Voiko korkean älykyysosamäärän omaava ihminen olla köyhä?
Kommentit (69)
Tampereen keskustassa keskellä kirkasta päivää mua lähestyi bussirahahuijari. Vähänkö se kertoi mulle ihmeelliset fantasiatarinat siitä miksi se tarvitsee bussirahaa vähintään 50 euroa että se pääsee naapurikuntaan eli Kangasalaan minne bussilippu maksaa vain 4 euroa... ja vähänkö se kertoi mulle kaikki maailman valheet. Ihan vain huijatakseen mut antamaan sille rahaa. No, en uskonut ainuttakaan hänen valhettaan, eli en antanut hänelle penniäkään.
Hän valehteli 1000 kertaa paremmpin kuin mitä mä ikinä osaisin valehdella. Maailman parhain valehtelija. Onko se älykkyyttä? Olenko mä tyhmä kun en osaa valehdella niin hyvin? Onko maailman kuuluisin valehtelija eli Donald Trump älykäs? Vai onko Donald Trump täysi idiootti joka on oppinut elämässään vain yhden taidon eli valehtelemisen?
Esim poliitikot ja miljardöörit vaikuttaa aivan täysiltä imbesilleiltä. Joilla tosiaankin on idioottimaisuudesta huolimatta vain yksi taito: valehtelun ja esittämisen taito!
Kuka on rikkain: Stephen Hawkins, Albert Einstein, Donald Trump, Elon Musk? Ja kuka on älykkäin? No älykkäin ei ainakaan ole se rikkain!
Vierailija kirjoitti:
Totta kai voi.
Työttömyys.
Työttömiä kodittomia rutiköyhiä yliopistosta valmistuneita kandidaatteja/maistereita/tohtoreita/dosentteja on maailma täpötäynnä. Nuo kaikki miljoonat korkeasti koulutetut ihmiset ovat TYHMIÄ!
Nikola Tesla eli köyhyydessä, ei haitannut muuten mutta ei päässyt kaikkia ideoitansa toteuttamaan. Ainut mihin rahaa tarvitsi oli tiede
Vierailija kirjoitti:
Emme pärjää ilman rahaa. Perusteet löydät vaikkapa luonnosta.
Jaha, mikäs eläin tai puu tämän todistaa?
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä kodittomia rutiköyhiä yliopistosta valmistuneita kandidaatteja/maistereita/tohtoreita/dosentteja on maailma täpötäynnä. Nuo kaikki miljoonat korkeasti koulutetut ihmiset ovat TYHMIÄ!
Älykäs ei kestä painaa paskaduunia jossa saisi jotain palkkaakin?
Voi, tietysti. Älykkyys ei merkitse automaattisesti kunnianhimoa eikä edes hyvää taloudenhallintaa.
Puhumattakaan siitä, että älykäskin voi joutua onnettomuuteen ja päätyä sen seurauksena toimeentulotuen varaan. Tai voi sairastua.
Älykäs lapsi voi joutua kiusatuksi tai omata huonot sosiaaliset taidot. Tai traumatisoitua huonoista kasvuoloista ja päätyä syrjäytyneeksi.
Pohjalle on monta tietä. Moni sellainenkin tippuu, joka ei mitenkään sitä ansaitsisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mietitäänpäs. Juuri nyt vuonna 2024 maailman köyhin maa on Etelä-Sudan. Siellä melkein kaikki ihmiset on aivan jumalattoman köyhiä, köyhempiä kuin mitä ikinä osaat kuvitella. Onko melkein kaikki Etelä-Sudanin asukkaat aivan täydellisiä imbesillejä, tyhmempiä kuin mitä ikinä osaat kuvitella? ONKO? Onko melkein kaikki Etelä-Sudanin asukkaat jotain ihmeen aivottoja ameeboja?
Mun ei tarvitse tohon kysymykseen vastata. Sun tarvitsee vastata. Vastaus riippuu ihan susta itsestä.
Keskimääräinen äo Sudanissa on 72, joka viittää lievään älylliseen kehitysvammaan.
Eikä ole. Ei meillä ole mitään luotettavia, vertailukelpoisia tilastoja Sudanilaisten keskimääräisestä äo:sta. Viimeksi kun selailin jotain näitä ra sistien mukatilastoja eri maiden äo-eroista ja vähän selvittelin, niin siellä oli jotain lukuja, kun tyyliin viidelletoista alle 10-vuotiaalle nigerialaiselle tehty äo-testi, ja siitä sitten otettu luku nigerialaisten keskimääräiseen äo:jo.
Voi olla köyhä ja usein onkin. Tämän hetken tunnetuin puhtaan eli abstraktin matematiikan nero, Grigori Perelman, kieltäytyi vastaanottamasta miljoonan dollarin palkintoa Poincaren hypoteesin todistamisesta, ja lopetti työnsä kokonaan yliopistolla ja päätti elää loppuelämänsä absoluuttisessa köyhyydessä.
Albert Einstein lahjoitti aikanaan Nobel palkintorahat vaimolleen.
Nikola Tesla myi aikanaan patenttioikeutensa pilkkahinnalla ja eli loppuelämänsä köyhyydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsin Mensaan vuonna 1994 ja olen ollut köyhä koko ikäni. Minulla ei ole kunnianhimoa ja vähäjärkinen työhaluton ex-vaimo kruunasi loput.
Miten älykkyys näyttäytyy elämässäsi?
-kysyvvaa
No ehkä laaja-alainen kiinnostus eri asioihin ja yksikseen viihtyminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella älykäs ihminen on melkein aina laiska ja aloitekyvytön. Se merkitsee köyhyyttä.
Ei pidä paikkansa. Terveys voi olla keskimäärin kehnompi, mutta joka ikinen älykäs, ketä tunnen, on myös ahkera. Älyero liittyy siihen ;)
Mä tiedän paljon enemmän laiskoja älykkäitä ihmisiä, kuin ahkeria.
Joo voi. Jos on laiska, tai mielenterveysongelmainen, tai jos on halvaantunut, tai jos on vankityrmässä tai keskitysleirillä vankina. Esimerkiksi nämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsin Mensaan vuonna 1994 ja olen ollut köyhä koko ikäni. Minulla ei ole kunnianhimoa ja vähäjärkinen työhaluton ex-vaimo kruunasi loput.
Miten älykkyys näyttäytyy elämässäsi?
-kysyvvaa
Mensan testissä on mustia ja valkoisia palloja. Ei kovin käytännönläheistä. Oli tuolla näemmä sen verran kunnianhimoa, että meni sinne testiin. Itse pääsin siitä läpi 2001 ja olen aivan aivoton perusjutuissa. Ihan kuin se pala puuttuisi ja olisi korvattu jollain korkealentoisemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella älykäs ihminen on melkein aina laiska ja aloitekyvytön. Se merkitsee köyhyyttä.
Ei pidä paikkansa. Terveys voi olla keskimäärin kehnompi, mutta joka ikinen älykäs, ketä tunnen, on myös ahkera. Älyero liittyy siihen ;)
Mä tiedän paljon enemmän laiskoja älykkäitä ihmisiä, kuin ahkeria.
Ihminen tutustuu itsensä kaltaisiin. Näkemykset eroaa sitä myöten.
Kaikista viisaimmat ihmiset eivät ole varakkaita. Heillä on sellaista tietoa ja ymmärrystä ettei tarvitse.
Älykkyyden lisäksi menestykseen tarvitaan myös monenlaisia muita edullisia persoonallisuudenpiirteitä, elämänhallintataitoja, ympäristön tukea ja paljon onnea matkaan. Todellakaan pelkkä äly ei riitä.
Voi olla jopa pitkäaikaistyötön. Voi olla vaimoton ja lapseton. Joku keskiverto senkun porskuttaa ohi.
Työttömyys on nykyajan köyhyyttä aiheuttava tekijä vaikka olisi se älykkäämpi koulutettukin.