiinteät ruuat... Onneksi olen saanut voimani hyvin takaisin synnytyksen jälkeen. On tekemistä toki, kun lähtevät enempi liikkeelle. Uskomatonta muuten, että naapurin koliikkivauva tekee jopa 15 kakkaa päivässä. On siinä äidillä pesemistä. Meillä molemmat tekevät yleensä yhden kakan päivässä, kun vatsa toimii kerralla niin hyvin.

Vierailija
19/54 |
24.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö ymmärrä, että elämäntilanteita on niin monia eikä niistä varmasti vaikein ja raskain ole kaksosten vanhempana oleminen. Mitä tekemistä lapsiluvulla on siivouspalveluiden kanssa?

Taidat olla joko melkoisen nuori, kokematon, tyhmä tai kapeakatseinen. Tiedätkös, meillä jokaisella on vain tämä yksi elämä elettävänä ja lapsuus on ainutkertaista aikaa myös. Ei niitä taivaspaikkoja tai urhoollisuusmitalleja jaeta perustuen lapsilukuun tai elämänraskauteen, mahdetaankohan niitä jakaa ollenkaa ja onko sillä edes merkitystä? Eikö tärkeintä ole elää itselle onnellista, mielekästä ja hyvää elämää, on ne mittapuut kullakin mitkä ovat.

Kaikkea hyvää sinulle. Toivottavasti et kaada katkeruuttasi kaksostesi niskaan!

Vierailija
20/54 |
24.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvaa, joilla paha koliikki ja nukkuvat pieniä pätkiä. Tarkoitan siis, että vauvoja on laidasta laitaan. Kyllä minulle oli helpotus, kun oli kaksi yksivuotiasta, jotka jo kävelivät ym. eivätkä vain itkeneet koko ajan. On se kahden kantaminenkin todella raskasta ja mahdotontakin. Nyt kun kaksoset uhmaiässä, niin ei tunnu missään. Pikku juttu.

Vierailija:

Hermostunko heti vai tyydynkö tilanteeseen.