Tipaton tammikuu 2025
Kuluvaa vuotta on enää pari viikkoa jäljellä, ketkä muut aikovat pitää tipattoman tammikuun?
Kommentit (248)
Tammikuun taukoa täälläkin. Ajattelin että pahinta pakkasten aikaa niin hyvä sauma pitää tauko polttelusta. Vähän yli viikko nyt ilman ja ei tässä mitään ihmeellistä. Vähän tylsempää tietenkin mutta siinäpä ne oireet kun en pössyttele.
Viikonloppu meni hienosti alkoholittoman skumpan ja teen merkeissä. Pidin tipatonta 75 päivää ennen pikkujouluja ja suurimman muutoksen huomasin vasta kolmen viikon tipattomuuden jälkeen - tsemppiä niille jotka odottelee parempaa fiilistä, kyllä se sieltä tulee!
Vaikka mulla ei ollut kuin reilu parin viikon jakso jolloin nautin alkoholia ennen tätä tipatonta niin kyllä sen heti unen laadussa ja kasvojen ihossa huomaa. Ja lähden tämän tammikuun jälkeen tavoittelemaan sitä 100 päivää.
Try Dry
Paha Nuutti vie joulun pois.
Tänään raivasin viimeisetkin joulukoristeet ja nakkasin jo parhaat päivänsä nähneen kuusen pihalle. Minulla joulunvietto loppuu Loppiaiseen, mutta perheessä asuu myös jouluihminen joka vannoo Nuutinpäivän nimeen.
Illalla kotiin palatessamme kävimme ruokaostoksilla ja puolison mukaan lähti 24-päkki olutta. Raivostutti ja harmitti, mutta kun aikuinen ihminen ei puhetta usko niin ei mahda mitään. Pari päivää ja kohta taas kauppaan. Itselläni on alkon suhteen ollut yllättävän helppoa verrattuna viime tammikuuhun jolloin "viinanhimo" oli aikamoinen ja sitten repsahdinkin 24 päivän jälkeen. Nyt alkoholi vain viivähtää pikaisesti mielessä, mutta varmaankin ihan vain vanhan tavan vuoksi eikä siksi, että sitä oikeasti haluaisin. Tai siis, osa minusta ehkä haluaisi, mutta suurempi osa ei missään nimessä. Ruoka-asioita sen sijaan on vaikeampi saada päässä parempaan järjestykseen eli syömisiäni en ole vielä kunnolla saanut kuriin. Yritystä on, mutta menestys ei päätä huimaa. Kun en ota olutta tai viiniä, otankin liian usein välipaloja? Koko ajan on nälkä tai siis kuvittelen sen nälän. Täytynee keksiä joko mahdollisimman vähäkalorinen ja ehdottomasti 0% juoma jolla addiktioitani tyydyttää. Vesi vanhin voitehista? Sitten juostaan vessassa, mutta jos se estäisi napostelun niin ehkä sen kestää. Ihmisen pää on hullu! Itsekuri, missä olet?
Nukkumisvaikeuksia yhä, olo muuten hyvä, mutta pikkaisen meinaa hermo kiristyä. Onneksi vain pikkaisen, sillä viime tammikuussa olin ihmishirviö.
t. Koivu
Mukavaa viikon alkua kaikille.
Nukkumiset täälläkin olleet viime päivinä vähän heikommalla, vaikka tammikuun ensimmäisen viikon nukuin todella makeita unia. En tiedä mistä levottomat yöt nyt johtuvat, voi olla mitä tahansa, kun en enää vuosiin ole ollut mikään sikein nukkuja. Muuten menee mukavasti, ei ihmeempiä mielitekoja.
Päivä 13. -Tomsku
Sitähän ollaan pian jo yli puolivälin, en tajunnutkaan että on jo päivä 13 :)
Koivu kaipali alkoholitonta juotavaa, mulle uppoaa hyvin Kevyt Olo mansikka ja passion + hukkahedelmät kivennäisvesi, lähes kaloriton ja myös sokeriton!
Itse olen nukkunut hyvin, ainoastaan häiritsee unet joissa vahingossa hörppään viinilasista ja tuleva yö voi olla haastava kun on tuo täysikuu.
Try Dry
En pystynyt olemaan juomatta koko tammikuuta. Eilen alkoi polttelemaan pahasti ja lähdin paikalliseen tarkoituksena ottaa parit.
Siihen tuli jotain sällejä ja saivat houkuteltua jatkoille. Siinä meni yön pikkutunteina sitten seksitön tammikuukin samalla.
Nyt kaduttaa vaikka onkin tyydytetty olo. Ei ole helppoa tämä särmänä pysyminen. No, onhan tätä kuuta vielä jäljellä.
Thin-Liza
Kiitos Try Dry vinkeistä. Täytyykin juomahyllyjä katsella "sillä silmällä" kun huomenna on taas ruokatäydennyksen vuoro eli mars kauppaan. Jännä juttu tämä ihmisen korvien väli, sillä tunti söin puuroa runsaalla raejuustolla, ja jo nyt luulen kuolevani nälkään. Luulotautia! Täytyy siis juoda vettä kuin kameli. Yöllä heräsin ja tunsin voimakasta kaipuuta makeaan väkevään viiniin. Hullua tämäkin, enhän edes ole makeiden viinien ystävä. Mikähän mieliteko seuraavaksi? Pontikkako?
T. Koivu
Toinen viikko takana. Yöt olen nukkunut kuin pieni porsas. Olo on ollut virkeämpi ja en tiedä kuvittelenko vain, mut farkut tuntuu vähä löysemmiltä vyötäröllä. Aika helposti meni tämä viikko. Tietenkin olutta on edelleen tietyissä tilanteissa tehnyt mieli, mutta hyvin olen pärjännyt ilmankin. Yhden alkoholittoman Heinekenin join ja totesin, että se on vain itsensä kiusaamista minun kohdalla. Vissy on hyvä! Eiköhän ainakin tämä tammikuu mene mukavasti näin. Tsemppiä kaikille!
mikael
Tässä ollaan oltu tammikuu toistaiseksi tipattomalla, ihan vaan läpällä. Viinin ystävä täälläkin 🙋🏻 Viikonloppuisin menee helposti 2 tai 3 litran pänikkä ja usein viikollakin jo tiistaina tekee mieli hakea pullo. Ehkä myös ke tai to. Ja sitten ollaankin sopivasti viikonlopussa ja saa ottaa oikein luvan kanssa 😅
Halusin kokeilla ekan kerran ikinä tipatonta, että onko juominen tapa vai riippuvuus, ja kun on menossa päivä 16, voin todeta että tapa on. Ei mulla ole ollut mitään vapinoita, univaikeuksia tai hillitöntä halua ryypätä. Suurkuluttaja olen taatusti, mutta en alkoholisti. Viikonloput on olleet tylsiä ja pitkiä, kun telkkarin ääressä ei olekaan ollut sitä pulloa/pänikkää ja lasia.
Yhtään ei ole paino pudonnut tai iho kirkastunut, kun muutenkin hoidan ihoani hyvin ja pyrin syömään terveellisesti ja monipuolisesti, paitsi krapulassa. Mutta hyvin harvoin on darraakaan ollut.
No semmoisen olen huomannut, että vatsa toimii paremmin nyt kuin silloin kun viiniä on mennyt arkena ja viikonloppuisin. Hirmu usein ulosteet on olleet löysiä ja kellertäviä, mutta nyt kiinteitä ja ruskeita. Kai se maksa toimii heti paremmin kun sen ei tarvitse polttaa alkoholia 3-4 päivää viikossa.
En tiedä vedänkö koko kuukautta tipattomana, kun selvästikin voin olla juomatta kun päätän. Ja onhan viinin kanssa elokuvien katselu, juhlat ja kaikki hauskempaa. Siivoaminenkin, kun voi palkita itsensä viinillä kun asunto on puhdas ja pyykit pesty ja viikattu kaappiin 😄
Nimimerkkini olkoon vaikka Tammenterho
Mulla on jo toinen tipaton päivä menossa👍
Päivä 16, ollaan yli puolen välin! Ensimmäiset hieman haastavammat hetket koettu eilen ja tänään, kyllä olisi punaviini maistunut, ei voi mitään. Mieliteot ajoittuvat selkeästi iltapäivän hetkiin, jolloin olin joko väsynyt ja jotenkin ärsyyntynyt, tai vaihtoehtoisesti saavuttanut jotain tai onnistunut jossain. Näiden hetkien myötä iski mieliteko joko hoivata tai palkita itseäni iltaviinillä.
Tilanteet olivat kuitenkin suht helposti hallittavissa, joten eteenpäin kuten mummo lumessa.
-Tomsku
Vierailija kirjoitti:
Päivä 16, ollaan yli puolen välin! Ensimmäiset hieman haastavammat hetket koettu eilen ja tänään, kyllä olisi punaviini maistunut, ei voi mitään. Mieliteot ajoittuvat selkeästi iltapäivän hetkiin, jolloin olin joko väsynyt ja jotenkin ärsyyntynyt, tai vaihtoehtoisesti saavuttanut jotain tai onnistunut jossain. Näiden hetkien myötä iski mieliteko joko hoivata tai palkita itseäni iltaviinillä.
Tilanteet olivat kuitenkin suht helposti hallittavissa, joten eteenpäin kuten mummo lumessa.
-Tomsku
Kuinka usein, mitä ja millaisia määriä sä olet juonut yleensä? Mikä on sun motivaattori kuivaan tammikuuhun; terveys, itsehillintä, laihdutus, huoli omasta juomisesta vai jokin muu?
-Tammenterho
Vierailija kirjoitti:
Tässä ollaan oltu tammikuu toistaiseksi tipattomalla, ihan vaan läpällä. Viinin ystävä täälläkin 🙋🏻 Viikonloppuisin menee helposti 2 tai 3 litran pänikkä ja usein viikollakin jo tiistaina tekee mieli hakea pullo. Ehkä myös ke tai to. Ja sitten ollaankin sopivasti viikonlopussa ja saa ottaa oikein luvan kanssa 😅
Halusin kokeilla ekan kerran ikinä tipatonta, että onko juominen tapa vai riippuvuus, ja kun on menossa päivä 16, voin todeta että tapa on. Ei mulla ole ollut mitään vapinoita, univaikeuksia tai hillitöntä halua ryypätä. Suurkuluttaja olen taatusti, mutta en alkoholisti. Viikonloput on olleet tylsiä ja pitkiä, kun telkkarin ääressä ei olekaan ollut sitä pulloa/pänikkää ja lasia.
Yhtään ei ole paino pudonnut tai iho kirkastunut, kun muutenkin hoidan ihoani hyvin ja pyrin syömään terveellisesti ja monipuolisesti, paitsi krapulassa. Mutta hyvin harvoin on darraakaan ollut.
No
Hyvä, että olet lähtenyt haastamaan itseäsi.
Haluan sanoa sen pointin,että riippuvuus ei välttämättä ole vain fyysistä riippuvuutta vieroitusoireineen. Se fyysinen riippuvuus on muutoinkin se "helpoin" hoidettava. Psyykkinen riippuvuus sekä henkinen riippuvuus on salakavalampia ja edellyttää kokonaisvaltaisempaa muutosta ajattelussa ja tunnetasolla. Pohdi myös, mihin tarpeisiin juot? Miksi et "käytä" muita keinoja noiden tarpeiden täyttämiseen? Puuttuuko elämästä "jotain" jos joutuidit luopumaan alkoholista kokonaan? Ihmisellä jolla ei ole ongelmaa,ei myöskään alkoholi pyöri ajatuksissa säännöllisesti. Alkoholin rooli on sika neutraali eikä haittaa,jos sitä ei ole saatavilla esim.viikonloppuisin.
Riippuvuutta kuvaa paremmin suhde alkoholiin kuin käytetty määrä. Kuinka tärkeä rooli sillä on ja kuinka pakonomaista oma käytös sen suhteen on. Alkoholismiin kuuluu myös kieltäminen. Joskus siis läheiset voivat myös sanoa jotain mahdollisesta ongelmasta.
Tsemppiä itsensä haastamiseen täältä!
Lyhyesti: pidän viinin mausta ja nousuhumalan tunteesta. Ei siinä sen kummempaa.
-Tammenterho
20. kuiva päivä alkaa. Kyllä tähän alkaa tottua. Nukun sikeästi ja energiaa riittää. Huomaan pohtivani, että jättäisin lopullisesti alkoholin pois elämästäni. Se on varastanut liian monta päivää.
Hei,
Täällä taas minäkin, Ope, kuten jo varmaan 7-10 vuonna aiemminkin. Siis ihan tapa tämä tipaton alkuvuoteen. Olen ollut yleensä sinne hiihtolomaan asti ja näin tänäkin vuonna meinasin. Mennyt niin helposti tää alku, että oikeastaan unohtui tämä vertaistukiketju täällä palstalla...
Mä olen tässä muutaman vuoden välillä pyöritellyt mielessä lopettamista kokonaan, mutta taidan olla kuitenkin niin rakastunut tohon viinin makuun, että en tiedä haluanko kuitenkaan siitä luopua. Ja täytyy sanoa, että vähän ajatus ystävien kanssa pidetyistä illanistujaisissa, reissuista ja mökkiviikonlopuista mietityttää myös. Meillä selvästi näihin kuuluu aina hyvä ruoka ja hyvä viini. Tippuisko sitä porukan ulkopuolelle?
Tosin se, että vähän saisin irrotettua pe-la tapaa juoda sitä viiniä se pari-kolme lasia, joskus enemmänkin, niin se vois olla nyt vihdoin oikeasti tavoite. Ainakin jättää se perjantainen itsensä palkitseminen työviikon päälle. Ei tässä nuorukainen, täytyy ajatella omaa hyvinvointia myös vanhempana!
Mutta kiva, että mukana 'vanhoja tuttuja', kyllä me taas tää hoidetaan!!
Ope
Täällä samat fiilikset kuin Tomskulla. Kyllä tänään tekisi mieli olutta ja viiniä, ekaa kertaa kunnolla tässä tipattomassa, eli aika hyvin tähän asti on saanut olla taistelutta. Ei kyllä tule langettua houkutuksiin, on tämä tipaton niin monesti tullut aiempina vuosina taputeltua. Jotenkin muistelen, että toinen ja kolmas viikonloppu ovat aiemmin olleet ne kaikkein vaikeimmat.
Tammenterho, jos kerran se on niin helppoa, niin miksi et jatkaisi ainakin kuun loppuun? Kahden, kolmen kuukauden tipattomuus tekee meidän kaltaisille tissuttelijoille todella hyvää esimerkiksi maksaterveyden kannalta. Ja kun olet pidemmän pätkän tissuttelematta, niin ehkä niistä viikonlopun vapaista pikku hiljaa tulee vähemmän tylsiä selvinpäin?
-Jone
Tänään tosiaan ekaa kertaa tekis jotain mieli, mutta en aio sortua. Ollut aika raskas työviikko ja viini/olut rentouttaa. Pitäis varmaan keksiä parempia rentoutumiskeinoja.
Jotain sellaista. Olen addiktoituvaa sorttia. Onneksi en ole koskaan kokeillut huumeita tai uhkapelejä. Shoppailukin pysyy paremmin hallinnassa selvinpäin.