Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä jos on epäonnistunut eikä vaan yksinkertaisesti saa töitä ja jää työttömäksi koko loppuelämän?

Vierailija
12.12.2024 |

Olen siis kolmeakymppiä lähestyvä mies jolla on hyödytön VTM tutkinto ilman suhteita ja vain vähän työkokemusta hanttihommista ja toimistotöistä. Tilanne on niin surkea, että en saa töitä vaikka yritäin kaikkea kuten esim. CV malleja, kikkailua, hakukirjemalleja, liittämällä työtodistuksia, valmistautumalla haastatteluihin jne. Kaikkea on yritetty, mutta mikään ei kelpaa työnantajille, enkä pääse edes vuokrafirmojen kautta osa-aikaiseksi hyllyttäjäksi..

Motivaatio on katoamassa täysin, eikä minulla ole mitään tukiverkostoja tai sosiaalista elämää ylipäätään. Joo, nyt on lama-aika, mutta entä sitten? Jos lama jatkuu vielä vuosia niin kukapa haluaisi palkata 30+ miehen ilman mitään työkokemusta ja taitoja? Samalla näkee kun minua huomattavasti nuoremmat ovat huomattavasti paremmassa asemassa ja he ovat jo vuosia olleet työelämässä..

Mitä voisin edes tehdä?

Kommentit (173)

Vierailija
121/173 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene ilmaisharjoittelijaksi! Kaverini valmistui valtiotieteellisestä ja aineet oli tätä "poliittinen historia ja valtio-oppi" -linjaa. Ei kuitenkaan hengaa politiikan liepeillä hankkimassa työpaikkaa. Hän meni harjoittelijaksi ministeriöön. Ilmaiseksi. Paljon sai tehdä, mutta sai ihan aidolla palkalla jatkoa pätkinä jne. 

Toinen vaihtoehto, se raadollinen, on, että menet hengaamaan politiikkaan. Ei tarvitse itse olla ehdokas, mutta tukiryhmiin riehumaan. Tiedän meinaan muutamankin, joille sitä kautta lohkesi hyvä homma heti. Esimerkiksi erään euroehdokkaan tukiryhmän innokkaana työntekijänä ehdokaskaveri (valittiin siis europarlamenttiin) järjesti heti EU:sta jonkun perusduunin ja siellähän on sitten tienannut mukavasti. Toinen taas riehui joka vaalivalvojaisissa mukana ja sitten sopivasti oli apulaispormesteri Helsingissä samoista kekkereistä ja tadaa.... sieltä napsahti ihan oman alan homma pikkupomona. 

Voi kuule, harjoittelijaksi pääseminenkin on nykyään tosi vaikeaa. Samanlaista hakemista ja itsemyymistä kuin tavallisiin työpaikkoihin.

T: toinen vastavalmistunut korkeakoulutettu

Vierailija
122/173 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos vaan jään työttömäksi koko loppuelämän ja teen ne tarvittavat 4 huonoa hakemusta kuukaudessa? En kuitenkaan käytä paljon rahaa enää ylipäätään niin tuet riittäisi hyvin. 

ap

Voit tehdä sen, mutta ei tuo kovin iloiselta tulevaisuudelta kuulosta. Jos tyydyt noin vähään ja se on oikeasti sulle ok, niin mikäs sitten. Sä vaan kuulostat jo nyt vähän masentuneelta, en usko että tuo tulevaisuus tekisi sua onnelliseksi, vaan päinvastoin.

En minä tiedä mitä minä tässä tekisin kun olen jäänyt niin paljon jälkeen ja pitäisi löytää joku työllistävä ala.. Samalla pitäisi toivoa, että työnantajat eivät ävlitä aukoista cv:ssä..

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/173 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaakin olla vaan valittaja tää ap.

Samassa tilassakin muita. Jos kouluun ei pääse koska ei saa tukia eikä täten varaa ole, ainut keino on etsiä töitä...

Joten miten pienellä CV:llä korkeasti koulutettu pärjää jos CV siis tehty niin hyväksi kuin sen saa? Täällä ehdotettiin jo suhteita, mutta miten niitä luodaan jos et tunne ketään? 

Varhaisjakelu. Siellä on maistereita, tohtoreita, vaikka mitä. Itsekin korkeakoulutettuna siellä olin. CV:tä ei tarvitse lainkaan eikä kokemusta. Sieltä on sitten helpompi päästä Postille muihin hommiin, jos ei oikeat työt maita.

Vierailija
124/173 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomailla ihmisillä on kaikkea pientä bisnestä jos varsinaisia töitä ei ole. Ostavat vaikkapa tukkuerän pähkinöitä ja sitten menevät rautatieasemalle myymään niitä matkustajille. Kaikenlaista on mahdollista keksiä kunhan on mielikuvitusta.

Siitäpä vaan vaikkapa Vihannin tai Paltamon rautatieasemalle pähkinöitä myymään josko vaikka joku junasta jaloittelemaan tulisi rapsakkana talvipäivänä! 😃

Vierailija
125/173 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa keino työllistyä tuossa tilanteessa on perustaa oma bolagetti.

Vierailija
126/173 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene ilmaisharjoittelijaksi! Kaverini valmistui valtiotieteellisestä ja aineet oli tätä "poliittinen historia ja valtio-oppi" -linjaa. Ei kuitenkaan hengaa politiikan liepeillä hankkimassa työpaikkaa. Hän meni harjoittelijaksi ministeriöön. Ilmaiseksi. Paljon sai tehdä, mutta sai ihan aidolla palkalla jatkoa pätkinä jne. 

Toinen vaihtoehto, se raadollinen, on, että menet hengaamaan politiikkaan. Ei tarvitse itse olla ehdokas, mutta tukiryhmiin riehumaan. Tiedän meinaan muutamankin, joille sitä kautta lohkesi hyvä homma heti. Esimerkiksi erään euroehdokkaan tukiryhmän innokkaana työntekijänä ehdokaskaveri (valittiin siis europarlamenttiin) järjesti heti EU:sta jonkun perusduunin ja siellähän on sitten tienannut mukavasti. Toinen taas riehui joka vaalivalvojaisissa mukana ja sitten sopivasti oli apulaispormesteri Helsingissä samoista kekkereistä ja tadaa.... sieltä napsahti ihan oman alan homma pikkupomona. 

Ei ministeriöiden ilmaisharjoittelupaikkoja ole enää nykyään niin kuin ennen. Ei ainakaan julkisesti missään tarjolla, kuten joskus ysärillä työkkärin harjoittelukansiossa. Mennevät  suhteilla.

Vierailija
127/173 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos vaan jään työttömäksi koko loppuelämän ja teen ne tarvittavat 4 huonoa hakemusta kuukaudessa? En kuitenkaan käytä paljon rahaa enää ylipäätään niin tuet riittäisi hyvin. 

ap

Voit tehdä sen, mutta ei tuo kovin iloiselta tulevaisuudelta kuulosta. Jos tyydyt noin vähään ja se on oikeasti sulle ok, niin mikäs sitten. Sä vaan kuulostat jo nyt vähän masentuneelta, en usko että tuo tulevaisuus tekisi sua onnelliseksi, vaan päinvastoin.

En minä tiedä mitä minä tässä tekisin kun olen jäänyt niin paljon jälkeen ja pitäisi löytää joku työllistävä ala.. Samalla pitäisi toivoa, että työnantajat eivät ävlitä aukoista cv:ssä..

ap

Hei ap,  osaatko kieliä, enkkua? Laita superprof sivuille, että annat yksityisopetusta. 

Sitten yritä löytää vaikka Sitly n kautta lastenhoitaja- keikkaa yksityiseltä perheeltään. 

Näin aluksi sellaisia neuvoja. Voisit myös yrittää päästää johonkin siivousfirmaan

Vierailija
128/173 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikoulun opintotukikuukaudet ei ole rajoitettu. Jos jaksat, voit mennä amikseen ja opiskella sivutoimisesti korkeakoulussa samalla. Opintolainaa voi nostaa kerralla yhdelle lukukaudelle, ja sen saa jopa luottotiedoton, ainakin S-Pankista saa. Onhan siinä valtion talaus kuitenkin. Nordeasta ei saa luottotiedoton opintolainaa, se on kokeiltu. Opintolaina on nykyään noin 850 e/kk joten kevätkaudelle voi nostaa 4250 e. Sillä ei ihan vielä saa sitä kymppitonnin mökkiä, mutta olisi siinä melkein puolet siihen jo.

Vierailija
129/173 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on epäonnistunut ja ollut vankilassa. 

Vierailija
130/173 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

VTM etkä ole politiikassa, järjestöissä ja yhdistyksissä? 

Nukkunut onnesi ohi. 

Virat jaetaan kaverille/puolueelle.

Onneton tapaus

Vierailija
131/173 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten vain olet.

Vierailija
132/173 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattikoulun opintotukikuukaudet ei ole rajoitettu. Jos jaksat, voit mennä amikseen ja opiskella sivutoimisesti korkeakoulussa samalla. Opintolainaa voi nostaa kerralla yhdelle lukukaudelle, ja sen saa jopa luottotiedoton, ainakin S-Pankista saa. Onhan siinä valtion talaus kuitenkin. Nordeasta ei saa luottotiedoton opintolainaa, se on kokeiltu. Opintolaina on nykyään noin 850 e/kk joten kevätkaudelle voi nostaa 4250 e. Sillä ei ihan vielä saa sitä kymppitonnin mökkiä, mutta olisi siinä melkein puolet siihen jo.

Siis olen suorittanut yliopistotutkinnon ja käyttänyt lähes kaikki opintotukikuulaudet..

ap

Vierailija
133/173 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VTM etkä ole politiikassa, järjestöissä ja yhdistyksissä? 

Nukkunut onnesi ohi. 

Virat jaetaan kaverille/puolueelle.

Onneton tapaus

Tiedän, olen tehnyt typeriä valintoja elämässä. Tosin, olisin murtunut täysin järjestö ja puoluetoiminnassa..

ap

Vierailija
134/173 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis olen suorittanut yliopistotutkinnon ja käyttänyt lähes kaikki opintotukikuulaudet..

ap

Amiskaan saat silti opintotukea ja opintolainan.

Vierailija
135/173 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan kysynyt työkaverilta onko se ollut vankilassa?

Vierailija
136/173 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala vammaisen kulttuuri kaveriksi. Pääset ilmaiseksi erilaisiin tapahtumiin. Tukihenkilöksi vammaiselle. Tuntityötä et sitten rasitu liikaa. 

Voit alkaa hoitoavustajaksi. Nopea koulutus, sitten jatkat lähihoitajaksi ja voit valita suuntaudutko vammaisiin, vanhuksiin tai lapsiin. Myös terveydenhuollon puolelle voit sijoittua. Ryhmäkoteihin haetaan usein miehiä töihin.

Vierailija
137/173 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten jotkut ovat päässyt henkilökohtaiseksi avustajaksi. Tai  kouluihin sijaisopettajiksi.

Vierailija
138/173 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Amiskaan saat silti opintotukea ja opintolainan.

Siis ammattikouluun voi saada opintotukea yhteen ammattitutkintoon eikä suoritettu korkeakoulututkinto siihen vaikuta?

ap

Vierailija
139/173 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mene kouluun, hanki uusi ammatti

Kouluun ei noin vain mennä vaan haetaan, itse olen yli 30 kertaa hakenut ammattikouluhin ja ammattikorkeaan mutta en ole päässyt.

Aloittaja sanoo tåyttävänsä kohta 30 ja olevansa VTM. Silti tässä vastailee Konala kuin aloittaja toisinaan. Assimiloituuko Konalan jauhelihamies nykyään kenen tahansa ketjuun? P.S. Konala, sähän et ole hakenut Amk:hon, kun et tiedä mitä haluat opiskella. Amikseen kylläkin olet hakenut sen 30+ kertaa.

Vierailija
140/173 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Volttikuskiksi, eipä sinusta ilman lisäkoulutusta muuhun ole.