Vähän ihmettelen näitä köyhyystarinoita
Mulla ei ole ikinä ollut vakituista työpaikkaa, omistusasuntoja, säästöjä eikä yhtään mitään, mutta olen silti saanut rahat riittämään eikä ole tarvinnut olla nälässä. Mihin näiden ihmisten rahat oikein uppoaa?
T. Yh-äiti
Kommentit (580)
Työttömiä on myös palkkatuella päiväkodissa lapsia hoitamassa, kouluissa koulunkäyntiavustajina, uimahalleissa uimavalvojina, kaupungin puutarhatoimessa leikkaamassa ruohikoita kesäisin ja haravoimassa puisto-alueita syksyllä.
Monessa artikkelissa on tullut vastaan et perheillä on lemmikkejä, monenlaista kulkupeliä, paljon elektroniikkaa (puhelimet, pleikat, läppärit jne), asutaan isoissa asunnoissa, on värjättyä hiusta/tekoripisiä ym. Niin onko tämmöiset tapaukset oikeasti niin köyhiä, kun annetaan ymmärtää? Ottaen huomioon monet seikat. Tai sitten artikkeleissa ei kerrota kaikkea, esim. kummit ja mummit voivat ostella kaikkea lahjaksi perheelle, tai maksetaan menoja/laskuja perheen puolesta.
En jaksa lukea kaikkia kommenttia läpi, ap:lle vastaan.
Asumme Pohjois-Suomessa pienessä kunnassa. Olemme olleet toimeentuloasiakkaina vuosia, mieheni loukkaantui 36 vuotiaana työtapaturmassa, noin 20 vuotta sitten, ei ole sen jälkeen tervettä päivää nähnyt eikä ole pystynyt olemaan yhtään päivää täysaikaisessa työssä. Ja kun muutamasta paikasta loukkaantuu, eikä pysty harrastamaan liikuntaa, alkaa koko kroppa antaa periksi vuosien saatossa. Kuntouttavaa työtä, työttömänä, sairaslomalla. Nyt muutaman vuoden työkyvyttömyyseläkkeellä. Ei ollut kerennyt työeläkettä kovin paljon kertyä.
Meillä oli useampi pieni lapsi silloin, minä hoidin lapsia, kun mieheni ei siihen pystynyt. Täällä ei kovin paljon ole ollut töitä tarjolla, itse olen ollut palkkatuella töissä, osa-aikatyössä, uupunut tästä perhe-elämästä ja nyt opiskelen kuntoutustuella.
Eli hyvin hyvin pienet tulot, vähän yli 2000 € yhteensä. Tuohon ei ole laskettu toimeentulotukea, koska emme saa joka kuukausi.
Lääkekulut on joka kuukausi useampi satasen. Terveydenhuoltomenoja lähes kuukausittain. Nuo pitää itse maksaa, jos emme saa toimeentulotukea eli ttt.
Ttt lasketaan kunnittain/kaupungittain, meidän pienellä paikkakunnalla ei taida kovin paljon olla perheellisiä ttt saajia, vaan yksin tai kaksin asuvia "laitapuolenkulkijoita", jotka asuvat pienissä asunnoissa ja pääasia heillä on, että saavat sen alkoholin, nälkääkin voi nähdä.
Jos asuisimme esim Oulun lähistöllä, jossakin kunnassa, saisimme paljon enemmän ttt, koska siellä on enemmän perheellisiä ttt saajia. Ttt lasketaan paikkakunnan keskiarvo ja sen mukaan saa tukea asumismenoihin. Sähkön voi kilpailuttaa, mutta sähkönsiirtoa ei ja meillä sattuu olemaan Caruna, jolla on Suomen kalleimpia hintoja, onko 3 tai 4 kallein.
Ehkä vuokra olisi kalliimpi, mutta kasvaville lapsille pitää saada vaatetta, kenkiä joko uutena tai käytettynä, siellä on enemmän valikoimaa ja on julkiset kulkuvälineet.
Täällä pari pientä liikettä ja yks kirpputori. Maksa kalliimmat hinnat tai tilaa netistä ja maksa postimaksuja. Oma auto on pakko olla, kun ei ole julkista liikennettä.
Eli normaaliin asumiseen ja lasten tarvikkeisiin menee huomattavasti enemmän rahaa, kuin vaikka kaupunkien läheisyydessä tai Etelä-Suomessa.
Miksi emme sitten muuta täältä, meidän lapsilla on adhd:ta, kehitysviivästymään. Joku käynyt koulun pienryhmässä, jollakin ollut vai osassa helpotettuja kirjoja ja käynyt tukiopetuksessa.
Koulun opettajat ja avustajat tuntee meidän perheen, en jaksais lähteä alusta uudella paikkakunnalla kertomaan kaikkia. Sukulaisten tukiverkko ollut hyvä, tukiperhe oli vuosia sama. Sossussa tuntevat meidät. Jos muuttaisimme, kerro kaikki uudestaan.
Ja ihan perusruoka maksaa S- ja K- marketissa enemmän kuin Cittarissa, Prismassa tai Lidlissä.
Harrastukset on onneksi ilmaisia tai sossusta olemme saanu avustusta.
Tuli pitkä teksti, mutta toivottavasti AP jaksat lukea ja ymmärtää vähän enemmän meitä köyhiä.
Vierailija kirjoitti:
Elämänhallintaongelmat. Itse olen myös yh, pätkätöissä, opiskelija, pienet tulot, ei omistusasuntoja. Säästöjä on, jopa sijoituksia.
Mutta mulla on elämänhallinta kunnossa, eli osaan suunnitella tulevaa ja hallita omaa rahankäyttöä ja impulsseja. Monella ei näitä taitoja ole, sen sijaan on esim. kasa mt- ja päihdeongelmia.
t. Yh
Yh- ja elämä hallinnassa? Hm
"Paikallisen sopimisen uudistus etenee."
https://valtioneuvosto/-//1410877/paikallisen-sopimisen-uudistus-etenee
En lukenut koko ketjua enkä tiedä mistä viimeiset sivujen riita oikein kumpuaa, mutta kyllähän elämän valinnat monella pienituloisella on aika lailla käsittämättömät. Pari elävää esimerkkiä omasta lähipiiristä: Ystävä on aina ollut hyvin pienipalkkaisissa töissä, eikä mieskään ole kummoisesti tienaava. Silti koti on täynnä eläimiä, ja ystävä oikein kehuu kuinka heillä on tapana aina viikonloppuisin juoda hyvää viiniä. Kun he kutsuvat kylään, pitää tarjottavat viedä mukanaan, koska "meillä ei ole varaa tarjota ruokaa vieraille". Mutta sitten tuo eläinkatras ja jokaviikonloppuinen viinin lipittäminen...
Myös toinen ystävä täyttää kotinsa eläimillä. On kissaa, on koiraa. Lisäksi shoppailee varsin pakonomaisesti. Hänellä on aika hyvät palkkatulot, mutta palkka ei riitä kuitenkaan ylimääräisin eläinlääkäri- ym. kuluihin, eikä hän saa mitään säästöön. No, perintöä on reilusti tulossa aikanaan, mutta siihenkin voi mennä helposti vielä vuosikymmen tai pari.
Itse suhtaudun nykyään hyvin varauksella kun puhutaan jonkun tietyn henkilön tai perheen köyhyydestä. En myöskään ymmärrä mitä media - lähinnä YLE - hakee tekemällä juttuja "köyhistä", kuten tuo uusin juttu 4 lapsen yksinhuoltajasta. Miksi meidän maksamilla veroilla pitäisi kustantaa joillekin leveä elämä? On aivan oikein, että saa juuri ruuan pöytään ja elämisen välttämättömyydet hankittua, eikä yhtään enempää.
"Paikallisen sopimisen uudistus etenee."
https://valtioneuvosto/-//1410877/paikallisen-sopimisen-uudistus-etenee
https://valtioneuvosto.fi/-//1410877/paikallisen-sopimisen-uudistus-ete…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuet vastikkeelliseksi.
Totta, kaikki yritystukia saaneet yhtiöt jotka on masanut tuet osinkoina suroaan omistajilleen pitää kansallistaa ja laittaa johtoporras vankilaan.
Ymmärrätkö sinä reppana nyt lainkaan, että ilman niitä yritystukia jouduttaisiin sinunkin saamia almuja leikkaamaan vielä enemmän kun verotulot pienenisi entisestään?
Ymmärrätkö sinä että minua ei kiinnosta, työnteon välineet uuteen jakoon ihmisille jotka ei ole täysin vieraantunteita todellisuudesta ja kiittämättömiä.
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on määräaikaisina valtion virastoissa ja kaupungin.
onko kusta päässä? vai miks jankutat.
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua enkä tiedä mistä viimeiset sivujen riita oikein kumpuaa, mutta kyllähän elämän valinnat monella pienituloisella on aika lailla käsittämättömät. Pari elävää esimerkkiä omasta lähipiiristä: Ystävä on aina ollut hyvin pienipalkkaisissa töissä, eikä mieskään ole kummoisesti tienaava. Silti koti on täynnä eläimiä, ja ystävä oikein kehuu kuinka heillä on tapana aina viikonloppuisin juoda hyvää viiniä. Kun he kutsuvat kylään, pitää tarjottavat viedä mukanaan, koska "meillä ei ole varaa tarjota ruokaa vieraille". Mutta sitten tuo eläinkatras ja jokaviikonloppuinen viinin lipittäminen...
Myös toinen ystävä täyttää kotinsa eläimillä. On kissaa, on koiraa. Lisäksi shoppailee varsin pakonomaisesti. Hänellä on aika hyvät palkkatulot, mutta palkka ei riitä kuitenkaan ylimääräisin eläinlääkäri- ym. kuluihin, eikä hän saa mitään säästöön. No, perintöä on reilusti tulossa aikanaan, mutta siihenk
Tiedätkö, että hyvätuloisilla voi olla omistusasunto, kesämökki, matkustavat ulkomailla, käyvät jääkiekko-otteluissa, lapsilla kalliita harrastuksia.
Moni kauppa on käyttänyt palkattomia työkokeilijoita, joilla on lapsia, vaikka kauppa on tehnyt hyvää tulosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonoihin valintoihin, temuun, talonrähjään ja lemmikkeihin.
En tunne enkä tiedä yhtään pummia kuka asuisi talonrähjässä. Kyllä ne vuokrakopissa asuu kerrostaloissa.
Aina kun telkkarissa haastatellaan jotain köyhää työtöntä niin se asuu jossain hevon kuusessa ja lämmittää 1-2 ihmiselle jotain 300 neliön mökin rähjää ja sitten on vielä ne 4 isoa koiraa ja mahdollisesti muita elukoita.
Olen itse myös ihmetellyt joidenkin valtavaa lemmikkilaumaa. Luulisi, että yksi tai kaksi pienehköä lemmikkiä riittää. Tosin niistäkin koituu eläinlääkärin laskuja ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuet vastikkeelliseksi.
Totta, kaikki yritystukia saaneet yhtiöt jotka on masanut tuet osinkoina suroaan omistajilleen pitää kansallistaa ja laittaa johtoporras vankilaan.
Ymmärrätkö sinä reppana nyt lainkaan, että ilman niitä yritystukia jouduttaisiin sinunkin saamia almuja leikkaamaan vielä enemmän kun verotulot pienenisi entisestään?
Ymmärrätkö sinä että minua ei kiinnosta, työnteon välineet uuteen jakoon ihmisille jotka ei ole täysin vieraantunteita todellisuudesta ja kiittämättömiä.
Näin, sitä saa mitä tilaa, tilauksessa lukee ihan selkeästi "verinen sosialistinen vallankumous kansan todellisuudesta vieraantuneen eliitin syrjäyttämiseksi".
-sivusta huutelija
Kaupan alalla noin 60 % tekee osa-aikatyötä. Työtunteja ei saa enempää.
Pitäisikö katsoa kauppojen tulokset, paljonko on voittoa tehty.
364 jatkaa, osa lapsista jo aikuisia ja opiskelevat toisella paikkakunnalla, mutta asuntolassa, kun ei ole varaa maksaa vuokraa asunnosta ja asuntolassa ei saa asua vkl ja lomilla. Heidän yli 18 v opintotukensa otetaan huomioon meidän asumistuessa, koska vakituinen osoite on meillä.
Edes opintotuki ei riitä vkl koulu-koti-koulu linja-automaksuihin. Silti se otetaan huomioon tulona.
"Eläkkeitä maksetaan 37,8 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
"Ansiosidonnaista maksettiin viime vuonna vain 1,9 miljardia." https://www.tyj.fi/tilastot/
Mutta ansiosidonnaisesta leikattiin lapsikorotukset pois ja se porrastettiin.
Vierailija kirjoitti:
Myös toinen ystävä täyttää kotinsa eläimillä. On kissaa, on koiraa. Lisäksi shoppailee varsin pakonomaisesti. Hänellä on aika hyvät palkkatulot, mutta palkka ei riitä kuitenkaan ylimääräisin eläinlääkäri- ym. kuluihin, eikä hän saa mitään säästöön. No, perintöä on reilusti tulossa aikanaan, mutta siihenk
Varauksella kannattaa suhtautua lehtien tarinoihin köyhistä. Just esim kun kaikkea ei välttämättä kerrota niissä ja jos on taloudenpito-ongelmia niin niistä ei hiiskuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on velaton omistusasunto eikä mitään muutakaan velkaa niin työttömälle omistusasujalle jää käteen ansiosidonnainen tai työttömyystuki. Näin ollen velattomalle omistusasujalle jää enemmän rahaa käteen kuin työttömälle vuokralla asujalle.
Siitä velattomasta omistusasunnosta maksetaan yhtiövastike. Omistusasuntoon ei saa asumistukea. Monissa taloyhtiöissä on jouduttu nostamaan vastikkeita.
Näköjään kaikilla ei ole käsitystä siitä, ettei se velaton omistusasunto ole ilmainen sitten kun asuntolaina on maksettu.
Joo, mutta se vastike saataa olla 150e/kk sellaisesta asunnosta, josta maksaisit vuokraa 700e/kk.
Eiköhän kaikki ymmärrä, että asuminen ei koskaan ole ilmaista, oli asunto sitten oma tai vuokralla. Miten se asuminen voisi olla ilmaista, kun kuitenkin kulutamme sähköä ja vettä ja ne maksaa, samoin autopaikat ym. Tyhmä on se, joka luulee, että asua voi ilmaiseksi.
Kuka nuo kaikki meille maksaisi niin , että itse vain asuisi ilamaiseksi?
"Yli 24 prosenttia palkasta menee eläkkeisiin, ja se on enemmän kuin koskaan ennen.
Eläkerahoista vain noin viidennes tulee aiemmin maksetuista ja rahastoihin sijoitetuista rahoista.
Tänään eläkkeellä olevien ihmisten eläkkeistä pääosa rahoitetaan tänään työtä tekevien ihmisten ja heidän työnantajiensa työeläkemaksuilla. "
" Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta. " https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämänhallintaongelmat. Itse olen myös yh, pätkätöissä, opiskelija, pienet tulot, ei omistusasuntoja. Säästöjä on, jopa sijoituksia.
Mutta mulla on elämänhallinta kunnossa, eli osaan suunnitella tulevaa ja hallita omaa rahankäyttöä ja impulsseja. Monella ei näitä taitoja ole, sen sijaan on esim. kasa mt- ja päihdeongelmia.
t. Yh
Yh- ja elämä hallinnassa? Hm
Niin, sivusta pakko kommentoida että minä esimerkiksi olen yh koska mieheni kuoli tapaturmaisesti lasten ollessa pieniä. Mitä se mielestäsi kertoo minun elämänhallinnastani?
ostetaan valmisruokia kun pitäisi itse tehdä, järjen käyttökin voi olla huonoa, joillakin ei vaan äly pelaa normaalisti