Voiko korkean älykyysosamäärän omaava ihminen olla köyhä?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Olen itse keskimääräistä huomattavasti älykkäämpi, neurologiset tutkimukset on tehty kymmenen vuotta sitten, jossa asia todettiin. Olen ollut koko työikäni erinäisten sattumusten takia sossun luukulla ruinaamassa rahaa ja ei minulla ole ollut edes mitään hinkua päästä osaksi "normaalia yhteiskuntaa", jossa kilpaillaan toinen toistaan vastaan mm. siten, että kenellä on eniten rahaa. Lapset opetetaan jo lapsesta asti tuohon raharuljanssiin ja sitten kouluissa joutuvat jos ei minkään muun syyn takia kiusatuiksi, niin sitten siihen riittää se, että sulla on köyhät vanhemmat ja halvin mahdollinen puhelin ja vaatteet.
Olen tyytyväinen myös siitä, että kun on sivussa tästä maailman menosta, niin näkee mihin suuntaan normaali maailma on menossa ja että se ei todellakaan ole oikea suunta.
En ymmärrä miksi ihmiset jaksavat juosta niinkin naurettavan asian perässä kuin rahan? Tulisimme kyllä toimeen keskenämme ilman rahaakin, se on vain
Neurologi tekee älykkyystestejä?En ole kuullutkaan...
neuropsykologi tekee ainaki, ja toki normi psykologit.
Käsittääkseni historia tuntee monia eri tieteenhaarojen neroja, jotka ovat kuolleet varattomina.
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni historia tuntee monia eri tieteenhaarojen neroja, jotka ovat kuolleet varattomina.
Tesla
Vierailija kirjoitti:
Olen älykäs ja olen keksinyt kaikenlaisia toteutuskelpoisia keksintöjä, mutta kun niitä tulee jatkuvalla syötöllä, niin en ole ehtinyt niitä realisoida. Ei ole aikaa keskittyä jonkin kehittelyyn, kun uusi idea lyö läpi. Siksi en ole rikastunut.
Olen minäkin toimivan tieteellisen keksinnön tehnyt, mutta tieteellisiä keksintöjä, jotka perustuvat matematiikkaa, ei voi patentoida, koska matemaattisia asioita ei saa patentoida. Kun tekee tieteellisen keksinnön, todennäköisyys, että joku toinen ymmärtää, mistä on kyse, on hyvin alhainen. Alani tieteelliset ykköslehdet eivät voi julkaista juttuani liittyen keksintöön, koska kukaan oman alani proffista ei ymmärrä, mistä siinä on kyse, koska olen mennyt laatikon ulkopuolelle ja käyttänyt runsaasti sellaista matematiikkaa, joka on tuntematon alallani. Vertaisarviointi perustuu siihen virheelliseen oletukseen, että alan proffat pystyvät arvioimaan lukemansa. Näinhän ei todellisuudessa ole asianlaita, kun joku keksii jotain uutta.
Ai niin, köyhä olen kuin kirkon rotta, mutta tyhmäksi minua ei kannata kutsua.
Millä tavoin älykäs? Entä onko älykkyys ja lahjakkuus synonyymeja? Entä kuinka paljon älyn ja lahjakkuuden kehittymistä ohjaa lopulta syvä kiinnostus johonkin aihepiirin?
On toki olemassa syntymälahjakkaita yleisnerojakin, mutta monesti älykkyys tai lahjakkuus tuntuisi kehittyvän ajassa ja kohdistuvan johonkin eriytyiseen elämän osa-alueeseen tai osa-alueisiin.
Voisi ajatella, että moraalisesti älykäs ihminen kokee velvollisuudekseen tehdä jotakin yhteisen hyvän eteen mikäli sattuu olemaan terve.
Tieteellisesti lahjakas ihminen taas ymmärtää monimutkaisia kokonaisuuksia, teorioita ja kaavoja, mutta tunteeko hän sosiaalisesti älykkään tavoin ihmisyyttä; kirjavia lähtökohtia, motiiveita, päämääriä, ajattelua ja tunteita?
Taiteellisesti älykäs tai lahjakas ihminen taas luo mielikuvituksensa ja taitojensa avulla värien, liikkeiden, muotojen, sanojen ja sävelten kauneutta, jota ilman maailma hukkuisi arkiseen tylsyyteen ja harmauteen, filosofisesti älykäs taas ymmärtää ihmisolemuksen metafyysisempää puolta.
Käytännöllisesti älykäs ihminen suunnittelee, rakentaa ja ylläpitää fyysisen arkiympäristön koneineen ja laitteineen, inhimillisesti älykäs ihminen ymmärtää, että tärkeintä ei ole se mitä saa, vaan mitä antaa, ymmärtää että ihmisyys rakentuu myötätunnon ja erilaisuuden hyväksymisen perustalle.
Eivätkö nämä ole vain säteitä samasta lähteestä? Voiko yhtä kutsua toista tärkeämmäksi?
Älykkyyden yhteyttä rikastumiseen on tutkittu, ja älykkyysosamäärä selittää todella vähän rikkaaksi tulemisesta. Oma näkemykseni on, sijoittamisessa ja liiketoiminnassa tarvitaan pääsääntöisesti hyvää intuitiota, joka auttaa näkemään asioita kokonaisvaltaisesti, joka on oleellista, kun seurataan esimerkiksi pörssiosakemarkkinoiden kehitystä ja muutosta.
Olen älykäs ja olen keksinyt kaikenlaisia toteutuskelpoisia keksintöjä, mutta kun niitä tulee jatkuvalla syötöllä, niin en ole ehtinyt niitä realisoida. Ei ole aikaa keskittyä jonkin kehittelyyn, kun uusi idea lyö läpi. Siksi en ole rikastunut.