Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä jos on epäonnistunut eikä vaan yksinkertaisesti saa töitä ja jää työttömäksi koko loppuelämän?

Vierailija
12.12.2024 |

Olen siis kolmeakymppiä lähestyvä mies jolla on hyödytön VTM tutkinto ilman suhteita ja vain vähän työkokemusta hanttihommista ja toimistotöistä. Tilanne on niin surkea, että en saa töitä vaikka yritäin kaikkea kuten esim. CV malleja, kikkailua, hakukirjemalleja, liittämällä työtodistuksia, valmistautumalla haastatteluihin jne. Kaikkea on yritetty, mutta mikään ei kelpaa työnantajille, enkä pääse edes vuokrafirmojen kautta osa-aikaiseksi hyllyttäjäksi..

Motivaatio on katoamassa täysin, eikä minulla ole mitään tukiverkostoja tai sosiaalista elämää ylipäätään. Joo, nyt on lama-aika, mutta entä sitten? Jos lama jatkuu vielä vuosia niin kukapa haluaisi palkata 30+ miehen ilman mitään työkokemusta ja taitoja? Samalla näkee kun minua huomattavasti nuoremmat ovat huomattavasti paremmassa asemassa ja he ovat jo vuosia olleet työelämässä..

Mitä voisin edes tehdä?

Kommentit (173)

Vierailija
141/173 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, hanki uusi koulutus varmasti työllistävälle alalle, niin minäkin tein. Esim. terveydenhuolto tai taloushallinto (jos haluat siistin sisätyön). Itse etenin loppujen lopuksi uudella alalla muutamassa vuodessa suorittavasta työstä maisteritason tehtäviin, vaikka maisteritutkinto on aivan eri alalta. 

Tyssää rahoitukseen mikä se isoin ongelma jos ei saa tukia...

Jos ei saa työttömyystukea opiskeluun niin voi hakea opintolainaa. Ja jos ei ole oikeutettu opintolainaan niin voi hakea toimeentulotukea.

Nyt päivitäpä tietosi sieltä kasarilta! Ei lainaa myönnetä ilman maksukykyä, paitsi opintotuen yhteydessä. Ja ap on jo käyttänyt kaiken opintotukensa, joten myöskään lainaa ei enää heru. Tt-tuellakaan ei niin vaan opiskella. Vain max. kahden vuoden tutkintoon, siis käytännössä amistutkintoon.  

Vierailija
142/173 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkaa näyttää, että töitä ei enää löydy. Olen ollut kaupan alalla, kirjastoalalla ja sekalaisia varasto, postinjakoa yms. 

Nyt olen ollut kaksi vuotta työttömänä, kävin matkailualan kurssin, mutten pääse niihinkään haastatteluun edes. 

Olen jo yläasteikäisenä jakanut lehtiä, ollut vapaaehtoisena vetämässä kerhoa nuorille, kesät töissä, opiskeluajan koko ajan töissä, sen jälkeen töissä, mutta nyt työttömäksi jäätyä ei näillä tunnu olevan mitään merkitystä. 

Aina hoetaan, että työ kuin työ kannattaa CV:ssä jne. mutta ei näytä vaikuttavan vaikka nuoresta pitäen olen töitä aina tehnyt. 

Olen vielä alle 50 vuotta, mutta näyttää se ikäsyrjintä iskevän jo sitä nuoremmille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/173 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri ei enää myönnä tukea opiskeluun jos on jo ammattitutkinto. Hallituksen uusi linjaus!

Vierailija
144/173 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene ilmaisharjoittelijaksi! Kaverini valmistui valtiotieteellisestä ja aineet oli tätä "poliittinen historia ja valtio-oppi" -linjaa. Ei kuitenkaan hengaa politiikan liepeillä hankkimassa työpaikkaa. Hän meni harjoittelijaksi ministeriöön. Ilmaiseksi. Paljon sai tehdä, mutta sai ihan aidolla palkalla jatkoa pätkinä jne. 

Toinen vaihtoehto, se raadollinen, on, että menet hengaamaan politiikkaan. Ei tarvitse itse olla ehdokas, mutta tukiryhmiin riehumaan. Tiedän meinaan muutamankin, joille sitä kautta lohkesi hyvä homma heti. Esimerkiksi erään euroehdokkaan tukiryhmän innokkaana työntekijänä ehdokaskaveri (valittiin siis europarlamenttiin) järjesti heti EU:sta jonkun perusduunin ja siellähän on sitten tienannut mukavasti. Toinen taas riehui joka vaalivalvojaisissa mukana ja sitten sopivasti oli apulaispormesteri Helsingissä samoista kekkereistä ja tadaa.... sieltä napsahti ihan oman alan hom

Ei ministeriöiden ilmaisharjoittelupaikkoja ole enää nykyään niin kuin ennen. Ei ainakaan julkisesti missään tarjolla, kuten joskus ysärillä työkkärin harjoittelukansiossa. Mennevät  suhteilla.

Niin, ja olikos vielä niin, että silloin ysärillä tai vuosituhannen vaihteessa noistakin maksettiin jotain palkkaa?

Vierailija
145/173 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että oma tilanteeni on vielä surkeampi. Ikää monta vuotta enemmän, koulutus pelkkä peruskoulu ja diagnoosina persoonallisuushäiriö. En ole koskaan jaksanut tehdä 8 tunnin työpäiviä, enkä ole koskaan nähnyt työn tekemisessä mitään pointtia, koska ainoa tavoitteeni elämässä on selviytyä hengissä, ja se onnistuu tuillakin. Aionkin seuraavaksi hakea työkyvyttömyyseläkkeelle, koska olen vajaatyökykyinen eikä minua kukaan palkkaa töihin. Siinä olisi sekin hyvä puoli, että voisin opiskella vapaasti ilman että työkkäri arpoo, joudunko ottamaan lainaa siihen.

Vierailija
146/173 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri ei enää myönnä tukea opiskeluun jos on jo ammattitutkinto. Hallituksen uusi linjaus!

Onko tosiaan näin? Onko linkkiä? Eli minä en saa sitten opiskella enää edes sitä. Työkkärin omat kurssitkin on jo läpi koluttu.

Vierailija
147/173 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotukikuukausia on rajoitettu vain kk-tutkintojen osalta. Amis-tutkinnoissa ei oo tukikiintiöö ehkä. En oo varma mut oon joskus kuullut jotain tällaista kelasta. Ja en tiedä onko muuttunut vuosien saatossa. 

Vierailija
148/173 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, hanki uusi koulutus varmasti työllistävälle alalle, niin minäkin tein. Esim. terveydenhuolto tai taloushallinto (jos haluat siistin sisätyön). Itse etenin loppujen lopuksi uudella alalla muutamassa vuodessa suorittavasta työstä maisteritason tehtäviin, vaikka maisteritutkinto on aivan eri alalta. 

Tyssää rahoitukseen mikä se isoin ongelma jos ei saa tukia...

Jos ei saa työttömyystukea opiskeluun niin voi hakea opintolainaa. Ja jos ei ole oikeutettu opintolainaan niin voi hakea toimeentulotukea.

Nyt päivitäpä tietosi sieltä kasarilta! Ei lainaa myönnetä ilman maksukykyä, paitsi opintotuen yhteydessä. Ja ap on jo käyttänyt kaiken opintotukensa, joten myöskään lainaa ei enää heru. Tt-tuellakaan ei niin vaan opiskella. Vain max. kahden vuoden tutkintoon, siis käytännössä amistutkintoon.  

2 vuoden raja koskee työttömyystuella opiskelua. Ja sekään ei muuten tarkoita sitä, etteikö opintoja voisi jatkaa niiden 2 vuoden jälkeen. Sen jälkeen ei vaan enää saa sitä tukea.

Vierailija
149/173 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri ei myönnä välttämättä tukea opiskelun ajaksi ja TT-tuki ei välttämättä riitä opiskeluun. Ilmaistyössä harjoittelijana sama ongelma, sen ajaksi pitäs elanto saada jostain

Nyt on tosiaan vaikea tilanne eikä töitä vaan ole. Työnanatajat myös tietää sen

Niin työttömän kannattaa hakea niihin työkkärin paikkoihin joista saa tukea, ei muihin saa. Muihin haetaan opintotukea ja useimmiten pakko ottaa myös opintolainaa.

Vierailija
150/173 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattikoulun opintotukikuukaudet ei ole rajoitettu. Jos jaksat, voit mennä amikseen ja opiskella sivutoimisesti korkeakoulussa samalla. Opintolainaa voi nostaa kerralla yhdelle lukukaudelle, ja sen saa jopa luottotiedoton, ainakin S-Pankista saa. Onhan siinä valtion talaus kuitenkin. Nordeasta ei saa luottotiedoton opintolainaa, se on kokeiltu. Opintolaina on nykyään noin 850 e/kk joten kevätkaudelle voi nostaa 4250 e. Sillä ei ihan vielä saa sitä kymppitonnin mökkiä, mutta olisi siinä melkein puolet siihen jo.

Siis olen suorittanut yliopistotutkinnon ja käyttänyt lähes kaikki opintotukikuulaudet..

ap

Amiskaan saat silti opintotukea ja opintolainan.

Siis ammattikouluun voi saada opintotukea yhteen

Voit toki, mutta kuka hullu nostaa amistutkintoon lainaa, kun sen voi aikuisopiskelijana tehdä työkkärilläkin kahdessa vuodessa. 

-eri

Vierailija
151/173 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole epäonnistunut, sillä en ole koskaan ollut vankilassa. 

Vierailija
152/173 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattikoulun opintotukikuukaudet ei ole rajoitettu. Jos jaksat, voit mennä amikseen ja opiskella sivutoimisesti korkeakoulussa samalla. Opintolainaa voi nostaa kerralla yhdelle lukukaudelle, ja sen saa jopa luottotiedoton, ainakin S-Pankista saa. Onhan siinä valtion talaus kuitenkin. Nordeasta ei saa luottotiedoton opintolainaa, se on kokeiltu. Opintolaina on nykyään noin 850 e/kk joten kevätkaudelle voi nostaa 4250 e. Sillä ei ihan vielä saa sitä kymppitonnin mökkiä, mutta olisi siinä melkein puolet siihen jo.

Siis olen suorittanut yliopistotutkinnon ja käyttänyt lähes kaikki opintotukikuulaudet..

ap

Amiskaan saat silti opintotukea ja opintolainan.

No tämä helpotti vähäsen.. Lainaa en halua nostaa, mutta pihistelyyn olen tottunut. Pitäisi nyt vaan löytää se ala, joka varmasti takaa työllistymisen.. Mieluiten joku ei hoitoala ainakin nyt ensisijaisesti..

ap

Vierailija
153/173 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin että oma tilanteeni on vielä surkeampi. Ikää monta vuotta enemmän, koulutus pelkkä peruskoulu ja diagnoosina persoonallisuushäiriö. En ole koskaan jaksanut tehdä 8 tunnin työpäiviä, enkä ole koskaan nähnyt työn tekemisessä mitään pointtia, koska ainoa tavoitteeni elämässä on selviytyä hengissä, ja se onnistuu tuillakin. Aionkin seuraavaksi hakea työkyvyttömyyseläkkeelle, koska olen vajaatyökykyinen eikä minua kukaan palkkaa töihin. Siinä olisi sekin hyvä puoli, että voisin opiskella vapaasti ilman että työkkäri arpoo, joudunko ottamaan lainaa siihen.

Laiska sinä olet. Mihinkään työkyvyttömyyseläkeelle noilla specseillä pääse. Mene Postin varhaisjakeluun, ei kestä 8 h.

Itsekin olen vaikka mikä epävakaa narskuautisti, teen osa-aikaista yötyötä 4 vrk viikossa. 

Vierailija
154/173 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota lainaa ja osta mökki, jossa on metsätontteja mukana. Sitten alat kaataa puita moottorisahalla ja pilkot ne puut kirveellä. Klapeja voi myydä 100 euroa heittomotti ja samalla tulee kuntoiltua.

Tää sopis mulle, kiitos hyvästä ideasta. Paska vaan, kun oon uhkapelaillu puskurirahastoni....

Vierailija
155/173 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amikseen saa opintotukea, vaikka korkeakoulun tukikuukaudet on käytetty. Se on toki pienempi kuin työttömyyskorvaus, mutta parempi kuin ei mitään. Saat myös opiskelija-aterian ilmaiseksi lähiopetuspäiviltä. On omakohtaista kokemusta. Tein vähän vastaavassa tilanteessa amistutkinnon vähän päälle vuodessa, sisältäen työharjoittelun. Sen puolen vuoden harjoittelun ajaltakin sai opintotukea, koska en saanut palkkaa. Työllistyin harjoittelupaikkaan ihan ok palkalla ja sen jälkeen olen ollut jatkuvasti töissä. Amikseen siis!

Vierailija
156/173 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
157/173 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amikseen saa opintotukea, vaikka korkeakoulun tukikuukaudet on käytetty. Se on toki pienempi kuin työttömyyskorvaus, mutta parempi kuin ei mitään. Saat myös opiskelija-aterian ilmaiseksi lähiopetuspäiviltä. On omakohtaista kokemusta. Tein vähän vastaavassa tilanteessa amistutkinnon vähän päälle vuodessa, sisältäen työharjoittelun. Sen puolen vuoden harjoittelun ajaltakin sai opintotukea, koska en saanut palkkaa. Työllistyin harjoittelupaikkaan ihan ok palkalla ja sen jälkeen olen ollut jatkuvasti töissä. Amikseen siis!

Kiitos kannustavasta viestistä! Olen hyvin säästäväinen, joten tuo ei olisi ongelma. Toivottavasti pystyisi vaan kehittämään sosiaalista elämää samalla.

Mitä alaa opiskelit?

ap

Vierailija
158/173 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsiin. Niin tehtiin ennen ja niin kannattaa tehdä nyt.

Vierailija
159/173 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintotukikuukausia on rajoitettu vain kk-tutkintojen osalta. Amis-tutkinnoissa ei oo tukikiintiöö ehkä. En oo varma mut oon joskus kuullut jotain tällaista kelasta. Ja en tiedä onko muuttunut vuosien saatossa. 

Silloinhan tuo tarkoittaisi, että voit loppuelämäsi nostella opintolainaa 850e, jos olet amiksessa kirjoilla, koska mitään rajoitusta ei ole? 

Vierailija
160/173 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: