Yle : Kissojen vapautta liikkua ulkona käsitellään eduskunnassa
Miksi tästä ei saa keskustella, miksi poistetaan?
Kommentit (493)
Toivottavasti lakiin kirjataan oravan-, minkin- ja supikoiranpyyntiaika samalla. Esim oravat syövät mökillämme arviolta 85 % pihapiirin linnunmunista.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti lakiin kirjataan oravan-, minkin- ja supikoiranpyyntiaika samalla. Esim oravat syövät mökillämme arviolta 85 % pihapiirin linnunmunista.
Nuohan on jo olemassa. Oravaa saa metsästää joulu- ja tammikuussa ja minkkiä sekä supikoiraa ympäri vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan turha aloite, kuka sitä valvoo että kissat ei ole valvomatta ulkona?varsinkin maaseudulla. Ei kukaan.
Minä valvon.
-katinkuristaja
Metsästäjät valvovat myös mikäli saavat palkkion/häntä.
Vierailija kirjoitti:
"Entä ne kissavihaajat, eikö ne huolestuta? "
Suurin osa "ulkokissojen" pitäjistä ei ole kovinkaan kiinnoostunut kissansa hyvinvoinnista.
Varmasti on niitä piittaamattomiakin, ja se on todella kurjaa, kissa on hieno ja arvokas eläin. Mutta itse tiedän ainoastaan kyllä lukuisia ulkoilevasta kissastaan hyvää huolta pitäviä, joille kissa on se perheenjäsen. Huolenpito on hyvää ja maksavat tavittaessa kalliit el.kulut jne.
Väitän siis, että suurin osa ulkoilevan kissan omistajista nimeomaan välittää ulkoilevan kissansa hyvinvoinnista, ja useiden heidän mielestään, kissan hyvinvoinille on tärkeää se, että kissa saa ulkoilla ja toteuttaa siten kissan luonnetta ja elämää. Asuvat kylläkin maalla tai muuten rauhallisella alueella. Mitäs jos ymmärrettäisiin tämäkin näkemys, ja ulkoilun hyödytkin kissan elämälle. Tunnen kyllä myös sisäkissoistaan hyvää huolta pitäviä.
Molemmissa kannoissa ja valinnassa kissan ulkoilun suhteen on perusteensa, niin onko asian suhteen pakko olla joko tai mustavalkoinen ajatusmaailma, vai voitaisiinko ajatella ihan järkevästi tätäkin asiaa, eri kannoilta katsottuna ja ymmärtää toisenkin näkökanta? Sisäkissailun puolesta puhujat painottavat enemmän turvallisuutta ja ovat ehkä enemmän kaupunkilosuhteissa, vapaan ulkoilun kannalla olijat painottavat kissan lajityypillistä elämää ja sitä kissan hyvinvoinnin puolta isommin. Tosiasia on sekin, että sisäkissoilla on enemmän käytöshäiriöitä ja sentyyppistä "huonovointisuutta" kuin vapaasti ulkoilevilla kissaoilla. On hiemen hölmöä ohittää tämäkin asia kokonaan. Onhan tuo oikea luonto tuoksuineen ja kaikkineen kuitenkin vähän aika eri asia kuin virikkeeet sisällä, vaikka haittapuoliakin itsenäisesesti ulkoilussa on. Onkohan niitä haittoja nyt kuitenkin vähän paisuteltu ulos mittasuhteistaan?
Vierailija kirjoitti:
Villieläimiä ei saa pitää lemmikkeinä.
Vierailija kirjoitti:
Kohta meillä on kaupungeissa valtava rottaongelma. Veikkaan että ei mene ehkä kuin vuosi-pari lain voimaan tulemisesta, niin av-palstakin on täynnä ketjuja joissa ihmetellään että "Mistä noita rottia oikein tulee??" ja "Hyi, rotta nousi just kerrostalossa pöntöstä!!!"
Tämäpä se. Kissoja lisää vapaaksi kaupunkeihin! Eipä tarvi rottia myrkytellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää jarkko oli yksi kansalaisaloitteen tekijöistä. Käykää ilmiantamassa tuon otuksen kaikki sometilit. Kissat kiittää😸
Jes 💪😸
Oikein! Kiitos ja hyvää joulua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuohan on jo olemassa. Oravaa saa metsästää joulu- ja tammikuussa ja minkkiä sekä supikoiraa ympäri vuoden.
Helpommin sanottu kuin tehty. Vieraspedotkin tulee osata lopettaa eläinsuojelulain mukaisesti. Käytännössä tämä rajaa aseettoman henkilön pyynnin vain minkinpyyntiin talven ja syksyn ajaksi, jolloin pyynnissä voi käyttää hetitappavaa rautapyydystä, eikä minkkiä tarvitse lopettaa itse. Pesimäkauden aikaan minkinpyydys kannattaa olla elävänä pyytävä, jolloin imettävä emo voidaan tarvittaessa vapauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kissa on vain ongelma? Muutkin petoeläimet tappavat lintuja. Tosi outoa.
Koska kissa ei kuulu suomen luontoon. Oletko idiootti?
Myöskään supi ja näätä ei kuulu Suomen luontoon.
Supeja eli pesukarhuja ei Suomessa edes ole. Supikoiria sen sijaan on.
Täällä juuri joku kertoi vievänsä kissan löytölään vaikka tietää omistajan.
Ei siellä eläinsuojelussa montaa oikean avuntarpeessa kissaa ole. Siepattuja lemmikkeja sitäkin enemmän.
On suurta eläinrääkkäystä loukuttaa kissa ja viedä se kauas kotoa. Kissa stressaantuu ja kärsii.
Rivitaloyhtiössämme asuu chihuahua, ja sen annetaan kulkea yksin pätkä kävelytietä, joka on autotien varressa. Omistaja ei ole mukana, päästää koiran ovesta ja avaa oven kun se tulee takaisin. Niin, heti kuulostaa hurjalta?
Kuuntelin kerran keittiön ikkunasta, kun vanhahko pariskunta näki koiran taapertavan kohti kävelytietä heitä kohti. Aluksi kuului huudahdus, voi kamala, jonkun pikku koira on päässyt irti. Sitten jahkailtiin hetki, että mennäänkö ottamaan kiinni.
Äkkiä isäntä keksi (kaiketi heikkonäköinen), että ei, sehän on kissa. Ja se pariskunta ikäänkuin helpottui, että sehän on VAIN kissa. Menivät menojaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä edelleen ihmettelen sitä, miksi kissa tarvitsee vapaata ulkoilua kun mikään muu lemmikkieläin ei sellaista tarvitse. Koirat pidetään kiinni, hamsterit ja marsut häkeissä. Eivät ne vietä lajinmukaista vapaata elämää ja pärjäävät silti ihan hyvin.
Kissan sisällä kiduttajat ei ymmärrä kissan luonnetta.
Kissa on poikkeuksellinen lemmikki että se osaa tulla kotiin ja liikkua itsenäisesti. Marsu karkaa välittömästi jos sen päästät ulos.
Koira villiintyy jos se häviää omille teilleen. Kissa tunnistaisi omistajansa vielä vuosienkin päästä jos se joutuisi kadoksiin.
Vierailija kirjoitti:
Kissa on poikkeuksellinen lemmikki, että se tulee takaisin kotiin jos sen ulos päästää. Kissa on itsenäinen eläin eikä paikalleen kytkeminen ja käskeminen sovi kissalle.
Mutta kerropa minulle, miksi sinun kissastasi tulee myös minun kissani, vaikken en sitä itse halua? Minulla pitäisi olla oikeus päättää itse siitä, ketä ja mitä tontillani liikkuu.
Oletko yhtä kiukkuinen jos vaikka jänis, punatulkku, kettu tai siili käy pihallasi? ...Mutta se kissa....
Ei se siilikään ole sinun siilisi, vaikka joskus käy. Mistä tuo automaattiinen kissaviha oikeasti juontaa juurensa, ootko koskaan miettiny?
Entäs fasaanit, myyrät, rusakot ja oravat ja linnut ja hiiret, nekin ulostavat sun tontille?
Fasaanit käy meidän pihan kukkapenkissä paskalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kissa on poikkeuksellinen lemmikki, että se tulee takaisin kotiin jos sen ulos päästää. Kissa on itsenäinen eläin eikä paikalleen kytkeminen ja käskeminen sovi kissalle.
Mutta kerropa minulle, miksi sinun kissastasi tulee myös minun kissani, vaikken en sitä itse halua? Minulla pitäisi olla oikeus päättää itse siitä, ketä ja mitä tontillani liikkuu.
Oletko yhtä kiukkuinen jos vaikka jänis, punatulkku, kettu tai siili käy pihallasi? ...Mutta se kissa....
Ei se siilikään ole sinun siilisi, vaikka joskus käy. Mistä tuo automaattiinen kissaviha oikeasti juontaa juurensa, ootko koskaan miettiny?
Tämä on aivan totta. Siilit sotkevat ulosteilla terassimatot, linnut likaavat ulkona kuivumassa oleva pyykit, linnut repivät vintiltä eristeet, mutta niitä ei vihata kuten kissoja.
Kissoista ei meillä ole ollut mitään haittaa, vaikka niitä käy pihalla. Eivät jätä muuta kuin tassunjäljet ensilumeen. 🥰
Pääsisipä vielä takaisin 80-luvulle ja saisi elää vapaasti. Nykyään nillitetään aivan kaikesta ja tämä saakelin internet on tehnyt kyläbaarien mölinöiden viennin kaikkien silmille.
Meillä naapurit valitti, että meidän kissa käy siellä paskalla ja kusella. Ikinä ei mitään löytynyt, pariskunta vihasi eläimiä yleensäkin kuten koiria ja oravia. Onneksi ne hullut muuttivat pois, kun kuolevat niin käyn kusemassa heidän haudalleen .
Vierailija kirjoitti:
Täällä juuri joku kertoi vievänsä kissan löytölään vaikka tietää omistajan.
Ei siellä eläinsuojelussa montaa oikean avuntarpeessa kissaa ole. Siepattuja lemmikkeja sitäkin enemmän.
On suurta eläinrääkkäystä loukuttaa kissa ja viedä se kauas kotoa. Kissa stressaantuu ja kärsii.
No voi rähmä.