Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskovat kristityt: Miten suhtaudutte eri uskontoa edustaviin uskoviin?

Vierailija
13.12.2024 |

Tunnetteko minkäänlaista yhteenkuuluvuuden tunnetta esim. hartaan Jehovan todistajan, juutalaisen tai muslimin kanssa, joka etsii jumalan tahtoa ja uskoo löytäneensä jumalan oman uskontonsa avulla? Voisitteko rukoilla heidän kanssaan jonkun lyhyen rukouksen jonka sanat sopii kummankin uskontoon?

Kommentit (443)

Vierailija
381/443 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt tällaisia havaintoja palstan uskovaisista.  

Yllätyin siitä kuinka kaksinaismoralistista ajattelua he ilmentävät. Esimerkiksi he itse loukkaantuvat, jos heidän toivottamaansa Jumalan siunaukseen suhtaudutaan nuivasti, mutta tekevät itse samaa, jos toisen uskonnon edustaja toivottaa Jumalan siunausta heille. He ovat äärimmäisen epäsuvaitsevaisia, epäkunnioittavia ja vähätteleviä toisten uskontojen edustajia kohtaan ja hokevat taukoamatta, että on vain yksi jumala. Eivät hyväksy omastaan poikkeavaa maailman katsomusta ja ovat ilkeitä poikkeavia näkemyksiä kannattavia kohtaan, mutta vaativat aggressiivisesti muita hyväksymään ja suvaitsemaan omaa uskoaan.

He eivät voi näyttää minkäänlaista "heikkoutta" uskossaan, vaan asiasta ei voi keskustella millään tasolla, eivätkä he suostu ymmärtämään, että kaikki ihmiset eivät jaa heidän uskomuksiaan. He kokevat, että muiden ihmi

Hyvin tiivistetty se miten ateisti näkee uskovan. Näin on moni meistä uskovista myös ajatellut ennen uskoontuloa.

Uskoontulon jälkeen asiat näyttää aika erilaisilta. Se mikä ennen näytti lapsellisuudelta, tuputtamiselta ja tuomitsemiselta, näyttäytyykin nyt sinä mitä se todella on; rakkauttena. 

Eikö sinusta ole edes teoreettisesti ymmärrettävää, että jos Jumala (!) on näyttänyt sinulle totuuden haluat myös muiden tietävän sen? Miten totuudessa pysyminen olisi aggressiivisuutta? Moni meistä kykenee hyvin ymmärtämään mistä kirjoitat, koska moni meistä on seisonut sinun saappaissasi.

Vierailija
382/443 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllätyin siitä kuinka kaksinaismoralistista ajattelua he ilmentävät. Esimerkiksi he itse loukkaantuvat, jos heidän toivottamaansa Jumalan siunaukseen suhtaudutaan nuivasti, mutta tekevät itse samaa, jos toisen uskonnon edustaja toivottaa Jumalan siunausta heille. He ovat äärimmäisen epäsuvaitsevaisia, epäkunnioittavia ja vähätteleviä toisten uskontojen edustajia kohtaan ja hokevat taukoamatta, että on vain yksi jumala. Eivät hyväksy omastaan poikkeavaa maailman katsomusta ja ovat ilkeitä poikkeavia näkemyksiä kannattavia kohtaan, mutta vaativat aggressiivisesti muita hyväksymään ja suvaitsemaan omaa uskoaan.

He eivät voi näyttää minkäänlaista "heikkoutta" uskossaan, vaan asiasta ei voi keskustella millään tasolla, eivätkä he suostu ymmärtämään, että kaikki ihmiset eivät jaa heidän uskomuksiaan. He kokevat, että muiden ihmi

Minusta on Jumalan hyvyyttä, että Hän on hävittänyt pahat? Jokainen tekee valinnan omalta kohdaltaan ja Herra toimii tämän valinnan mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/443 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on muslimien vale.

Jos olisit lukenut koraanin niin tietäisit että islam on pakanauskonto missä opetetaan vihaa, kostoa ja tappamista. 

Raamatussa opetetaan rakkautta, anteeksipyyntöä ja anteeksiantamista.

Oletko sinä lukenut koko Koraanin vai vain valittuja kohtia siitä? 

Tiedät varmaan, että myös Raamatusta löytyy sellaisia kohtia joissa "opetetaan" vihaa, kostoa ja tappamista. Voiko sellaisista kohdista päätellä, mikä Raamatun kokonaisilmoitus on? Jos ei, miksi Koraanin kohdalla olisi toisin? 

Missä kohtaa Jeesus opettaa vihaa, kostoa ja tappamista? Kyllä, luin koraanin kokonaan.  

En ole tuo kirjoittaja, mutta hänhän puhuu siis Raamatusta, ei Jeesuksesta. Kirjaa verrataan toi

Jeesus on Sana. Eli Raamattu.

eri

Vierailija
384/443 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On hyvin erikoinen näkökulma, että uskovat suuttuisivat jos joku ei-uskova on eri mieltä. Eli väärässä. Hyvin harvoin sellaiseen törmää. Aggressiivinen ja vähättelevä ateisti syyttää uskovaa siitä minkälainen itse on.. Tunteita herättävän aiheen äärellä ilmeisesti tulee omien värikkäiden linssiensä läpi tulkinneeksi muiden viestit tunnekuohussaan aivan väärin. Tämä toki kerrotaan meille Sanassa, joten se ei ole yllätys.

Vierailija
385/443 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

He eivät voi näyttää minkäänlaista "heikkoutta" uskossaan, vaan asiasta ei voi keskustella millään tasolla, eivätkä he suostu ymmärtämään, että kaikki ihmiset eivät jaa

Hyvin tiivistetty se miten ateisti näkee uskovan. Näin on moni meistä uskovista myös ajatellut ennen uskoontuloa.

Uskoontulon jälkeen asiat näyttää aika erilaisilta. Se mikä ennen näytti lapsellisuudelta, tuputtamiselta ja tuomitsemiselta, näyttäytyykin nyt sinä mitä se todella on; rakkauttena. 

Eikö sinusta ole edes teoreettisesti ymmärrettävää, että jos Jumala (!) on näyttänyt sinulle totuuden haluat myös muiden tietävän sen? Miten totuudessa pysyminen olisi aggressiivisuutta? Moni meistä kykenee hyvin ymmärtämään mistä kirjoitat, koska moni meistä on seisonut sinun saappaiss

Kiitos! Hyvä, että pystyt tiedostamaan asian. Toivon myös, että sinä ja muut kristityt opitte kunnioittamaan muiden ihmisten näkemyksiä ja uskomuksia, vaikka ette uskokaan samoin. Itsekin pyrin niin tekemään, mutta se millaista halveksuntaa ja ylemmyyden tuntoa olen täälläkin heidän taholta todistanut, on tehnyt siitä vaikeampaa juurin kristittyjä kohtaan. 

386/443 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

He hokevat jumalan hyvyyttä, mutta eivät suostu näkemään esim. VT:ssä olevaa pahuutta.

Olen kyseisistä raamatunkohdista huolimatta sitä mieltä, että Jumala on hyvä ja Jumala on rakkaus. Kaikkea Raamatussa olevaa ei vaan pidä tulkita täysin kirjaimellisesti, ja koska Jumala on kaiken elämän luoja, häne

Vaikka tuolla tavoin voinee yrittää oikeuttaa Raamatussa esiintyvää väkivaltaa tai muuta ikävää, näyttäisi tällaisen ajattelun hyväksyminen sulkevan muiden uskontojen väkivaltaisten opinkappaleiden kritisoinnin pois.

Eli jos hyväksytään, että Raamatun väkivalta tai muut ikävyydet ovat vain vertauskuvallisia, tai että Raamatun luojajumalla on oikeus tehdä ja vaatia mitä haluaa, lienee vaikea osoittaa, miksi esimerkiksi Koraanin väkivalta ei olisi vain vertauskuvallista tai luojajumalalle oikeutettua.

Lisähuomiona en väitä, että olisit juuri itse välttämättä kritisoinut islamin väkivaltaisuutta.

Vierailija
387/443 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

SK kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

He hokevat jumalan hyvyyttä, mutta eivät suostu näkemään esim. VT:ssä olevaa pahuutta.

Olen kyseisistä raamatunkohdista huolimatta sitä mieltä, että Jumala on hyvä ja Jumala on rakkaus. Kaikkea Raamatussa olevaa ei vaan pidä tulkita täysin kirjaimellisesti, ja koska Jumala on kaiken elämän luoja, häne

Vaikka tuolla tavoin voinee yrittää oikeuttaa Raamatussa esiintyvää väkivaltaa tai muuta ikävää, näyttäisi tällaisen ajattelun hyväksyminen sulkevan muiden uskontojen väkivaltaisten opinkappaleiden kritisoinnin pois.

Eli jos hyväksytään, että Raamatun väkivalta tai muut ikävyydet ovat vain vertauskuvallisia, tai että Raamatun luojajumalla on oikeus tehdä ja vaatia mitä haluaa, lienee vaikea osoittaa, miksi esimerkiksi Koraanin väkivalta ei olisi vain vertauskuvallista t

Millään tällaisella teoreettisella pohdinnalla, hyväksymättömyydella tai hyväksymisellä ei ole mitään väliä jos asiat eivät perustu todellisuuteen, totuuteen. Jumala ei ole teoria. 

Vierailija
388/443 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on muslimien vale.

Jos olisit lukenut koraanin niin tietäisit että islam on pakanauskonto missä opetetaan vihaa, kostoa ja tappamista. 

Raamatussa opetetaan rakkautta, anteeksipyyntöä ja anteeksiantamista.

Oletko sinä lukenut koko Koraanin vai vain valittuja kohtia siitä? 

Tiedät varmaan, että myös Raamatusta löytyy sellaisia kohtia joissa "opetetaan" vihaa, kostoa ja tappamista. Voiko sellaisista kohdista päätellä, mikä Raamatun kokonaisilmoitus on? Jos ei, miksi Koraanin kohdalla olisi toisin? 

Missä kohtaa Jeesus opettaa vihaa, kostoa ja tappamista? Kyllä, luin koraanin kokonaan.  

Jeesus toi miekan ja vahvisti vanhan testamentin. Lukee raamatussa.

Vierailija
389/443 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatussa on myös :Hirmuista on langeta elävän Jumalan käsiin. Ei se ole mitään vertauskuvannollista.

Kysymys on siitä että ilman Jeesuksen sovitusta kohtaa Jumalan vihan.

Vierailija
390/443 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SK kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos hyväksytään, että Raamatun väkivalta tai muut ikävyydet ovat vain vertauskuvallisia, tai että Raamatun luojajumalla on oikeus tehdä ja vaatia mitä haluaa, lienee vaikea osoittaa, miksi esimerkiksi Koraanin

Millään tällaisella teoreettisella pohdinnalla, hyväksymättömyydella tai hyväksymisellä ei ole mitään väliä jos asiat eivät perustu todellisuuteen, totuuteen. Jumala ei ole teoria. 

Se totuus on sinun omassa päässäsi, niin kuin islamin uskoisen totuus on hänen omassaan. Sellaista asiaa kuin usko, ei voi mitenkään todistaa todeksi. 

Vierailija
391/443 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SK kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos hyväksytään, että Raamatun väkivalta tai muut ikävyydet ovat vain vertauskuvallisia, tai että Raamatun luojajumalla on oikeus tehdä ja vaatia mitä haluaa,

Uskovalle usko ei ole teoria. Sitä ei toki voi käsittää ennen kuin se itse kokee sen. Ja jos ei koe, niin viimeistään tuomiopäivänä totuuden saa nähdä jokainen. Nykyään minua kauhistuttaa se ajatus miten välinpitämättömästi ja ylpeästi suhtauduin asiaan ennen. Onneksi nöyrryin ja Herra armossaan pelasti.

Tuollaisilla tieteellisillä todistusvaatimuksilla et löydä Herraa. Mutta ilmeisesti et edes halua? Siihen Herra antaa sinulle vapauden jos asia on näin. Hän kuitenkin rakastaa sinua ja toivoisi sinunkin pelastuvan. Hän kuoli sinunkin syntiesi vuoksi. 

Vierailija
392/443 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SK kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos hyväksytään, että Raamatun väkivalta tai muut ikävyydet ovat vain vertauskuvallisia, tai että Raamatun l

Uskovalle usko ei ole teoria. Sitä ei toki voi käsittää ennen kuin se itse kokee sen. Ja jos ei koe, niin viimeistään tuomiopäivänä totuuden saa nähdä jokainen.

Pätee myös muihin uskontoihin. Ymmärrän, että luulet omasi olevan erityinen, mutta sehän on luonnollisesti olennainen osa uskomisen käsitettä.

393/443 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskovalle usko ei ole teoria. Sitä ei toki voi käsittää ennen kuin se itse kokee sen. Ja jos ei koe, niin viimeistään tuomiopäivänä totuuden saa nähdä jokainen. Nykyään minua kauhistuttaa se ajatus miten välinpitämättömästi ja ylpeästi suhtauduin asiaan ennen. Onneksi nöyrryin ja Herra armossaan pelasti.

Tuollaisilla tieteellisillä todistusvaatimuksilla et löydä Herraa. Mutta ilmeisesti et edes halua? Siihen Herra antaa sinulle vapauden jos asia on näin. Hän kuitenkin rakastaa sinua ja toivoisi sinunkin pelastuvan. Hän kuoli sinunkin syntiesi vuoksi. 

En ihan ymmärrä, miten tämä todenperäisyysjuttu liittyy mainitsemaani oikeuttamisen ongelmaan, jos sen on tarkoitus kommentoida sitä.

Kuitenkin huomaa, että islaminuskoinen voisi sanoa tuntevansa ihan samalla tavalla omasta uskostaan. Kuitenkaan oletettavasti molemmat teistä eivät voisi olla samanaikaisesti oikeassa (vaikka tämän voi ehkä kiistää esim. jossain teosofiassa), joten toisen täytyisi olla erehtynyt uskontonsa todenperäisyydestä vahvasta henkilökohtaisesta vakuuttuneisuudestaan huolimatta. Eli vaikuttaa siltä, että henkilökohtaiset uskonnolliset kokemukset eivät ole järin hyvä perusta uskoa johonkin tiettyihin opinkappaleisiin, sillä uskonnollisia kokemuksia näyttäisi liittyvän kaikenlaisiin toistensa kanssa ristiriitaisiin oppeihin. 

Vierailija
394/443 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SK kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos hyväksytään, että Raamatun väkivalta tai muut ikävyyd

Siinä ei ole mitään teoreettista (jos ja kun se on totuus), että joku päivä kuolet. Tai jos tulet uskoon ja Jeesus palaa ennen kuolemaasi menet Taivaaseen. Sillä ei ole mitään merkitystä totuuden olemassaoloon uskotko sen olevan totuus.

Vierailija
395/443 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

SK kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ihan ymmärrä, miten tämä todenperäisyysjuttu liittyy mainitsemaani oikeuttamisen ongelmaan, jos sen on tarkoitus kommentoida sitä.

Kuitenkin huomaa, että islaminuskoinen voisi sanoa tuntevansa ihan samalla tavalla omasta uskostaan. Kuitenkaan oletettavasti molemmat teistä eivät voisi olla samanaika

Niin. Minä en perusta uskoani vain tunteille ja kokemuksille. Otan mukaan myös viisauden ja järjen. Netistä löytyy vaikka millä mitalla tietoa islamista ja siitä miksi se ei voi olla totuus. Toki iso osa siitä ei ole suomen kielellä.

Vierailija
396/443 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä ei ole mitään teoreettista (jos ja kun se on totuus), että joku päivä kuolet. Tai jos tulet uskoon ja Jeesus palaa ennen kuolemaasi menet Taivaaseen. Sillä ei ole mitään merkitystä totuuden olemassaoloon uskotko sen olevan totuus.

Jotenkin minusta tuntuu nyt siltä, että et edes tiedä, mitä sana 'totuus' tarkoittaa.

Eri

397/443 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Minä en perusta uskoani vain tunteille ja kokemuksille. Otan mukaan myös viisauden ja järjen. Netistä löytyy vaikka millä mitalla tietoa islamista ja siitä miksi se ei voi olla totuus. Toki iso osa siitä ei ole suomen kielellä.

Kommentoimani henkilö tuntui siis olevan sitä mieltä, ettei jumalaa voi tavoittaa järkeilyllä, vaan henkilökohtainen kokemus uskosta olisi avainasemassa. 

Vaikka hyviä argumentteja olla uskomatta islamiin voidaan varmastikin löytää, lienee hankalampaa keksiä sellainen, joka ei myös helposti kääntyisi muita samankaltaisia kirjauskontoja kohtaan.

Vierailija
398/443 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SK kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkin huomaa, että islaminuskoinen voisi sanoa tuntevansa ihan samalla tavalla omasta uskostaan. Kuitenkaan oletettavasti

Ja sama pätee kristinuskoon. Sinulla ei taida olla yhtäkään perustelua, jota ei voisi kääntää myös toisin päin. 

Eri

Vierailija
399/443 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

SK kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkin huomaa, että islaminuskoinen voisi sanoa tuntevansa ihan samalla tavalla omasta uskostaan. Kuitenkaan oletettavasti molemmat teistä eivät voisi olla samanaikaisesti oikeassa (vaikka tämän voi ehkä kiistää esim. jossain teosofiassa), joten toisen täytyisi olla erehtynyt uskontonsa todenperäisyydestä vahvasta henkilökohtaisesta vakuuttuneisuudestaan huolimatta. Eli vaikuttaa siltä, että henkilökohtaiset uskonnolliset kokemukset eivät ole järin hyvä perusta uskoa johonkin tiettyihin opinkappaleisiin, sillä uskonnollisia kokemuksia näyttäisi liittyvän kaikenlaisiin toistensa kanssa ristiriitaisiin oppeihin.

Olet oikeassa että on vain yksi totuus. Allah ei ole konkreettinen jumala, et tiedä mitä sinulle tapahtuu  lopulta.

Luojajumala on sidottu konkreettiseeen historiaan.aikaan ja paikkaan.Jumala näyttätäytyy perheenisänä jonka luo omat menee lopulta.

Vierailija
400/443 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta krisyittynä uskovana ihmisenä muiden uskonnot ovat kiinnostavia. Kunnioitan suuresti opiskelijoitani, jotka ovat monet muslimeja. Vaikeampi minun on löytää yhteenkuuluvuutta ateistin kanssa. Uskova ymmärtää, miten tärkeä toisen usko on. Uskossa tärkeintä on lähimmäisenrakkaus. En näe mitään tarvetta tuomita ketään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi