Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lemmikeistä luovutaan nyt rahapulan vuoksi.

Vierailija
14.12.2024 |

https://yle.fi/a/74-20130651

Köyhällä ei ole varaa pitää lemmikkejä enää. 

Monille se on voinut olla aktivoiva tekijä. Koiraa on ulkoilutettava, samalla tulee tutuksi ympäristön koirat ja omistajat

Kissan touhuja seuratessa päivissä on täytettä ja joku josta huolehtia.

Varmasti monille lemmikki on se, joka on tuonut paljon iloa elämään.

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se aivan helvetin outoa, että köyhällä on lemmikki. Ei tuilla kuulu lemmikkiä ylläpitää.

Eläinsuojelulaki velvoittaa huolehtimaan sekä lemmikeistä, että luonnonvaraisista eläimistä. Kukaan töissä oleva ei voi ennustaa irtisanomistaan. Silloin työssä ollessa otettu lemmikki muuttuu tuilla elävän lemmikiksi. Lemmikillä ei ole mitään mahdollisuuksia vaikuttaa asiaan itse. Minä veronmaksajana maksan mielelläni vaikka erillistä lemmikkiveroa. Menisisivät sitten heille, joilla lemmikki on ollut jo ennen tuille joutumista. Eläimen toimeentulotuki ja pitäisi voida todistaa, että lemmikki oli jo olemassa ennestään. Lemmikeillä on valtava merkitys esim. yksinäisille vanhuksille ja yksinäisille koulukiusatuille nuorille. Lemmikit voivat mahdollistaa hyvän elämän ja tuovat jaksamista elämään.

Vierailija
22/72 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti lahjoitusvaroin toimivat eläinsuojeluyhdistykset eivät ota näitä köyhien lemmikkejä vastaan. Heillä on tärkeämpääkin tekemistä.

Oletpas sinä julma ja sydämetön ihminen. Harmi, että maailma otti sinut vastaan. Kohdusta roskatunkiolle olisi ollut sinulle sopivampi osoite.

Heillä on jo kissoja riittämiin. Ei Heillä ole resursseja ottaa näitä sairaita eläimiä vastaan ja maksaa heidänkin hoidot. Tajuatko että sitä työtä tehdään vapaaehtoisesti vapaa-ajalla lahjoitusvaroin?

Joten ideasi on, että köyhät jättäisivät lemmikit heitteille? Kyllä ne sieltä eläinsuojeluyhdistykseltä päätyvät asialliseen lopetukseen, mikäli uutta kotia ei löydy, tai ei ole rahaa hoitaa niitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi sellainen. Sairaslomalla. Jouduin antamaan vielä vanhan koiran pois, koska ei varaa lääkkeiden, erikoisruokaan ja eläinlääkäriin.

Kuin oma lapsi olisi viety pois. Tai raaja revitty irti. Elämästä meni viimeinenkin ilo ja elämän tarkoitus. 

Vierailija
24/72 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jos kanit sairastuu, niin nappi otsaan, ellei kotikonstit auta. Se on päätetty jo otettaessa. Hyvin ovat terveinä olleet ulkokanit ja säännöllinen hoito sekä seurustelu annettu. Joku järki on pakko olla ihmisellä, eläinbisnes kukoistaa ja vie rahat. Kotieläimiä ollut ennenkin, vaan klinikat uusia. Maksaa kellä on rahaa.

Koiran sairauksiin/tapaturmiin olisin valmis sijoittamaan, mutta jos alkaisi säännöllisen lääkityksen ja kontrollien pakko, täytyisi harkita lopetusta. Etenkin jos vanha eläin.

Vierailija
25/72 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei yllätä, työttömänä olleen tyttären koiran sairauskulut, lopulta piikitykset ja tuhkaukset olivat oikeasti hinnakkaita pertti-Perusinsinöörin palkkatasollakin.

Vierailija
26/72 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se aivan helvetin outoa, että köyhällä on lemmikki. Ei tuilla kuulu lemmikkiä ylläpitää.

No ei ole. Lemmikki otettu kun on ollut töitä ja vanhana ne sairaudet tulee. Meillä jäi puoliso juuri nyt työttömäksi ja lemmikit ollut meillä jo kauan. 

Vierailija
27/72 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömänä tuloni on kuussa 590 euron nettokorvaus. Olen luopunut monesta asiasta joita länsimaissa pidetään itsestään selvinä kuten parisuhteesta kukaan ei halua työtöntä miestä ei edes töihin. Lemmikki on absurdi ajatus, elämä on eloonjäämistaistelua ja lusimista.

Vierailija
28/72 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti lahjoitusvaroin toimivat eläinsuojeluyhdistykset eivät ota näitä köyhien lemmikkejä vastaan. Heillä on tärkeämpääkin tekemistä.

Oletpas sinä julma ja sydämetön ihminen. Harmi, että maailma otti sinut vastaan. Kohdusta roskatunkiolle olisi ollut sinulle sopivampi osoite.

Heillä on jo kissoja riittämiin. Ei Heillä ole resursseja ottaa näitä sairaita eläimiä vastaan ja maksaa heidänkin hoidot. Tajuatko että sitä työtä tehdään vapaaehtoisesti vapaa-ajalla lahjoitusvaroin?

Joten ideasi on, että köyhät jättäisivät lemmikit heitteille? Kyllä ne sieltä eläinsuojeluyhdistykseltä päätyvät asialliseen lopetukseen, mikäli uutta kotia ei löydy, tai ei ole rahaa hoitaa niitä.

Eli vastuu lemmikin loppupaikasta siirretään yhdistykselle? Eikö köyhällä ole resursseja etsiä uutta kotia lemmikille itse eikä lokkeilla myös hyväntekeväisyysjärjestön piikkiin?

Vierailija
29/72 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole. Lemmikki otettu kun on ollut töitä ja vanhana ne sairaudet tulee. Meillä jäi puoliso juuri nyt työttömäksi ja lemmikit ollut meillä jo kauan. 

- - -

Ja nuorilla työllisyystilanteet ja parisuhdetilanteet ja asumistilanteet vaihtelevat. Kun pienestä palkasta alkaa yksin maksamaan vuokria, ei siinä sitten enää muuhun hirveesti jää.

Vierailija
30/72 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Eli vastuu lemmikin loppupaikasta siirretään yhdistykselle? Eikö köyhällä ole resursseja etsiä uutta kotia lemmikille itse eikä lokkeilla myös hyväntekeväisyysjärjestön piikkiin?

Sinulla on tosi outo käsitys hyväntekeväisyysjärjestöstä. Niiden tarkoitus on auttaa eläimiä ja tässä on kysymys eläinten auttamisesta.

Vierailija
31/72 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläinsuojelulaki velvoittaa huolehtimaan sekä lemmikeistä, että luonnonvaraisista eläimistä. Kukaan töissä oleva ei voi ennustaa irtisanomistaan. Silloin työssä ollessa otettu lemmikki muuttuu tuilla elävän lemmikiksi. Lemmikillä ei ole mitään mahdollisuuksia vaikuttaa asiaan itse. Minä veronmaksajana maksan mielelläni vaikka erillistä lemmikkiveroa. Menisisivät sitten heille, joilla lemmikki on ollut jo ennen tuille joutumista. Eläimen toimeentulotuki ja pitäisi voida todistaa, että lemmikki oli jo olemassa ennestään. Lemmikeillä on valtava merkitys esim. yksinäisille vanhuksille ja yksinäisille koulukiusatuille nuorille. Lemmikit voivat mahdollistaa hyvän elämän ja tuovat jaksamista elämään.

Mieluummin käyttöön Eläimen pitokortti, joka on pakollinen jokaiselle eläimen hankitaa aikovalle. Kortin hankintaa edellyttää koulutus, jonka hakija maksaa. Kortti on uusittava vuosittain. Uusinta maksaa satasen.

Vierailija
32/72 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle lemmikit on olleet elintärkeitä. Olen pitkäaikaissairas, ja joutunut olemaan kotona, sairauslomilla aikuisiälläni 18 vuotta. Lemmikkien ansiosta pääni ei ole hajonnut, olen saanut niistä niin paljon iloa ja seuraa. Ilman niitä, kovissa kivuissa, yksin, olisin masentunut varmasti ja seinät kaatuneet päälle.

Rahat on kyllä olleet tiukilla ja jos jotain akuuttia, kallista hoidettavaa olisi lemmikeille tullut, ne olisi pitänyt lopettaa. Onneksi näin ei käynyt, on ollut vain muutamien satasten ell-käyntejä.

Nyt rahatilanne on hyvä, käyn töissä. Kuitenkin tiedostan että sairaus voi pahentua milloin vain niin että joudun taas sairauslomalle. Siksi en ota tällä hetkellä yhtään enempää lemmikkejä. Järki pitää olla päässä.

Vierailija
33/72 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa mikä estää etten koiraa ota on eläinlääkärien aivan kammottavat hinnat. Ei ole varaa niihin ja sen tietää että jos rakas lemmikki sairastuu ottaa vaikka lainaa että saa maksettua eläinlääkärille.

Vierailija
34/72 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

köyhällä ei ole muuta kuin se lemmikki,ootko kateellinen?

Vierailija
35/72 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000-luvun alussa olin opiskelija ja mulla oli koira. Pystyin maksamaan ruuat, rokotukset ym pakolliset sillä niukalla opiskelijabudjetilla, koska meillä oli kaupungin omistama edullinen eläinlääkäriasema. Nyt en voisi kuvitellakaan koiran hankkimista, vaikka olen töissä. Eläinlääkärien hinnat on jotain aivan posketonta, eikä mitään lääkettä/neuvoja yms saa puhelimitse. Koko alasta on tullut pelkkää rahastusta!

Vierailija
36/72 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luovutetaan koska ei pidetä lemmikkiä arvokkaana, eikä omista kuluista olla valmiina vähentää sen verran mitä lemmikkieläimet vaatisi. Tunnen monta työtöntä jotka pitävät elämiä, eikä ole aikomustakaan luopua.

Lemmikki on silti vaan eläin, joita voi ostaa ja myydä halutessaan. Tyhmäähän se on sairastuttaa itsensä elukan vuoksi, jos ei rahat riitä.

Vierailija
37/72 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä jos otetaan vähemmän koiria. Koirahullutus pääsikin jo menemään liian pitkälle.

Vierailija
38/72 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsekään aio enää ottaa lemmikkejä, kun nuo vanhat kissani tuosta kuolee. Kaikki hinnat nousseet ihan älyttömästi, pakko tässä on luopua monista asioista. Kyllähän mä haluaisin asua omakotitalossa, johon voisin ottaa koiria, kissoja ja kanoja. Mutta ei vaan riitä rahat, aika ja jaksaminen ihan kaikkeen. 

Vierailija
39/72 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä järkyttävää nähdä ihan lähipiirissäkin, kuinka pitkäaikaistyöttömät tai opiskelijat ottaa kissoja ja koiria hurjimmillaan useita. Jo se että niitä sit pidetään jossain pienessä vuokrayksiössä tai -kaksiossa, ruokitaan halvimmalla markettipaskalla ja omistajalla ei taatusti ole varaa yllättävään eläinlääkärireissuun. Ei kiva sille eläimellekään vaikka kuinka söpö ja rakas onkin...

Vierailija
40/72 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

sossuntukea ei pitäsi maksaa kenellekään, jolla on varaa pitää elukoita.

jos niitä elukoita on pakko hankkia, niin sitten ne elätetään omalla työllä eikä sossuntuilla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi