Mitä jos on epäonnistunut eikä vaan yksinkertaisesti saa töitä ja jää työttömäksi koko loppuelämän?
Olen siis kolmeakymppiä lähestyvä mies jolla on hyödytön VTM tutkinto ilman suhteita ja vain vähän työkokemusta hanttihommista ja toimistotöistä. Tilanne on niin surkea, että en saa töitä vaikka yritäin kaikkea kuten esim. CV malleja, kikkailua, hakukirjemalleja, liittämällä työtodistuksia, valmistautumalla haastatteluihin jne. Kaikkea on yritetty, mutta mikään ei kelpaa työnantajille, enkä pääse edes vuokrafirmojen kautta osa-aikaiseksi hyllyttäjäksi..
Motivaatio on katoamassa täysin, eikä minulla ole mitään tukiverkostoja tai sosiaalista elämää ylipäätään. Joo, nyt on lama-aika, mutta entä sitten? Jos lama jatkuu vielä vuosia niin kukapa haluaisi palkata 30+ miehen ilman mitään työkokemusta ja taitoja? Samalla näkee kun minua huomattavasti nuoremmat ovat huomattavasti paremmassa asemassa ja he ovat jo vuosia olleet työelämässä..
Mitä voisin edes tehdä?
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Amikseen saa opintotukea, vaikka korkeakoulun tukikuukaudet on käytetty. Se on toki pienempi kuin työttömyyskorvaus, mutta parempi kuin ei mitään. Saat myös opiskelija-aterian ilmaiseksi lähiopetuspäiviltä. On omakohtaista kokemusta. Tein vähän vastaavassa tilanteessa amistutkinnon vähän päälle vuodessa, sisältäen työharjoittelun. Sen puolen vuoden harjoittelun ajaltakin sai opintotukea, koska en saanut palkkaa. Työllistyin harjoittelupaikkaan ihan ok palkalla ja sen jälkeen olen ollut jatkuvasti töissä. Amikseen siis!
Minkä alan voi muka opiskella vuodessa?
Mua ei oikeastaan ees pahemmin haittaisi olla loppuelämä työttömänä: saisin enemmän rahaa kuin nyt opiskelijana ja olis aikaa keskittyä vaikka harrastuksiin :D
T. Yliopisto-opiskelija alalla, joka ei edes sittenkään pahemmin kiinnosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amikseen saa opintotukea, vaikka korkeakoulun tukikuukaudet on käytetty. Se on toki pienempi kuin työttömyyskorvaus, mutta parempi kuin ei mitään. Saat myös opiskelija-aterian ilmaiseksi lähiopetuspäiviltä. On omakohtaista kokemusta. Tein vähän vastaavassa tilanteessa amistutkinnon vähän päälle vuodessa, sisältäen työharjoittelun. Sen puolen vuoden harjoittelun ajaltakin sai opintotukea, koska en saanut palkkaa. Työllistyin harjoittelupaikkaan ihan ok palkalla ja sen jälkeen olen ollut jatkuvasti töissä. Amikseen siis!
Varmaan lähes minkä vaan jatkuvana toteutuksena aikuisille suunnatun koulutuksen. Jos on lukio käytynä, niitä yhteisiä, pakollisia aineita saa hyväksiluettua todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattitutkinnon. Siis sellaisen joka ei ole ammatillinen perustutkinto vaan lyhyempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan lähes minkä vaan jatkuvana toteutuksena aikuisille suunnatun koulutuksen. Jos on lukio käytynä, niitä yhteisiä, pakollisia aineita saa hyväksiluettua todella paljon.
Saako hyväksiluettuja jos on jo vuosia vanhoja? Kirjoitin ylioppilaaksi 2015. Tai voiko tentata kaikkea?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintotukikuukausia on rajoitettu vain kk-tutkintojen osalta. Amis-tutkinnoissa ei oo tukikiintiöö ehkä. En oo varma mut oon joskus kuullut jotain tällaista kelasta. Ja en tiedä onko muuttunut vuosien saatossa.
Silloinhan tuo tarkoittaisi, että voit loppuelämäsi nostella opintolainaa 850e, jos olet amiksessa kirjoilla, koska mitään rajoitusta ei ole?
Eikös opintolainaa voi nostaa vain korkeakoulussa opiskeleva?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain hyväksiluettua tuotakin vanhempia. Ja sain tosiaan ammatillisen perustutkinnon tehtyä reilussa vuodessa. Se tuskin olisi onnistunut, jos ei olisi ollut lukiota käytynä tai jos en olisi saanut harjoittelupaikkaa niin nopealla aikataululla. Minulle jäi ihan muutama opintopiste yleisiä aineita tehtäväksi.
Kiitos kaikille vastauksista. Aion nyt selvittää miten etenisin, erityisesti juuri ammattikoulutuksen osalta. Vähän motivaatiota tähän synkkään tilanteeseen.
ap
Tsemppiä sinulle ap ja kaikkea hyvää jatkoon!
Minulla on toki pelkoja jos en siltikään työllisty. Kuulen paljon miten duunareita laitetaan pihalle ja jotkut eivät työllisty.. Tällainen olisi elämäni loppu..
Mutta katsotaan..
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautakiveen teksti tässä lepää töitävältellyt luuseripaska.
Kokoomuslainen löysi tiensä palstalle?
Kukaan ei ole kuulemma kuolinvuoteella harmitellut, että tuli tehtyä elämässä liian vähän töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyystuillakin elää Suomessa, jos jaksaa suunnitella. Toki omaa asuntoa tuskin saa ostettua, mutta ap ei halunnut lapsiakaan eli ei olisi ketään kelle jättää se perinnöksi. Vuokrallakin on ihan hyvä elää. Täytyy vaan pitää unelmat vähäisinä ja lotota.
T: nelikymppinen samassa tilanteessa
Olen myös samanlaisessa tilanteessa, mutta olen jo yli viisikymppinen ja terveys on myös alkanut pettää.
Täällä kanssa yksi. Ikää 40+ ja samaa ankeutta päivästä toiseen. Olisi nuorena pitänyt muuttaa ulkomaille ja jäädä sinne kun oli kielipääkin hyv. Tässä iässä ei voi oikein enää aloittaa alusta.
Taloushallintoa, olen merkonomi. Aikuiset, järkevät opiskelijat saavat harjoittelupaikan helposti ja jatkoa irtoaa, jos työnantajalla on tarvetta. Jos sinulla on jo korkeakoulututkinto, opiskelu on varmasti helppoa.