Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omakotitalojen putkiremontti. Moni ottaa omakotitalon putkien kanssa isojakin riskejä: putket saattavat olla 50 vuottakin vanhoja

Vierailija
14.12.2024 |

Vahingoista noin 65 prosenttia on sattunut 1980-luvulla tai sitä ennen rakennetuille kohteille. Merkittävässä roolissa näiden vahinkojen ehkäisemisessä on tehdä remontti ennakoivasti ennen putkien käyttöiän päättymistä.

Kommentit (157)

Vierailija
141/157 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka valesokkeli on tänä päivänä kielletty riskirakenne, on valesokkelikohteita edelleen asumiskäytössä. Suurin osa valesokkeleista vaatii korjauksen elinkaarensa aikana, sillä valesokkeli altistaa rakennuksen jatkuvasti erilaisille ongelmille.

45 vuotta vanha talo missä yhdellä sivulla valesokkeli. Putkiremontin yhteydessä tarkastettiin paikat eikä merkkiäkään kosteudesta tai muista ongelmista. Sopiva rakennuspaikka, reilut räystäät ja kaato poispäin talosta niin eipä ole ongelmia ollut.

Vierailija
142/157 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä yli 60 vuotta vanhat putket eikä tunnu missään! 

Meillä on vuoden vanha omakotitalo, eikä sekään tunnu missään! En ikinä asuisi yli 10 vuotiaassa omistusomakotitalossa.

Eli sun täytyy vaihtaa aina kotia ja ostaa uusi tuliterä talo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/157 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten putkiremppoja tehdään noin 15v ikäisissä omakotitaloissa.

Vierailija
144/157 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten putkiremppoja tehdään noin 15v ikäisissä omakotitaloissa.

Miksiköhän muissa maissa ei edes tehdä putkiremontteja?

Vierailija
145/157 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä yli 60 vuotta vanhat putket eikä tunnu missään! 

Meillä on vuoden vanha omakotitalo, eikä sekään tunnu missään! En ikinä asuisi yli 10 vuotiaassa omistusomakotitalossa.

Onnea vaan tuleville muuttorumbille ja mahdollisille rakennutusrumbille. Ei käy kateeksi, se kymmenen vuotta hujahtaa hetkessä, eli juuri kun kotiudut, pitää alkaa virittelemään uutta asumiskuviota. Voi olla, että perheenjäsenesi laittavat jo jossakin vaiheessa hanttiin.

Vierailija
146/157 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein ison remontin 1950 luvun taloon ja vaihdoin viemärit siinä sitten samalla, mutta ne valurauta putkien seinämätoli vielä 2cm täyttä metallia, eli ei olisi ollut tarvetta, mutta kannatti vaihtaa kun paikat auki muutenkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
147/157 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun suvussa vanhemmalla väellä on tapana käyttää kaikki loppuun siihen asti, että se hajoaa. Koskee myös talon putkia ja lämmitysjärjestelmiä. Olipa kiva, kun kerran mummon talon lämmitysjärjestelmä hajosi juuri kovimpien pakkasten aikaan. Juuri ennen hajoamista hän naureskeli, miten naapuri oli jo joutunut uusimaan omansa, vaikka on uudempi talo.

Vierailija
148/157 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivitaloon porauksineen plus vähän muuta, käyttövesiputket happosesta oli n. 5000e

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
149/157 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on just putkiremontti menossa  60luvun talo ja putket vetelee viimeisiään,keittiöön on jo vuotanut jostain. Piti tehdä tämä aiemmin mutta kattoremontti meni sen edelle.

Vierailija
150/157 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten putkiremppoja tehdään noin 15v ikäisissä omakotitaloissa.

Miksiköhän muissa maissa ei edes tehdä putkiremontteja?

Siellä ei korjata koko putkistoa vaan vaurioitunut alue. Kerrostaloissa samoin, harvoin siella koko talon putkiremontteja tehdään. Täällä tehdään ja maksaa sen mukaisesti 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
151/157 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten putkiremppoja tehdään noin 15v ikäisissä omakotitaloissa.

Miksiköhän muissa maissa ei edes tehdä putkiremontteja?

Siellä ei korjata koko putkistoa vaan vaurioitunut alue. Kerrostaloissa samoin, harvoin siella koko talon putkiremontteja tehdään. Täällä tehdään ja maksaa sen mukaisesti 

Mitenkähän siellä vakuutukset korvaavat putkivahingot? Ainakin meillä vakuutusyhtiö maksoi niin surkeasti vahingosta ikäpoistojen vuoksi, että oli järkevämpää vetää koko käyttövesiputkisto uusiksi vuonna 2024 kuin parsia sieltä täältä ja odotella seuraavaa vahinkoa. Kyseessä 1988 rakennettu rivitaloyhtiö, jossa sen aikaista paskalaatuista kupariputkea (lukuisia pistesyöpymiä).

Vierailija
152/157 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 62 vuotta vanhat vesiputket ilman vuotoja. Viime tarkastuksessa niille annettiin taas 10 vuotta lisäaikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
153/157 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, mainostaminen on tyllut yällekin pslstalle. Aggressiivista on kyllä markkinoiminen omakotialueilla. Oma vanhempani ei yskaltanut sanoa näille ei. Putkiremontti tulee nyt hankalaan ajankohtaan ja sivan liian lyhyellä varoitusajalla. 

Vierailija
154/157 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolivahingot voivat aiheuttaa 100 000 e laskun. 

Vakuutus korvaa

 

Korvaa mitä korvaa. Edes täysarvovakuutus ei koskaan korvaa 100% vahinkoja. Lisäksi otetaan huomioon putkiston ikävähennys. Jos putket on yli 50v vanhoja, vakuutus ei enää korvaa edes 50% vahingosta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
155/157 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En uskaltaisi kyllä ikinä laittaa kaikkia rahojani likoon johonkin tällaisiin asuntopommeihin joista voi paljastua jos mitä. Itsellä ei minkään laisia remppataitoja niin maksan mielihyvin vuokrana extraa siitä että joku muu kantaa kaikki huolet ja itse voin pakata kamani ja lähteä toiseen osoitteeseen jos toisessa tulee jotain em. ongelmia. Halpa hinta hyvin nukutuista öistä.

Minä taas en haluaisi joutua muuttamaan ykskaks, jos vuokranantaja tekee sellaisen liikkeen, joka pakottaa muuttamaan. Mutta jos sinulle muuttaminen ei ole ongelma, niin hyvä juttu.

Kukaan ei joudu muuttamaan ykskaks. Yli vuoden vuokrasuhteessa vuokralaisen irtisanomisaika on 6 kuukautta. Siinä ajassa ehtii hyvin katsoa itselleen uuden vuokrakämpän. 

Vierailija
156/157 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka valesokkeli on tänä päivänä kielletty riskirakenne, on valesokkelikohteita edelleen asumiskäytössä. Suurin osa valesokkeleista vaatii korjauksen elinkaarensa aikana, sillä valesokkeli altistaa rakennuksen jatkuvasti erilaisille ongelmille.

45 vuotta vanha talo missä yhdellä sivulla valesokkeli. Putkiremontin yhteydessä tarkastettiin paikat eikä merkkiäkään kosteudesta tai muista ongelmista. Sopiva rakennuspaikka, reilut räystäät ja kaato poispäin talosta niin eipä ole ongelmia ollut.

Erikoinen talo, jos vain yhdellä sivulla valesokkeli?

Vierailija
157/157 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jopa 2000-luvun viemäreissä on vuotoja. Yksi syy on se, että uudemmat putket ovat vanhoja ohuempia."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009602645.html

Viemäriputket ovat olleet muovia jo ainakin 40 vuotta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän