Mitä jos on epäonnistunut eikä vaan yksinkertaisesti saa töitä ja jää työttömäksi koko loppuelämän?
Olen siis kolmeakymppiä lähestyvä mies jolla on hyödytön VTM tutkinto ilman suhteita ja vain vähän työkokemusta hanttihommista ja toimistotöistä. Tilanne on niin surkea, että en saa töitä vaikka yritäin kaikkea kuten esim. CV malleja, kikkailua, hakukirjemalleja, liittämällä työtodistuksia, valmistautumalla haastatteluihin jne. Kaikkea on yritetty, mutta mikään ei kelpaa työnantajille, enkä pääse edes vuokrafirmojen kautta osa-aikaiseksi hyllyttäjäksi..
Motivaatio on katoamassa täysin, eikä minulla ole mitään tukiverkostoja tai sosiaalista elämää ylipäätään. Joo, nyt on lama-aika, mutta entä sitten? Jos lama jatkuu vielä vuosia niin kukapa haluaisi palkata 30+ miehen ilman mitään työkokemusta ja taitoja? Samalla näkee kun minua huomattavasti nuoremmat ovat huomattavasti paremmassa asemassa ja he ovat jo vuosia olleet työelämässä..
Mitä voisin edes tehdä?
Kommentit (173)
Ei varmaan kannata olla työttömänä pitkään kun on nuori. Uusi ala. Monesti kun alkaa opiskelemaan uutta, niin sitten saakin työtarjouksia.
Se, että jankkaat tätä samaa asiaa täällä vuodesta toiseen, kertoo sen, että et ole työkykyinen. Et nyt etkä koskaan.
Ulkomailla ihmisillä on kaikkea pientä bisnestä jos varsinaisia töitä ei ole. Ostavat vaikkapa tukkuerän pähkinöitä ja sitten menevät rautatieasemalle myymään niitä matkustajille. Kaikenlaista on mahdollista keksiä kunhan on mielikuvitusta.
Ota yhteyttä Postin varhaisjakeluun. Veikkaan, että olet kahden viikon sisään töissä.
Päiväkodeissa on huutava pula sijaisista. Menet vaikka ensin johonkin päiväkotiin kuukaudeksi työkokeiluun niin saat alan työkokemusta, ja sen jälkeen hakeudut sijaislistalle.
Vierailija kirjoitti:
mene kouluun, hanki uusi ammatti
Miten tämä edes toimii kun on jo opiskellut korkeakoulututkinnon ja käyttänyt opintotuet? Saako ammattikoulutukseen mitään tukea?
ap
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodeissa on huutava pula sijaisista. Menet vaikka ensin johonkin päiväkotiin kuukaudeksi työkokeiluun niin saat alan työkokemusta, ja sen jälkeen hakeudut sijaislistalle.
Ei ole koulutusta, eikä osaamista.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ei voi mennä, jos on rikosrekisteri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä edes toimii kun on jo opiskellut korkeakoulututkinnon ja käyttänyt opintotuet? Saako ammattikoulutukseen mitään tukea?
ap
Saat työkkärituet opiskelun ajalta jos nykyinen ammatti ei todistettavasti työllistä. Ns. omaehtoinen opiskelu.
Opiskelin kolme ammattia. Aluksi näyttikin että töitä on vaikka kuinka mutta 38 vuotiaana työt loppui kuin seinään ja olen ollut nyt 10 v työtön. Nykyään ei siis mitenkään enää kelpaa töihin vaikka on kokemusta ja osaamista ja kaikkea ja olen mielestäni mukava ja ahkera ollut aina mutta ei vaan saa töitä enää.
Vierailija kirjoitti:
Kouluun ei noin vain mennä vaan haetaan, itse olen yli 30 kertaa hakenut ammattikouluhin ja ammattikorkeaan mutta en ole päässyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei siihen tarvita koulutusta. Ja osaamisen hankit siellä työkokeilussa. Se riittää työnantajalle. Lastenhoito on helppoa.
Gå med i något politiskt parti och ställ upp i val. Du skulle bli en av de få folkvalda med en magister utbildning idag
Hae opiskelemaan työvoimakoulutukseen uusi ammattitutkinto. Niistä saa ihan oikeasti ammatin ja joillakin tutkinnoille hyvän palkan +4000€/kk. Lisäksi työvoimakoulutuksen aikana saa korotetun tuen. VTM tutkinnon suorittaneelle joku amistutkinto on ihan todella helppo. Toinen vaihtoehto on hankkia uusi yo tason tutkinto esim ulkomaisesta yliopistosta jos et saa oikeutta opiskella sellaista omatoimisesti Suomessa (näihin on tullut rajoituksia).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei siihen tarvita koulutusta. Ja osaamisen hankit siellä työkokeilussa. Se riittää työnantajalle. Lastenhoito on helppoa.
Tuon ikäisen olisi korkea aika hankkia omiakin lapsia jos ylipäätään meinaa niitä joskus hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Amikseen saa tuet.
Vierailija kirjoitti:
Se, että jankkaat tätä samaa asiaa täällä vuodesta toiseen, kertoo sen, että et ole työkykyinen. Et nyt etkä koskaan.
Ap on mies ja miehillä ei ole oikeutta valittaa mistään. T: feministit