Lemmikeistä luovutaan nyt rahapulan vuoksi.
Köyhällä ei ole varaa pitää lemmikkejä enää.
Monille se on voinut olla aktivoiva tekijä. Koiraa on ulkoilutettava, samalla tulee tutuksi ympäristön koirat ja omistajat
Kissan touhuja seuratessa päivissä on täytettä ja joku josta huolehtia.
Varmasti monille lemmikki on se, joka on tuonut paljon iloa elämään.
Kommentit (72)
Koirien ulkoilutus jalkakäytävällä pitäisi lailla kieltää.
Kamalaa kävellä siinä koirien kusen keltaiseksi värjäämällä jalkakäytävällä. Ja varoa koirankaakoja. Törkeimmät laittavat sen jätöksen pussiin ja ripustavat sen puskaaseen. Hyi h.el.vetti.
Minulla jää uusi koira ottamatta ihan vaan härskisti hinnoiteltujen huonotasoisten eläinlääkäripalvelujen vuoksi. Tämä homma on lähtenyt eläinlääkäreillä ja eläinlääkäriasemilla käsistä ja pahenee vaan, jos ihmiset siihen suostuvat.
Olen itse toiminut yli 20 vuotta hammaslääkärinä, enkä ole tänä aikana koskaan törmännyt resorptiohampaaseen, joka olisi kivulias ilman infektiota. Eläinlääkäreiden mukaan kissoilla nämä resorptiot ovat kuitenkin aina kivuliaita ja vaativat vähintään 1000 € maksavan leikkauksellisen poiston nukutuksineen. Sisäkissoista tämä resorptio tulee ehkä 70 % kissoista ja sitten niitä leikellään yksi kerrallaan ja vuoden päästä diagnosoidaan sama toisessa hampaassa.
Tämä on jo ihan härskiä menoa ja eläinten hyvinvoinnin kanssa näillä on hyvin vähän tekemistä.
Olen itsekin vähävarainen, eikä eläimen pitäminen ole mikään perusoikeus. Hirvittää katsoa jotain jouluapupostauksia, kun siellä on neljä lasta ja viisi kissaa ja kissoillekin pitäisi olla jouluherkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Meillä jos kanit sairastuu, niin nappi otsaan, ellei kotikonstit auta. Se on päätetty jo otettaessa. Hyvin ovat terveinä olleet ulkokanit ja säännöllinen hoito sekä seurustelu annettu. Joku järki on pakko olla ihmisellä, eläinbisnes kukoistaa ja vie rahat. Kotieläimiä ollut ennenkin, vaan klinikat uusia. Maksaa kellä on rahaa.
Koiran sairauksiin/tapaturmiin olisin valmis sijoittamaan, mutta jos alkaisi säännöllisen lääkityksen ja kontrollien pakko, täytyisi harkita lopetusta. Etenkin jos vanha eläin.
Meillä kanit ovat rakkaita perheenjäseniä. Maksan about 70 euroa per kuono vuodessa niiden vakuutuksista, joten ei mitään ongelmaa hoidattaa kuntoon niiden sairastuessa. En ymmärrä miksi pienemmät eläimet olisivat vähemmän arvokkaita ja rakkaita kuin koirat ja kissat. Kanit ovat ihania, seurallisia ja älykkäitä eläimiä ja ansaitsevat yhtä hyvän hoidon kuin isommatkin eläimet.
Joku järki tosiaan on hyvä olla, ja sydänkin lisäksi.
Ylen Pentuliveä kun katsoo, niin ei tämä eläinlääkinnän taso vakuuta. Kaikki pennut täytyy tietysti viedä eläinlääkärille pentutarkastukseen, muuhan olisi väärin ja laiminlyöntiä.
Videolla eläinlääkäri sitten katsoo suuhun onko ristipurenta vai ei. Katsotaan että silmät ovat kirkkaat ja korvat puhtaat. Painellaan vähän mahaa ja sanotaan että imusolmukkeet on paineltu. Katsotaan että genitaalit on paikallaan ja napa ei märi. Lisäksi vielä stetoskoopilla kuunnellaan että sydän lyö hyvin.
Eihän noiden asioiden toteamiseen mitenkään tarvitse yliopistokoulutettua eläinlääkäriä, mutta silti siitäkin tarkastuksesta pitää maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Eli vastuu lemmikin loppupaikasta siirretään yhdistykselle? Eikö köyhällä ole resursseja etsiä uutta kotia lemmikille itse eikä lokkeilla myös hyväntekeväisyysjärjestön piikkiin?
Sinulla on tosi outo käsitys hyväntekeväisyysjärjestöstä. Niiden tarkoitus on auttaa eläimiä ja tässä on kysymys eläinten auttamisesta.
Edelleenkään ei ole mitään velvoittavaa lakia sille että voit dumpata lokkisi heidän vastuulleen. Mutta eihän suomilokki hae kuin omia etuja. Se on MINÄ MINÄ MINÄ. Ota vastuu siitä lemmikistäsi, tapa se vaikka itse jos olet noin onneton.
Minä käyn töissä ja lemmikilläni on vakuutus. Eutasian aika on väistämättä joku päivä, kun ikää karttuu ja kunto huononee. Se päivä ei ole vielä. Lahjoitan yhdistyksille eläintenruokalahjoituksia. Sitä eivät voi yhdistyksen ihmiset itse pistellä poskeensa. Tietysti omia lemmikkejään voivat niillä ruokkia, mikäli yhdistykseen tulevien eläinten hoito ei heitä kiinnosta. Mikä on sinun lahjoitustilisi keräysnumero? Tiedetään ilmoittaa väärinkäytöksestä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla jää uusi koira ottamatta ihan vaan härskisti hinnoiteltujen huonotasoisten eläinlääkäripalvelujen vuoksi. Tämä homma on lähtenyt eläinlääkäreillä ja eläinlääkäriasemilla käsistä ja pahenee vaan, jos ihmiset siihen suostuvat.
Olen itse toiminut yli 20 vuotta hammaslääkärinä, enkä ole tänä aikana koskaan törmännyt resorptiohampaaseen, joka olisi kivulias ilman infektiota. Eläinlääkäreiden mukaan kissoilla nämä resorptiot ovat kuitenkin aina kivuliaita ja vaativat vähintään 1000 € maksavan leikkauksellisen poiston nukutuksineen. Sisäkissoista tämä resorptio tulee ehkä 70 % kissoista ja sitten niitä leikellään yksi kerrallaan ja vuoden päästä diagnosoidaan sama toisessa hampaassa.
Tämä on jo ihan härskiä menoa ja eläinten hyvinvoinnin kanssa näillä on hyvin vähän tekemistä.
Tämä. Vika on systeemissä, ei lemmikinomistajissa. Lääketeollisuuden ja eläinlääkäriketjujen tarkoitus ei ole tehdä mittaamattomia voittoja, vaan hoitaa sairauksia. Tuohon pitäisi puuttua lainsäädännöllä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä jos kanit sairastuu, niin nappi otsaan, ellei kotikonstit auta. Se on päätetty jo otettaessa. Hyvin ovat terveinä olleet ulkokanit ja säännöllinen hoito sekä seurustelu annettu. Joku järki on pakko olla ihmisellä, eläinbisnes kukoistaa ja vie rahat. Kotieläimiä ollut ennenkin, vaan klinikat uusia. Maksaa kellä on rahaa.
Koiran sairauksiin/tapaturmiin olisin valmis sijoittamaan, mutta jos alkaisi säännöllisen lääkityksen ja kontrollien pakko, täytyisi harkita lopetusta. Etenkin jos vanha eläin.
Yrjöttävä tapa puhua läheisistä olennoista, "nappi otsaan". En luottaisi tuollaiseen ihmiseen lainkaan. Alkeellista wt-touhua. Kyllä pitää kyetä parempaan ajatusmaailmaan, vaikka miten olisi rankka elämä kovettanut.
"2000-luvun alussa olin opiskelija ja mulla oli koira. Pystyin maksamaan ruuat, rokotukset ym pakolliset sillä niukalla opiskelijabudjetilla, koska meillä oli kaupungin omistama edullinen eläinlääkäriasema. Nyt en voisi kuvitellakaan koiran hankkimista, vaikka olen töissä. Eläinlääkärien hinnat on jotain aivan posketonta, eikä mitään lääkettä/neuvoja yms saa puhelimitse. Koko alasta on tullut pelkkää rahastusta!"
Sama täällä. Opiskeluaikana (2000 luvulla) meillä oli koira. Nyt työssäkäyvänä (2020 luvulla) ei ole enää varaa. Todella järkyttävää seurata, miten eläimen pitämisen kustannukset ovat nousseet, etenkin eläinlääkärikulut. Nykyään koiran tai kissan omistaminen on vain rikkaiden etuoikeus. Ei tavallisella kansalla ole enää varaa.
Eläinten kohdalla pitää miettiä myös, mikä on kohtuus. Esim. tehohoito eläimen kohdalla ei ole mitään muuta kuin eläinrääkkäystä. Eläin ei ole ihminen, vaikka on rakas. Joskus on kaikista vastuullisinta ja rakastavaisinta luopua eläimestä liiallisen hoitamisen sijaan. Viittaan tällä kirjoitukseen, jossa viitattiin siihen, että jos kanit sairastuvat liian vakavasti, ne lopetetaan. Ennen tämä ymmärrettiin paremmin. Kani on saaliseläin. Se on stressiherkkä, ja sen toipumisennuste on huono kovin suurista toimenpiteistä, etenkin vanhemmalla iällä. Joskus on armollisinta luopua hoitamisen sijaan. Enkä tarkoita tällä, että pieniä vaivoja ei hoidettaisi.
Lemmikki ei ole mikään ihmisoikeus. Autan erään hyväntekeväisyysjärjestön kautta vähävaraisia, mutta ilmoituksia joissa listataan elikot ja niitten tarpeet, niin niihin en osallistu. Jos rahat on mennyt koiraan ja nyt ei ole lapsilla ruokaa niin prioriteeteissä on vikaa.