Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tipaton tammikuu 2025

Vierailija
15.12.2024 |

Kuluvaa vuotta on enää pari viikkoa jäljellä, ketkä muut aikovat pitää tipattoman tammikuun?

Kommentit (248)

Vierailija
121/248 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sinnitellään myös ilman alkoholia. Ei epäilystäkään etten ole koko kuuta ilman alkoholia. Yhtä selvää on että olen jonkin sortin alkoholisti. 

Vierailija
122/248 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se mahtavaa herätä pirteänä uuteen päivään! Mulla on alkoholitonta skumppaa aina jääkaapissa mutta eilen en ottanut sitäkään, ihan vesi ja teelinjalla vaan.

Olen tässä samalla yrittänyt siistiä myös valintoja ruoan suhteen, enemmän luomua ja lähiruokaa siis. Sama operaatio on menossa kosmetiikan kanssa, myrkyt pois ja luonnonkosmetiikkaa tilalle.

Ihanaa alkoholitonta viikonloppua kaikille!

Try Dry

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/248 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkakaa samaan malliin. Mun tipaton alkoi 2 vuotta sitten ja jatkuu yhä. Viikonloppuryyppämisestä pääsee eroon. 👍😁

Vierailija
124/248 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tod. Oon ollu 9kk raskaana. Tammikuussa saa pitkästä aikaa nauttia alkoa kun vauva syntyy ihan just.

Vähintään vauvavuosi tulisi olla tipatonta.

Ruotsissa tuodaan synnärillä kuohuviinilasit vanhemmille.

Alkoholistin toki kannattaa jatkaa tipatonta vauvan syntymän jälkeenkin ja mielellään loppuelämä.

Vierailija
125/248 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkakaa samaan malliin. Mun tipaton alkoi 2 vuotta sitten ja jatkuu yhä. Viikonloppuryyppämisestä pääsee eroon. 👍😁

Wau, hyvä sinä! Miten on vaikuttanut kaikkiin juhliin, ystäväpörukoiden yhteisiin rientoihin, reissuihin...?  Mä toivoisin, että pääsisin siihen, että normi arki ja normiviikonloput pystyis olla aina holittomalla ja sitten lomilla yms. vois nauttia etenkin viiniä ruuan kanssa. Se tuntuu vaikealta edes ajatuksena jättää kokonaan. Nyt tosin aika harvassa on ne normi viikonloputkin, jolloin ei ole tullut viinipulloa korkattua...

Ope

Vierailija
126/248 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi siitä pitäisi päästä eroon? Miksi ihminen ei saisi rentoutua ja nauttia elämästä niin kuin haluaa? Samantien kieltolistalle myös satunnaiset herkut ja roskaruoat, makeiset ja jäätelöt, niin ai että kun voi taputtaa itseään olalle kun on hieno ihminen. 

Paskat, sanon minä. 

Eiköhän me viinintissuttelijat olla pikkusen eri viivalla kuin ne, jotka vetää vodkapullon päivässä ja aamu alkaa ryypyllä eikä kahvilla. 

Tammenterho 

Vierailija
127/248 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi siitä pitäisi päästä eroon? Miksi ihminen ei saisi rentoutua ja nauttia elämästä niin kuin haluaa? Samantien kieltolistalle myös satunnaiset herkut ja roskaruoat, makeiset ja jäätelöt, niin ai että kun voi taputtaa itseään olalle kun on hieno ihminen. 

Paskat, sanon minä. 

Eiköhän me viinintissuttelijat olla pikkusen eri viivalla kuin ne, jotka vetää vodkapullon päivässä ja aamu alkaa ryypyllä eikä kahvilla. 

Tammenterho 

Mahtavaa itsepetosta. Tuommoiset "viinintissuttelijat" ovat yhtälailla alkoholisteja kuin vodkapullo päivässä -tyypit, jos eivät pysty juomisesta kokonaan  luopumaan.

Alkoholi on hermomyrkky, joka muuttaa aivokemiaa vähitellen. Säännöllinen juominen sairastuttaa kehon ja psyyken paitsi siltä tissuttelijalta, myös hänen läheisiltään. Alkoholia ei voi mitenkään verrata esim. jäätelöön tai mihinkään herkkuun. Vai kuinka monta väkivallantekoa tai onnettomuutta tiedät, jotka on tehty jäätelön vaikutuksen alaisena?

Vierailija
128/248 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä samat fiilikset kuin Tomskulla. Kyllä tänään tekisi mieli olutta ja viiniä, ekaa kertaa kunnolla tässä tipattomassa, eli aika hyvin tähän asti on saanut olla taistelutta. Ei kyllä tule langettua houkutuksiin, on tämä tipaton niin monesti tullut aiempina vuosina taputeltua. Jotenkin muistelen, että toinen ja kolmas viikonloppu ovat aiemmin olleet ne kaikkein vaikeimmat.

Tammenterho, jos kerran se on niin helppoa, niin miksi et jatkaisi ainakin kuun loppuun? Kahden, kolmen kuukauden tipattomuus tekee meidän kaltaisille tissuttelijoille todella hyvää esimerkiksi maksaterveyden kannalta. Ja kun olet pidemmän pätkän tissuttelematta, niin ehkä niistä viikonlopun vapaista pikku hiljaa tulee vähemmän tylsiä selvinpäin?

-Jone

Ihan kaikella ystävällisyydellä, minun tipaton on minun asiani, eikä se kuulu kenellekään koska sen katkaisen. En halua enkä tarvitse tsemppaamista sen jatkamiseen. Myöskään se että vietänkö viikonloput jatkossa viinin kanssa vai ilman, ei ole kenenkään muun asia kuin minun. Mistä lähtien tipattomasta tammikuusta on tullut raitistumisen synonyymi? 

Tammenterho

Vierailija
129/248 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolle itsepetostyypille, joka kyselee onko rikoksia tehty jäätelön vaikutuksen alaisena; kuulostat ihmiseltä joka itse on ryypännyt rankasti ja raitistunut. Nehän ne on pahimpia jeesuksia ja niiden mielestä saunaolut kerran viikossa on alkoholismia, kun ei kerran ilmankaan voi olla. Siinä on tasan tarkkaan eroa vedätkö vodkapullon päivässä vai viinipullon silloin tällöin. 

Tammenterho

Vierailija
130/248 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka tipaton ja on ollut kyllä yllättävän vaikeaa. Vasta kolmas viikonloppu ilman viiniä ja suu napsaa. Tuntuu ettei vkl ole mikään vkl, kun ei kerran saa rentoutua viinin avulla. Se on ollut tapa, että perjantaina pullo hyvää viiniä ja joku salaatti. Lauantaina on ollut ruoanlaittoviiniä lasillinen ja sitten usein on tissuteltu siitä iltaan saakka. Ehkä saunakaljat vielä päälle. Nyt tuntuu että jotain olennaista puuttuu, vaikka tekee ihan samat asiat vain ilman alkoholia.

Mutta tämä oli kyllä itselleni wake up call. Nyt vasta ymmärrän miten olen totuttanut aivoni sille viinille ja miten en osaa "nauttia" viikonlopuista samalla tavalla ilman sitä. Asian aion kyllä korjata ja tulen jatkamaan tipatonta niin pitkälle, että en enää kaipaa viiniä. Koska jonkunlainen riippuvuushan tämä selvästi nyt on. Jatkossakin täytyy alkaa pitämään vaikka joka toinen vkl ilman alkoholia, jottei tällainen psyykkinen riippuvuus pääse syntymään.

Vierailija
131/248 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulussa vietetään tipatonta tammikuuta. Poliisi kiittää.

Jos otat, et aja -motto oli autuaasti unohtunut useammalta autoilijalta, todetaan Oulun poliisilaitoksen lähettämässä tiedotteessa.

Poliisilaitoksen alueella pysäytettiin useita kuljettajia, jotka puhalsivat yli törkeän rattijuopumuksen rajan. Kaksi kuljettajaa oli käyttänyt kokaiinia.

...

Liikennetehtävien lisäksi alueen partioita työllistivät illanvietossa olleet juhlijat, jotka äityivät tappelemaan baareissa keskenään tai vääntämään ja vänkäämään järjestyksenvalvojia vastaan, poliisin tiedotteessa kirjoitetaan.

Poliisin partiot selvittelivät myös kotihälytystehtäviä.

https://www.kaleva.fi/poliisi-torkeita-rattijuopumuksia-ja-tappelupukar…

Vierailija
132/248 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolle itsepetostyypille, joka kyselee onko rikoksia tehty jäätelön vaikutuksen alaisena; kuulostat ihmiseltä joka itse on ryypännyt rankasti ja raitistunut. Nehän ne on pahimpia jeesuksia ja niiden mielestä saunaolut kerran viikossa on alkoholismia, kun ei kerran ilmankaan voi olla. Siinä on tasan tarkkaan eroa vedätkö vodkapullon päivässä vai viinipullon silloin tällöin. 

Tammenterho

Olen alkoholistin entinen puoliso. Hänkään ei ole koskaan kyennyt myöntämään alkoholismiaan, sillä kieltäminen kuuluu taudinkuvaan. Hän lopulta valitsi tuon tissuttelun perheensä sijaan, siksi emme ole enää yhdessä.

Alkoholismia ei mitata annosten määrällä. Se mitataan sillä, kuinka tärkeää alkoholi on ja minkä kaiken edelle se elämässä menee. Jos tissuttelu menee läheistesi edelle, et ole päästäsi terve. Alkoholismiin sairastunut ei myöskään koskaan siitä parane, vaikka sairaus olisi latentissa vaiheessa. "Kohtuudella" juova alkoholisti on ympäristölleen erityisen vaarallinen ja epäluotettava, sillä käsistä lähtö odottaa jatkuvasti vain nurkan takana.

Vierailija
133/248 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulihan se sieltä. Koska olet elänyt alkoholistin kanssa, et näe enää metsää puilta. Minunkin ex-puolisoni oli alkoholisti (oli kirjaimellisesti, koska kuoli sairauteensa varsin nuorena), mutta osaan silti tehdä eron ongelmajuomisen ja kohtuukäytön välillä. Viinin tissuttelu viikonloppuna tai vaikka arkenakin ei ole välttämättä alkoholismia, jos osaa laittaa korkin kiinni ajoissa. Juopollehan korkillinen on liikaa, eikä rekkalastillinen riitä.

Tammenterho

Vierailija
134/248 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivä 16,  ollaan yli puolen välin! Ensimmäiset hieman haastavammat hetket koettu eilen ja tänään, kyllä olisi punaviini maistunut, ei voi mitään. Mieliteot ajoittuvat selkeästi iltapäivän hetkiin, jolloin olin joko väsynyt ja jotenkin ärsyyntynyt, tai vaihtoehtoisesti saavuttanut jotain tai onnistunut jossain. Näiden hetkien myötä iski mieliteko joko hoivata tai palkita itseäni iltaviinillä. 

Tilanteet olivat kuitenkin suht helposti hallittavissa, joten eteenpäin kuten mummo lumessa. 

-Tomsku

Kuinka usein, mitä ja millaisia määriä sä olet juonut yleensä? Mikä on sun motivaattori kuivaan tammikuuhun; terveys, itsehillintä, laihdutus, huoli omasta juomisesta vai jokin muu?

-Tammenterho

Sellaista sivistynyttä tissuttelua :) Ei humalaa eikä krapulaa, ei ikinä mitään päiväkännejä eikä korjaussarjoja. Aikanaan vain viikonloppuisin, sitten vähitellen myös osana arki-illoista. Pullo punaviiniä illan aikana ei ole temppu eikä mitään, ja aamulla herään kuin ei mitään olisi ottanutkaan. Nelisen vuotta sitten heräsin siihen ajatukseen, että tavalla tai toisella pitäisi määriä vähentää, ja ryhdyin näille tammikuun tipattomille (jotka onneksi kerta kerralta vaikuttavat helpommilta). Tammikuun vähentävä vaikutus on kestänyt kevään ajan, mutta kesä on keikauttanut taas iltatissutteluun. Hei, kesäiset illat, syksyn tuulet ja sateet ja sen jälkeen joulufiilistelyt, aina löytyy hyvä syy kaataa punaviiniä lasiin. Kuten itsekin sanoit, hyvä viini maistuu hyvältä, ja pieni nousuhiprakka on kivaa.

Mitään fyysisiä oireita ei minullekaan ole tullut, enemmänkin henkisiä. Aikanaan ensimmäisen tammikuun aikana ärsytti ja vi*utti usein, tuntui kuin olisin hylännyt hyvän ystävän, ja tipattomuus tuntui jotenkin epäreilulta. Piti muistuttaa itseä, että ihan omasta syystäni siinä ilman viinejä oltiin.

Haasteen saavuttamisesta ja tipattoman kuukauden onnistumisesta tulee joka kerta ihan järjettömän hyvä fiilis, en nimittäin ikinä olisi uskonut pystyväni tähän. Tavoitteena edelleen on lisätä täysin viinittömien arki-iltojen määrää. Elelen yksin, ensimmäiset tipattomat hoidin "salassa", nyt on toinen vuosi kun olen avoimesti julistanut tätä ääneen (senkään takia ei ole varaa lipsua). 

Päivä 18. -Tomsku

Vierailija
135/248 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa Tomsku! Tutulta kuulostaa! Viinistä tulee helposti palkinto, ajanviete, kaveri. Mulla kans alkuun vain perjantaisin, sit myös lauantaisin, pikkuhiljaa jonkun tietyn tv-ohjelman tai elokuvaillan seurana myös arkena punaviinipullo. Harvoin minäkään krapuloista kärsin, ei ole vaikuttanut aamuheräämisiin tai töiden tekemiseen jne, eli kynnys hakea pullo myös arkena on madaltunut vuosien mittaan. Ainoa asia mikä on mietityttänyt on olleet ne epätavallisen kellertävät ulosteet, joiden takia ajattelin kokeilla josko alkoholilla olisi osuutta asiaan. Kärsin toki muutenkin ruoansulatusvaivoista (refluksi ja IBS), joten ei pelkästään alkoholi ole ollut syynä niihin, joskaan ei auta asiaa. Tänä viikonloppuna melkein jo ostin viiniä, mutta en sitten kuitenkaan. Jatketaan tipatonta nyt vielä jonkun aikaa ainakin 😁

Tammenterho

Vierailija
136/248 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eka tipaton ja on ollut kyllä yllättävän vaikeaa. Vasta kolmas viikonloppu ilman viiniä ja suu napsaa. Tuntuu ettei vkl ole mikään vkl, kun ei kerran saa rentoutua viinin avulla. Se on ollut tapa, että perjantaina pullo hyvää viiniä ja joku salaatti. Lauantaina on ollut ruoanlaittoviiniä lasillinen ja sitten usein on tissuteltu siitä iltaan saakka. Ehkä saunakaljat vielä päälle. Nyt tuntuu että jotain olennaista puuttuu, vaikka tekee ihan samat asiat vain ilman alkoholia.

Mutta tämä oli kyllä itselleni wake up call. Nyt vasta ymmärrän miten olen totuttanut aivoni sille viinille ja miten en osaa "nauttia" viikonlopuista samalla tavalla ilman sitä. Asian aion kyllä korjata ja tulen jatkamaan tipatonta niin pitkälle, että en enää kaipaa viiniä. Koska jonkunlainen riippuvuushan tämä selvästi nyt on. Jatkossakin täytyy alkaa pitämään vaikka joka toinen vkl ilman alkoholia, jottei tällainen psyykkinen riippuvuus pääse syntymään.

Hyvä sinä. Tuon psyykkisen riippuvuuden ymmärtäminen on avain. Hyvänä apuna suosittelen Allen Carr: Korkki kiinni ja Annie Grace: Selvinpäin. Molemmissa kirjoissa pureudutaan nimenomaan tuohon psyykkiseen riippuvuuteen ja sen selättämiseen. 

Vierailija
137/248 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heippa Tomsku! Tutulta kuulostaa! Viinistä tulee helposti palkinto, ajanviete, kaveri. Mulla kans alkuun vain perjantaisin, sit myös lauantaisin, pikkuhiljaa jonkun tietyn tv-ohjelman tai elokuvaillan seurana myös arkena punaviinipullo. Harvoin minäkään krapuloista kärsin, ei ole vaikuttanut aamuheräämisiin tai töiden tekemiseen jne, eli kynnys hakea pullo myös arkena on madaltunut vuosien mittaan. Ainoa asia mikä on mietityttänyt on olleet ne epätavallisen kellertävät ulosteet, joiden takia ajattelin kokeilla josko alkoholilla olisi osuutta asiaan. Kärsin toki muutenkin ruoansulatusvaivoista (refluksi ja IBS), joten ei pelkästään alkoholi ole ollut syynä niihin, joskaan ei auta asiaa. Tänä viikonloppuna melkein jo ostin viiniä, mutta en sitten kuitenkaan. Jatketaan tipatonta nyt vielä jonkun aikaa ainakin 😁

Tammenterho

Alkoholista tulee palkinto, ajanviete ja kaveri. Lisäksi käyttö on lisääntynyt. En tunne ketään alkoholistia, jolla olisi käynyt toisinpäin, että käyttö vähenisi. Se, että ei tunnu tulevan krapulaa yms. johtuu siitä, että elimistö on tottunut suurempaan määrään alkoholia. Tsemppiä tipattomaan, se on hyvä suunta. :)

Vierailija
138/248 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä motivaatiota jatkaa tipattomana:

https://yle.fi/a/74-20134830#:~:text=Suomen%20syöpärekisteri%20arvioi%2….

Try Dry

Vierailija
139/248 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ollut tarkoitusta tänäkään vuonna pitää mitään tipattomia. Näin on kuitenkin päässyt käymään. Koska on jo 18. päivä, voisin ihan kokeilumielessä jatkaa kuun loppuun.

Olen esivaihdevuosi-ikäinen ja huomannut, että alkoholia ei todellakaan voi ottaa kuin vähäisiä määriä. Muutenkin tämä ikä aiheuttaa inhottavaa hormonaalista päänsärkyä, niin olen uskaltanut juoda maksimissaan kaksi olutta kerralla. Näköjään se vain menee niin, että iän mittaan ei kiinnosta juoda humalaan asti. 

N77

Vierailija
140/248 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse suuttua 😃 Mutta siis ihan itse tulit vapaaehtoisesti tänne vertaistuki-ryhmään, niin varaudu siihen, että saat tsemppaamisia...

Tuskinpa meistä kovinkaan moni on raitistumassa, mutta itsekin kohtuullisen paljon alkoa käyttävänä on todettava, että kyllä näistä tauoista on oikeasti terveyshyötyjä. Ja onhan sitä tutkittukin, että tipattoman tammikuun vaikutukset näkyvät vielä puolen vuoden päästä.

-Jone

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän