Juomisen lopettaneet
Te jotka olette käyttäneet runsaasti alkoholia jossain vaiheessa elämää ja sittemmin sen lopettaneet, kertokaa mikä sai teidät lopettamaan? Millaisia muutoksia huomasit elämässä? Ihmissuhteissa? Laihduitteko?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Erittäin runsaasti ja pitkään alkoholia käyttäneet eivät laihdu, vaan lihovat lopetettuaan juomisen.
Täysin yksilöllistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin runsaasti ja pitkään alkoholia käyttäneet eivät laihdu, vaan lihovat lopetettuaan juomisen.
Ai? Aina kuulee että kuinka on laihduttu. Esimerkiksi kun jotkut on tissutelleet kaljaa jatkuvasti, niin sitten on laihduttu.
Joku oluen tissuttelu ei ole juomista nähnytkään
Tissuttelin 24 päcin ja pikku Leijonan, välillä enempikin päivässä. Viikko pari putkeen, töissä ollessa vaan perjantaista sunnuntaihin. Joskus puolikas päci saunaa lämmittäessä viikolla. Nyt tuli 9v raittiutta, ei ole harmittanut lopettaminen kertaakaan.
Niin, paino on pysynyt samana 183/85 parin kilon tarkkuudella.
Ei siitä tällaiselle säännölliselle perjantaijuopolle muuta vaikutusta ole ollut kuin että ei tule krapulaa. Onnellisuus ei lisäänny eikä paino laske. Ehkä liikuntaharrastukset ovat tulleet ajankäyttöön tilalle.
Vierailija kirjoitti:
En ole lopettanut alkoholin käyttöä kokonaan, mutta vähentänyt huomattavasti. Pahimmillaan join varmaan 3-4 kertaa viikossa. Nyt muutaman kerran vuodessa. Ja kyllä, paino tippui n.10 kiloa. Asiaan vaikutti varmaan myös se, että aloin liikkumaan enemmän, ja kaikki kankkusmätöt (pizzat yms.) jäivät lähes kokonaan pois ruokavaliosta.
Kuinka paljon siis joit kerralla?
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä tällaiselle säännölliselle perjantaijuopolle muuta vaikutusta ole ollut kuin että ei tule krapulaa. Onnellisuus ei lisäänny eikä paino laske. Ehkä liikuntaharrastukset ovat tulleet ajankäyttöön tilalle.
Ja lopetin, kun alkoi tuntua että krapulan ankeus ylitti juomisesta saadun ilon.
Juomisesta seuraa monta yötä unettomuutta. Eli täysin järjetön aine käyttää.
Lopetin koska maksa-arvot oli todella huonot. Nykyään maksa-arvot on onneksi normaalit. En ole kaivannut alkoholia juurikaan, paitsi silloin tällöin tekisi mieli Baileys likööriä.
Paino putosi reilusti, unenlaatu parani, krapula-ahdistus ja pelkotilat katosivat sekä rahaa jää muualle.
Lopetin juomisen kun alkoholi aiheutti vain pahoinvointia ja muutenkin tökki jatkuva tissuttelu. Juomisen lopettaminen aiheutti pariksi viikoksi ahdistusta kun aivokemiat korjaantui. Nyt on vain hyviä asioita, unet parempia, ei ahdista, seksi parempaa selvinpäin, ei ole huonoa oloa ja voi tehdä milloin vaan mitä haluaa eikä se juominen torppaa asioita. Olen laihdutellut hissukseen kymmenisen kiloa.
Jatkuvaa tissuttelua viikolla ja aika säännöllisesti viikonloppuisin kaksin käsin. Olin ensin vuoden ilman, tuon vuoden aikana harrastin liikuntaa, ja olo ei ollut sen erikoisempi kun silloin kun joi. Ratkesin sitten vuoden päästä ja nyt olen taas ollut tovin ilman ja nyt vasta on alkanut mieli kirkastumaan. Haluan lopettaa uniongelmien ja sen takia, että tuo juominen vain lisää pahaa oloa.
Mielenkiintoista lukea vastauksia. Itsellä mennyt aika lujaa edeltävät kolme vuotta alkoholin kanssa. Nyt on tullut olo, että mitä tässä on järkeä, menee rahat ja juomisesta ei saa mitään iloa. On vain ongelmia keksiä tekemistä tälle ajalle kun ei juo.
Onko muuten korkeat maksa-arvot tulleet ilmi sattumalta kokeita ottaessa, vai onko ollut jotain oireita edeltävästi?
Vierailija kirjoitti:
Onko muuten korkeat maksa-arvot tulleet ilmi sattumalta kokeita ottaessa, vai onko ollut jotain oireita edeltävästi?
Mulla oli kovaa väsymystä ja ihon kutinaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lopettanut alkoholin käyttöä kokonaan, mutta vähentänyt huomattavasti. Pahimmillaan join varmaan 3-4 kertaa viikossa. Nyt muutaman kerran vuodessa. Ja kyllä, paino tippui n.10 kiloa. Asiaan vaikutti varmaan myös se, että aloin liikkumaan enemmän, ja kaikki kankkusmätöt (pizzat yms.) jäivät lähes kokonaan pois ruokavaliosta.
Kuinka paljon siis joit kerralla?
Viikolla saatoin vetää viinipullon illassa (siitä ei tullut vielä kankkusta, joten sain työt tehtyä). Viikonloppuisin join jopa viinapullon pohjiksi, ennen kuin lähdin radalle. En laskenut annosmääriä ravintolassa, mutta paljon meni. Kun perjantaina ja lauantaina tuli humputeltua, sunnuntaina olikin aika rapea olo. En kaipaa noita aikoja, vaikka hauskaa olikin. Ikä tekee tehtävänsä.
Sanoisin että olin alkoholisti ennen lopettamista. Yritin useita kertoa lopettaa, en ikinä onnistunut. Joskus oli "parempia" aikoja, jolloin join joku 3-4krt viikossa ja joskus huonompia jolloin join joka päivä. Sitten tulin raskaaksi ja lopetin heti ja ei edes ollut mielitekoja kuten ennen jne... Spontaani raitistuminen. Ei tee mieli yhtään alkoholia enään ja tykkään olla raitis. En halua koskea alkoholiin esim ruoan kanssa, koska kuitenkin pelkään että vanhat tavat tulisi takaisin, mutta hyvä että ei edes tee mieli enään.
Mikä auttaa kun iskee mielihalut päälle? Tahdon lopettaa ja usein yrittänytkin, mutta sitten iskee vaan mielihalu päälle ja tartun taas tölkkiin/pulloon.
Ottakaa osaa keskusteluun, perjantain kunniaksi
Tuntemani alkoholistit ovat kuivakkaita, luuta ja nahkaa.
Lipitin viiniä ainakin kolme pulloa viikossa. Nukuin huonosti ja tuntui ettei jaksa oikein mitään.
Lopetin vaan eräänä torstaina lokakuussa ja nyt olen ollut täysin alkoholiton pari kuukautta. Unen laatu alkoi korjaantua kolmen viikon jälkeen ja nyt nukun tosi hyvin.
Kaikenlainen pöhötys on poissa ja olen laihtunutkin. Töissä olen paljon aikaansaavempi ja energiaa riittää touhuta kaikenlaista. Aloitin uuden liikuntaharrastuksenkin :)
Join tylsyyteen, unettomuuteen, yksinäisyyteen. Nyt viihdyn yksin omissa oloissani ilman oluen litkimistä. Tähänkin pitää totutella.